PROGRAM MAJĄCY NA CELU WCZESNE WYKRYCIE ZAKAŻEŃ WIRUSEM WYWOŁUJĄCYM AFRYKAŃSKI POMÓR ŚWIŃ I POSZERZENIE WIEDZY NA TEMAT TEJ CHOROBY ORAZ JEJ ZWALCZANIE
Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska
Choroba: afrykański pomór świń (African swine fever - ASF)
Okres realizacji: 1 stycznia - 31 grudnia 2022 r.
W 2007 r. wirus afrykańskiego pomoru świń (ASF) rozprzestrzenił się z pierwotnego ogniska w Gruzji na terytorium Europy Wschodniej. Po wprowadzeniu wirusa ASF na kontynent europejski choroba ta rozprzestrzeniła się na terytorium Armenii, Azerbejdżanu oraz Federacji Rosyjskiej. W sierpniu 2012 r. ognisko tej choroby zostało stwierdzone w południowo-wschodniej części Ukrainy. W czerwcu 2013 r. białoruskie władze weterynaryjne potwierdziły wykrycie ASF we wsi Czapuń w obwodzie grodzieńskim, 170 km od granicy z Rzecząpospolitą Polską, oraz w Witebsku w północno-wschodniej części Białorusi, 450 km od granicy z Rzecząpospolitą Polską. W styczniu 2014 r. na terytorium Litwy stwierdzono 2 przypadki wirusa ASF u dzików, natomiast w dniu 17 lutego 2014 r. potwierdzono pierwszy przypadek wirusa ASF u dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W latach 2014-2020 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej u dzików i u świń stwierdzono odpowiednio:
Obecnie nadal istnieje duże prawdopodobieństwo dalszego rozprzestrzeniania się wirusa ASF, w szczególności wśród zwierząt wolno żyjących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Od 2011 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są prowadzone badania laboratoryjne w kierunku ASF. Badania te były prowadzone w pasie przygranicznym o szerokości 40 km (wzdłuż granicy północnej z Obwodem Kaliningradzkim i granicy wschodniej z Litwą, Białorusią i Ukrainą) obejmującym części województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, mazowieckiego i podkarpackiego. Próbki były pobierane od padłych świń (na podstawie analizy ryzyka) oraz padłych i odstrzelonych dzików. Od lipca 2013 r. na obszarze położonym w tzw. strefie I, a od października 2013 r. na obszarze położonym w strefach II i III badania laboratoryjne w kierunku ASF były prowadzone zgodnie z programem wprowadzonym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 2014 r. w sprawie wprowadzenia programu mającego na celu wczesne wykrycie zakażeń wirusem wywołującym afrykański pomór świń oraz poszerzenie wiedzy na temat ryzyka wystąpienia tej choroby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 115).
W 2014 r. były kontynuowane badania w kierunku ASF zgodnie z programem wprowadzonym rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wprowadzenia w 2014 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej "Programu mającego na celu wczesne wykrycie zakażeń wirusem wywołującym afrykański pomór świń i poszerzenie wiedzy na temat tej choroby oraz jej zwalczanie" (Dz. U. poz. 996).
W kolejnych latach program był realizowany na podstawie:
Liczba zbadanych zwierząt oraz otrzymanych dodatnich wyników tych badań w ramach realizacji ww. programu w latach 2018-2020 została opisana w ust. 6.2.
Afrykański pomór świń jest chorobą znajdującą się w wykazie określonym w art. 5 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniającego i uchylającego niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") (Dz. Urz. UE L 84 z 31.03.2016, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2016/429". W rozporządzeniu 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób, w tym zasady priorytetyzacji chorób umieszczonych w wykazie, które stanowią przedmiot zainteresowania na poziomie Unii, oraz kategoryzacji tych chorób. Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 z dnia 3 grudnia 2018 r. w sprawie stosowania niektórych przepisów dotyczących zapobiegania chorobom oraz ich zwalczania do kategorii chorób umieszczonych w wykazie oraz ustanawiającym wykaz gatunków i grup gatunków, z którymi wiąże się znaczne ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w tym wykazie (Dz. Urz. UE L 308 z 04.12.2018, str. 21) afrykański pomór świń jest zaliczany do chorób kategorii A, czyli chorób umieszczonych w wykazie, które zwykle nie występują w Unii Europejskiej i po których wykryciu muszą zostać wprowadzone natychmiastowe środki likwidacji choroby, jak określono w art. 9 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2016/429.
Program mający na celu wczesne wykrycie zakażeń wirusem wywołującym afrykański pomór świń i poszerzenie wiedzy na temat tej choroby oraz jej zwalczanie, zwany dalej "programem", przewiduje zastosowanie środków, których celem jest wzmocnienie ochrony terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej przed ASF.
Program będzie realizowany w 2022 r. i stanowi kontynuację programu realizowanego na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie wprowadzenia w 2021 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej "Programu mającego na celu wczesne wykrycie zakażeń wirusem wywołującym afrykański pomór świń i poszerzenie wiedzy na temat tej choroby oraz jej zwalczanie".
Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 1421) ASF należy do chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej program jest wprowadzany w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw rolnictwa po zatwierdzeniu tego programu przez Komisję Europejską.
Zgodnie z dokumentem roboczym KE "Strategiczne podejście do zarządzania afrykańskim pomorem świń w UE" (SANTE/7113/2015-Rev-12) w programie wyznacza się możliwość finansowania działań mających na celu między innymi:
Ponadto w programie wprowadza się zasady i nakazy służące zwalczaniu afrykańskiego pomoru świń u dzików.
Szacowane ogólne koszty realizacji programu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2022 r. wyniosą 195 970 634,09 zł (43 171 469,99 euro). Z ogólnej sumy szacowanych kosztów programu Rzeczpospolita Polska będzie występowała do Komisji Europejskiej z wnioskiem o współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej programu w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych w wysokości 22 152 788,32 zł (4 879 384,67 euro). Wszystkie szacunkowe koszty programu zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej na rok 2022 w ramach limitu wydatków właściwych części budżetowych.
Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 - w ramach limitów rezerw celowych przeznaczonych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz na realizację zadań ustawowych Inspekcji Weterynaryjnej oraz ze środków budżetowych określonych w części 85 - budżety wojewodów, dział 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyróżnia się:
Ponadto wyróżnia się obszar wolny, który obejmuje części terytorium Rzeczypospolitej Polskiej niewymienione w załączniku I do rozporządzenia 2021/605.
Na obszarze objętym ograniczeniami I-III stosuje się środki w zakresie zwalczania ASF zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz. Urz. UE L 174 z 03.06.2020, str. 64, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem 2020/687", oraz zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1, art. 48a ust. 3 i art. 61 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, a także monitorowanie zdrowia świń i dzików.
W ramach programu posiadacze świń są obowiązani, uwzględniając § 6 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. poz. 344, z późn. zm.), do codziennego kontrolowania stanu zdrowia świń.
Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt posiadacze świń są obowiązani do niezwłocznego zawiadomienia organu Inspekcji Weterynaryjnej albo najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej albo wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o każdym przypadku podejrzenia wystąpienia ASF.
W trakcie badania przedubojowego świń lub badania poubojowego mięsa pozyskanego w wyniku uboju świń w rzeźni urzędowy lekarz weterynarii zwraca uwagę na zmiany mogące wskazywać na zakażenie wirusem ASF.
W przypadku odstrzału dzików na obszarze objętym ograniczeniami I-III w soboty lub dni ustawowo wolne od pracy powiatowy lekarz weterynarii może sfinansować koszty dodatkowej pracy, w tym oględzin tusz w wyżej wymienionych punktach przechowywania tusz, a także pobierania, przygotowania oraz wysyłki próbek do badań laboratoryjnych w kierunku ASF przez pracowników Inspekcji Weterynaryjnej w wysokości 50 zł brutto za godzinę. Kwota ta pokrywa koszty wykonania czynności, o których mowa powyżej, poza godzinami pracy w soboty lub dni ustawowo wolne od pracy w wymiarze nie większym niż 6 godzin dziennie. Zwrot kosztów dojazdu do miejsca wykonywania czynności jest pokrywany z budżetu państwa według przepisów odrębnych.
Wojewódzki lekarz weterynarii może sfinansować koszty dodatkowej pracy związanej z badaniem laboratoryjnym w kierunku ASF próbek pobranych od dzików lub od świń, wykonywanej przez pracowników zakładów higieny weterynaryjnej w soboty lub dni ustawowo wolne od pracy, w wysokości 50 zł brutto za godzinę w wymiarze nie większym niż 6 godzin dziennie.
W przypadku odstrzelonych dzików niewykazujących żadnych objawów chorobowych dopuszcza się pobieranie próbek do badań laboratoryjnych w kierunku ASF przez myśliwych, którzy zostali przeszkoleni przez powiatowego lekarza weterynarii, z wykorzystaniem wytycznych i ulotek dostarczonych myśliwym oraz kołom łowieckim w sposób opisany w ust. 3.4.
Dodatkowo na obszarze objętym ograniczeniami II i III myśliwi przekazują, na piśmie, właściwemu powiatowemu lekarzowi weterynarii informację o terminach planowanych polowań lub liczbie polowań w określonym przedziale czasowym oraz o terminach dokonywania odstrzału sanitarnego lub liczbie odstrzałów sanitarnych w określonym przedziale czasowym.
W punktach skupu i zakładach, o których mowa w pkt 1, tusze, części ciała i skóry dzików przechowuje się w sposób zapobiegający bezpośredniemu kontaktowi nieprzebadanych tusz, części ciała i skór dzików z surowcami i innymi przedmiotami, które mogą spowodować rozprzestrzenianie się wirusa ASF.
- na obszarze objętym ograniczeniami I-III są kwalifikowane jako materiał kategorii 1 i podlegają usunięciu i przetworzeniu zgodnie z art. 12 rozporządzenia nr 1069/2009. W przypadku znalezionych zwłok dzików dopuszcza się zastosowanie odstępstw przewidzianych w art. 19 ust. 1 lit. b i c rozporządzenia nr 1069/2009.
- oraz niezwłocznie informują powiatowego lekarza weterynarii o ujawnionych w tym zakresie nieprawidłowościach.
Z wyjątkiem odstrzału sanitarnego za odstrzelone dziki inne niż dorosłe samice dzika, dostarczone do punktu skupu lub zakładu obróbki dziczyzny, lub innego zakładu nadzorowanego przez organ Inspekcji Weterynaryjnej, w którym mogą być przechowywane tusze lub skóry dzików, powiatowy lekarz weterynarii wypłaca dzierżawcy lub zarządcy obwodu łowieckiego, lub dyrektorowi parku narodowego kwotę 350 zł brutto.
Powyższa kwota obejmuje w szczególności zryczałtowane koszty:
Inspekcja Weterynaryjna finansuje poniesione koszty unieszkodliwienia tusz dzików odstrzelonych w ramach odstrzału sanitarnego wraz z wszystkimi częściami ciała tych dzików, w tym sierści i skóry, które nie zostaną zagospodarowane przez myśliwych, z wyjątkiem kosztów utylizacji patrochów, których uśredniony koszt, w wysokości 23 zł brutto, został przewidziany w ryczałcie za wykonanie odstrzału sanitarnego dzików, o którym mowa w przepisach o ochronie zdrowia zwierząt.
Koszty obejmują również transport do przedsiębiorstwa lub zakładu zatwierdzonego zgodnie z art. 24 rozporządzenia nr 1069/2009.
Niewypatroszone tusze wraz z wszystkimi częściami ciała dzików odstrzelonych w ramach odstrzału sanitarnego na obszarze wolnym, które nie zostaną zagospodarowane przez myśliwych, są kwalifikowane jako materiał kategorii 2 i podlegają usunięciu i przetworzeniu zgodnie z art. 13 ww. rozporządzenia.
Zwłoki lub tusze dzików wraz z wszystkimi częściami ciała, o których mowa w ust. 3.2.5.10 pkt 7 ppkt 1 i 2, są kwalifikowane na obszarze wolnym jako materiał kategorii 1 i podlegają usunięciu i przetworzeniu zgodnie z art. 12 rozporządzenia nr 1069/2009. W przypadku znalezionych zwłok dzików dopuszcza się zastosowanie odstępstw przewidzianych w art. 19 ust. 1 lit. b i c rozporządzenia nr 1069/2009.
Każdą tuszę odstrzelonego dzika znakuje się znakiem zawierającym:
Powiatowy lekarz weterynarii weryfikuje, nie rzadziej niż raz na kwartał, liczbę samic przelatków dzika pozyskanych w ramach polowań zgłoszonych przez myśliwych z rzeczywistą liczbą tusz tych zwierząt znajdujących się w punktach skupu dziczyzny i innych miejscach ich czasowego przetrzymywania.
Powiatowy lekarz weterynarii prowadzi osobne zestawienia pozyskania tusz samic przelatek oraz dorosłych samic dzików na obszarze wolnym obejmującym terytorium do 50 km od obszaru objętego ograniczeniami II lub III, na których występują ogniska ASF u dzików.
W przypadku podejrzenia wystąpienia ASF w gospodarstwie zastosowanie mają przepisy określone w rozporządzeniu 2020/687 oraz § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie zwalczania afrykańskiego pomoru świń (Dz. U. poz. 754).
Zasady przeprowadzania badań laboratoryjnych w kierunku ASF są określone w art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2020/687.
Od żywych świń i odstrzelonych dzików do badania laboratoryjnego w kierunku ASF pobiera się próbki krwi, a od padłych lub poddanych ubojowi świń i znalezionych martwych dzików - narządy wewnętrzne, w szczególności: migdałki, węzły chłonne (żołądkowe, wątrobowe, podżuchwowe, zagardłowe), śledzionę, nerki, tkankę płucną, szpik kostny lub - jeżeli to możliwe - krew. W przypadku zwłok dzików ulegających autolizie do badania laboratoryjnego w kierunku ASF pobiera się kość długą lub mostek.
Próbki pobrane od żywych, padłych lub poddanych ubojowi świń bada się metodą PCR, a gdy wynik badania laboratoryjnego przeprowadzonego metodą PCR jest dodatni, przeprowadza się również badanie metodą ELISA. W przypadku gdy podejrzewa się, że w stadzie są świnie chronicznie zakażone wirusem ASF, próbki bada się metodą ELISA.
Próbki pobrane od świń:
Na obszarze objętym ograniczeniami II i III próbki pobrane od martwych lub odstrzelonych dzików bada się metodą PCR oraz - jeżeli jest możliwe pobranie próbek krwi - metodą ELISA.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej położonym poza obszarem objętym ograniczeniami II i III martwe oraz odstrzelone dziki bada się metodą PCR.
Próbki pobrane od dzików odłowionych na obszarze objętym ograniczeniami II i III bada się metodą PCR oraz metodą ELISA. Próbki pobrane od dzików odłowionych poza obszarem objętym ograniczeniami II i III bada się metodą PCR.
W przypadku podejrzenia uzyskania fałszywie dodatniego lub uzyskania wątpliwego wyniku badania metodą ELISA przeprowadza się badanie serologiczne potwierdzające metodą IB lub IPT.
Wszystkie badania laboratoryjne w kierunku ASF przeprowadzane w ramach programu są wykonywane w laboratoriach wyznaczonych przez Głównego Lekarza Weterynarii zgodnie z art. 25 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 306).
Na drogowych przejściach granicznych z Federacją Rosyjską, Białorusią i Ukrainą podejmuje się następujące środki bioasekuracji:
Dystrybucja ulotek odbywa się za pośrednictwem organów Inspekcji Weterynaryjnej. Ulotki dystrybuuje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podczas wykonywanych kontroli podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną związaną z produkcją żywności pochodzenia zwierzęcego i pasz oraz kontroli posiadaczy świń (w ramach m.in. wizyt w stadach, w których są utrzymywane świnie). Dodatkowo ulotki dystrybuuje się wśród myśliwych, w kołach łowieckich, wśród sołtysów, wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast. Informacje o istniejącym zagrożeniu są przekazywane również przez media w postaci m.in. audycji informacyjnych, w których przekazuje się informacje na temat ASF oraz ewentualnych dróg rozprzestrzeniania ASF, a także informacje o postępowaniu w przypadku podejrzenia wystąpienia lub wystąpienia ASF, bioasekuracji w gospodarstwie, zakazie karmienia świń odpadami gastronomicznymi, właściwym zagospodarowaniu zwłok świń oraz postępowaniu z tuszami odstrzelonych dzików i zasadach polowań oraz odstrzału sanitarnego.
Celem kampanii informacyjnej jest przekazanie wiedzy o ASF. Tematyka kampanii informacyjnej obejmuje informacje dotyczące m.in.: objawów ASF, zgłaszania podejrzeń wystąpienia ASF, postępowania po zgłoszeniu podejrzenia wystąpienia ASF, zasad wypłacania odszkodowań, zasad bioasekuracji w gospodarstwie oraz zasad postępowania myśliwego biorącego udział w polowaniu mających na celu zapobieżenie rozprzestrzenianiu się wirusa ASF, zakazu karmienia świń odpadami gastronomicznymi i właściwego zagospodarowania zwłok padłych świń oraz zasad wwożenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywności zawierającej produkty pochodzenia zwierzęcego.
Kampanię informacyjną realizuje się w szczególności przez:
Zgodnie z art. 47a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098, z późn. zm.), lub otulinach w rozumieniu tej ustawy powiatowy lekarz weterynarii albo wojewoda nakazuje Polskiemu Związkowi Łowieckiemu wykonanie odstrzału sanitarnego dzików.
Osoba dokonująca zgłoszenia osobiście wskazuje miejsce, w którym znajdują się zwłoki dzika, lub przekazuje informacje umożliwiające odnalezienie tych zwłok.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zwłoki padłych dzików muszą być bezpiecznie usuwane.
Na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej zakazuje się dokarmiania dzików.
Powiatowy lekarz weterynarii w przypadku przeprowadzania akcji poszukiwania dzików organizowanych przez powiatowego lekarza weterynarii lub wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego może dofinansować te działania przez zapewnienie:
Powiatowy lub wojewódzki lekarz weterynarii może finansować usługi w zakresie:
- podlegają przetworzeniu lub unieszkodliwieniu w zakładach zatwierdzonych zgodnie z art. 24 rozporządzenia nr 1069/2009.
Działania podejmowane w związku z realizacją programu:
kontrola, nadzór,
badania,
inne, np. środki bioasekuracji, kampania informacyjna, szkolenia, ubój lub zabicie świń, odstrzał sanitarny, polowanie na dorosłe samice dzika i odstrzał selektywny dorosłych samic dzika.
Zgodnie z art. 57 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt Główny Lekarz Weterynarii nadzoruje realizację programu. W przypadku programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej Główny Lekarz Weterynarii informuje Komisję Europejską o postępach w realizacji programu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/2002 z dnia 7 grudnia 2020 r. ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do powiadamiania unijnego i sprawozdawczości unijnej w zakresie chorób umieszczonych w wykazie, formatów i procedur dotyczących przedkładania unijnych programów nadzoru i programów likwidacji choroby i sprawozdawczości w ich zakresie oraz wnioskowania o uznanie statusu obszaru wolnego od choroby, a także komputerowego systemu informacyjnego (Dz. Urz. UE L 412 z 08.12.2020, str. 1).
Program wprowadza się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Mapa 1. Podział administracyjny Rzeczypospolitej Polskiej
Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt posiadacz zwierząt jest obowiązany do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia wystąpienia ASF. Obowiązek ten realizują również osoby mające kontakt ze zwierzętami, w szczególności przy wykonywaniu obowiązków służbowych lub zawodowych, z tym że lekarz weterynarii wezwany do zwierzęcia, w przypadku gdy podejrzewa wystąpienie choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania, informuje posiadacza zwierzęcia o obowiązkach określonych w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt i nadzoruje ich wykonanie do czasu przybycia powiatowego lekarza weterynarii lub osoby przez niego upoważnionej. Zgłoszenia dokonuje się do powiatowego lekarza weterynarii bezpośrednio albo za pośrednictwem najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej lub wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Dodatkowo posiadacz świni informuje urzędowego lekarza weterynarii o każdym przypadku padnięcia świni w gospodarstwie na obszarze objętym ograniczeniami I-III zgodnie z § 16 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2021 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń.
Liczbę siedzib stad oraz pogłowie świń z podziałem na województwa przedstawia tabela 1.
Tabela 1. Liczba siedzib stad oraz pogłowie świń z podziałem na województwa
Województwo | Liczba siedzib stad świń | Liczba świń |
dolnośląskie | 1708 | 190 048 |
kujawsko-pomorskie | 10 731 | 1 167 995 |
lubelskie | 9575 | 478 226 |
lubuskie | 681 | 185 069 |
łódzkie | 11 911 | 1 206 200 |
małopolskie | 8249 | 1 449 384 |
mazowieckie | 4710 | 143 363 |
opolskie | 4377 | 404 084 |
podkarpackie | 5288 | 154 984 |
podlaskie | 2158 | 344 971 |
pomorskie | 4574 | 642 948 |
śląskie | 3329 | 249 289 |
świętokrzyskie | 3851 | 238 715 |
warmińsko-mazurskie | 2156 | 657 413 |
wielkopolskie | 29 273 | 3 141 669 |
zachodniopomorskie | 1253 | 537134 |
Suma | 103 824 | 11 191 492 |
Źródło: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - stan na 30.12.2020 r.
Zgodnie z danymi Polskiego Związku Łowieckiego oraz Dyrekcji Generalnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe w roku łowieckim 2020/2021 szacunkowa liczebność populacji dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynosiła około 66 tys. sztuk.
Szacunkową liczbę dzików w poszczególnych województwach przedstawia tabela 2.
Tabela 2. Liczba dzików w poszczególnych województwach
Województwo | Pogłowie dzików |
dolnośląskie | 11 532 |
kujawsko-pomorskie | 2807 |
lubelskie | 1061 |
lubuskie | 4822 |
łódzkie | 2348 |
małopolskie | 1953 |
mazowieckie | 3822 |
opolskie | 2405 |
podkarpackie | 2320 |
podlaskie | 1340 |
pomorskie | 5922 |
śląskie | 2462 |
świętokrzyskie | 1991 |
warmińsko-mazurskie | 2766 |
wielkopolskie | 7718 |
zachodniopomorskie | 10 928 |
Suma | 66 197 |
Źródło: Polski Związek Łowiecki, Dyrekcja Generalna Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe - stan na 10.03.2020 r., dane z 30.05.2021 r.
Liczbę dzików pozyskanych w sezonie łowieckim 2019/2020 w poszczególnych województwach przedstawia tabela 3.
Tabela 3. Liczba dzików pozyskanych w sezonie łowieckim 2019/2020 w poszczególnych województwach
Województwo | Liczba dzików pozyskanych w sezonie łowieckim 2019/2020 (w sztukach) |
dolnośląskie | 41 220 |
kujawsko-pomorskie | 20 784 |
lubelskie | 12 646 |
lubuskie | 26 992 |
łódzkie | 15 906 |
małopolskie | 13 265 |
mazowieckie | 21 687 |
opolskie | 15 881 |
podkarpackie | 16 926 |
podlaskie | 7131 |
pomorskie | 24 890 |
śląskie | 14 625 |
świętokrzyskie | 7910 |
warmińsko-mazurskie | 22 584 |
wielkopolskie | 45 552 |
zachodniopomorskie | 59 897 |
Suma | 367 896 |
Źródło: Polski Związek Łowiecki - dane z 30.05.2021 r.
Podstawa prawna identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz gospodarstw:
Numerem identyfikacyjnym świni jest numer siedziby stada, w której zwierzę się urodziło, albo innej siedziby stada, w której zwierzę przebywało powyżej 30 dni. W dokumentacji dotyczącej świń, np. w świadectwie zdrowia, wpisuje się numer ostatniej siedziby stada, w której świnia przebywała powyżej 30 dni i została w tej siedzibie stada oznakowana.
W przypadku świń urodzonych w danej siedzibie stada posiadacz jest obowiązany oznakować zwierzę numerem identyfikacyjnym zgodnym z numerem siedziby stada, w której świnia się urodziła, przez założenie na małżowinę uszną kolczyka z tym numerem albo wytatuowanie tego numeru przed opuszczeniem przez zwierzę tej siedziby stada, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia urodzenia zwierzęcia. Fakt oznakowania świń zgłasza się kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie 7 dni od dnia ich oznakowania, określając liczbę oznakowanych zwierząt.
W przypadku gdy świnia została przemieszczona do innej siedziby stada niż siedziba stada urodzenia i przebywa w tej siedzibie dłużej niż 30 dni, istnieje obowiązek bezzwłocznego dodatkowego oznakowania świni numerem identyfikacyjnym zgodnym z numerem siedziby stada, w której świnia przebywa powyżej 30 dni, przez założenie na małżowinę uszną kolczyka z tym numerem albo wytatuowanie tego numeru.
Zgodnie z art. 20 ust. 2c ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt w przypadku zagrożenia wystąpienia lub wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania i określenia obszaru zapowietrzonego, zagrożonego lub innego obszaru podlegającego ograniczeniom, ustanowionego zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym zgodnie z przepisami Unii Europejskiej obowiązującymi w tym zakresie, posiadacz świni znajdującej się w siedzibie stada na tym obszarze zgłasza kierownikowi biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa fakt oznakowania świń urodzonych w tej siedzibie w terminie 2 dni od dnia oznakowania, określając liczbę oznakowanych zwierząt.
Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt koszty związane z oznakowaniem świń ponosi ich posiadacz.
Dodatkowo świnie objęte oceną wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 36), są oznakowane w sposób umożliwiający ich identyfikację. Sposób oznakowania i identyfikacji świń, w tym do celów hodowlanych świń, określa związek hodowców lub inny podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej. Świnie do celów hodowlanych znakuje się trwale i indywidualnie, używając kolczyków, identyfikatorów elektronicznych i znaków identyfikacyjnych lub stosując tatuaż.
Kwalifikacja zwierząt i stad została opisana w ust. 3.2.
Warunki przemieszczania świń z obszaru objętego ograniczeniami I-III określają przepisy rozporządzenia 2021/605.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej został wprowadzony obowiązek zaopatrywania przemieszczanych świń w świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii na podstawie badania klinicznego świń przeprowadzonego nie wcześniej niż 24 godziny przed przemieszczeniem tych świń.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 5 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej nadzór nad przemieszczaniem zwierząt sprawuje powiatowy lekarz weterynarii.
Zastosowane badania i plany pobierania próbek do badań zostały opisane w ust. 3.2.
Nie dotyczy.
Wymogi bioasekuracji mające zastosowanie do stad świń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są określone w następujących przepisach unijnych i krajowych:
Wymogi bezpieczeństwa biologicznego mające zastosowanie do terenów łowieckich i obiektów obsługi dzików są określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie zasad bioasekuracji, jakie powinny być przestrzegane podczas polowania lub odstrzału sanitarnego oraz przy wykonywaniu czynności związanych z zagospodarowaniem zwierzęcia łownego z gatunku dzik.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie zwalczania afrykańskiego pomoru świń w przypadku stwierdzenia ASF w gospodarstwie powiatowy lekarz weterynarii wyznacza je jako ognisko ASF. Działania podejmowane po wyznaczeniu ogniska ASF są określone w § 4 i § 6-10 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie zwalczania afrykańskiego pomoru świń.
Działania podejmowane w przypadku wystąpienia ASF u dzików są określone w § 18
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie zwalczania afrykańskiego pomoru świń oraz opisane w ust. 3.2.7.
Odszkodowania wypłaca się zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Główny Lekarz Weterynarii nadzoruje realizację programu na podstawie art. 57 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
W przypadku programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej Główny Lekarz Weterynarii informuje Komisję Europejską o postępach w realizacji programu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/2002 z dnia 7 grudnia 2020 r. ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do powiadamiania unijnego i sprawozdawczości unijnej w zakresie chorób umieszczonych w wykazie, formatów i procedur dotyczących przedkładania unijnych programów nadzoru i programów likwidacji choroby i sprawozdawczości w ich zakresie oraz wnioskowania o uznanie statusu obszaru wolnego od choroby, a także komputerowego systemu informacyjnego.
Bezpośredni nadzór nad realizacją programu w powiecie pełni powiatowy lekarz weterynarii. Działania powiatowego lekarza weterynarii na terenie województw są nadzorowane i koordynowane przez właściwego wojewódzkiego lekarza weterynarii. Główny Lekarz Weterynarii wyznacza kierunki działań i koordynuje realizację programu na poziomie krajowym.
Na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązuje zakaz dokarmiania dzików.
Zgodnie z dokumentem "Strategiczne podejście do zarządzania afrykańskim pomorem świń w UE" ilość paszy dozwolonej do nęcenia w nęcisku na km2/miesiąc nie może przekraczać 10 kg/km2/miesiąc.
Przeprowadzenie działań objętych programem przyczyni się do ochrony terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz terytorium Unii Europejskiej przed niekontrolowanym rozprzestrzenianiem się wirusa ASF. Odpowiednio wczesne wykrycie zakażenia wirusem ASF pozwoli na podjęcie adekwatnych działań zapobiegających jego rozprzestrzenianiu się, a tym samym - ograniczenie strat ekonomicznych z tego tytułu.
Oczekuje się, że zastosowanie środków określonych w programie ograniczy liczbę ognisk ASF stwierdzanych u świń oraz u dzików.
Zmniejszenie populacji dzików spowolni rozprzestrzenianie się wirusa na terytorium kraju, a także zmniejszy krążenie wirusa w środowisku, co obniży ryzyko rozprzestrzenienia się choroby na rodzimy sektor trzody chlewnej.
Ponadto kampanie uświadamiające zwiększą świadomość hodowców świń i innych zainteresowanych podmiotów na temat znaczenia ASF dla zdrowia świń, a także konieczności szybkiego zgłaszania podejrzenia wystąpienia choroby i utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa biologicznego gospodarstw, łowisk i punktów przetrzymywania tusz dzików.
Liczba przypadków ASF u dzików oraz ognisk u świń została przedstawiona w ust. 2.
Nie dotyczy.
Badania laboratoryjne próbek polegają na:
Rok: 2020
Region | Gatunek zwierząt | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba badań z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego |
Rzeczpospolita Polska | świnie | badanie serologiczne | ELISA | 678 | 64 |
Rzeczpospolita Polska | świnie | molekularne | PCR | 25 627 | 699 |
Rzeczpospolita Polska | dziki | badanie serologiczne | ELISA | 95 060 | 873 |
Rzeczpospolita Polska | dziki | molekularne | PCR | 106 328 | 14 005 |
Razem | 121 365 |
Rok: 2019
Region | Gatunek zwierząt | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego |
Rzeczpospolita Polska | świnie | badanie serologiczne | ELISA | 2755 | 10 |
Rzeczpospolita Polska | świnie | molekularne | PCR | 16 458 | 706 |
Rzeczpospolita Polska | dziki | badanie serologiczne | ELISA | 70 114 | 444 |
Rzeczpospolita Polska | dziki | molekularne | PCR | 58 960 | 3495 |
Razem | 148 287 |
Rok: 2018
Region | Gatunek zwierząt | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego |
Rzeczpospolita Polska | świnie | badanie serologiczne | ELISA | 2033 | 81 |
Rzeczpospolita Polska | świnie | molekularne | PCR | 125 374 | 873 |
Rzeczpospolita Polska | dziki | badanie serologiczne | ELISA | 35 821 | 392 |
Rzeczpospolita Polska | dziki | molekularne | PCR | 26 746 | 3786 |
Razem | 189 974 |
Nie dotyczy.
W 2020 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stwierdzono 4154 przypadki ASF u dzików w województwach: dolnośląskim, lubuskim, lubelskim, mazowieckim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, wielkopolskim, warmińsko-mazurskim oraz zachodniopomorskim. W tym samym okresie wyznaczono 103 ogniska ASF u świń w województwach: dolnośląskim, lubelskim, lubuskim, mazowieckim, podkarpackim, warmińsko-mazurskim oraz wielkopolskim.
Nie dotyczy.
Oszacowanie liczebności populacji zwierząt wolno żyjących zostało przedstawione w ust. 4.4.2.
Nie dotyczy.
Nie dotyczy.
Rok: 2022
Choroba: ASF
Region | Rodzaj badania | Populacja docelowa | Rodzaj próbki | Planowana liczba zwierząt do badania laboratoryjnego* | Liczba planowanych badań laboratoryjnych* * |
dolnośląskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 142 | 162 |
PCR | dziki | krew, narządy | 5615 | 3580 | |
ELISA | świnie domowe | krew, narządy | 13 | 15 | |
ELISA | dziki | krew, narządy | 1220 | 1019 | |
kujawsko-pomorskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 153 | 166 |
PCR | dziki | krew, narządy | 548 | 960 | |
lubelskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 23 185 | 9159 |
PCR | dziki | krew, narządy | 12 370 | 6385 | |
ELISA | dziki | krew, narządy | 11 273 | 11 591 | |
lubuskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 1485 | 1185 |
PCR | dziki | krew, narządy | 28 165 | 15 366 | |
ELISA | dziki | krew, narządy | 20 639 | 20 635 | |
łódzkie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 85 | 66 |
PCR | dziki | krew, narządy | 3732 | 1396 | |
ELISA | dziki | krew narządy | 376 | 375 | |
małopolskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 2 | 4 |
PCR | dziki | krew, narządy | 215 | 350 | |
mazowieckie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 5003 | 2368 |
PCR | dziki | krew, narządy | 24 505 | 16 000 | |
ELISA | dziki | krew, narządy | 18 298 | 22 894 | |
opolskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 1 | 16 |
PCR | dziki | krew, narządy | 223 | 222 | |
podkarpackie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 2315 | 1107 |
PCR | dziki | krew, narządy | 8351 | 3976 | |
ELISA | świnie domowe | krew, narządy | 21 | 21 | |
ELISA | dziki | krew, narządy | 5553 | 5569 | |
podlaskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 4017 | 3557 |
PCR | dziki | krew, narządy | 8715 | 8020 | |
ELISA | dziki | krew, narządy | 8189 | 10 422 | |
pomorskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 814 | 561 |
PCR | dziki | krew, narządy | 7630 | 8555 | |
ELISA | dziki | krew, narządy | 1724 | 1789 | |
śląskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 2 | 5 |
PCR | dziki | krew, narządy | 892 | 962 | |
świętokrzyskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 216 | 197 |
PCR | dziki | krew, narządy | 3498 | 1142 | |
ELISA | dziki | krew, narządy | 994 | 991 | |
warmińsko-mazurskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 4569 | 4317 |
PCR | dziki | krew, narządy | 26 227 | 29 859 | |
ELISA | świnie domowe | krew, narządy | 401 | 401 | |
ELISA | dziki | krew, narządy | 17 438 | 17 353 | |
wielkopolskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 1592 | 2536 |
PCR | dziki | krew, narządy | 14 900 | 8479 | |
ELISA | świnie domowe | krew, narządy | 243 | 243 | |
ELISA | dziki | krew, narządy | 2422 | 2422 | |
zachodniopomorskie | PCR | świnie domowe | krew, narządy | 214 | 221 |
PCR | dziki | krew, narządy | 1022 | 1076 | |
Polska | IPT/IB | świnie domowe | krew | 0 | 0 |
Polska | IPT/IB | dziki | krew | 1014 | 1014 |
RAZEM PCR | 190 403 | 131 955 | |||
RAZEM ELISA | 88 804 | 95 740 | |||
RAZEM IPT/IB | 1014 | 1014 |
* Założenia sporządzono na podstawie sprawozdania z realizacji programu w 2020 r.
** Z wyjątkiem badań świń przed przemieszczeniem.
Założenia w zakresie badań diagnostycznych zostały opisane w ust. 3.2.
Założenia w zakresie badania stad i zwierząt zostały opisane w ust. 3.2.
Nie dotyczy.
Nie dotyczy.
Nie dotyczy.
Przeznaczenie kosztów | Wyszczególnienie | Jednostka | Liczba jednostek | Koszt jednostkowy w zł | Kwota całkowita w zł | Koszt jednostkowy w euro | Kwota całkowita w euro | Wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych (tak/nie) | |
1. Badania | |||||||||
1.1. Koszt pobierania próbek | świnie - z wyjątkiem pobierania próbek do badań przed przemieszczeniem | sztuka | 43 795 | 7,08 | 310 068,60 | 1,56 | 68 320,20 | tak | |
świnie - różnica między "unit cost" a kosztem krajowym | sztuka | 43 795 | 14,68 | 642 910,60 | 3,23 | 141 457,85 | nie | ||
świnie - pobieranie próbek do badań przed przemieszczeniem | sztuka | 1 284 373 | 7,06 | 9 067 673,38 | 1,56 | 2 003 621,88 | nie | ||
dziki padłe i chore odstrzelone (monitoring pasywny) | sztuka | 16 554 | 90,80 | 1 503 103,20 | 20,00 | 331 080,00 | tak | ||
dziki zdrowe odstrzelone (monitoring aktywny) na obszarze objętym ograniczeniami II i III, na których ASF u dzików jest obecny i monitorowany w ramach monitoringu pasywnego od ponad 12 miesięcy | sztuka | 67 906 | 45,40 | 3 082 932,40 | 10,00 | 679 060,00 | tak | ||
dziki zdrowe odstrzelone (monitoring aktywny) na pozostałych obszarach kraju | sztuka | 62 148 | 24,33 | 1 512 060,84 | 5,36 | 333 113,28 | nie | ||
dziki odłowione | sztuka | 300 | 29,23 | 8769,00 | 6,44 | 1932,00 | nie | ||
1.2. Koszt badań laboratoryjnych | PCR - z wyjątkiem badań prowadzonych przed przemieszczeniem świń | badanie | 131 955 | 67,60 | 8 920 158,00 | 14,89 | 1 964 809,95 | tak | |
PCR - badania przed przemieszczeniem świń | badanie | 254 346 | 53,26 | 13 546 467,96 | 11,73 | 2 983 478,58 | nie | ||
ELISA | badanie | 95 740 | 18,30 | 1 752 042,00 | 4,03 | 385 832,20 | tak | ||
ELISA - różnica między "unit cost" a kosztem krajowym | badanie | 95 743 | 0,44 | 42 126,92 | 0,10 | 9574,30 | nie | ||
badanie serologiczne potwierdzające (IPT/ IB) | badanie | 1014 | 68,10 | 69 053,40 | 15,00 | 15 210,00 | tak | ||
badanie serologiczne potwierdzające (IPT/ IB) - różnica między "unit cost" a kosztem krajowym | badanie | 1014 | 81,55 | 82 691,70 | 17,96 | 18 211,44 | nie | ||
2. Czyszczenie i dezynfekcja | środki dezynfekcyjne na przejściach granicznych z Federacją Rosyjską (Obwód Kaliningradzki), Białorusią i Ukrainą | kg | 3738 | 46,04 | 172 097,52 | 10,14 | 37 903,32 | tak | |
maty dezynfekcyjne na przejściach granicznych z Federacją Rosyjską (Obwód Kaliningradzki), Białorusią i Ukrainą | sztuka | 2400 | 139,50 | 334 800,00 | 30,73 | 73 752,00 | nie | ||
3. Badanie kliniczne oraz kontrola bioasekuracji w gospodarstwach na obszarach objętych ograniczeniami I-III | koszty pracy | godzina | 135 955 | 45,30 | 6 158 761,50 | 9,98 | 1 356 830,90 | nie | |
koszty dojazdów | km | 326 521 | 0,50 | 163 260,50 | 0,11 | 35 917,31 | nie | ||
4. Inne | aktywne poszukiwanie dzików padłych na obszarze objętym ograniczeniami I-III | sztuka | 1915 | 45,40 | 86 941,00 | 10,00 | 19 150, 00 | tak | |
aktywne poszukiwanie dzików padłych na obszarze objętym ograniczeniami I-III - różnica między "unit cost" a kosztem krajowym | sztuka | 1915 | 124,60 | 238 609,00 | 27,44 | 52 547,60 | nie | ||
aktywne poszukiwanie dzików padłych poza obszarem objętym ograniczeniami I-III | sztuka | 22 | 169,90 | 3737,80 | 37,42 | 823,24 | nie | ||
koszty bezpiecznego usuwania zwłok dzików padłych i chorych odstrzelonych w promieniu 50 km od ogniska lub przypadku ASF | sztuka | 2188 | 181,60 | 397 340,80 | 40,00 | 87 520,00 | tak | ||
koszty bezpiecznego usuwania zwłok dzików padłych na obszarze objętym ograniczeniami I-III innych niż znalezione w promieniu 50 km od ogniska lub przypadku ASF | sztuka | 1458 | 314,94 | 459 182,52 | 69,37 | 101 141,46 | nie | ||
koszty bezpiecznego usuwania zwłok padłych dzików znalezionych na gruntach osób fizycznych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej innych niż znalezione w promieniu 50 km od ogniska lub przypadku ASF | sztuka | 8 | 382,44 | 3059,52 | 84,24 | 673,92 | nie | ||
dofinansowanie podczas zorganizowanych poszukiwań padłych dzików działań w zakresie zapewnienia: - sprzętu i materiałów do bioasekuracji, - sprzętu i materiałów do pobierania próbek do badań oraz dla osób uczestniczących w tych poszukiwaniach - koszty posiłków i napojów oraz środków ochrony przeciw owadom |
przeszukanie na 1 osobę | 7646 | 18,25 | 139 539,50 | 4,02 | 30 736,92 | nie | ||
finansowanie wynagrodzenia dla osób wykonujących poszukiwania, w tym również pracowników Inspekcji Weterynaryjnej uczestniczących w tych akcjach, za czynności wykonane poza godzinami pracy | przeszukanie na 1 osobę | 5000/6 | 146,80 | 734 000,00 | 32,33 | 161 650,00 | nie | ||
koszt dojazdu samochodu ciężarowego na miejsce aktywnego poszukiwania padłych dzików w przypadku nieznalezienia padłych sztuk na obszarze objętym ograniczeniami I-III | km | 5400 | 0,43 | 2322,00 | 0,09 | 486,00 | nie | ||
odstrzał, w ramach planów łowieckich, wszystkich dzików przelatków (samic i samców), w tym dostarczanie tych dzików do badań laboratoryjnych - na obszarze objętym ograniczeniami I-III, z wyjątkiem samic przelatek na obszarze objętym ograniczeniami I znajdującym się do 50 km od obszarów objętych ograniczeniami II i III | sztuka | 48 311 | 301,00 | 14 541 611,00 | 66,30 | 3 203 019,30 | nie | ||
odstrzał, w ramach planów łowieckich, dzików innych niż dziki przelatki (samice i samce) i dorosłe samice dzika, w tym dostarczanie tych dzików do badań laboratoryjnych - na obszarze objętym ograniczeniami I-III | sztuka | 68 653 | 301,00 | 20 664 553,00 | 66,30 | 4 551 693,90 | nie | ||
odstrzał, w ramach planów łowieckich, dzików na obszarze wolnym, z wyjątkiem dorosłych samic dzika (starszych niż 24 miesiące), a także samic przelatek na obszarze wolnym znajdującym się do 50 km od obszarów objętych ograniczeniami II i III | sztuka | 77 976 | 301,00 | 23 470 776,00 | 66,30 | 5 169 808,80 | nie | ||
odstrzał, w ramach polowania i odstrzału sanitarnego, samic przelatek dzika oraz, w ramach odstrzału sanitarnego, dorosłych samic dzika na obszarze objętym ograniczeniami I lub na obszarze wolnym znajdujących się do 50 km od obszarów objętych ograniczeniami II i III | sztuka | 12 874 | 454,00 | 5 844 796,00 | 100 | 1 287 400,00 | tak | ||
odstrzał sanitarny samic przelatek i dorosłych samic dzika na obszarach innych niż do 50 km od obszarów objętych ograniczeniami II i III | sztuka | 61 583 | 559,00 | 34 424 897,00 | 123,13 | 7 582 714,79 | nie | ||
odstrzał sanitarny dzików innych niż samice przelatki i dorosłe samice dzika, w tym dostarczanie dzików pochodzących z obszaru objętego ograniczeniami I-III do badań laboratoryjnych - na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | sztuka | 74 053 | 269,50 | 19 957 283,50 | 59,36 | 4 395 786,08 | nie | ||
unieszkodliwianie tusz dzików odstrzelonych w ramach odstrzału sanitarnego, które nie mogą być zagospodarowane przez myśliwych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | sztuka | 2867 | 139,13 | 398 885,71 | 30,65 | 87 873,55 | nie | ||
unieszkodliwianie tusz dzików z dodatnim wynikiem badań laboratoryjnych oraz tusz przechowywanych z tymi tuszami w chłodni | sztuka | 3304 | 248,59 | 821 341,36 | 54,76 | 180 927,04 | nie | ||
unieszkodliwianie tusz dzików odstrzelonych w ramach polowania, które nie mogą być zagospodarowane przez myśliwych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | sztuka | 1978 | 160,43 | 317 330,54 | 35,34 | 69 902,52 | nie | ||
dofinansowanie odłowu dzików, ich uśmiercenia oraz transportu do zakładu zatwierdzonego zgodnie z art. 24 rozporządzenia nr 1069/2009 i unieszkodliwianie zwłok uśmierconych dzików | do 3 sztuk | 22 | 649,60 | 14 291,20 | 143,08 | 3147,76 | nie | ||
powyżej 3 sztuk | 44 | 569,10 | 25 040,40 | 125,35 | 5515,40 | nie | |||
koszt uboju świń po stwierdzeniu przypadku ASF u dzika wraz z kosztami dojazdu oraz kosztami transportu świń do uboju | Świnia | 24 | 202,50 | 4860,00 | 44,60 | 1070,40 | nie | ||
odszkodowania za świnie poddane ubojowi lub zabiciu w ramach decyzji o całkowitej depopulacji świń po stwierdzeniu przypadku ASF u dzika | sztuka | 24 | 209,75 | 5034,00 | 46,20 | 1108,80 | nie | ||
koszt oznakowania indywidualnego - praca | sztuka | 24 | 35,16 | 843,84 | 7,74 | 185,76 | nie | ||
koszt wyceny przez rzeczoznawców wartości świń przy nakazie depopulacji świń po stwierdzeniu przypadku ASF u dzika |
godzina | 24 | 39,47 | 947,28 | 8,69 | 208,56 | nie | ||
zwrot faktycznie poniesionych kosztów budowy odłowni żywołownych | sztuka | 20 | 2825,00 | 56 500,00 | 622,25 | 12 445,00 | nie | ||
zwrot faktycznie poniesionych kosztów rocznego najmu odłowni żywołownych | sztuka | 2 | 5650,00 | 11 300,00 | 1244,49 | 2488,98 | nie | ||
dofinansowanie poniesionych kosztów obsługi i utrzymania w dobrym stanie technicznym odłowni żywołownych | sztuka/miesiąc | 100 x 12 | 7000,00 | 8 400 000,00 | 1541,85 | 1 850 220,00 | nie | ||
koszt wydruku ulotek informacyjnych | sztuka | 61 980 | 0,23 | 14 255,40 | 0,05 | 3099,00 | tak | ||
koszt wydruku ulotek informacyjnych - różnica między "unit cost" a kosztem krajowym | sztuka | 61 980 | 0,09 | 5578,20 | 0,02 | 1239,60 | nie | ||
koszt przeprowadzonych szkoleń grupowych | sztuka | 40 | 1220,00 | 48 800,00 | 268,72 | 10 748,80 | nie | ||
koszt pracy pracowników Inspekcji Weterynaryjnej w soboty lub dni ustawowo wolne od pracy, związanej z pobieraniem próbek od dzików odstrzelonych do badań laboratoryjnych w kierunku ASF | godzina | 98 820 | 50,00 | 4 941 000,00 | 11,01 | 1 088 008,20 | nie | ||
koszt pracy pracowników zakładów higieny weterynaryjnej w soboty lub dni ustawowo wolne od pracy, związanej z badaniem laboratoryjnym w kierunku ASF próbek pobranych od dzików lub od świń | godzina | 11 340 | 50,00 | 567 000,00 | 11,01 | 124 853,40 | nie | ||
koszt zakupu kontenerów do przetrzymywania tusz odstrzelonych dzików | sztuka | 500 | 24 000 | 12 000 000,00 | 5286,34 | 2 643 170,00 | nie | ||
razem | 195 970 634,09 | 43 171 469,99 | |||||||
w tym koszty kwalifikowalne | 22 152 788,32 | 4 879 384,67 |
Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono według kursu euro 4,54 zgodnie z wytycznymi dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw - aktualizacja: sierpień 2021 r.
Są to szacunkowe koszty realizacji programu, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2022 w ramach limitu wydatków określonych w części 83 - rezerwy celowe oraz w części 85 - budżety wojewodów.
Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 - w ramach limitów rezerw celowych przeznaczonych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz na realizację zadań ustawowych Inspekcji Weterynaryjnej oraz ze środków budżetowych określonych w części 85 - budżety wojewodów, dział 010 - rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01022 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2022.844 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wprowadzenie w 2022 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej "Programu mającego na celu wczesne wykrycie zakażeń wirusem wywołującym afrykański pomór świń i poszerzenie wiedzy na temat tej choroby oraz jej zwalczanie". |
Data aktu: | 04/04/2022 |
Data ogłoszenia: | 19/04/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 20/04/2022 |