Tryb przeprowadzania inspekcji warunków pracy i życia rybaków na statku rybackim.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie trybu przeprowadzania inspekcji warunków pracy i życia rybaków na statku rybackim

Na podstawie art. 49 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. o pracy na statkach rybackich (Dz. U. poz. 2197) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Inspekcja wstępna, pośrednia i odnowieniowa jest przeprowadzana na wniosek armatora statku rybackiego, nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku przez tego armatora.
§  2. 
Inspekcja doraźna jest przeprowadzana z urzędu.
§  3. 
1. 
Inspektor, przed podjęciem czynności inspekcyjnych na statku rybackim, zgłasza swoją obecność kapitanowi statku rybackiego.
2. 
W przypadku zgłoszenia swojej obecności kapitanowi statku rybackiego, przed przystąpieniem do inspekcji, inspektor okazuje kapitanowi statku rybackiego dokument identyfikacyjny, o którym mowa w art. 18 ust. 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1452, 1702, 2197 i 2303), w sposób umożliwiający odczytanie i zanotowanie jego danych osobowych.
§  4. 
Kapitan statku rybackiego zapewnia inspektorowi warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia inspekcji, w szczególności niezwłocznie przedstawia żądane dokumenty i materiały oraz udostępnia urządzenia techniczne, a w miarę możliwości, udostępnia oddzielne pomieszczenie w celu przygotowania protokołu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
§  5. 
1. 
Ustalenia z inspekcji są dokumentowane w formie protokołu.
2. 
Protokół z inspekcji zawiera:
1)
nazwę i siedzibę armatora statku rybackiego oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);
2)
datę rozpoczęcia działalności przez armatora statku rybackiego;
3)
numer IMO statku rybackiego nadany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), a w razie jego braku, numer rejestrowy statku rybackiego;
4)
imię i nazwisko kapitana statku rybackiego;
5)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora;
6)
oznaczenie dni, w których przeprowadzano inspekcję;
7)
opis stwierdzonych naruszeń oraz inne informacje wynikające z zakresu inspekcji mające istotne znaczenie dla wyników tej inspekcji;
8)
treść zaleceń dla kapitana statku rybackiego lub armatora statku rybackiego oraz informację o ich realizacji;
9)
wyszczególnienie załączników stanowiących składową część protokołu;
10)
wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez kapitana statku rybackiego zastrzeżeń do treści protokołu oraz ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed zakończeniem inspekcji;
11)
datę i miejsce podpisania protokołu przez inspektora i kapitana statku rybackiego.
3. 
Protokół podpisuje inspektor prowadzący inspekcję oraz kapitan statku rybackiego.
4. 
Kapitanowi statku rybackiego przysługuje prawo zgłoszenia inspektorowi, przed podpisaniem protokołu, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. W protokole zamieszcza się pouczenie o możliwości zgłoszenia zastrzeżeń.
5. 
Zastrzeżenia zgłasza się inspektorowi pisemnie, w postaci papierowej lub elektronicznie, w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu, jednak nie później niż przed dniem opuszczenia portu przez statek rybacki.
6. 
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4, inspektor jest obowiązany je rozpatrzyć, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu przez dokonanie stosownej adnotacji na jego końcu, informującej o wprowadzeniu zmiany i wskazaniu, na czym ta zmiana polega.
7. 
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kapitana statku rybackiego, inspektor wpisuje w protokole adnotację o odmowie złożenia podpisu przez kapitana statku rybackiego i jej przyczynie, jeżeli jest ona znana.
8. 
Odmowa podpisania protokołu przez kapitana statku rybackiego nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole.
9. 
Inspektor sporządza protokół, w którym nie może dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje.
10. 
Inspektor sporządza protokół w języku polskim i angielskim, w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku rybackiego, drugi - przedstawiciel załogi, a trzeci - organ inspekcyjny.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb przeprowadzania inspekcji warunków pracy i życia rybaków na statku rybackim.
Data aktu: 18/12/2019
Data ogłoszenia: 08/01/2020
Data wejścia w życie: 23/01/2020