Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania konkursu na aplikację kuratorską.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 7 marca 2023 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania konkursu na aplikację kuratorską

Na podstawie art. 72 ust. 16 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 167 oraz z 2023 r. poz. 27) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób i tryb przeprowadzenia konkursu na aplikację kuratorską, zwanego dalej "konkursem";
2)
sposób i tryb działania komisji konkursowej, zwanej dalej "komisją";
3)
przebieg konkursu;
4)
zakres wiedzy podlegającej sprawdzeniu w trakcie konkursu.
§  2. 
1. 
Prezes sądu okręgowego wyznacza terminy i miejsca przeprowadzenia wszystkich etapów konkursu, o których mowa w art. 72 ust. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, zwanej dalej "ustawą", a następnie informuje o konkursie co najmniej na 30 dni przed dniem rozpoczęcia jego pierwszego etapu.
2. 
Ogłoszenie o konkursie zawiera:
1)
nazwę i adres sądu okręgowego;
2)
oznaczenie konkursu;
3)
określenie liczby wolnych stanowisk aplikanta kuratorskiego w poszczególnych sądach rejonowych;
4)
termin, miejsce i sposób złożenia przez kandydata zgłoszenia do konkursu, zwanego dalej "zgłoszeniem";
5)
określenie wymaganych dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1;
6)
terminy i miejsca przeprowadzenia wszystkich etapów konkursu;
7)
informacje o wymaganiach związanych ze stanowiskiem aplikanta kuratorskiego, wynikających z art. 72 ust. 1 ustawy.
3. 
Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, nie może być krótszy niż 21 dni od dnia opublikowania ogłoszenia o konkursie.
§  3. 
1. 
Do zgłoszenia kandydat dołącza:
1)
wniosek o zatrudnienie na stanowisku aplikanta kuratorskiego;
2)
życiorys i informację o przebiegu pracy zawodowej;
3)
oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego i korzystaniu z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
4)
oświadczenie o niekaralności za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
5)
oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów potwierdzających posiadanie tytułu zawodowego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy;
6)
oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych dla celów rekrutacji w ramach konkursu.
2. 
Do zgłoszenia kandydat może dołączyć:
1)
oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy certyfikatów, dyplomów, świadectw potwierdzających uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych oraz świadectw pracy;
2)
opinię kierownika zespołu kuratorskiej służby sądowej, w którym pełni albo pełnił funkcję społecznego kuratora sądowego.
3. 
Kandydat składa wymagane dokumenty, opatrzone oznaczeniem konkursu, bezpośrednio w siedzibie sądu okręgowego albo przesyła je za pośrednictwem operatora pocztowego. W przypadku przesłania dokumentów za pośrednictwem operatora pocztowego za datę ich złożenia uważa się datę nadania przesyłki w placówce pocztowej tego operatora.
4. 
Zgłoszenia kandydatów przyjmuje prezes sądu okręgowego w terminie wskazanym w ogłoszeniu o konkursie.
§  4. 
Prezes sądu okręgowego powołuje komisję nie później niż na 7 dni przed dniem rozpoczęcia pierwszego etapu konkursu.
§  5. 
Członkowie komisji przed rozpoczęciem prac komisji składają pisemne oświadczenie, że nie zachodzą w ich przypadku przesłanki wyłączenia, o których mowa w art. 72 ust. 5 ustawy.
§  6. 
1. 
Pierwszy etap konkursu polega na weryfikacji, czy:
1)
zgłoszenie kandydata spełnia wymogi formalne określone w § 3 ust. 1, 3 i 4;
2)
ze złożonych przez kandydata dokumentów i oświadczeń wynika, że spełnia on wymogi formalne określone w art. 5 ust. 1 pkt 1-2 i 4 ustawy.
2. 
Komisja po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 1, ustala listę kandydatów dopuszczonych do drugiego etapu konkursu, zawierającą imiona i nazwiska tych kandydatów, i przekazuje ją prezesowi sądu okręgowego.
3. 
Nie później niż na 7 dni przed dniem rozpoczęcia drugiego etapu konkursu prezes sądu okręgowego umieszcza listę, o której mowa w ust. 2, w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie sądu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej sądu w celu poinformowania kandydatów i zapewnienia transparentności procedury konkursowej.
§  7. 
Komisja przygotowuje pytania, o których mowa w art. 72 ust. 8 pkt 2 ustawy, z zakresu:
1)
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
funkcjonowania i organizacji sądownictwa powszechnego i kuratorskiej służby sądowej;
3)
podstaw prawa rodzinnego i nieletnich oraz prawa karnego, w szczególności dotyczących wykonywania orzeczeń sądowych;
4)
podstaw pedagogiki i psychologii;
5)
zasad etyki kuratora sądowego.
§  8. 
1. 
Drugi etap konkursu trwa 90 minut i odbywa się w wydzielonej sali, w warunkach zapewniających kandydatom samodzielną pracę, w obecności i pod nadzorem co najmniej dwóch członków komisji.
2. 
Kandydaci nie mogą korzystać z żadnych opracowań, komunikować się z innymi osobami ani posiadać urządzeń służących do przekazu, odbioru lub rejestracji informacji.
3. 
Opuszczenie sali jest dopuszczalne w wyjątkowych przypadkach, pod nadzorem członka komisji wskazanego przez przewodniczącego komisji.
4. 
Prace konkursowe są kodowane, a ich odkodowanie następuje z chwilą sprawdzenia wszystkich prac konkursowych.
5. 
Każda praca konkursowa jest sprawdzana przez dwóch członków komisji.
6. 
Za każdą prawidłową odpowiedź na pytanie jednokrotnego wyboru komisja przyznaje 1 punkt. Za odpowiedź na wybrane przez kandydata jedno z dwóch pytań opisowych komisja przyznaje od 0 do 5 punktów.
7. 
Jeżeli kandydat udzielił odpowiedzi na dwa pytania opisowe, komisja przyznaje punkty jedynie za pierwszą z tych odpowiedzi.
§  9. 
1. 
Do trzeciego etapu konkursu dopuszczani są kandydaci, którzy w drugim etapie konkursu uzyskali co najmniej 26 punktów.
2. 
Komisja ustala listę kandydatów dopuszczonych do trzeciego etapu konkursu, zawierającą imiona i nazwiska tych kandydatów oraz liczbę punktów uzyskanych przez nich w drugim etapie konkursu, i przekazuje ją prezesowi sądu okręgowego. Przepis § 6 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  10. 
1. 
Trzeci etap konkursu polega na sprawdzeniu umiejętności interpersonalnych kandydata, w tym sposobu prowadzenia rozmowy oraz umiejętności przekonującego uzasadniania swoich opinii i twierdzeń, a także na sprawdzeniu umiejętności logicznego myślenia i podejmowania decyzji oraz poziomu kultury osobistej.
2. 
Komisja ocenia umiejętności, o których mowa w ust. 1, przyznając kandydatowi od 0 do 20 punktów, przy czym każdy z członków komisji przyznaje od 0 do 5 punktów.
§  11. 
Po zakończeniu trzeciego etapu konkursu komisja oblicza łączną liczbę punktów uzyskanych przez każdego z kandydatów w trakcie konkursu.
§  12. 
1. 
Protokół przebiegu konkursu, o którym mowa w art. 72 ust. 13 ustawy, podpisują wszyscy członkowie komisji.
2. 
Komisja niezwłocznie przekazuje prezesowi sądu okręgowego podpisany protokół wraz z dokumentacją.
§  13. 
Informacja o wynikach konkursu, o której mowa w art. 72 ust. 14 ustawy, zawiera:
1)
imiona i nazwiska kandydatów, którzy przystąpili do konkursu, oraz ich wyniki;
2)
imię i nazwisko kandydata zakwalifikowanego do zatrudnienia albo imiona i nazwiska kandydatów zakwalifikowanych do zatrudnienia, albo informację, że żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej liczby punktów, o której mowa w § 9 ust. 1;
3)
rezerwową listę kandydatów, na której o miejscu decyduje liczba punktów uzyskanych przez kandydatów w konkursie, albo informację, że taka lista nie została sporządzona.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 5 kwietnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.514

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania konkursu na aplikację kuratorską.
Data aktu: 07/03/2023
Data ogłoszenia: 20/03/2023
Data wejścia w życie: 05/04/2023