Przepisy ogólne
Prowadzenie rejestru pojazdów kolejowych
Oznakowanie pojazdów kolejowych
Tabliczki umieszczane na pojazdach kolejowych
Przepisy przejściowe i końcowe
WZÓR REJESTRU POJAZDÓW KOLEJOWYCH PROWADZONEGO PRZEZ DYSPONENTA
Wzór nr 2
WZÓR REJESTRU POJAZDÓW KOLEJOWYCH PROWADZONEGO PRZEZ EKSPLOATUJĄCEGO
Strona tytułowa
W części I rejestru pojazdów kolejowych prowadzonego według wzoru nr 2 w rubryce "numer pojazdu określony przez eksploatującego" należy wpisać numer pojazdu stosowany przez eksploatującego.
W części I rejestru pojazdów kolejowych prowadzonego przez eksploatującego wg wzoru nr 2, w rubryce "Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego" należy wpisać datę wydania i numer odpowiedniego dokumentu.
Część II - Dane o eksploatacji pojazdu kolejowego
WYKAZ NORM OKREŚLAJĄCYCH SPOSOBY OZNAKOWANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH
1. PN-K-02040-1:199 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Wymagania ogólne.
2. PN-K-02040-2:1996 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Pismo.
3. PN-K-02040-3:1996 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Ujednolicony kod wagonów.
4. PN-K-02040-4:1997 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Znaki klasyfikacyjne i
numer inwentarzowy pojazdu.
5. PN-K-02040-5:1996 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Napisy i znaki
dotyczące okresowych napraw i przeglądów.
6. PN-K-02040-6:1996 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Napisy i znaki hamulca.
7. PN-K-02040-7:1996 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Znaki miejsc podparcia
przy podnoszeniu pojazdu.
8. PN-K-02040-8:1996 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Napisy i znaki na
pojazdach spełniających przepisy UIC.
9. PN-K-02040-9:1996 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Znaki długości,
rozstawu osi skrajnych i czopów skrętnych pojazdu oraz
rozstawu osi w wózkach.
10. PN-K-02040-10:1996 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Znak wytrzymałości
sprzęgu śrubowego na rozciąganie.
11. PN-K-02040-11:1996 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Tablice zastępcze
stosowane do pojazdów niemających tablicy firmowej.
12. PN-K-02040-12:1996 Tabor kolejowy - Napisy i znaki - Znaki przesuwności osi
i zakazu kursowania po torach z łukami o promieniach do
180 m oraz przestawności zestawów kołowych.
13. PN-K-02040-13:1998 Wagony kolejowe - Napisy i znaki - Rozmieszczenie.
14. PN-K-02041-1:1996 Wagony osobowe i typu osobowego - Napisy i znaki -
Napisy i znaki na wagonach spełniających przepisy RIC.
15. PN-K-02041-2:1996 Wagony osobowe i typu osobowego - Napisy i znaki -
Znaki graficzne.
16. PN-K-02041-3:1996 Wagony osobowe i typu osobowego - Napisy i znaki -
Znaki klasy.
17. PN-K-02041-4:1996 Wagony osobowe i typu osobowego - Napisy i znaki -
Znaki różne.
18. PN-K-02041-5:1996 Wagony osobowe i typu osobowego - Napisy i znaki -
Znaki na wagonach z przewodem lub urządzeniami
ogrzewczymi.
19. PN-K-02041-6:1996 Wagony osobowe i typu osobowego - Napisy i znaki -
Znaki na wagonach z urządzeniami głośnikowymi.
20. PN-K-02041-7:1996 Wagony osobowe i typu osobowego - Napisy i znaki -
Znaki masy i liczby miejsc siedzących.
21. PN-K-02041-8:1996 Wagony osobowe i typu osobowego - Napisy i znaki -
Znaki na wagonach pocztowych i pocztowo-bagażowych.
22. PN-K-02041-9:1996 Wagony osobowe i typu osobowego - Napisy i znaki -
Dodatkowe napisy i znaki na wagonach sypialnych, z
miejscami do leżenia, restauracyjnych i barowych.
23. PN-K-02041-10:1997 Wagony osobowe i typu osobowego - Napisy i znaki -
Znaki umieszczone wewnątrz wagonów.
24. PN-K-02042-1:1997 Wagony towarowe - Napisy i znaki - Znaki różne.
25. PN-K-02042-2:1996 Wagony towarowe - Napisy i znaki - Znaki masy własnej
wagonu.
26. PN-K-02042-3:1997 Wagony towarowe - Napisy i znaki - Znaki granicy
ładowności na wagonach spełniających przepisy RIV.
27. PN-K-02042-4:1997 Wagony towarowe - Napisy i znaki - Znaki informujące o
warunkach załadunku.
28. PN-K-02042-5:1997 Wagony towarowe - Napisy i znaki - Napisy i znaki
ostrzegawcze.
29. PN-K-02042-6:1997 Wagony towarowe - Napisy i znaki - Znaki na wagonach
z elektrycznym przewodem ogrzewczym.
30. PN-K-02042-7:1997 Wagony towarowe - Napisy i znaki - Znaki
przynależności.
31. PN-K-02042-8:1997 Wagony towarowe - Napisy i znaki - Znaki umieszczone
na wagonach dopuszczonych do komunikacji
promowej i w tunelu pod kanałem La Manche.
32. PN-K-02059:1994 Tabor kolejowy - Tablice i znaki ostrzegawcze przed
porażeniem prądem elektrycznym.
33. PN-K-89100:1997 Kolejowy sprzęt sygnałowy - Tarcza końca pociągu.
II. Wykaz norm UIC1) (Union Internationale des Chemins de Fer - Międzynarodowy Związek Kolei):
UIC 580 Napisy i znaki jak i tablice kierunkowe i numerowe dla wprowadzanych do ruchu międzynarodowego pojazdów transportu osobowego (Inscriptions and markings, route indicators and number plates to be affixed to coaching stock used in international traffic)
III. Wykaz norm OSŻD2) (Оргнизация Сотрудничества Железных Дорог - Organizacja Współpracy Kolei):
1. OSŻD 538-1 Oznaczenia wagonów pasażerskich (Обозначение пассжирских
вагонов).
2. OSŻD 538-2 Oznaczenia wagonów towarowych (Обозначение грузовых
вагонов).
3. OSŻD 538-3 Oznaczenia pojazdów trakcyjnych (Обозначение тягового
Подвижного состава).
4. OSŻD 538-4 Oznaczenia identyfikacyjne kolejowych pojazdów specjalnych
(Идентификационная маркировка специального подвижного
состава).
Podane normy obowiązują wraz z poprawkami, uzupełnieniami lub aktualizacjami.
______
1) Wykaz norm UIC publikowany jest pod nazwą "Kolejowe Publikacje Techniczne" na stronie internetowej UIC (http://www.uic.org/etf/codex/codex-recherche.php).
2) Wykaz norm OSŻD publikowany jest pod nazwą "Publikacje" na stronie internetowej OSŻD (http://osjd.org/doco/public/osjd?STRUCTURE_ID=5122)
SPOSÓB OZNAKOWANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH
- dla wózków:
gdzie znaki grup 3, 4 i 5 są podkreślone łącznie z dywizem (krótką kreską) i spacjami, a poszczególne grupy cyfr oznaczają:
1) grupa 1, cyfry 1 i 2 – rodzaj taboru (cyfra 1) oraz wymagania wynikające z interoperacyjności określonej przepisami TSI, COTIF/RIC, PPW (cyfra 1 i 2) zgodnie z kodami interoperacyjności podanymi:
a) dla cyfry 1 – w tablicy 1 – rodzaje taboru kolejowego,
b) dla cyfry 1 i 2 – w tablicy 9 – kody interoperacyjności wagonów pasażerskich;
2) grupa 2, cyfry 3 i 4 – identyfikator cyfrowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego zgodnie z kodami podanymi w tablicy 2;
3) grupa 3, cyfry 5 i 6 – rodzaj wagonu pasażerskiego (cyfra 5) i parametry techniczne wagonu (cyfra 5 i 6) zgodnie z kodami parametrów technicznych wagonów pasażerskich podanymi w tablicy 10;
4) grupa 4, cyfry 7 i 8 – parametry ogólne wagonu, tj. dopuszczalna prędkość eksploatacyjna wagonu (cyfra 7) oraz wielkość i rodzaj wysokiego napięcia służącego do zasilania wagonu (cyfra 8) zgodnie z kodami parametrów ogólnych wagonów pasażerskich podanymi w tablicy 11;
5) grupa 5 – numer seryjny pojazdu kolejowego (od numeru 001 do 999);
6) grupa 6 – cyfra kontrolna.
- dla wózków:
gdzie poszczególne grupy cyfr oznaczają:
1) grupa 1, cyfry 1 i 2 – rodzaj taboru (cyfra 1) oraz wymagania wynikające z interoperacyjności określonej przepisami TSI, COTIF/RIV, PPW (cyfra 1 i 2) zgodnie z kodami interoperacyjności podanymi:
a) dla cyfry 1 – w tablicy 1 – rodzaje taboru kolejowego,
b) dla cyfry 1 i 2 – w tablicy 12 – kody interoperacyjności wagonów towarowych;
2) grupa 2, cyfry 3 i 4 – identyfikator cyfrowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego zgodnie z kodami podanymi w tablicy 2;
3) grupa 3, cyfry 5, 6, 7 i 8 – kategorię wagonu towarowego (cyfra 5) i parametry techniczno-eksploatacyjne wagonu towarowego danej kategorii wagonu (cyfry 6, 7 i 8) zgodnie z kodami podanymi:
a) dla cyfry 5 – w tablicy 13 – wykaz kategorii wagonów towarowych,
b) dla cyfry 5, 6, 7 i 8 – w Załączniku P.9 OPE TSI, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2 – standardowe oznaczenia numeryczne wagonów towarowych (cyfry 5 do 8);
4) grupa 4, cyfry 9, 10 i 11 – numer seryjny pojazdu kolejowego (od numeru 001 do 999);
5) grupa 5 – cyfra kontrolna.
gdzie poszczególne grupy cyfr oznaczają:
1) grupa 1, cyfry 1 i 2 – rodzaj taboru (cyfra 1) oraz rodzaj pojazdu trakcyjnego lub specjalnego (cyfra 2) zgodne z kodami podanymi:
a) dla cyfry 1 – w tablicy 1 – tylko cyfra kodu 9, która oznacza kolejowy pojazd trakcyjny lub specjalny,
b) dla cyfry 2 – w tablicy 3 – rodzaj pojazdu trakcyjnego lub specjalnego;
2) grupa 2, cyfry 3 i 4 – identyfikator cyfrowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego, podany w tablicy 2;
3) grupa 3, cyfra 5 – przeznaczenie pojazdu trakcyjnego lub specjalnego zgodnie z klasyfikacją podaną w tablicy 4;
4) grupa 4, cyfry 6 i 7 – ważniejsze cechy techniczno-eksploatacyjne pojazdu trakcyjnego zgodnie z kodami podanymi:
a) dla cyfry 6 – rodzaj zasilania lub przekładni pojazdu trakcyjnego podane w tablicy 5,
b) dla cyfry 7 – moc ciągła pojazdu trakcyjnego podane w tablicy 6;
5) grupa 5, cyfry 8, 9, 10 i 11 – numer seryjny pojazdu kolejowego (od numeru 0001 do 9999);
6) grupa 6 – cyfra kontrolna.
gdzie poszczególne grupy cyfr oznaczają:
1) grupa 1, cyfry 1 i 2 – rodzaj taboru (cyfra 1) oraz rodzaj pojazdu trakcyjnego lub specjalnego (cyfra 2) zgodne z kodami podanymi:
a) dla cyfry 1 – w tablicy 1 – tylko cyfra kodu 9, która oznacza kolejowy pojazd trakcyjny lub specjalny,
b) dla cyfry 2 – w tablicy 3 – tylko cyfra kodu 9, która oznacza pojazd serwisowy;
2) grupa 2, cyfry 3 i 4 – identyfikator cyfrowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego, podany w tablicy 2;
3) grupa 3, cyfra 5 – tylko cyfra 9, która oznacza przeznaczenie pojazdu – pojazd specjalny zgodnie z klasyfikacją podaną w tablicy 4;
4) grupa 4, cyfry 6, 7 i 8 – ważniejsze cechy techniczne i eksploatacyjne podane:
a) dla cyfry 6 w tablicy 7,
b) dla cyfr 7 i 8 w tablicy 8;
5) grupa 5, cyfry 9, 10 i 11 – numer seryjny pojazdu kolejowego (od numeru 000 do 999);
6) grupa 6 – cyfra kontrolna.
1) cyfry w parzystej pozycji numeru inwentarzowego mnoży się przez 1 (dla cyfr 1 do 11);
2) cyfry w nieparzystej pozycji numeru inwentarzowego mnoży się przez 2 (dla cyfr 1 do 11);
3) oblicza się sumę cyfr iloczynów we wszystkich pozycjach parzystych i nieparzystych;
4) w obliczonej sumie istotną jest pozycja jednostek;
5) cyfrę samokontroli stanowi różnica liczby 10 i cyfry znajdującej się w pozycji jednostek sumy cyfr poszczególnych iloczynów.
Przykład:
Cyfra | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||||
Numer inwentarzowy | 5 | 1 | 5 | 1 | 2 | 0 | - | 8 | 0 | 1 | 2 | 1 | - | - | |||
Mnożnik | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | - | |||||
Iloczyny i suma cyfr iloczynów | 10 | 1 | 10 | 1 | 4 | 0 | 16 | 0 | 2 | 2 | 2 | 21 | |||||
Różnica | 9 | ||||||||||||||||
Numer inwentarzowy z cyfrą samokontroli | 5 | 1 | 5 | 1 | 2 | 0 | - | 8 | 0 | 1 | 2 | 1 | - | 9 |
Tablica 1
Znaczenie poszczególnych cyfr i grup cyfr numeru EVN
Każdy pojazd kolejowy otrzymuje 12-cyfrowy europejski numer pojazdu (EVN) o następującym układzie:
Rodzaje taboru kolejowego | Rodzaj taboru i kody interoperacyjności pojazdów kolejowych (cyfry 1 i 2) | Identyfikator cyfrowy państwa, w którym zarejestrowany jest pojazd (cyfry 3 i 4) | Parametry techniczno-eksploatacyjne1) | Numer seryjny2) | Cyfra kontrolna (cyfra 12) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Wagony towarowe |
00 do 09 10 do 19 20 do 29 30 do 39 40 do 49 80 do 89 (Tablica 14) |
01 do 99 (Tablica 2) |
000 0 do 999 9 (Załącznik P.9 OPE TSI) |
001 do 999 |
0 do 9 |
Wagony pasażerskie |
50 do 59 60 do 69 70 do 79 (Tablica 12) |
00 00 do 99 99 (Tablica 11 i 13) |
001 do 999 |
||
Pojazdy trakcyjne |
90 do 99 (Tablica 1 i 3) |
0 00 do 8 99 (Tablice 4, 5 i 6) |
0 001 do 9 999 |
||
Pojazdy specjalne |
9 000 do 9 999 (Tablice 4, 7 i 8) |
001 do 999 |
1) Wagony towarowe, wagony pasażerskie oraz pojazdy specjalne - cyfry 5, 6, 7 i 8. Pojazdy trakcyjne - cyfry 5, 6 i 7.
2) Wagony towarowe, wagony pasażerskie oraz pojazdy specjalne - cyfry 9, 10 i 11. Pojazdy trakcyjne - cyfry 8, 9, 10 i 11.
Tablica 2
Wykaz identyfikatorów literowych i cyfrowych państw rejestracji pojazdu kolejowego
Państwo | Identyfikator literowy państwa | Identyfikator cyfrowy państwa |
A | B | C |
Albania | AL | 41 |
Algeria | DZ | 92 |
Armenia | AM | 58 |
Austria | A | 81 |
Azerbejdżan | AZ | 57 |
Belgia | B | 88 |
Białoruś | BY | 21 |
Bośnia i Hercegowina | BIH | 44;50 |
Bułgaria | BG | 52 |
Chiny | RC | 33 |
Chorwacja | HR | 78 |
Republika Czeska | CZ | 54 |
Dania | DK | 86 |
Egipt | ET | 90 |
Estonia | EST | 26 |
Finlandia | FIN | 10 |
Francja | F | 87 |
Gruzja | GE | 28 |
Grecja | GR | 73 |
Hiszpania | E | 71 |
Irak | IRQ | 99 |
Iran | IR | 96 |
Irlandia | IRL | 60 |
Izrael | IL | 95 |
Japonia | J | 42 |
Kazachstan | KZ | 27 |
Kirgistan | KS | 59 |
Korea Południowa | ROK | 61 |
Korea Północna | PRK | 30 |
Kuba | CU | 40 |
Cypr | CY | - |
Malta | M | - |
Monako | MC | - |
Liban | RL | 98 |
Litwa | LT | 24 |
Luksemburg | L | 82 |
Łotwa | LV | 25 |
Maroko | MA | 93 |
Mołdawia | MD | 23 |
Mongolia | MGL | 31 |
Niderlandy | NL | 84 |
Niemcy | D | 80 |
Norwegia | N | 76 |
Polska | PL | 51 |
Portugalia | P | 94 |
Rosja | RUS | 20 |
Rumunia | RO | 53 |
Serbia i Czarnogóra | SCG | 72 |
Słowacja | SK | 56 |
Słowenia | SLO | 79 |
Syria | SYR | 97 |
Szwajcaria | CH | 85 |
Szwecja | S | 74 |
Tadżykistan | TJ | 66 |
Tunezja | TN | 91 |
Turcja | TR | 75 |
Turkmenistan | TM | 67 |
Ukraina | UA | 22 |
Uzbekistan | UZ | 29 |
Węgry | H | 55 |
Wielka Brytania | GB | 70 |
Wietnam | VN | 32 |
Włochy | I | 83 |
Macedonia | MK | 65 |
Liechtenstein | LIE | - |
Tablica 3
Kodowanie cyfry 2 numeru EVN pojazdów trakcyjnych i specjalnych ze względu na rodzaj pojazdu
Kod | Rodzaj pojazdu trakcyjnego lub specjalnego |
0 | Różne |
1 | Lokomotywa elektryczna (z wyjątkiem manewrowej) |
2 | Lokomotywa spalinowa (z wyjątkiem manewrowej) |
3 | Elektryczny zespół trakcyjny (dużych prędkości) (wagon silnikowy lub wagon doczepny) |
4 | Elektryczny zespół trakcyjny (z wyjątkiem dużych prędkości) (wagon silnikowy lub wagon doczepny) |
5 | Spalinowy zespół trakcyjny (wagon silnikowy lub wagon doczepny) |
6 | Wagon doczepny specjalnego przeznaczenia |
7 | Lokomotywa manewrowa z silnikiem elektrycznym |
8 | Lokomotywa manewrowa z silnikiem spalinowym |
9 | Pojazd specjalny |
Tablica 4
Kodowanie cyfry 5 numeru EVN pojazdów trakcyjnych i specjalnych ze względu na przeznaczenie pojazdu
Kod | Rodzaj pojazdu |
0 | Pojazdy trakcyjne różne |
1 | Lokomotywa pasażerska |
2 | Zespół trakcyjny lub wagon silnikowy do przewozu osób |
3 | Lokomotywa towarowa |
4 | Zespół trakcyjny lub wagon silnikowy do przewozu rzeczy |
5 | Lokomotywa uniwersalna |
6 | |
7 | Lokomotywa manewrowa elektryczna |
8 | Lokomotywa manewrowa spalinowa |
9 | Pojazd specjalny |
Tablica 5
Kodowanie cyfry 6 numeru EVN pojazdów trakcyjnych ze względu na rodzaj zasilania lub rodzaj przekładni
Kod | Rodzaj zasilania lub przekładni |
0 | Parowe |
1 | Elektryczne jednonapięciowe |
2 | Elektryczne dwunapięciowe |
3 | Elektryczne wielonapięciowe |
4 | Dwusystemowe (elektryczne i spalinowe) |
5 | Tendry |
6 | Przekładnia elektryczna |
7 | Przekładnia mechaniczna |
8 | Przekładnia hydrauliczna |
9 | Wolny |
Tablica 6
Kodowanie cyfry 7 numeru EVN pojazdów trakcyjnych ze względu na moc ciągłą pojazdu
Kod | Moc ciągła pojazdu |
0 | zabytkowe czynne - wszystkie rodzaje |
1 | o mocy ≤ 0,5 MW |
2 | 0,5 MW < o mocy ≤ 1,0 MW |
3 | 1,0 MW < o mocy ≤ 1,5 MW |
4 | 1,5 MW < o mocy ≤ 2,0 MW |
5 | 2,0 MW < o mocy ≤ 3,0 MW |
6 | 3,0 MW < o mocy ≤ 5, 0 MW |
7 | o mocy > 5,0 MW |
8 | Wolny |
9 |
Tablica 7
Kodowanie cyfry 6 numeru EVN kolejowych pojazdów specjalnych. Dopuszczalna prędkość dla kolejowych pojazdów specjalnych według normy EN 14033-11)i pojazdów szynowo-drogowych (dwudrogowych)
Klasyfikacja | Prędkość jazdy | |||||
≥ 100 km/h | < 100 km/h | 0 km/h | ||||
Który może być włączony do pociągu o prędkości: | v ≥ 100 km/h | z napędem | 1 | 2 | ||
bez napędu | 3 | |||||
v < 100 km/h lub z ograniczeniem2) |
z napędem | 4 | ||||
bez napędu | 5 | |||||
Który nie może być włączony do pociągu | z napędem | 6 | ||||
bez napędu | 7 | |||||
Pojazd szynowo-drogowy z napędem, który może być włączany3) | 8 | |||||
Pojazd szynowo-drogowy z napędem, który nie może być włączany3) | 9 | |||||
Pojazd szynowo-drogowy bez napędu3) | 0 | |||||
1) | EN 14033-1 Kolejnictwo - Tor - Maszyny do budowy i utrzymania toru - Część 1: Wymagania techniczne dla toru (Railway applications - Track - Railbound construction and maintenance machines - Part 1: Technical requirements for running). | |||||
2) | Przez ograniczenie rozumie się szczególne usytuowanie w pociągu, np. na końcu pociągu, pojazd obowiązkowo chroniony. | |||||
3) | Specjalne warunki włączenia do pociągu muszą być zawsze spełnione. |
Tablica 8
Kodowanie cyfr 7 i 8 numeru EVN kolejowych pojazdów specjalnych.
Typ i podtyp kolejowego pojazdu specjalnego
Cyfra 7 | Cyfra 8 | Pojazd lub maszyna |
1. Pojazdy do utrzymania infrastruktury i budowy dróg kolejowych | 1 | Dźwigi układkowe |
2 | Urządzenia do układania rozjazdów i przejazdów kolejowych | |
3 | Pociąg do wymiany toru | |
4 | Oczyszczarka tłucznia w torze | |
5 | Maszyny do robót ziemnych | |
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | Żuraw kolejowy (z wyjątkiem wykolejeń) | |
0 | Pozostałe | |
2. Kolejowe pojazdy specjalne do utrzymania torów | 1 | Wysokowydajna podbijarka toru |
2 | Inne rodzaje maszyn do podbijania toru | |
3 | Podbijarka toru ze stabilizatorem | |
4 | Podbijarka rozjazdów i przejazdów kolejowych | |
5 | Profilarka podsypki | |
6 | Dynamiczny stabilizator toru | |
7 | Maszyny do szlifowania lub maszyny do zgrzewania szyn | |
8 | Wieloczynnościowa maszyna uniwersalna | |
9 | Drezyna do inspekcji toru | |
0 | Pozostałe | |
3. Kolejowe pojazdy specjalne do utrzymania sieci jezdnej | 1 | Maszyna wieloczynnościowa |
2 | Maszyna do bębnów z przewodami | |
3 | Maszyna do ustawiania słupów trakcyjnych | |
4 | Wagon do przewozu bębnów z przewodami | |
5 | Naprężnik linii sieci trakcyjnej | |
6 | Maszyna z podnoszoną platformą, maszyna z nadbudową | |
7 | Pociąg czyszczący | |
8 | Pociąg (pojazd) do smarowania sieci trakcyjnej | |
9 | Wagon do kontroli sieci trakcyjnej | |
0 | Pozostałe | |
4. Kolejowe pojazdy specjalne do utrzymania i robót budowlanych | 1 | Pojazd do układania pomostów |
2 | Platforma do inspekcji mostów | |
3 | Platforma do inspekcji tuneli | |
4 | Maszyna do oczyszczania gazów | |
5 | Wagon wentylacyjny | |
6 | Maszyna z podnoszoną platformą roboczą, maszyna z nadbudową | |
7 | Maszyna do oświetlania tunelu | |
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe | |
5. Pojazdy załadowczo–rozładowcze i do innych robót technologicznych | 1 | Maszyna (wagon) załadowczo-rozładowczy do transportu szyn |
2 | Transporter (wagon) samowyładowczy do transportu podsypki, żwiru itp. Materiałów sypkich | |
3 | ||
4 | ||
5 | Wagon załadowczo-rozładowczy do transportu podkładów | |
6 | ||
7 | ||
8 | Wagon załadowczo-rozładowczy do transportu rozjazdów (wraz układami sterowniczymi i zabezpieczającymi) | |
9 | Wagon załadowczo-rozładowczy do transportu innych materiałów | |
0 | Pozostałe (w tym pojazdy techniczno-gospodarcze) | |
6. Specjalne pojazdy pomiarowe | 1 | Wagon laboratoryjny |
2 | Wagon do pomiaru toru | |
3 | Wagon do pomiaru sieci trakcyjnej | |
4 | Drezyna do pomiaru geometrii toru | |
5 | Wagon do pomiaru sygnalizacji | |
6 | Wagon do pomiaru sygnalizacji kabinowej i emisji fal radiowych | |
7 | ||
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe | |
7. Pojazdy do usuwania awarii | 1 | Żuraw do usuwania skutków wypadków kolejowych |
2 | Pojazd silnikowy do holowania ratowniczego | |
3 | Pociąg do usuwania skutków wypadków w tunelach | |
4 | Wagon ratowniczy | |
5 | Wagon przeciwpożarowy (pojazd strażacki) | |
6 | Pojazd sanitarny | |
7 | Wagon do przewozu sprzętu ratowniczego | |
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe | |
8. Silnikowe pojazdy transportowe | 1 | Pojazd trakcyjny |
2 | ||
3 | Drezyna transportowa (oprócz 59) | |
4 | Wagon zasilający | |
5 | Drezyna lub wagon silnikowy | |
6 | ||
7 | Pojazd do przewozu betonu | |
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe | |
9. Urządzenia do usuwania zanieczyszczeń | 1 | Pług odśnieżny z własnym napędem |
2 | Pług odśnieżny bez napędu | |
3 | Odśnieżarka toru | |
4 | Maszyna do usuwania lodu | |
5 | Pojazd lub maszyna do odchwaszczania torów | |
6 | Maszyna do czyszczenia torów (maszyna do mycia) | |
7 | ||
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe | |
0. Pojazdy szynowo-drogowe | 1 | Pojazd szynowo-drogowy kategorii 1 |
2 | ||
3 | Pojazd szynowo-drogowy kategorii 2 | |
4 | ||
5 | Pojazd szynowo-drogowy kategorii 3 | |
6 | ||
7 | Pojazd szynowo-drogowy kategorii 4 | |
8 | ||
9 | ||
0 | Pozostałe |
Tablica 9
Kody interoperacyjności wagonów pasażerskich (cyfra 1 i 2 numeru EVN)
Uwaga:
Warunki podane w nawiasach kwadratowych mają charakter przejściowy i zostaną usunięte wraz z przyszłymi zmianami w systemie RIC.
Komunikacja wewnętrzna | TSI1) lub RIC/COTI2) lub PPW | Komunikacja wewnętrzna lub międzynarodowa na podstawie specjalnego porozumienia | TSI1) lub RIC/COTIF2) | PPW | ||||||
2 cyfra 1 cyfra |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
5 | Pojazdy do komunikacji wewnętrznej [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym RIC wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Pojazdy o stałym rozstawie kół, bez klimatyzacji (łącznie z wagonami do przewozu samochodów) [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym RIC wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520), bez klimatyzacji [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym RIC wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Zarezerwowane | Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1672) bez klimatyzacji [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym RIC wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Pojazdy o specjalnej numeracji w odniesieniu do charakterystyki technicznej | Pojazdy o stałym rozstawie kół | Pojazdy o stałym rozstawie kół | Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520) ze zmianą wózków | Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520) z osiami nastawnymi |
6 | Pojazdy służbowe nieużywane do przewozów komercyjnych | Pojazdy o stałym rozstawie kół, klimatyzowane [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym RIC wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520), klimatyzowane [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym RIC wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Pojazdy służbowe nieużywane do przewozów komercyjnych [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym RIC wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1672), klimatyzowane [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym RIC wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Wagony do przewozu samochodów | Pojazdy o zmiennym rozstawie kół | |||
7 | Pojazdy klimatyzowane i hermetyczne [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym RIC wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Hermetyczne pojazdy o stałym rozstawie kół, klimatyzowane [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym RIC wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Zarezerwowane | Inne pojazdy | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane |
1) Zgodność z TSI dla ciągnionych pojazdów pasażerskich.
2) Zgodność z RIC lub COTIF stosownie do obowiązujących przepisów.
Tablica 10
Kodowanie parametrów technicznych wagonów pasażerskich (cyfry 5-6 numeru EVN)
Rodzaj pojazdu | 6 cyfra 5 cyfra | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Zarezerwowane | 0 | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane |
Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | 1 | 10 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | ≥ 11 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | Zarezerwowane | Zarezerwowane | 2- lub 3-osiowe | Zarezerwowane | Wagony piętrowe | ≥ 7 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | 8 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | 9 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym |
Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | 2 | 10 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | 11 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | ≥ 12 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | 3-osiowe | 2-osiowe | Wagony piętrowe (tylko w przypadku OSJD) | Wagony piętrowe | Zarezerwowane | ≥ 8 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | 9 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym |
Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy lub 1/2 klasy | 3 | 10 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | 11 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | ≥ 12 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | Zarezerwowane | 2- lub 3-osiowe | Zarezerwowane | Wagony piętrowe | Zarezerwowane | ≥ 8 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | 9 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym |
Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | 4 | 10 przedziałów 1 i 2 klasy | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | ≤ 9 przedziałów 1 i 2 klasy | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | ≤ 9 przedziałów 1 klasy |
Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | 5 | 10 przedziałów | 11 przedziałów | > 12 przedziałów | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | ≤ 9 przedziałów |
Zarezerwowane | 6 | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane |
Wagony sypialne | 7 | 10 przedziałów | 11 przedziałów | 12 przedziałów | Zarezerwowane | Zarezerwowane | > 12 przedziałów | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane | Zarezerwowane |
Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | 8 | Wagon sterowniczy z miejscami do siedzenia wszystkich klas, z przedziałem bagażowym lub bez, z kabiną maszynisty do jazdy nawrotnej | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy lub 1 i 2 klasy z przedziałem bagażowym lub pocztowym | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy z przedziałem bagażowym lub pocztowym | Zarezerwowane | Pojazdy z miejscami do siedzenia wszystkich klas ze specjalnie dostosowanymi powierzchniami, np. miejscem do zabaw dla dzieci | Wagony z miejscami do siedzenia i wagony z miejscami do leżenia wszystkich klas, z barem lub bufetem | Piętrowy wagon sterowniczy z miejscami do siedzenia wszystkich klas, z przedziałem bagażowym lub bez, z kabiną maszynisty do jazdy nawrotnej | Wagony restauracyjne lub wagony z barem lub bufetem posiadające przedział bagażowy | Wagony restauracyjne | Inne specjalne wagony osobowe (konferencyjne, dyskotekowe, barowe, kinowe, wideo, do przewozu chorych) |
Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | 9 | Wagony pocztowe | Wagony bagażowe z przedziałem pocztowym | Wagony bagażowe | Wagony bagażowe i dwu- lub trzyosiowe pojazdy 2 klasy z miejscami do siedzenia, z przedziałem bagażowym lub pocztowym | Wagony bagażowe z przejściem bocznym, z przedziałem lub bez przedziału pod zamknięciem celnym | Dwuosiowe lub trzyosiowe wagony bagażowe z przedziałem pocztowym | Zarezerwowane | Dwuosiowe lub trzyosiowe wagony do przewozu samochodów | Wagony do przewozu samochodów | Wagony służbowe |
Uwagi: 1. Nie uwzględnia się ułamkowych części przedziałów. Równoważną liczbę przedziałów w wagonach do siedzenia z przejściem środkowym otrzymuje się:
1) w wagonach klasy 1 wg wzoru: równoważna liczba przedziałów = liczba miejsc 1 klasy dzielona przez liczbę 6 (ułamkowy wynik zaokrąglić do dołu do pełnej liczby całkowitej);
2) w wagonach klasy 2 wg wzoru: równoważna liczba przedziałów = liczba miejsc 2 klasy dzielona przez liczbę 8 (ułamkowy wynik zaokrąglić do dołu do pełnej liczby całkowitej);
3) w wagonach klasy 1/2 wg wzoru: równoważna liczba przedziałów = liczba miejsc 1 klasy dzielona przez liczbę 6 (ułamkowy wynik zaokrąglić do dołu do pełnej liczby całkowitej) + liczba miejsc 2 klasy dzielona przez liczbę 8 (ułamkowy wynik zaokrąglić do dołu do pełnej liczby całkowitej).
2. W wagonach oznaczonych jednym z następujących kodów parametrów technicznych: 88, 89, 90, 91, 92, 94, 95, 97, 98, 99 lub oznaczonych serią WRD oznaczenie liczby przedziałów nie występuje.
Tablica 11
Kodowanie parametrów ogólnych wagonów pasażerskich (cyfry 7-8 numeru EVN)
Zasilanie Prędkość maksymalna |
8 cyfra 7 cyfra |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
≤ 120 km/h | 0 | Wszystkie napięcia3) | Zarezerwowane |
3 000 V ~ + 3 000 V = |
1 000 V ~3) | Zarezerwowane | 1 500 V ~ |
Napięcia inne niż 1 000V, 1 500V, 3 000 V |
1 500 V ~ +1 500 V = |
3 000V = | Zarezerwowane |
1 |
Wszystkie napięcia3) + Para1) |
1 000 V ~ + Para1) |
1 000 V ~ + Para1) |
1 000 V ~ + Para1) |
1 000 V ~ + Para1) |
1 000 V ~ + Para1) |
Zarezerwowane |
1 500 V ~ + 1 500 V = + Para1) |
3 000V = + Para1) |
3 000V = + Para1) |
|
2 | Para1) | Para1) |
3 000 V ~ + 3 000 V = + Para 1) |
Para1) |
3 000 V ~ + 3 000 V = Para1) |
Para1) |
3 000V ~ + 3 000 V = + 1 500 V ~ + Para1) |
1 500 V ~ + Para1) |
1 500 V ~ + Para1) |
A1) | |
121 do 140 km/h | 3 | Wszystkie napięcia | Zarezerwowane |
1 000V ~ + 3 000 V = |
1 000 V ~3) 1) | 1 000 V ~3)1) | 1 000 V ~ |
1 000 V ~ + 1 500 V ~ + 1 500 V = |
1 500 V ~ + 1 500 V = |
3000 V = | 3000 V = |
4 |
Wszystkie napięcia3) + Para1) |
Wszystkie napięcia + Para1) |
Wszystkie napięcia + Para1) |
1 000 V ~3)1) + Para1) |
1 500 V ~ + 1 500 V = |
1 000 V ~ + Para1) |
3 000 V ~ + 3 000 V = |
1 500 V ~ 11 500 V = + Para1) |
3 000V = + Para1) |
Zarezerwowane | |
5 |
Wszystkie napięcia3) + Para1) |
Wszystkie napięcia + Para1) |
Wszystkie napięcia + Para1) |
1 000 V ~ + Para1) |
Zarezerwowane |
1 500 V ~ + Para1) |
Napięcia inne niż 1 000V, 1 500V, 3 000 V |
1 500 V ~ +1 500 V = + Para1) |
Zarezerwowane | Zarezerwowane | |
6 | Para1) | Zarezerwowane |
3 000 V ~ + 3 000 V = |
Zarezerwowane |
3 000 V ~ + 3 000 V = |
Zarezerwowane | Para1) | Zarezerwowane | Zarezerwowane | A1) | |
141 do 160 km/h | 7 | Wszystkie napięcia3) | Wszystkie napięcia |
1 500 V ~1) + 3 000 V =1) Wszystkie napięcia2) |
1 000 V ~3) |
1 500 V ~ + 1 500 V = |
1 000 V ~ | 1 500 V ~ |
1 500 V ~ +1 500 V = |
3 000V = | 3 000V = |
8 |
Wszystkie napięcia3) + Para1) |
Wszystkie napięcia + Para1) |
3 000 V ~ + 3 000 V = |
Zarezerwowane | Wszystkie napięcia3) + Para1) |
1 000 V ~ + Para1) |
3 000 V ~ + 3 000 V = |
Napięcia inne niż 1 000V, 1 500V, 3 000 V |
Wszystkie napięcia3) + Para1) |
A1) G2) |
|
> 160 km/h | 9 | Wszystkie napięcia3)2) | Wszystkie napięcia |
Wszystkie napięcia + Para1) |
1 000 V ~ + 1 500 V ~ |
1 000 V ~ | 1 000 V ~ | Zarezerwowane |
1 500 V ~ +1 500 V = |
3000 V = |
A1) G2) |
1) Tylko w przypadku pojazdów komunikacji wewnętrznej.
2) Tylko w przypadku pojazdów zdolnych do komunikacji międzynarodowej.
Wszystkie napięcia - prąd przemienny jednofazowy 1000 V 51 do 15 Hz, prąd przemienny jednofazowy 1500 V 50 Hz, prąd stały 1500 V, prąd stały 3000 V. Może obejmować prąd przemienny jednofazowy 3000 V 50 Hz.
3) W przypadku niektórych pojazdów zasilanych jednofazowym prądem przemiennym 1000 V dozwolona jest tylko jedna częstotliwość - albo 162/3 Hz, albo 50 Hz.
A - Ogrzewanie autonomiczne, bez zasilania elektrycznego z szyny zbiorczej.
G - Pojazdy z zasilaniem elektrycznym z szyny zbiorczej, na wszystkie napięcia, ale wymagające wagonu z generatorem do zasilania klimatyzacji.
Para - ogrzewanie wyłącznie parowe. Jeżeli zapisane są napięcia, kod ten jest dostępny także dla pojazdów bez ogrzewania parowego.
Tablica 12
Kody interoperacyjności wagonów towarowych (cyfra 1 i 2 numeru EVN)
TSI1) lub COTIF2) lub PPW |
2 cyfra 1 cyfra |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||
Rozstaw kół | stały lub zmienny | stały | zmienny | stały | zmienny | stały | zmienny | stały | zmienny | stały lub zmienny | |||
0 | na osiach | do wykorzystania w przyszłości |
Wagony towarowe2) TSI lub COTIF [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] |
Nieprzeznaczone do wykorzystania do czasu przyszłych decyzji | Wagony towarowe PPW (zmienny rozstaw kół) | ||||||||
1 | na wózkach | wagony towarowe używane przez przemysł | |||||||||||
2 | na osiach | do wykorzystania w przyszłości |
Wagony towarowe2) TSI lub COTIF [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] Wagony PPW |
Wagony towarowe2) TSI lub COTIF Wagony towarowe PPW |
Inne wagony towarowe2) TSI lub COTIF Wagony towarowe PPW |
Wagony towarowe PPW (stały rozstaw kół) | |||||||
3 | na wózkach | ||||||||||||
Niezgodne z TSI i niezgodne z COTIF2) i niezgodne z PPW | 4 | na osiach3) | wagony służbowe | Inne wagony towarowe [których posiadacz jest przedsiębiorstwem kolejowym wykazanym w załączniku P.4 OPE TSI] | Inne wagony towarowe | Inne wagony towarowe | Wagony towarowe o specjalnej numeracji w odniesieniu do charakterystyki technicznej | ||||||
8 | na wózkach3) | ||||||||||||
Przewozy | Komunikacja wewnętrzna lub międzynarodowa na podstawie specjalnego porozumienia | Komunikacja międzynarodowa na podstawie specjalnego porozumienia | Komunikacja wewnętrzna | Komunikacja międzynarodowa na podstawie specjalnego porozumienia | Komunikacja wewnętrzna | Komunikacja międzynarodowa na podstawie specjalnego porozumienia | Komunikacja wewnętrzna | Komunikacja międzynarodowa na podstawie specjalnego porozumienia | Komunikacja wewnętrzna | Komunikacja wewnętrzna lub międzynarodowa na podstawie specjalnego porozumienia | |||
1 cyfra 2 cyfra |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1) Zgodność co najmniej z TSI "Tabor kolejowy"
2) W tym pojazdy, które zgodnie z obowiązującymi przepisami są oznaczone tymi cyframi na dzień wejścia w życie nowych przepisów.
3) Stały lub zmienny rozstaw kół.
Tablica 13
Wykaz kategorii wagonów towarowych wraz z przyporządkowanymi im oznaczeniami literowymi serii wagonu oraz kodem cyfrowym kategorii wagonu (cyfra 5 numeru EVN)
Oznaczenie literowe serii wagonu | Nazwa kategorii wagonu towarowego | Oznaczenie cyfrowe kategorii wagonu (5 cyfra numeru EVN) |
WAGONY TOWAROWE, Z WYJĄTKIEM WAGONÓW PRZEGUBOWYCH I WIELOCZŁONOWYCH | ||
E | Wagon węglarka normalnej budowy | 5 |
F | Wagon węglarka specjalnej budowy | 6 |
G | Wagon kryty normalnej budowy | 1 |
H | Wagon kryty specjalnej budowy | 2 |
I | Wagon chłodnia | 8 |
K | Wagon platforma 2-osiowa normalnej budowy | 3 |
L | Wagon platforma 2-osiowa specjalnej budowy | 4 |
O | Wagon węglarko-platforma normalnej budowy | 3 |
R | Wagon platforma na wózkach normalnej budowy | 3 |
S | Wagon platforma na wózkach specjalnej budowy | 4 |
T | Wagon z otwieranym dachem | 0 |
U | Wagon specjalny (inny niż kategorii F, H, L, S lub Z) | 9 |
Z | Wagon cysterna | 7 |
WAGONY TOWAROWE PRZEGUBOWE I WIELOCZŁONOWE | ||
F | Wagon węglarka | 6 |
H | Wagon kryty | 2 |
I | Wagon chłodnia | 8 |
L | Wagon platforma z oddzielnymi osiami | 4 |
S | Wagon platforma na wózkach | 4 |
T | Wagon z otwieranym dachem | 0 |
U | Wagon specjalny | 9 |
Z | Wagon cysterna | 7 |
Tablica 14
Oznaczenia literowe serii i indeksu wagonów pasażerskich przyjęte do stosowania w komunikacji międzynarodowej i w komunikacji wewnętrznej
Litery oznaczenia serii o znaczeniu międzynarodowym:
A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami |
B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami |
AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami |
WL | Wagon sypialny z oznaczeniem literowym serii A, B lub AB zależnie od rodzaju oferowanych miejsc. Oznaczenie serii dla wagonu sypialnego z przedziałami "specjalnymi" posiada dodatkowo literę indeksu "S" |
WR | Wagon restauracyjny |
R | Wagon osobowy z wagonem restauracyjnym, bufetem lub przedziałem barowym (dodatkowo używana litera oznaczenia serii) |
D | Wagon bagażowy |
DD | Odkryty, 2-poziomowy wagon do przewozu samochodów |
Post | Wagon pocztowy |
AS SR WG |
Wagon bar dansingowy |
WSP | Wagon osobowy luksusowy |
Le | Odkryty, 2-osiowy, 2-poziomowy wagon do przewozu samochodów |
Leq | Odkryty, 2-osiowy, 2-poziomowy wagon do przewozu samochodów z kablem zasilania |
Laeq | Odkryty, 3-osiowy, 2-poziomowy wagon do przewozu samochodów z kablem zasilania |
Litery oznaczenia serii o znaczeniu krajowym:
BD | wagon osobowy 2 klasy z przedziałem bagażowym |
S | wagon specjalnego przeznaczenia (np.: służbowy, socjalny, salonowy) |
Litery indeksu o znaczeniu międzynarodowym:
b | Wagon przystosowany do przewozu pasażerów niepełnosprawnych |
c | Przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia (łączy się bezpośrednio z literami oznaczenia serii) |
v | Pojazd przystosowany do przewozu rowerów |
z | Pojazd wyposażony w centralne zasilanie ze zbiorczej szyny pociągowej |
f | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy) |
p | Wagon osobowy z miejscami siedzącymi, z przejściem środkowym |
m | Pojazd o długości powyżej 24,5 m |
s | Przejście środkowe w wagonach bagażowych i osobowych z przedziałem bagażowym |
Litery indeksu o znaczeniu krajowym:
a | Wagon specjalnego przeznaczenia, salonowy |
e | Wagon z przedziałami klasy biznes |
k | Wagon specjalnego przeznaczenia, socjalny |
n | Ogrzewanie nawiewne |
o | Wagon z przewodem zdalnego sterowania (np. zamykania drzwi, oświetlenia elektrycznego) |
g | Wagon z przedziałem dla matki z dzieckiem |
u | Wagon wyposażony w mechanizmy do zdalnego zamykania drzwi i posiadający możliwość zdalnego sterowania oświetleniem |
x | Wagon piętrowy |
Tablica 15
Sposób zależności kodowania oznaczeń serii wagonu z oznaczeniem cyfrowym parametrów technicznych wagonu (5 i 6 cyfra numeru EVN)
Kod cyfrowy parametrów technicznych- cyfra 5 i 6 (wg Zał. P10 do TSI OPE) | Nazwa rodzaju pojazdu (wg Zał. P10 do TSI OPE) | Opis znaczenia kodu cyfrowego parametrów technicznych (wg Zał. P10 do TSI OPE) | Kod literowy serii pojazdu (wg Zał. P13 do TSI OPE) | Opis znaczenia kodu literowego serii pojazdu (wg Zał. P13 do TSI OPE) | Uwagi w zakresie obowiązkowych liter indeksu | Opis znaczenia kodu literowego obowiązkowego indeksu pojazdu (wg Zał. P13 do TSI OPE) |
00 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
01 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
02 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
03 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
04 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
05 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
06 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
07 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
08 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
09 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
10 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | 10 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami | - | - |
11 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | ≥ 11 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami | - | - |
12 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
13 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
14 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | 2- lub 3-osiowe | A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami (2- lub 3-osiowe) | - | - |
15 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
16 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | Wagony piętrowe | A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami | x | wagon piętrowy |
17 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | ≥ 7 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami | - | - |
18 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | 8 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami | - | - |
19 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy | 9 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami | - | - |
20 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | 10 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami | ||
21 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | 11 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami | - | - |
22 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | ≥ 12 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami | - | - |
23 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | 3-osiowe | B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami (3-osiowe) | - | - |
24 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | 2-osiowe | B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami (2-osiowe) | - | - |
25 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | Wagony piętrowe (tylko w przypadku OSJD) | B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami OSŻD | - | - |
26 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | Wagony piętrowe | B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami | x | wagon piętrowy |
27 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
28 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | ≥ 8 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami | - | - |
29 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy | 9 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami | - | - |
30 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1/2 klasy | 10 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami | - | - |
31 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1/2 klasy | 11 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami | - | - |
32 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1/2 klasy | ≥ 12 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami | - | - |
33 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1/2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
34 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1/2 klasy | 2- lub 3-osiowe | AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami (2- lub 3-osiowe) | - | - |
35 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1/2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
36 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1/2 klasy | Wagony piętrowe | AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami | x | wagon piętrowy |
37 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1/2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
38 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1/2 klasy | ≥ 8 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami | - | - |
39 | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1/2 klasy | 9 przedziałów przy przejściu bocznym lub równoważna liczba miejsc do siedzenia z przejściem środkowym | AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami | - | - |
40 | Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | 10 przedziałów 1/2 klasy | AcBc | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami, przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia | - | - |
41 | Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
42 | Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
43 | Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
44 | Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | ≤ 9 przedziałów 1/2 klasy | AcBc | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami, przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia | - | - |
45 | Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
46 | Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
47 | Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
48 | Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
49 | Pojazdy z miejscami do leżenia 1 klasy lub 1/2 klasy | ≤ 9 przedziałów 1 klasy | Ac | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami, przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia | - | - |
50 | Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | 10 przedziałów | Bc | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia | - | - |
51 | Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | 11 przedziałów | Bc | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia | - | - |
52 | Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | ≥ 12 przedziałów | Bc | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia | - | - |
53 | Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
54 | Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
55 | Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
56 | Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
57 | Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
58 | Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | zarezerwowane | - | - | - | - |
59 | Pojazdy z miejscami do leżenia 2 klasy | ≤ 9 przedziałów | Bc | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia | - | - |
60 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
61 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
62 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
63 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
64 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
65 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
66 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
67 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
68 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
69 | zarezerwowane | zarezerwowane | - | - | - | - |
70 | Wagony sypialne | 10 przedziałów | WLAB | Wagon sypialny z oznaczeniem literowym serii A, B lub AB zależnie od rodzaju oferowanych miejsc. Oznaczenie serii dla wagonu sypialnego z przedziałami "specjalnymi" posiada dodatkowo literę indeksu "S". | - | - |
71 | Wagony sypialne | 11 przedziałów | WLAB | Wagon sypialny z oznaczeniem literowym serii A, B lub AB zależnie od rodzaju oferowanych miejsc. Oznaczenie serii dla wagonu sypialnego z przedziałami "specjalnymi" posiada dodatkowo literę indeksu "S". | - | - |
72 | Wagony sypialne | 12 przedziałów | WLAB | Wagon sypialny z oznaczeniem literowym serii A, B lub AB zależnie od rodzaju oferowanych miejsc. Oznaczenie serii dla wagonu sypialnego z przedziałami "specjalnymi" posiada dodatkowo literę indeksu "S". | - | - |
73 | Wagony sypialne | zarezerwowane | - | - | - | - |
74 | Wagony sypialne | zarezerwowane | - | - | - | - |
75 | Wagony sypialne | > 12 przedziałów | WLAB |
Wagon sypialny z oznaczeniem literowym serii A, B lub AB zależnie od rodzaju oferowanych miejsc. Oznaczenie serii dla wagonu sypialnego z przedziałami "specjalnymi" posiada dodatkowo literę indeksu "S". |
- | - |
76 | Wagony sypialne | zarezerwowane | - | - | - | - |
77 | Wagony sypialne | zarezerwowane | - | - | - | - |
78 | Wagony sypialne | zarezerwowane | - | - | - | - |
79 | Wagony sypialne | zarezerwowane | - | - | - | - |
80 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagon sterowniczy z miejscami do siedzenia wszystkich klas, z przedziałem bagażowym lub bez, z kabiną maszynisty do jazdy nawrotnej | A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami | f | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy) |
AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami | f | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy) | |||
ABD | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami, Wagon bagażowy | f | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy) | |||
AD | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami, Wagon bagażowy | f | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy) | |||
B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami | f | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy) | |||
BD | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, Wagon bagażowy | f | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy) | |||
81 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Pojazdy z miejscami do siedzenia 1 klasy lub 1/2 klasy z przedziałem bagażowym lub pocztowym | ABD | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami, Wagon bagażowy | - | - |
ABPost | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami, Wagon pocztowy | - | - | |||
AD | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami, Wagon bagażowy | - | - | |||
APost | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami, Wagon pocztowy | - | - | |||
82 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Pojazdy z miejscami do siedzenia 2 klasy z przedziałem bagażowym lub pocztowym | BD | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, Wagon bagażowy | - | - |
BPost | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, Wagon pocztowy | - | - | |||
83 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | zarezerwowane | - | - | - | - |
84 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Pojazdy z miejscami do siedzenia wszystkich klas ze specjalnie dostosowanymi powierzchniami, np. miejscem do zabaw dla dzieci | A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami | v | Pojazd przystosowany do przewozu rowerów |
AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami | v | Pojazd przystosowany do przewozu rowerów | |||
B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami | v | Pojazd przystosowany do przewozu rowerów | |||
85 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagony z miejscami do siedzenia i wagony z miejscami do leżenia wszystkich klas, z powierzchnią barową lub bufetem | ABR | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami, Wagon osobowy z wagonem restauracyjnym, bufetem lub przedziałem barowym (dodatkowo używana litera oznaczenia serii). | - | - |
AcBcR | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami Przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia, Wagon osobowy z wagonem restauracyjnym, bufetem lub przedziałem barowym (dodatkowo używana litera oznaczenia serii). | - | - | |||
AcR | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami, przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia, Wagon osobowy z wagonem restauracyjnym, bufetem lub przedziałem barowym (dodatkowo używana litera oznaczenia serii). | - | - | |||
AR | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami, Wagon osobowy z wagonem restauracyjnym, bufetem lub przedziałem barowym (dodatkowo używana litera oznaczenia serii). | - | - | |||
BcR | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, Przedziały z siedzeniami zamienianymi na miejsca do leżenia, Wagon osobowy z wagonem restauracyjnym, bufetem lub przedziałem barowym (dodatkowo używana litera oznaczenia serii). | - | - | |||
BR | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, Wagon osobowy z wagonem restauracyjnym, bufetem lub przedziałem barowym (dodatkowo używana litera oznaczenia serii). | - | - | |||
86 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Piętrowy wagon sterowniczy z miejscami do siedzenia wszystkich klas, z przedziałem bagażowym lub bez, z kabiną maszynisty do jazdy nawrotnej | A | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami | f, x | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy), wagon piętrowy |
AB | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami | f, x | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy), wagon piętrowy | |||
ABD | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami, Wagon bagażowy | f, x | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy), wagon piętrowy | |||
AD | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami, Wagon bagażowy | f, x | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy), wagon piętrowy | |||
B | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami | f, x | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy), wagon piętrowy | |||
BD | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, Wagon bagażowy | f, x | Wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy), wagon piętrowy | |||
87 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagony restauracyjne lub wagony z barem lub bufetem posiadające przedział bagażowy | ABRD | Wagon osobowy 1/2 klasy z siedzeniami, Wagon osobowy z wagonem restauracyjnym, bufetem lub przedziałem barowym (dodatkowo używana litera oznaczenia serii). Wagon bagażowy | - | - |
ARD | Wagon osobowy 1 klasy z siedzeniami, Wagon osobowy z wagonem restauracyjnym, bufetem lub przedziałem barowym (dodatkowo używana litera oznaczenia serii). Wagon bagażowy | - | - | |||
BRD | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, Wagon osobowy z wagonem restauracyjnym, bufetem lub przedziałem barowym (dodatkowo używana litera oznaczenia serii). Wagon bagażowy | - | - | |||
WRD | Wagon restauracyjny, Wagon bagażowy | - | - | |||
88 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagony restauracyjne | WR | Wagon restauracyjny | - | - |
89 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Inne specjalne wagony osobowe (konferencyjne, dyskotekowe, barowe, kinowe, wideo, do przewozu chorych) | S | Wagon specjalnego przeznaczenia (salonowy itp.) | a) | a - wagon specjalnego przeznaczenia, salonowy |
90 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagony pocztowe | Post | Wagon pocztowy | - | - |
91 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagony bagażowe z przedziałem pocztowym | DPost | Wagon bagażowy, Wagon pocztowy | - | - |
92 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagony bagażowe | D | Wagon bagażowy | - | - |
93 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagony bagażowe i dwu- lub trzyosiowe pojazdy 2 klasy z miejscami do siedzenia, z przedziałem bagażowym lub pocztowym | BD | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, Wagon bagażowy (2- i 3-osiowe) | - | - |
BPost | Wagon osobowy 2 klasy z siedzeniami, Wagon pocztowy (2- i 3-osiowe) | - | - | |||
94 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagony bagażowe z przejściem bocznym, z przedziałem lub bez przedziału pod zamknięciem celnym | D | Wagon bagażowy (z przedziałem celnym) | - | - |
95 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Dwuosiowe lub trzyosiowe wagony bagażowe z przedziałem pocztowym | DPost | Wagon bagażowy, Wagon pocztowy (2- lub 3-osiowe) | - | - |
96 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | zarezerwowane | - | - | - | - |
97 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Dwuosiowe lub trzyosiowe wagony do przewozu samochodów | Laeq | Odkryty, 3-osiowy, 2-poziomowy wagon do przewozu samochodów z kablem zasilania | - | - |
Le | Odkryty, 2-osiowy, 2-poziomowy wagon do przewozu samochodów | - | - | |||
Leq | Odkryty, 2-osiowy, 2-poziomowy wagon do przewozu samochodów z kablem zasilania | - | - | |||
98 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagony do przewozu samochodów | DD | Odkryty, 2-poziomowy wagon do przewozu samochodów | - | - |
99 | Pojazdy konstrukcji specjalnej i wagony pocztowe lub bagażowe | Wagony służbowe | S | Wagon służbowy | k) | k - wagon specjalnego przeznaczenia, socjalny |
Tablica 16
Literowe oznaczenia zdolności do interoperacyjności pojazdów kolejowych
- jest zgodny ze wszystkimi TSI, które obowiązują w chwili oddawania do eksploatacji, i otrzymał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji, zgodnie z art. 22b ust. 2 i 3 ustawy,
- posiada zezwolenie ważne we wszystkich państwach członkowskich, zgodnie z art. 23c ustawy.
Uwagi:
Poniżej przedstawiono sposób oznaczenia na pojazdach kolejowych państw członkowskich, w których pojazd został dopuszczony do eksploatacji.
WZORY OZNAKOWANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH ORAZ SPOSÓB JEGO ROZMIESZCZENIA
Rys. 1. Wzory identyfikatora pojazdu kolejowego dla wagonów pasażerskich zgodnych z TSI lub COTIF (1. Identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego wraz z identyfikatorem literowym dysponenta umieszcza się przed dwunastocyfrowym numerem pojazdu; 2. Europejski numer pojazdu (EVN); 3. Oznaczenie literowe charakterystyki technicznej wagonu) nanoszonego:
Rys. 2. Przykład wykonania na ostojnicy wagonu pasażerskiego spełniającego wymagania przepisów RIC tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej, napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu i dopuszczalnym obciążeniu prądowym urządzeń zasilających.
Rys. 4. Przykład wykonania na ostojnicy wagonu pasażerskiego niezgodnego z TSI lub COTIF tabliczki informującej o państwach członkowskich, w których wagon uzyskał dopuszczenie do eksploatacji.
- w komunikacji międzynarodowej (zgodniej z TSI)
- w komunikacji wewnętrznej
Rys. 5. Wzór identyfikatora pojazdu kolejowego nanoszonego na pudło wagonu towarowego lub specjalną tablicę.
Rys. 6. Wzór identyfikatora pojazdu kolejowego (1. Kod interoperacyjności wagonu towarowego; 2. Identyfikator cyfrowy i identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego oraz identyfikator literowy dysponenta; 3. Kod cyfrowy kategorii wagonu towarowego i parametrów techniczno-eksploatacyjnych wagonu oraz jego numer seryjny wraz z oznaczeniem literowym charakterystyki technicznej wagonu) nanoszonego:
Rys. 7. Przykład wykonania na ostojnicy wagonu towarowego niezgodnego z TSI lub COTIF tabliczki informującej o państwach członkowskich, w których wagon uzyskał dopuszczenie do eksploatacji.
a) nr 1 na rysunku
b) nr 2 na rysunku
c) nr 2 na rysunku (poza tabliczką, o której mowa w lit. b)
Rys. 8. Wzór rozmieszczenia oznakowania na kolejowym pojeździe trakcyjnym lub specjalnym. 1. Miejsce na ścianie bocznej (pudle) kolejowego pojazdu trakcyjnego lub specjalnego na umieszczenie identyfikatora pojazdu kolejowego. 2. Miejsce na umieszczenie tabliczki informującej o państwach członkowskich, w których pojazd trakcyjny lub specjalny uzyskał dopuszczenie do eksploatacji, oraz tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej umieszczanej na kolejowych pojazdach trakcyjnych i specjalnych.
Rys. 9. Wzór wykonania tabliczki określającej dopuszczalną prędkość eksploatacyjną pojazdu trakcyjnego lub specjalnego oraz pojazdu metra, umieszczanej nad stanowiskiem maszynisty.
OZNAKOWANIE POCIĄGÓW
ORAZ WZORY TABLIC KIERUNKOWYCH I NUMEROWYCH
1) rodzaj pociągu, który określa przewoźnik kolejowy zamawiający trasę jazdy u zarządcy infrastruktury;
2) numer pociągu określany przez zarządcę infrastruktury.
2. Rodzaj, numer i nazwa pociągu powinny być zgodne z:
1) oznaczeniami opublikowanymi w ogólnodostępnym rozkładzie jazdy;
2) rodzajem i numerem pociągu drukowanym na biletach sprzedawanych podróżnym.
3. Nazwę pociągu - jeżeli ona występuje - określa przewoźnik. Nazwę pociągu należy umieścić na tablicy kierunkowej zewnętrznej i wewnętrznej, wykonując ją dużymi literami, pogrubioną kursywą, pismem pochyłym, bez używania cudzysłowów.
4. Rodzaj i numer pociągu oraz jego nazwa mogą być oddzielone poziomą linią od reszty informacji zawartych na tablicy kierunkowej.
5. Nazwy stacji początkowej i końcowej umieszcza się pod rodzajem, numerem i nazwą pociągu, odpowiednio w lewym górnym i prawym dolnym rogu wolnego pola tablicy kierunkowej. Nazwy te należy wykonać dużymi, pogrubionymi literami.
6. Nazwy stacji pośrednich umieszcza się w pozostałym wolnym miejscu tablicy w następującej kolejności:
1) w ruchu krajowym - nazwy stacji w miastach wojewódzkich, a w ruchu międzynarodowym - nazwy stacji w stolicach państw lub miastach odpowiadających miastom wojewódzkim;
2) nazwy większych stacji węzłowych - w miarę wolnego miejsca;
3) nazwy pozostałych stacji i przystanków - w miarę wolnego miejsca.
W miarę możliwości należy ograniczyć skróty, przy czym nie należy stosować skrótów nazw miejscowości, z wyjątkiem miejscowości o nazwach dwu- lub więcejwyrazowych. Nazwy stacji pośrednich i przystanków są oddzielone od siebie dywizami i w miarę możliwości nie należy ich dzielić między wiersze.
7. Jeżeli do danej stacji możliwy jest dojazd kilkoma trasami, to na tablicy kierunkowej należy podać w pierwszej kolejności stacje i przystanki nieleżące na wspólnych odcinkach tras.
8. W przypadku pociągu łączonego, którego poszczególne części realizują odmienne trasy przejazdu, dopuszcza się oznakowanie pociągu kilkoma numerami i nazwami pociągów.
9. Na tablicach kierunkowych umieszczanych na czole pojazdu prowadzącego pociąg należy wskazać rodzaj i numer pociągu oraz stację docelową. Dopuszcza się również stosowanie tego sposobu oznakowania w pociągach towarowych.
10. Dopuszcza się oznakowanie tras pociągów za pomocą liter, liter i cyfr lub cyfr. Tablice kierunkowe umieszczone na pojazdach kolejowych kursujących na tak oznakowanych trasach muszą zawierać wymienione symbole oznakowania trasy oraz stację docelową.
11. Elektroniczne tablice kierunkowe i numerowe zewnętrzne, umieszczane na wagonach pociągów, należy wykonać tak, aby:
1) numer i rodzaj pociągu oraz jego nazwa - jeżeli ona występuje - były określone zgodnie z wymaganiami w ust. 1-4;
2) stacje początkowa i końcowa były określone zgodnie z wymaganiami w ust. 5;
3) wszystkie stacje i przystanki były określone zgodnie z wymaganiami w ust. 6 i 7;
4) przez cały czas jazdy pociągu wyświetlana była pełna informacja o trasie jazdy albo wyświetlanie informacji odbywało się, gdy pociąg porusza się z prędkością mniejszą niż 30 km/h.
12. W przypadku elektronicznych tablic kierunkowych dopuszcza się podawanie na nich informacji:
1) w formie tekstu zmiennego lub przewijającego się od prawej do lewej, z wyłączeniem informacji o numerze i rodzaju pociągu oraz jego nazwie;
2) rezygnując z wykorzystania czcionki pogrubionej lub kursywy;
3) ograniczonych do części trasy pociągu, jaka pozostała do pokonania;
4) o godzinie przyjazdu lub odjazdu pociągu ze stacji i przystanków pośrednich;
5) innych niż wymagane rozporządzeniem, wyłącznie na tablicach wewnętrznych, pod warunkiem że informacje o pociągu będą miały pierwszeństwo.
13. Na elektronicznej tablicy kierunkowej wewnętrznej podawane są naprzemiennie następujące informacje:
1) rodzaj, numer i nazwa pociągu - jeżeli ona występuje;
2) nazwy stacji początkowej i końcowej;
3) nazwy stacji i przystanków pośrednich oraz - opcjonalnie - godzina przyjazdu lub odjazdu pociągu, a także nazwa najbliższej stacji lub przystanku;
4) przed przybyciem do kolejnej stacji lub przystanku - naprzemiennie:
a) wyraz "Przystanek:" albo "Stacja:" umieszczony po lewej stronie lub w lewym górnym rogu tablicy, a po prawej stronie lub w prawym dolnym rogu tablicy - nazwa stacji lub przystanku, do którego zbliża się pociąg, wraz z - opcjonalnie - godziną przyjazdu lub odjazdu pociągu,
b) opcjonalnie: wyraz "Połączenia:" umieszczony po lewej stronie lub w lewym górnym rogu tablicy, a po prawej stronie lub w prawym dolnym rogu tablicy - nazwy miejscowości, do których w najbliższym czasie odjadą pociągi, wraz z ich godziną odjazdu;
5) po odjeździe pociągu - wyrazy: "Następny przystanek:" lub "Następna stacja:", umieszczone po lewej stronie lub w lewym górnym rogu tablicy, a po prawej stronie lub w prawym dolnym rogu tablicy - nazwa najbliższej stacji lub przystanku wraz z - opcjonalnie - godziną przyjazdu lub odjazdu pociągu.
14. W przypadku pociągu z rezerwacją miejsc numer wagonu w składzie pociągu lub numer kursu wagonu w pociągu międzynarodowym wyświetlany jest w sposób ciągły.
15. Tablica kierunkowa elektroniczna lub wykonana techniką malarską albo poligraficzną, umieszczana na ścianie czołowej pojazdu, z którego odbywa się sterowanie ruchem pociągu metra, powinna spełniać wymagania, o których mowa w ust. 9 i 10, z tym że:
1) tablice kierunkowe powinny być umieszczone również na ścianie czołowej ostatniego pojazdu w składzie pociągu;
2) tablice kierunkowe umieszczone na ścianach czołowych wagonu prowadzącego i końcowego powinny podawać tę samą stację docelową;
3) informacja o numerze pociągu może być zastąpiona numerem obiegu;
4) miejsce umieszczenia tablicy, o której mowa w pkt 3, określa przewoźnik metra.
16. Na tablicy kierunkowej wewnętrznej umieszczonej w pojeździe metra powinna być podawana informacja dotycząca następnego miejsca zatrzymania pociągu w sposób określony na rys. 5 lit. f, a ponadto mogą być naprzemiennie podawane następujące informacje:
1) data i godzina;
2) nazwa stacji końcowej;
3) przed przybyciem do kolejnej stacji - wyraz "Stacja:" umieszczony po lewej stronie lub w lewym górnym rogu tablicy, a po prawej stronic lub w prawym dolnym rogu tablicy - nazwa stacji, do której zbliża się pociąg.
a)
b)
c)
Rys. 1. Wzory wykonania tablic kierunkowych wewnętrznych i zewnętrznych, stosowanych w pociągach kursujących w przewozach międzywojewódzkich, wykonanych techniką malarską lub poligraficzną:
a) w pociągu TLK,
b) w pociągu EIC,
c) w pociągu o relacji mieszanej, jadącym na części trasy jako pośpieszny, a na części - jako osobowy.
a)
b)
Rys. 2. Wzory wykonania tablic kierunkowych wewnętrznych i zewnętrznych, stosowanych w pociągach kursujących w przewozach międzywojewódzkich i wojewódzkich, wykonanych techniką malarską lub poligraficzną, kursujących różnymi trasami między tymi samymi miejscowościami.
a)
b)
c)
d)
Rys. 3. Wzory wykonania tablic kierunkowych zewnętrznych stosowanych w pociągach kursujących w komunikacji miejskiej lub na trasach oznakowanych za pomocą liter, liter i cyfr lub cyfr, wykonanych techniką malarską, poligraficzną lub tablic elektronicznych:
a), b) kursujących różnymi trasami do tej samej miejscowości; tablice umieszcza się na ścianach czołowych w obu końcach pociągu,
c) na ściśle określonej trasie oznaczonej literą lub literą i cyfrą z podaniem stacji docelowej,
d) na ściśle określonej trasie oznaczonej cyframi, z podaniem stacji docelowej.
Uwaga. Tablice umieszcza się na ścianach bocznych wagonów i ścianach czołowych w obu końcach pociągu. Tablice pokazane na rys. a lub b umieszcza się w obu końcach pociągu metra.
Rys. 4. Wzór wykonania elektronicznych tablic kierunkowych i numerowych, wewnętrznych i zewnętrznych, stosowanych w pociągach kursujących w przewozach międzywojewódzkich i wojewódzkich.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Rys. 5. Przykład informacji wyświetlanych na elektronicznej tablicy kierunkowej wewnętrznej umieszczanej w korytarzu lub przedziale dla pasażerów:
a) numer i nazwa pociągu,
b) nazwy stacji początkowej i docelowej,
c) przewijający się tekst z nazwami stacji pośrednich oraz godziną przyjazdu i odjazdu pociągu,
d) nazwa stacji, do której zbliża się pociąg, z godziną przyjazdu i odjazdu pociągu,
e) sposób opcjonalnego wyświetlania połączeń kolejowych, z jakich podróżni mogą skorzystać na najbliższej stacji lub przystanku,
f) sposób wyświetlenia informacji o następnym przystanku po odjeździe pociągu.
Uwaga 1. W pociągach metra stosuje się podstawowo wzór określony na rys. f, natomiast wzory podane na rysunkach b i d można stosować opcjonalnie.
Uwaga 2. Podawanie informacji o godzinie przyjazdu lub odjazdu pociągu, a także o połączeniach do innych miejscowości jest opcjonalne.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2019.918 t.j. |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Sposób prowadzenia rejestru oraz sposób oznakowania pojazdów kolejowych. |
Data aktu: | 03/01/2013 |
Data ogłoszenia: | 16/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 01/03/2013 |