Sposób sporządzania przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego protokołu i dokumentacji służbowej z kontroli osobistej oraz z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków, a także wzorów protokołów z tych czynności.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 9 stycznia 2020 r.
w sprawie sposobu sporządzania przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego protokołu i dokumentacji służbowej z kontroli osobistej oraz z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków, a także wzorów protokołów z tych czynności

Na podstawie art. 23c ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2020 r. poz. 27) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzania:
a)
protokołu z kontroli osobistej, o którym mowa w art. 23a ust. 10 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zwanej dalej "ustawą",
b)
dokumentacji służbowej z kontroli osobistej, o której mowa w art. 23a ust. 13 ustawy,
c)
protokołu z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach, na dworcach lub innych miejscach odprawy podróżnych lub bagażu oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, o którym mowa w art. 23b ust. 10 ustawy,
d)
dokumentacji służbowej z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach, na dworcach lub innych miejscach odprawy podróżnych lub bagażu oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, o której mowa w art. 23b ust. 12 ustawy;
2)
wzór protokołu z:
a)
kontroli osobistej,
b)
przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach, na dworcach lub innych miejscach odprawy podróżnych lub bagażu oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego.
§  2. 
1. 
Protokół z:
1)
kontroli osobistej sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach, na dworcach lub innych miejscach odprawy podróżnych lub bagażu oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. 
Protokoły, o których mowa w ust. 1, sporządza się w formie papierowej w dwóch egzemplarzach:
1)
przez odręczne wypełnienie formularzy według odpowiednich wzorów, o których mowa w ust. 1, albo
2)
za pomocą urządzeń technicznych zapewniających wydrukowanie wypełnionego dokumentu.
3. 
Protokoły, o których mowa w ust. 1, podpisują:
1)
funkcjonariusz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego przeprowadzający czynności, zwany dalej "funkcjonariuszem";
2)
osoba kontrolowana w przypadku protokołu z kontroli osobistej;
3)
posiadacz bagażu lub ładunków lub przedstawiciel przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego, w którego obecności dokonano czynności w przypadku protokołu z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach, na dworcach lub innych miejscach odprawy podróżnych lub bagażu oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego;
4)
inne osoby uczestniczące w czynnościach.
4. 
Oświadczenia i wnioski, o których mowa w art. 23a ust. 10 pkt 5 ustawy, zamieszcza się w protokole z możliwie największą dokładnością.
5. 
W protokole nie zastępuje się zapisu treści oświadczeń i wniosków odwoływaniem się do innych protokołów lub dokumentów.
6. 
Jeżeli osoby, o których mowa w ust. 3 pkt 2-4, odmawiają złożenia podpisu w protokole lub nie mogą go złożyć, funkcjonariusz zaznacza w protokole przyczynę braku tego podpisu.
7. 
W przypadku gdy w protokole brakuje miejsca na wpisanie potrzebnych informacji lub treści, należy je wpisać, z uwzględnieniem niezbędnych informacji i treści przewidzianych dla danej części protokołu, na osobnym arkuszu, który załącza się do protokołu.
§  3. 
1. 
W przypadkach, o których mowa w art. 23a ust. 13 oraz art. 23b ust. 12 ustawy, funkcjonariusz dokumentuje przeprowadzone czynności w dokumentacji służbowej.
2. 
Dokumentację, o której mowa w ust. 1, sporządza się w formie papierowej w jednym egzemplarzu:
1)
odręcznie albo
2)
za pomocą urządzeń technicznych, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2.
3. 
Dokumentacja służbowa sporządzona w sposób określony w ust. 2 pkt 2 podlega wydrukowaniu i podpisaniu przez funkcjonariusza.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAPOZNAŁEM(-ŁAM) SIĘ

.........................................

(podpis przełożonego)

....................................................

(sygnatura literowo-cyfrowa)

PROTOKÓŁ Z KONTROLI OSOBISTEJ

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2020 r. poz. 27), zwanej dalej "ustawą", dokonano kontroli osobistej:

1. Data i godzina rozpoczęcia czynności: .................................................................................

2. Miejsce dokonania czynności: ..............................................................................................

3. Dane funkcjonariusza ABW dokonującego czynności:

1) imię: ...............................................................................................................................

2) nazwisko: .......................................................................................................................

3) stanowisko służbowe: ....................................................................................................

4. Dane osoby kontrolowanej:

1) imię: ...............................................................................................................................

2) nazwisko: .......................................................................................................................

3) numer PESEL lub data urodzenia: .................................................................................

4) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby:

.........................................................................................................................................

5) rysopis: ...........................................................................................................................

(wypełnia się w przypadku braku dokumentu, na podstawie którego można ustalić tożsamość osoby kontrolowanej)

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

5. Osoby uczestniczące w czynności:

Osoba przybrana:

1) imię: ...............................................................................................................................

2) nazwisko: .......................................................................................................................

3) numer PESEL lub data urodzenia: .................................................................................

4) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby:

........................................................................................................................................

Osoba wskazana:

1) imię: ...............................................................................................................................

2) nazwisko: .......................................................................................................................

3) numer PESEL lub data urodzenia: .................................................................................

4) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby:

.........................................................................................................................................

6. Przyczyny podjęcia czynności: ...........................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

7. Przebieg czynności: .............................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

8. Spis znalezionych i odebranych przedmiotów oraz w miarę potrzeby ich opis: ................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

9. Oświadczenia i wnioski uczestników: ................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

10. Inne okoliczności dotyczące przebiegu czynności: .............................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

11. Osobę kontrolowaną pouczono, zgodnie z art. 23a ust. 9 ustawy, o jej prawach wynikających z art. 23a ust. 10, 11 i 15 ustawy.

12. Omówienie poprawek i skreśleń: ........................................................................................

..............................................................................................................................................

13. Załączniki do protokołu: .....................................................................................................

14. Data i godzina zakończenia czynności: ...............................................................................

Protokół osobiście odczytałem(-łam) / odczytano mi*).

...........................................

...........................................

............................................ ........................................... ..........................................

(podpis funkcjonariusza ABW) (podpis(y) osoby (osób) (podpis osoby kontrolowanej)

uczestniczącej(~cych) w czynności)

15. Wskazanie przyczyny braku podpisu osoby kontrolowanej lub osoby uczestniczącej w czynności*: ...........................................................................................................................

...............................................................................................................................................

...............................................................................................................................................

...............................................................................................................................................

Pouczenie:

1) osobie kontrolowanej przysługuje prawo do żądania sporządzenia protokołu z kontroli osobistej - zgodnie z art. 23a ust. 10 ustawy;

2) osobie kontrolowanej przysługuje zażalenie do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce dokonania kontroli osobistej, w terminie 7 dni od dnia jej dokonania, w celu zbadania zasadności, legalności oraz prawidłowości jej dokonania; do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 50 Kodeksu postępowania karnego - zgodnie z art. 23a ust. 11 ustawy;

3) zażalenie, o którym mowa w pkt 2, składa się za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ABW, której funkcjonariusz dokonał kontroli osobistej; jednostka organizacyjna ABW niezwłocznie przekazuje zażalenie do sądu rejonowego - zgodnie z art. 23a ust. 15 ustawy.

.......................................................

(podpis osoby kontrolowanej)

__________________________________________________________________________________

Kopię niniejszego protokołu otrzymałem(-łam) dnia ..................................... o godz. ........................... .

........................................................

(podpis osoby kontrolowanej)

Wykonano w 2 egz.

Egz. nr 1 - osoba kontrolowana: ....................................................

Egz. nr 2 - ABW

Wykonał: ...............................................

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAPOZNAŁEM(-ŁAM) SIĘ

........................................

(podpis przełożonego)

.......................................................

(sygnatura literowo–cyfrowa)

PROTOKÓŁ Z PRZEGLĄDANIA ZAWARTOŚCI BAGAŻU

LUB ZE SPRAWDZANIA ŁADUNKU*)

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 23b ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2020 r. poz. 27), zwanej dalej "ustawą", dokonano przeglądania zawartości bagażu lub sprawdzania ładunku*):

1. Data i godzina rozpoczęcia czynności: ...............................................................................

2. Miejsce dokonania czynności: .............................................................................................

3. Dane funkcjonariusza ABW dokonującego czynności:

1) imię: ..............................................................................................................................

2) nazwisko: ......................................................................................................................

3) stanowisko służbowe: ...................................................................................................

4. Dane posiadacza bagażu lub ładunków, przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego*):

1) imię: ...............................................................................................................................

2) nazwisko: ......................................................................................................................

3) numer PESEL lub data urodzenia: ................................................................................

4) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby:

.......................................................................................................................................

5) rysopis: .........................................................................................................................

(wypełnia się w przypadku braku dokumentu, na podstawie którego można ustalić tożsamość posiadacza bagażu)

......................................................................................................................................

......................................................................................................................................

5. Przyczyny podjęcia czynności: ..........................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

6. Przebieg czynności:.............................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

7. Spis znalezionych i odebranych przedmiotów oraz w miarę potrzeby ich opis: ...............

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

8. Oświadczenia i wnioski uczestników: ...............................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

9. Inne okoliczności dotyczące przebiegu czynności: ............................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

10. Posiadacza bagażu lub ładunków lub przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego*) pouczono, zgodnie z art. 23b ust. 9 ustawy, o jego prawach wynikających z art. 23b ust. 10, 11 i 13 ustawy.

11. Omówienie poprawek i skreśleń: .......................................................................................

.............................................................................................................................................

12. Załączniki do protokołu: ....................................................................................................

13. Data i godzina zakończenia czynności: .............................................................................

Protokół osobiście odczytałem(-łam) / odczytano mi*).

..................................................... .................................................................

(podpis funkcjonariusza ABW) (podpis posiadacza bagażu lub ładunków lub

przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta

morskiego, w obecności którego dokonano czynności*))

14. Wskazanie przyczyny braku podpisu posiadacza bagażu lub ładunków lub przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego, w obecności którego dokonano czynności: ..........................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

Pouczenie:

1) posiadaczowi bagażu lub ładunków lub przedstawicielowi przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego przysługuje prawo do żądania sporządzenia protokołu z dokonanych czynności – zgodnie z art. 23b ust. 10 ustawy;

2) posiadaczowi bagażu lub ładunków lub przedstawicielowi przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego przysługuje zażalenie do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce dokonania czynności, w terminie 7 dni od dnia jej dokonania, w celu zbadania zasadności, legalności oraz prawidłowości jej dokonania; do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 50 Kodeksu postępowania karnego – zgodnie z art. 23b ust. 11 ustawy;

3) zażalenie, o którym mowa w pkt 2, składa się za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ABW, której funkcjonariusz dokonał czynności przeglądania zawartości bagażu lub sprawdzenia ładunku*); jednostka organizacyjna ABW niezwłocznie przekazuje zażalenie do sądu rejonowego – zgodnie z art. 23b ust. 13 ustawy.

..................................................................

(podpis posiadacza bagażu lub ładunków lub

przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta

morskiego, w obecności którego dokonano czynności*))

Kopię niniejszego protokołu otrzymałem(-łam) dnia ............................... o godz. ................... .

..................................................................

(podpis posiadacza bagażu lub ładunków lub

przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta

morskiego, w obecności którego dokonano czynności*))

Wykonano w 2 egz.

Egz. nr 1 - posiadacz bagażu lub ładunków, przedstawiciel przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego*: .....................................................

Egz. nr 2 - ABW

Wykonał: ....................................................

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.93

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób sporządzania przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego protokołu i dokumentacji służbowej z kontroli osobistej oraz z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków, a także wzorów protokołów z tych czynności.
Data aktu: 09/01/2020
Data ogłoszenia: 21/01/2020
Data wejścia w życie: 05/02/2020