Przepisy ogólne
Funkcjonowanie ksrg na obszarze powiatu, województwa i kraju
Walka z pożarami i innymi klęskami żywiołowymi, ratownictwo techniczne, chemiczne, ekologiczne i medyczne
Dysponowanie do działań ratowniczych
Kierowanie działaniem ratowniczym
Współpraca w ramach posiadanych sił i środków z właściwymi organami i podmiotami podczas zdarzeń nadzwyczajnych wywołanych zagrożeniem czynnikiem biologicznym, w tym podczas zdarzeń o charakterze terrorystycznym
Likwidacja zagrożenia, w tym w działaniach ratowniczych, w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego
Prowadzenie dokumentacji działań ratowniczych oraz dokumentacji funkcjonowania ksrg
Organizacja odwodów operacyjnych ksrg
Organizacja stanowisk kierowania
Przepis przejściowy i końcowy
KARTA UDZIELONEJ KWALIFIKOWANEJ PIERWSZEJ POMOCY
Objaśnienia do karty udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy:
1) W przypadku niedostępności danych osobowych wpisać NN (nazwisko nieznane) oraz BD - brak danych.
2) Dotyczy tylko przypadku jednoznacznej deklaracji osoby poszkodowanej lub jej opiekuna prawnego o braku zgody na udzielenie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Zasadnym jest, aby sprawdzić i wpisać dane osobowe świadków, w tym nr PESEL lub dowodu osobistego (świadkiem może być także inny ratownik).
3) Obrażenia/Objawy oraz postępowanie zaznaczyć w odpowiednich kratkach znakiem "X"; w razie pomyłki otoczyć błędny znak kółkiem.
4) Diagram obrażeń - zaznaczyć poszczególne obrażenia owalną krzywą w odpowiednich miejscach diagramu, a kod literowy obrażenia połączyć linią z zaznaczoną krzywą. W razie stwierdzenia w danej okolicy ciała większej liczby obrażeń opisać je kodami literowymi i połączyć wszystkie z krzywymi na diagramie. Powierzchnie oparzone otoczyć krzywą, z ewentualnym podaniem stopnia oparzenia (jeżeli jest możliwy do oceny); w przypadku stwierdzenia innych obrażeń i objawów należy je dopisać w wierszu "inne obrażenia" w tabeli "OBRAŻENIA", np.: podejrzenie odmrożenia, drętwienie (podać, która część ciała); ewakuacja poszkodowanego - dotyczy każdego przemieszczenia osoby poszkodowanej, w tym poza strefę zagrożenia; zastosowane litery: "L" i "P" oznaczają lewą i prawą część ciała; zaznaczyć również należy okolice ciała bez widocznych obrażeń, ale na które prawdopodobnie oddziaływał uraz mechaniczny (np.: szyja, brzuch) - podejrzenie obrażeń.
5) Dotyczy przypadków, w których przemieszczenie poszkodowanego odbywa się na mocy decyzji kierownika zespołu ratownictwa medycznego lub koordynatora medycznych działań ratowniczych.
6) Numer ewidencyjny zdarzenia może być wpisany po zakończeniu działań ratowniczych.
7) Karty udzielanej kwalifikowanej pierwszej pomocy są samokopiujące, a pełen zestaw kart zawiera:
a) kartę w kolorze białym przekazywaną zespołowi ratownictwa medycznego albo personelowi szpitala,
b) kartę w kolorze żółtym przekazywaną koordynatorowi ratownictwa medycznego podmiotu ksrg w celach szkoleniowych oraz do ewidencji zużytych materiałów i sprzętu,
c) kartę w kolorze czerwonym ewidencjonowaną w dokumentach podmiotu ksrg uczestniczącego w udzielaniu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
INFORMACJA ZE ZDARZENIA
OBJAŚNIENIA DO SPORZĄDZANIA INFORMACJI ZE ZDARZENIA
I. Pojęcia i skróty
1. Ilekroć w objaśnieniach jest mowa o działaniach, rozumie się przez to:
a) działania ratownicze, o których mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Działania te są realizowane w poniższych formach, przez które rozumie się:
- działania gaśnicze - jest to zespół czynności podjętych w celu likwidacji pożaru,
- ratownictwo techniczne - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania, poszukiwania lub ewakuacji ludzi i zwierząt oraz ratowania mienia i środowiska, z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu technicznego,
- ratownictwo chemiczne - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania życia i zdrowia ludzi oraz środowiska podczas likwidacji bezpośrednich zagrożeń stwarzanych przez substancje niebezpieczne,
- ratownictwo ekologiczne - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania środowiska poprzez ograniczenie lub likwidację skażeń z zastosowaniem skutecznych zabezpieczeń lub środków neutralizujących,
- likwidację zagrożenia w przypadku zdarzenia radiacyjnego - jest to zespół czynności podjętych w celu likwidacji zagrożeń związanych z narażeniem na promieniowanie jonizujące i skażeniem promieniotwórczym,
- ratownictwo ludzi - jest to zespół czynności podjętych w celu poszukiwania i dotarcia do poszkodowanych, wykonania dostępu i udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy, w tym ewakuacji,
- ratownictwo zwierząt - jest to zespół czynności podjętych w celu poszukiwania i dotarcia do poszkodowanych lub zagrożonych zwierząt, wykonania dostępu i ich ewakuacji,
- ratownictwo na obszarach wodnych - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania ludzi, zwierząt, mienia i środowiska na wodzie i pod wodą,
- ratownictwo medyczne - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania życia i zdrowia ludzi podczas zdarzeń prowadzących do nagłej groźby utraty życia lub pogorszenia się stanu zdrowia,
- ratownictwo wysokościowe - jest to zespół czynności podjętych w celu ratowania ludzi i zwierząt z wykorzystaniem technik alpinistycznych i sprzętu specjalistycznego, w tym także z użyciem statków powietrznych (śmigłowców),
- pomocnicze czynności ratownicze - jest to zespół przedsięwzięć podjętych w ramach udzielania pomocy innym służbom i podmiotom ratowniczym, z wyłączeniem działań porządkowo-ochronnych,
b) inne działania - są to działania niewymienione w lit. a, podjęte w celu niedopuszczenia do powstania pożaru, klęski żywiołowej i innych miejscowych zagrożeń, wymagające użycia sił i środków jednostek ochrony przeciwpożarowej.
2. Użyte skróty oznaczają:
SD - drabina mechaniczna,
SH - podnośnik hydrauliczny,
SW - samochód wężowy,
SRT - samochód ratownictwa technicznego,
SPgaz - samochód ze sprzętem ochrony dróg oddechowych,
SRW - samochód ratownictwa wodnego,
SChem - samochód ratownictwa chemicznego,
SOn - samochód oświetleniowy,
SDŁ - samochód dowodzenia i łączności,
SOp - samochód operacyjny,
SRMed - samochód ratownictwa medycznego.
II. Objaśnienia do wypełniania kolejnych pól informacji ze zdarzenia
1. NUMER EWIDENCYJNY - składa się z 11 cyfr, z których pierwsze siedem cyfr określa numer jednostki ratowniczo-gaśniczej (JRG) sporządzającej informację ze zdarzenia. Kolejne cztery cyfry określają kolejność danego zdarzenia (bez względu na rodzaj zdarzenia) od początku roku, w którym miało miejsce zdarzenie. W składzie numeru JRG znajdują się kolejno: numer województwa, numer komendy powiatowej (miejskiej) w województwie, numer JRG.
Dla pełnego zidentyfikowania zdarzenia konieczne jest podanie NUMERU EWIDENCYJNEGO oraz ROKU, w którym miało miejsce zdarzenie.
2. WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE - długość i szerokość geograficzna miejsca zdarzenia podana w dziesiętnych częściach stopni geograficznych.
3. UGASZONO LUB ZLIKWIDOWANO ZAGROŻENIE BEZ UDZIAŁU JEDNOSTEK OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ - wpisać znak X, w przypadku gdy pożar został ugaszony lub miejscowe zagrożenie zostało zlikwidowane bez udziału jednostek straży pożarnych lub przed ich przybyciem na teren akcji (udział np.: strażaka z samochodem operacyjnym sprawdzającego zgłoszenie lub zaistniałe zdarzenie nie jest udziałem w akcji ratowniczej).
4. RODZAJ ZDARZENIA - określamy rodzaj zdarzenia, wprowadzając znak X w odpowiednim polu, a także odpowiednio jego wielkość (dla pożarów - małe, średnie, duże i bardzo duże, dla pożarów w lasach - podpowierzchniowy, pokrywy gleby, całkowity drzew, pojedyncze drzewo oraz dla miejscowych zagrożeń - małe, lokalne, średnie, duże, gigantyczne lub klęska żywiołowa).
Jako miejscowe zagrożenia małe należy określać tylko zdarzenia o bardzo ograniczonym zakresie działań jednostek, np.: działania bez użycia specjalnego sprzętu, rozpoznanie zagrożeń bez wprowadzania jednostek do działań, zabezpieczenie prac pożarowo niebezpiecznych (ale nie prowadzonych przez zakładowe straże pożarne lub zakładowe służby ratownicze na terenie swoich macierzystych zakładów); asystę jednostek straży pożarnej, zabezpieczenie imprez masowych. Miejscowe zagrożenia lokalne, średnie, duże zależą tylko od wielkości występującego zagrożenia, rozmiaru działań, ilości użytego sprzętu i liczby ratowników. Jako zagrożenie gigantyczne lub klęskę żywiołową należy kwalifikować zdarzenia, które spowodowały zagrożenie dla bardzo dużej liczby ludzi i objęły znaczne tereny kraju, a jednocześnie posiadały jednorodne kierownictwo akcji (szereg wykonywanych działań w różnych miejscach przez różne zastępy i jednostki, ale pod wspólnym kierownictwem). Na przykład: przejście nawet bardzo silnych wiatrów i zwiększona liczba zdarzeń z tym związanych, jeśli działania te nie były kierowane przez wyznaczonego jednego kierującego działaniami, nie mogą być uznane za klęskę żywiołową, a jedynie za wiele pojedynczych, podobnych zagrożeń, których przyczyną są silne wiatry, huragany.
Dodatkowo tylko dla miejscowych zagrożeń możemy określić rodzaj prowadzonej akcji, np.: powodziowa, chemiczna, radiacyjna, budowlana i inne możliwe. W przypadku ratownictwa medycznego wpisujemy znak X tylko w przypadku działań prowadzonych przez strażaków ratowników. Możliwe jest łączenie poszczególnych rodzajów MIEJSCOWYCH ZAGROŻEŃ, tj.: określenie miejscowego zagrożenia ekologiczno-budowlano-chemicznego.
5. DANE OKREŚLAJĄCE ADRES OBIEKTU, w którym powstało zdarzenie - należy podawać w odpowiednich polach adres konkretnego obiektu, a nie siedziby, np.: właściciela - wypełnia się tylko pola konieczne, np.: dla upraw czy lasów podajemy tylko nazwę miejscowości, gminy, powiatu i województwa.
6. OBIEKT - należy podać nazwę obiektu, np.: budynek lakierni blach samochodowych; komora lakiernicza (nie należy mylić z pełną nazwą przedsiębiorstwa lub zakładu będącego właścicielem obiektu).
7. WŁAŚCICIEL - należy podać nazwisko lub nazwę właściciela obiektu, ewentualnie jego adres.
8. KOD OBIEKTU, W KTÓRYM POWSTAŁO ZDARZENIE - w odpowiednich polach należy podać numer kodowy działu obiektu, korzystając z podanego poniżej wykazu. Pierwsza cyfra oznaczania działu określa zawsze rodzaj obiektu, w którym wystąpiło zdarzenie. Przy podziale według rodzaju obiektu należy kierować się miejscem prowadzenia działań, a nie miejscem powstania zdarzenia. Dodatkowo w polu KOD DODATKOWY OBIEKTU można wpisywać inne rodzaje obiektów, jeśli zdarzenie objęło więcej niż jeden rodzaj obiektu (np.: pożar traw na dużej powierzchni, a jednocześnie pożar młodnika).
Wykaz działów i kodów:
1 Obiekty użyteczności publicznej dalej dzielone na:
101 administracyjno-biurowe, banki,
102 oświaty i nauki, w szczególności budynki dydaktyczne, szkoły, przedszkola,
103 służby zdrowia, w szczególności szpitale, sanatoria, domy opieki społecznej, przychodnie,
żłobki,
104 handlowo-usługowe, w szczególności sklepy, domy towarowe, lokale gastronomiczne,
hurtownie, zakłady usługowe,
105 obsługi pasażerów w komunikacji, w szczególności dworce kolejowe i autobusowe, porty rzeczne i morskie, porty lotnicze,
106 widowiskowo-rozrywkowe i sportowe,
107 kultu religijnego, sakralne,
108 muzea, skanseny, wystawy, galerie,
109 biblioteki, archiwa,
110 zakłady odosobnienia, w szczególności zakłady karne, areszty śledcze, domy poprawcze, 111 inne obiekty użyteczności publicznej.
2 Obiekty mieszkalne dalej dzielone na:
201 hotele, noclegownie,
202 domy dziecka,
203 internaty, domy studenckie,
204 koszary,
205 domy emerytów,
206 domy wczasowe, pensjonaty,
207 schroniska,
208 budynki jednorodzinne, w tym bliźniaki, zabudowa szeregowa,
209 budynki wielorodzinne,
210 budynki mieszkalne w gospodarstwach rolnych,
211 inne obiekty mieszkalne, w szczególności altanki, barakowozy, domki letniskowe.
3 Obiekty produkcyjne dalej dzielone na:
301 budynki produkcyjne,
302 budynki gospodarcze, w tym wiaty bez garaży,
303 pomieszczenia socjalne, w szczególności szatnie, stołówki,
304 instalacje technologiczne poza budynkami,
305 maszyny i urządzenia technologiczne,
306 pomieszczenia administracyjne,
307 rurociągi, instalacje przesyłowe między obiektami na terenie zakładu oraz tranzytowe poza terenem zakładu.
4 Obiekty magazynowe dalej dzielone na:
401 magazyny, wiaty na terenie zakładów produkcyjnych,
402 magazyny, hurtownie, wiaty wolno stojące (bez obiektów wymienionych w punktach 104 i 401),
403 magazyny, hurtownie w obiektach przeznaczonych na pobyt ludzi kwalifikowanych jako ZL zgodnie z § 209 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,
404 place budowy i zaplecza budowy,
405 place składowe, w tym także hałdy,
406 zbiorniki składowe, stałe,
407 stacje paliw płynnych i gazu płynnego,
408 bazy paliw płynnych i gazu płynnego.
5 Środki transportu dalej dzielone na:
501 drogowe - motocykle, jednoślady,
502 drogowe - autobusy, trolejbusy,
503 drogowe - samochody ciężarowe, maszyny drogowe, cysterny, przyczepy do samochodów ciężarowych,
504 drogowe - samochody osobowe, przyczepy samochodów osobowych,
505 kolejowe - ruchu pasażerskiego, np.: wagony pasażerskie, typu pasażerskiego, socjalne,
506 kolejowe - ruchu towarowego, np.: wagony towarowe, cysterny,
507 lotnicze - ruchu pasażerskiego, np.: samoloty pasażerskie,
508 lotnicze - ruchu towarowego, np.: samoloty przystosowane tylko do przewozu towarów, 509 lotnicze - samoloty turystyczne, rolnicze, sportowe, sanitarne, w tym śmigłowce, szybowce, lotnie,
510 morskie - statki transportowe,
511 morskie - statki pasażerskie, promy,
512 morskie - inne obiekty pływające, w tym jachty, łodzie rybackie, kutry,
513 śródlądowe - statki transportowe, pchacze, barki,
514 śródlądowe - statki pasażerskie, promy,
515 śródlądowe - obiekty pływające, w tym jachty, żaglówki, łodzie,
516 szynowe środki komunikacji miejskiej,
517 pojazdy trakcyjne i kolejowe pojazdy specjalne,
518 szynowe pojazdy metra.
6 Lasy (państwowe i prywatne) dalej dzielone na:
601 uprawy leśne,
602 młodniki,
603 drzewostany II klasy wieku,
604 drzewostany III i powyżej klasy wieku,
605 inne powierzchnie w obszarach leśnych,
606 powierzchnie zalesione na obszarach nieleśnych, np.: parki, lasy miejskie.
7 Uprawy, rolnictwo dalej dzielone na:
701 nieużytkowane powierzchnie rolnicze,
702 uprawy rolne oraz łąki, rżyska i pożary powstałe podczas zbiorów tych upraw,
703 maszyny rolnicze, traktory, inne środki transportu, związane z rolnictwem,
704 sterty, stogi, brogi,
705 budynki i instalacje przerobu produktów rolnych,
706 budynki inwentarskie, hodowlane, magazynowe (stodoły), szklarnie,
707 budynki gospodarcze (szopy, komórki, wiaty, kotłownie - bez garaży).
8 Inne obiekty dalej dzielone na:
801 śmietniki wolno stojące, wysypiska śmieci,
802 zsypy, pomieszczenia zsypowe, śmietniki wewnątrz budynków,
803 kanały wentylacyjne, dymowe, dylatacje, palne elewacje lub okładziny ścian zewnętrznych,
804 garaże, warsztaty samochodowe poza budynkami, w tym kompleksy garażowe,
805 garaże, warsztaty samochodowe wewnątrz budynków mieszkalnych,
806 garaże, warsztaty samochodowe wewnątrz pozostałych budynków lub ich części, zaliczonych do kategorii zagrożenia ludzi (ZL) zgodnie z § 209 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,
807 garaże, warsztaty samochodowe wewnątrz budynków magazynowych i produkcyjnych,
808 zabytki kultury materialnej niebędące budynkami,
809 obiekty lub grupa obiektów przyrody naturalnej (pojedyncze drzewa, minerały, jaskinie, inne),
810 obiekty hydrotechniczne,
811 rozlewiska, wycieki, zanieczyszczenia powstałe na zbiornikach, ciekach i akwenach wodnych,
812 inne zdarzenia powstałe na zbiornikach, ciekach i akwenach wodnych,
813 obiekty wojskowe,
814 obiekty użytkowane przez konsulaty, ambasady (eksterytorialne),
815 pobocza dróg i szlaków komunikacyjnych (ale bez zdarzeń z udziałem środków transportu, bez pożarów traw na poboczach),
816 lotniska i lądowiska, szlaki kolejowe i manewrowe, drogi i ulice (ale bez zdarzeń z udziałem środków transportu, bez pożarów traw),
817 trawy, trawniki na terenach nierolniczych, poboczach dróg, szlaków i ulic,
818 zdarzenia występujące na dużych obszarach mieszkalnych lub gospodarczych, na terenach gmin, miast i osiedli (np.: poszukiwania ludzi i zwierząt na terenach wiejskich, miejskich, lasów, udział w ewakuacji z tych obszarów, pomoc w działaniach innych służb obejmujących te obszary),
819 inne nietypowe obiekty, budynki, instalacje.
Powierzchnię obiektów podkreślonych należy podawać wyłącznie w hektarach, powierzchnię pozostałych obiektów należy podawać zawsze w m2.
9. KOD WŁAŚCICIELA - w odpowiednich polach należy podać numer kodowy rodzaju własności obiektu lub części obiektu (w przypadku zdarzenia obejmującego kilka rodzajów własności, np. prywatna, spółka, Skarb Państwa, należy podać dodatkowy kod właściciela), korzystając z podanego poniżej wykazu.
Wykaz kodów typów własności:
100 własność Skarbu Państwa bez poz. 110 i poz. 120,
110 własność Skarbu Państwa będąca w trwałym zarządzie MON,
120 własność Skarbu Państwa będąca w trwałym zarządzie MSWiA,
200 własność państwowych osób prawnych,
310 własność gminy,
320 własność powiatu,
330 własność województwa,
440 własność spółdzielni,
450 własność Kościoła Katolickiego,
451 własność innych kościołów lub związków wyznaniowych,
455 własność stowarzyszeń,
460 własność organizacji społecznych,
470 własność partii politycznych,
472 własność związków zawodowych,
476 własność samorządów gospodarczych i zawodowych,
510 własność zagranicznych osób fizycznych (obywateli obcych państw),
520 własność zagranicznych osób prawnych, stowarzyszeń, organizacji, których siedziba nie znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
530 własność państw obcych (konsulaty, ambasady itp.),
610 własność osób fizycznych,
620 własność osób prawnych,
710 własność z udziałem własności Skarbu Państwa,
720 własność bez udziału własności Skarbu Państwa,
800 pozostałe formy własności, w szczególności własność międzynarodowa - otwarte morze, 900 własność niemożliwa do ustalenia.
10. i 11. INFORMACJE O CZASIE ZDARZENIA i CZASIE DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH - podajemy dzień, miesiąc, rok oraz godzinę i minuty w odpowiednich polach, z tym że może być ten sam czas, w przypadku, gdy zdarzenie zostało zauważone przez załogę samochodu PSP, który natychmiast przystąpił do działań. Dojazd pierwszego podmiotu po przybyciu - wpisać długość drogi dojazdu pierwszego zastępu z jednostki ochrony przeciwpożarowej, podając odległość w kilometrach (bez miejsc po przecinku) pełną liczbą. Ważne jest wypełnienie wszystkich pól ze względu na sporządzane później zestawienia statystyczne.
12. ZAUWAŻENIE ZDARZENIA PRZEZ - wprowadzamy tylko jeden znak X w odpowiednim polu, które oznacza:
- instalację wykrywania pożaru oraz inne automatyczne instalacje wykrywające zagrożenia chemiczne lub radiacyjne, dostrzegalnie w lasach, które jako pierwsze zasygnalizowały zagrożenie i powiadomiły obsługę lub bezpośrednio jednostkę PSP,
- pracowników lub mieszkańców znajdujących się na terenie obiektu, lecz niepełniących funkcji nadzorujących zakład, obiekt,
- samoloty patrolowe lub inne, które wykryły pożar lasu lub upraw,
- nadzór w obiekcie, w szczególności pracownicy, którzy z racji wykonywanych czynności kontrolują obiekt lub nadzorują pracę instalacji technologicznych,
- osoby postronne, tj. osoby niezwiązane z obiektem, w którym powstało zagrożenie, np.: przechodzący ulicą człowiek stwierdził zapach wydobywającego się gazu.
We wszystkich przypadkach należy podawać według możliwości osoby lub instalacje, które pierwsze zauważyły zagrożenie, a nie te, które przekazały zgłoszenie do jednostki PSP.
13. ZGŁOSZONO ZDARZENIE - zaznaczamy jednym znakiem X sposób pierwszego powiadomienia jednostki PSP, w odpowiednim polu oznaczającym:
- zgłoszenie przekazane przez telefon, w tym także przez bezpośrednią linię z obiektu do jednostki pSp,
- zgłoszenia przekazane drogą radiową na częstotliwości obywatelskiej, w tym także do jednostki Policji lub stacji pogotowia ratunkowego,
- instalacje monitorujące zagrożenia w obiektach, w tym także automatyczne instalacje wykrywające zagrożenia chemiczne lub radiacyjne, które automatycznie bez udziału człowieka przekazały alarm do jednostki PSP,
- zgłoszenia przekazane w inny sposób, np. osobiście do jednostki PSP.
14. W DZIAŁANIACH UDZIAŁ BRAŁO:
a) pojazdów i osób z jednostek ochrony przeciwpożarowej:
JRG - z jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej,
OSP KSRG - z jednostek ochotniczych straży pożarnych należących do KSRG,
OSP inne - z jednostek ochotniczych straży pożarnych nienależących do KSRG,
GSP - z jednostek gminnych zawodowych straży pożarnych,
ZSP - z jednostek zakładowych straży pożarnych,
ZSR - z jednostek zakładowych służb ratowniczych,
inne jednostki - z innych jednostek, w szczególności wojskowe straże pożarne, prywatne straże pożarne,
b) sprzętu mechanicznego i osób z pozostałych podmiotów:
- pogotowia ratunkowego,
- pogotowia energetycznego,
- pogotowia gazowego,
- służb leśnych,
- wojska (bez jednostek wojskowej straży pożarnej),
- Policji,
- straży gminnej (miejskiej),
- inspektoratu ochrony środowiska,
- innych służb pomocniczych, w szczególności służb komunalnych, pogotowia dźwigowego.
15. SPRZĘT UŻYTY W DZIAŁANIACH - należy podać liczbę użytych w działaniach pojazdów według odpowiedniego typu, liczbę wprowadzonych do akcji samolotów, w tym także samolotów obserwacyjnych, śmigłowców, bez względu na ich właściciela lub dysponenta, ilość użytego sprzętu pływającego w szczególności łodzi, statków. "INNYCH JEDNOSTEK" - należy podać rodzaj i ilość sprzętu ze służb współdziałających, biorących udział w działaniach. W pozycji "samochody osobowe i ciężarowe" należy wpisywać odpowiednio samochody nieujęte w innych polach, np.: samochody Policji, wojskowe, innych służb, organizacji i podmiotów gospodarczych.
16. i 17. RODZAJ PROWADZONYCH DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH i DZIAŁANIA RATOWNICZE PROWADZONE Z UŻYCIEM SPRZĘTU - w odpowiednich polach należy zaznaczyć znakiem X wszystkie wykonywane w trakcie działań czynności oraz wykorzystywany sprzęt. W przypadku działań i sprzętu ratownictwa medycznego opisujemy tylko wykonywane czynności i użyty sprzęt przez ratowników PSP.
18. MIEJSCE PROWADZENIA DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH - w odpowiednich polach należy zaznaczyć znakiem X miejsca prowadzonych działań (dopuszczalne jest wielokrotne znaczenie). Punkt 11 "na wysokości" oznacza prowadzenie działań na zewnątrz budynków, na innych obiektach wysokich, np.: słupach, kominach, wysokich drzewach, ścianach skalnych, konstrukcjach stalowych i innych instalacjach technologicznych, a także poza obrębem bryły budynku, np.: z drabin samochodowych lub innych wolno stojących, na ścianach obiektu, z użyciem sprzętu ratownictwa wysokościowego.
19. UŻYTE ŚRODKI, ZAOPATRZENIE WODNE
- do gaszenia, neutralizacji podano prądów gaśniczych - należy wpisać odpowiednią liczbę,
- zużyto wody, środków pianotwórczych, neutralizatorów, sorbentów - należy podać w odpowiednich polach zużyte ilości środków, z tym że przy wartościach poniżej 10 m3 należy je podawać z dokładnością do 0,1,
- korzystano z hydrantów zewnętrznych, zbiorników naturalnych, zbiorników sztucznych - należy wprowadzić w odpowiednie pola znaki X.
20. NR ONZ SUBSTANCJI - podać numery ONZ substancji przy zdarzeniach ze środkami chemicznymi.
21. WYBUCHY - oznaczenie znakiem X należy wprowadzić także, gdy wybuchy wystąpiły przed przybyciem jednostek ochrony przeciwpożarowej. 22. MEDYCZNE DZIAŁANIA RATOWNICZE
- należy podać liczbę osób, wobec których realizowano medyczne działania ratownicze na terenie akcji ratowniczej (łącznie przez wszystkich uczestników działań ratowniczych), ale tylko w czasie, gdy na miejscu zdarzenia przebywały podmioty ksrg,
- należy podać liczbę osób, wobec których strażacy PSP realizowali kwalifikowaną pierwszą pomoc (KPP),
- należy podać liczbę osób, które po udzieleniu KPP przekazano jednostkom ochrony zdrowia, - należy podać liczbę osób, które ewakuowano ze strefy zagrożenia na mocy decyzji strażaka.
23. WYPADKI Z LUDŹMI
- pozycja "ratownicy" dotyczy wszystkich uczestników akcji ratowniczej,
- w odpowiednie pola należy wpisać liczbę poszkodowanych osób w rozbiciu na poszczególne grupy.
24. DANE PERSONALNE OSÓB POSZKODOWANYCH - należy podać imię, nazwisko, wiek i płeć (M, K) osoby poszkodowanej lub zmarłej. Dla osób niebędących ratownikami podajemy w miarę możliwości dane osobowe tylko osób zmarłych.
25. WIELKOŚĆ ZDARZENIA - należy zawsze podawać powierzchnię, która uległa spaleniu, skażeniu lub zniszczeniu, w metrach kwadratowych lub hektarach, z tym że dla obiektów, które zostały zaznaczone w wykazie, stosujemy odpowiednią miarę powierzchni. Wartości dla obiektów, których powierzchnię podajemy w hektarach i o wartościach poniżej 10 ha, określamy z dokładnością do 0,01 ha. Dla miejscowych zagrożeń, przy których nie występowało skażenie terenu, należy podać teren bezpośredniego prowadzenia działań.
26. WIELKOŚĆ OBIEKTU - podać wymiary obiektu.
27. i 28. STRATY, URATOWANO MIENIE - szacunkowa wysokość strat w tysiącach złotych oraz przybliżona wartość uratowanego mienia. Przy wartościach poniżej 1 tys. zł należy podawać z dokładnością do 0,1 tys. zł.
29. PRZYPUSZCZALNA PRZYCZYNA ZDARZENIA - należy podać krótki opis przypuszczalnej przyczyny powstania zdarzenia oraz zakwalifikować do odpowiedniej grupy według podanego poniżej wykazu - wpisać odpowiedni kod. Przyczyny powstania zdarzenia są podzielone na dwie grupy - dla pożarów oraz dla miejscowych zagrożeń.
Wykaz przyczyn powstania pożarów
01 nieostrożność osób dorosłych (NOD) przy posługiwaniu się ogniem otwartym, w tym papierosy, zapałki,
02 NOD przy wypalaniu pozostałości roślinnych na polach,
03 NOD przy posługiwaniu się substancjami łatwopalnymi i pirotechnicznymi,
04 NOD przy prowadzeniu prac pożarowo niebezpiecznych,
05 NOD w pozostałych przypadkach,
06 nieostrożność osób nieletnich (NON) przy posługiwaniu się ogniem otwartym, w tym papierosy, zapałki,
07 NON przy wypalaniu pozostałości roślinnych na polach,
08 NON przy posługiwaniu się substancjami łatwopalnymi i pirotechnicznymi,
09 NON przy prowadzeniu prac pożarowo niebezpiecznych,
10 NON w pozostałych przypadkach,
11 wady urządzeń i instalacji elektrycznych, w szczególności przewody, osprzęt oświetlenia, odbiorniki bez urządzeń grzewczych,
12 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń i instalacji elektrycznych,
13 wady elektrycznych urządzeń ogrzewczych, w szczególności piecy, grzałek, kuchni,
14 nieprawidłowa eksploatacja elektrycznych urządzeń ogrzewczych,
15 wady urządzeń ogrzewczych na paliwo stałe,
16 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń ogrzewczych na paliwo stałe,
17 wady urządzeń ogrzewczych na paliwo ciekłe,
18 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń ogrzewczych na paliwo ciekłe,
19 wady urządzeń ogrzewczych na paliwo gazowe,
20 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń ogrzewczych na paliwo gazowe,
21 wady urządzeń mechanicznych,
22 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń mechanicznych,
23 wady procesów technologicznych,
24 nieprzestrzeganie reżimów technologicznych,
25 nieprawidłowe magazynowanie substancji niebezpiecznych,
26 wady środków transportu,
27 nieprawidłowa eksploatacja środków transportu,
28 samozapalenia biologiczne,
29 samozapalenia chemiczne,
30 wyładowania atmosferyczne,
31 wady konstrukcji budowlanych,
32 nieprawidłowa eksploatacja konstrukcji budowlanych,
33 elektryczność statyczna,
34 podpalenia umyślne, w tym akty terroru,
35 pożary jako następstwo innych miejscowych zagrożeń,
36 inne przyczyny,
37 nieustalone.
Wykaz przyczyn powstania miejscowych zagrożeń
01 wady urządzeń i instalacji elektrycznych, w szczególności przewody, osprzęt oświetlenia, odbiorniki bez urządzeń grzewczych,
02 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń i instalacji elektrycznych,
03 wady elektrycznych urządzeń ogrzewczych, w szczególności piecy, grzałek, kuchni,
04 nieprawidłowa eksploatacja elektrycznych urządzeń ogrzewczych,
05 wady urządzeń i instalacji gazowych, w szczególności zbiorników, przewodów, odbiorników gazu,
06 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń gazowych,
07 wady urządzeń mechanicznych,
08 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń mechanicznych,
09 wady urządzeń ogrzewczych innych niż elektryczne,
10 nieprawidłowa eksploatacja urządzeń ogrzewczych (innych niż elektryczne),
11 uszkodzenia sieci i instalacji przesyłowych, doprowadzających, odprowadzających media komunalne i technologiczne (w opisie należy podać, jakie medium),
12 wady procesów technologicznych,
13 nieprzestrzeganie reżimów technologicznych,
14 nieprawidłowe magazynowanie substancji niebezpiecznych,
15 nieprawidłowe technologie składowania,
16 wady środków transportu,
17 nieprawidłowa eksploatacja środków transportu,
18 niezachowanie zasad bezpieczeństwa ruchu środków transportu,
19 wady konstrukcji budowlanych,
20 nieprawidłowa eksploatacja konstrukcji budowlanych, budynków,
21 nieprawidłowe wykonywanie prac instalacyjnych, remontowych, montażowych, budowlanych,
22 nieprawidłowe zabezpieczenie wykopów, studni, włazów itp.,
23 osunięcia się gruntów, miałów, innych materiałów sypkich,
24 wady zbiorników ciśnieniowych,
25 nieprawidłowa eksploatacja zbiorników ciśnieniowych,
26 huragany, silne wiatry, tornada,
27 gwałtowne opady atmosferyczne,
28 gwałtowne przybory wód, zatory lodowe,
29 wyładowania atmosferyczne,
30 uszkodzenia, zaniedbania w utrzymaniu szlaków komunikacyjnych,
31 niewłaściwe zabezpieczenie hodowanych zwierząt, owadów, gadów, ptaków,
32 nietypowe zachowania się zwierząt, owadów stwarzające zagrożenie,
33 akcje terrorystyczne,
34 nieumyślne działanie człowieka,
35 celowe działanie człowieka,
36 inne miejscowe zagrożenia powstałe w wyniku pożarów,
37 nieustalone,
38 inne przyczyny.
30. DANE O BUDYNKU/POMIESZCZENIU, W KTÓRYM POWSTAŁO ZDARZENIE - należy zaznaczyć w odpowiednim polu znakiem X dane o instalacjach, rodzaju budynku oraz o możliwościach dojazdu lub dojścia do miejsca zdarzenia.
Instalacje ochronne:
- istniejąca - czy dana instalacja jest zainstalowana w obiekcie,
- sprawna - czy instalacja działała i była sprawna,
- zadziałała lub korzystano - czy instalacja zadziałała lub była wykorzystywana w czasie działań.
Rodzaj budynku:
- wolnostojący - budynek nie połączony z innymi budynkami,
- kompleksy budynków,
- jednokondygnacyjny,
- niski - do 12 m wysokości,
- średniowysoki - od 12 do 25 m wysokości,
- wysoki - od 25 do 55 m wysokości,
- wysokościowy - powyżej 55 m wysokości,
- zabytek - jeżeli budynek wpisany j est do rejestru zabytków.
Dostęp do budynku, pomieszczenia - można podawać utrudnienia w zakresie zastawionych dojazdów i dróg pożarowych (w szczególności: samochodami, słupkami, donicami, innymi obiektami, zamknięte bramy, wykopy na drogach dojazdowych), do pomieszczeń (w szczególności: kraty, domofony, brak kluczy do zamków drzwi, zastawione lub przegrodzone korytarze, klatki schodowe).
31. KIEROWAŁ DZIAŁANIAMI - wpisać osoby kierujące działaniami ratowniczymi.
32. KOORDYNACJA MEDYCZNYCH DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH - należy podać dane personalne osoby, która na terenie działań ratowniczych wspomagała kierującego działaniem ratowniczym w zakresie koordynacji medycznych działań ratowniczych prowadzonych przez wszystkie służby i podmioty uczestniczące; wpisujemy lekarzy, pielęgniarki, ratowników medycznych - koordynatorów medycznych działań ratowniczych.
33. DANE OPISOWE DO INFORMACJI ZE ZDARZENIA - w poszczególnych rubrykach można dokonywać wpisów i uzupełnień danych ze strony poprzedniej. Jeśli to możliwe, należy wprowadzić informacje, które w podobnych działaniach będą pomocne w prowadzeniu i organizacji akcji, a także dane opisujące zagrożenie lub pożar, udział przedstawicieli władz samorządowych i rządowych, kierownictw organizacji społecznych, co uległo zniszczeniu w wyniku zdarzenia, w tym także w wyniku prowadzonych działań przez podmioty systemu, warunków atmosferycznych w trakcie działań ratowniczych.
34. i 35. DANE O UDZIALE JEDNOSTEK OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ (PSP I OSP) SPOZA TERENU GMINY I POWIATU, WŁAŚCIWYCH DLA MIEJSCA ZDARZENIA - wpisać dane jednostek.
36. INFORMACJĘ SPORZĄDZIŁ - wpisać nazwisko osoby sporządzającej.
POTWIERDZENIE PRZEKAZANIA TERENU, OBIEKTU LUB MIENIA* OBJĘTEGO DZIAŁANIEM RATOWNICZYM
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2021.1737 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Szczegółowa organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. |
Data aktu: | 17/09/2021 |
Data ogłoszenia: | 22/09/2021 |
Data wejścia w życie: | 23/09/2021 |