Przepisy ogólne
Wyznaczanie powierzchni ograniczających przeszkody na lotniskach dla samolotów
Wyznaczanie powierzchni ograniczających przeszkody na lotniskach dla śmigłowców
- z uwzględnieniem § 19 i § 20.
Oznakowanie przeszkód lotniczych
Zwolnienie z obowiązku oznakowania przeszkody lotniczej oraz zezwolenie na zmianę sposobu lub rodzaju jej oznakowania
Przeszkody lotnicze niepodlegające zgłoszeniu lub oznakowaniu
Uznawanie za przeszkody lotnicze obiektów, o których mowa w art. 871 ust. 1 pkt 4 ustawy
- a jego zgłoszenie lub oznakowanie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
- a jego zgłoszenie lub oznakowanie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
Zgoda na powstanie obiektu stałego o charakterze trwałym oraz warunki powstawania obiektu stałego o charakterze czasowym lub obiektu ruchomego
- o ile nie będzie stanowił niedopuszczalnego zagrożenia dla ruchu statków powietrznych.
Zgłaszanie przeszkód lotniczych i urządzeń o charakterze niebezpiecznym, ewidencja przeszkód lotniczych oraz informacje ujęte w tej ewidencji podlegające udostępnieniu
Urządzenia o charakterze niebezpiecznym
Przepisy przejściowe i dostosowujące oraz przepis końcowy
- stosuje się przepisy obowiązujące przed dniem 2 października 2020 r.
- stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
SCHEMAT WYZNACZANIA POWIERZCHNI POZIOMEJ WEWNĘTRZNEJ DLA DROGI STARTOWEJ O DŁUGOŚCI 1800 M ALBO DŁUŻSZEJ NA LOTNISKACH DLA SAMOLOTÓW
A - promień określony w tabeli 1 w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 stycznia 2021 r. w sprawie przeszkód lotniczych, powierzchni ograniczających przeszkody oraz urządzeń o charakterze niebezpiecznym (Dz. U. poz. 264).
PP - punkt przecięcia przedłużonej osi drogi startowej i końca pasa drogi startowej.
SCHEMAT WYZNACZANIA POŁĄCZONEJ POWIERZCHNI POZIOMEJ WEWNĘTRZNEJ DLA DWÓCH RÓWNOLEGŁYCH DRÓG STARTOWYCH NA LOTNISKACH DLA SAMOLOTÓW, W PRZYPADKU GDY GŁÓWNA DROGA STARTOWA MA DŁUGOŚĆ 1800 M ALBO DŁUŻSZĄ
A - promień powierzchni poziomej wewnętrznej.
PP - punkt przecięcia przedłużonej osi drogi startowej i końca pasa drogi startowej.
MAKSYMALNE WARTOŚCI WYSOKOŚCI I NACHYLENIA ORAZ MINIMALNE WARTOŚCI INNYCH WYMIARÓW POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH PRZESZKODY DLA DRÓG STARTOWYCH NA LOTNISKACH DLA SAMOLOTÓW
DROGI STARTOWE PRZEZNACZONE DO LĄDOWANIA | ||||||||||
Powierzchnia i parametry | Kategoria podejścia do lądowania | |||||||||
Droga startowa nieprzyrządowa | Droga startowa przyrządowa z podejściem nieprecyzyjnym | Droga startowa przyrządowa z podejściem precyzyjnym kategorii: | ||||||||
I | II albo III | |||||||||
Cyfra kodu referencyjnego lotniska | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 1,2 | 3 | 4 | 1,2 | 3,4 | 3,4 | |
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | (9) | (10) | (11) |
POWIERZCHNIA STOŻKOWA | ||||||||||
Nachyleniea) | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% |
Wysokość | 35 m | 55 m | 75 m | 100 m | 60 m | 75 m | 100 m | 60 m | 100 m | 100 m |
POWIERZCHNIA POZIOMA WEWNĘTRZNA | ||||||||||
Wysokość | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m |
Promień | 2000 m | 2500 m | 4000 m | 4000 m | 3500 m | 4000 m | 4000 m | 3500 m | 4000 m | 4000 m |
POWIERZCHNIA PODEJŚCIA WEWNĘTRZNA | ||||||||||
Szerokość | - | - | - | - | - | - | - | 90 m | 120 md) | 120 md) |
Odległość od progu drogi startowej | - | - | - | - | - | - | - | 60 m | 60 m | 60 m |
Długość | - | - | - | - | - | - | - | 900 m | 900 m | 900 m |
Nachyleniea) | 2,5% | 2% | 2% | |||||||
POWIERZCHNIA PODEJŚCIA | ||||||||||
Długość krawędzi dolnej (dla dróg startowych o nawierzchni sztucznej) |
60 m | 80 m | 150 m | 150 m | 140 m | 280 m | 280 m | 140 m | 280 m | 280 m |
Długość krawędzi dolnej (dla dróg startowych bez nawierzchni sztucznej) |
70 m | 70 m | 110 m | 110 m | 70 m | 110 m | 110 m | - | - | - |
Odległość od progu drogi startowej | 30 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m |
Rozchylenie (z każdej strony) | 10% | 10% | 10% | 10% | 15% | 15% | 15% | 15% | 15% | 15% |
Część pierwsza | ||||||||||
Długość | 1600 m | 2500 m | 3000 m | 3000 m | 2500 m | 3000 m | 3000 m | 3000 m | 3000 m | 3000 m |
Nachyleniea) | 5% | 4% | 3,33% | 2,5% | 3,33% | 2% | 2% | 2,5% | 2% | 2% |
Część druga | ||||||||||
Długość | - | - | - | - | - | 3600 mb) | 3600 mb) | 12000 m | 3600 mb) | 3600 mb) |
Nachyleniea) | - | - | - | - | - | 2,5% | 2,5% | 3% | 2,5% | 2,5% |
Część pozioma | ||||||||||
Długość | - | - | - | - | - | 8400 mb) | 8400 mb) | - | 8400 mb) | 8400 mb) |
Długość całkowita | ||||||||||
Długość | 1600 m | 2500 m | 3000 m | 3000 m | 2500 m | 15000 m | 15000 m | 15000 m | 15000 m | 15000 m |
POWIERZCHNIA PRZEJŚCIOWA | ||||||||||
Nachyleniea) | 20% | 20% | 14,3% | 14,3% | 20% | 14,3% | 14,3% | 14,3% | 14,3% | 14,3% |
POWIERZCHNIA PRZEJŚCIOWA WEWNĘTRZNA | ||||||||||
Nachyleniea) | - | - | - | - | - | - | - | 40% | 33,3% | 33,3% |
POWIERZCHNIA PRZERWANEGO LĄDOWANIA | ||||||||||
Długość krawędzi dolnej | - | - | - | - | - | - | - | 90 m | 120 md) | 120 md) |
Odległość od progu drogi startowej | - | - | - | - | - | - | - | do końca pasa drogi startowej | 1800 mc) | 1800 mc) |
Rozchylenie (z każdej strony) | - | - | - | - | - | - | - | 10% | 10% | 10% |
Nachyleniea) | - | - | - | - | - | - | - | 4% | 3,33% | 3,33% |
a) Mierzone w płaszczyźnie pionowej. b) Długość jest zmienna, z uwzględnieniem § 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 stycznia 2021 r. w sprawie przeszkód lotniczych, powierzchni ograniczających przeszkody oraz urządzeń o charakterze niebezpiecznym (Dz. U. poz. 264). c) Albo do końca drogi startowej, w zależności od tego, który wymiar jest mniejszy. d) W przypadku gdy literą kodu referencyjnego lotniska jest F, wymiar zwiększa się do 140 m. |
Tabela 2. Parametry powierzchni wznoszenia dla dróg startowych przeznaczonych do startu
DROGI STARTOWE PRZEZNACZONE DO STARTU | |||
Powierzchnia i parametry | Cyfra kodu referencyjnego lotniska | ||
1 | 2 | 3 lub 4 | |
(1) | (2) | (3) | (4) |
POWIERZCHNIA WZNOSZENIA | |||
Długość krawędzi dolnej (dla dróg startowych o nawierzchni sztucznej) |
60 md) | 80 md) | 180 m |
Długość krawędzi dolnej (dla dróg startowych bez nawierzchni sztucznej) |
70 m | 70 m | 110 m |
Odległość od końca drogi startowejb) | 30 m | 60 m | 60 m |
Rozchylenie (z każdej strony) | 10 % | 10 % | 12,5 % |
Szerokość końcowa | 380 m | 580 m | 1200 m 1800 mc) |
Długość | 1600 m | 2500 m | 15 000 m |
Nachyleniea) | 5 % | 4 % | 2 %e) |
a) Mierzone w płaszczyźnie pionowej. b) Powierzchnia wznoszenia zaczyna się na końcu zabezpieczenia wydłużonego startu, jeżeli długość tego zabezpieczenia przekracza 30 m dla drogi startowej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 1 albo 60 m dla drogi startowej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 2-4. c) 1800 m, jeżeli przewidywana ścieżka wznoszenia zawiera zmianę kierunku większą niż 15º przy wykonywaniu operacji w warunkach meteorologicznych do lotów z wykorzystaniem przyrządów (IMC) lub warunkach meteorologicznych do lotów z widocznością (VMC) w nocy. d) Jeżeli istnieje zabezpieczenie wydłużonego startu, długość krawędzi dolnej powinna wynosić 150 m. e) Jeżeli żaden obiekt nie osiąga wysokości powierzchni wznoszenia o nachyleniu 2 % (1:50), można ustanowić powierzchnię wolną od przeszkód o nachyleniu 1,6 % (1:62,5). Przeprowadza się analizę parametrów operacyjnych samolotów, dla których dana droga startowa jest przeznaczona, aby określić, czy pożądane jest zmniejszenie nachylenia, jeżeli mają być spełnione krytyczne warunki operacji lotniczych. W przypadku zmniejszenia nachylenia należy dokonać korekty długości powierzchni wznoszenia w taki sposób, aby zapewnić zabezpieczenie do wysokości 300 m. |
SCHEMAT WYZNACZANIA POWIERZCHNI STOŻKOWEJ, POWIERZCHNI POZIOMEJ WEWNĘTRZNEJ, POWIERZCHNI PODEJŚCIA WEWNĘTRZNEJ, POWIERZCHNI PODEJŚCIA, POWIERZCHNI PRZEJŚCIOWEJ, POWIERZCHNI PRZEJŚCIOWEJ WEWNĘTRZNEJ, POWIERZCHNI PRZERWANEGO LĄDOWANIA I POWIERZCHNI WZNOSZENIA DLA DRÓG STARTOWYCH NA LOTNISKACH DLA SAMOLOTÓW
Rysunek 2. Schemat wyznaczania powierzchni podejścia wewnętrznej, powierzchni przejściowej wewnętrznej i powierzchni przerwanego lądowania dla dróg startowych na lotniskach dla samolotów
SPOSÓB OZNAKOWANIA DZIENNEGO PRZEZ POMALOWANIE PRZESZKODY LOTNICZEJ OTOCZONEJ ZABUDOWĄ LUB LASEM 23
SCHEMAT WYZNACZANIA OBSZARU ZNAJDUJĄCEGO SIĘ W CIENIU ISTNIEJĄCEJ PRZESZKODY LOTNICZEJ
H - wysokość przeszkody lotniczej powyżej powierzchni podejścia albo powierzchni wznoszenia.
S - szerokość przeszkody lotniczej.
Rysunek 2. Schemat wyznaczania obszaru znajdującego się w cieniu istniejącej przeszkody lotniczej w części poziomej powierzchni podejścia, powierzchni stożkowej albo powierzchni poziomej wewnętrznej
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2021.264 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Przeszkody lotnicze, powierzchnie ograniczające przeszkody oraz urządzenia o charakterze niebezpiecznym. |
Data aktu: | 12/01/2021 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2021 |
Data wejścia w życie: | 11/02/2021 |