Pomoc państwa - Włochy - Pomoc C 12/04 (ex NN 165/03) - Bodźce fiskalne dla firm biorących udział w targach zagranicznych - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc C 12/04 (ex NN 165/03) - Bodźce fiskalne dla firm biorących udział w targach zagranicznych

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2004/C 221/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2004 r.)

Pismem z dnia 16 marca 2004 r., załączonym w oryginalnej wersji językowej pod niniejszym streszczeniem, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji rozpoczęcia procedury ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w sprawie powyższych działań.

Zainteresowane strony mogą przedkładać uwagi dotyczące działań, co do których Komisja rozpoczyna procedurę, w okresie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, pod adresem:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Dyrekcja Pomoc Państwa I

B-1049 Bruksela

Fax (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Włochom. Wnioski o poufne potraktowanie tożsamości zainteresowanej strony można przedkładać z zachowaniem formy pisemnej i z wyjaśnieniem powodów takiego wniosku.

STRESZCZENIE

Opis działania

Dnia 2 października 2003 r. Włochy ogłosiły dekret z dnia 30 września 2003 r. nr 269 (DL 269/2003), który wszedł w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Republiki Włoskiej nr 230 z dnia 2 października 2003 r.

Artykuł 1 ust. 1 lit. b) dekretu DL 269/2003 stanowi, że przedsiębiorstwa, które podlegają opodatkowaniu od firm we Włoszech, mogą wyłączyć z dochodów podlegających opodatkowaniu koszty wydatkowane bezpośrednio na uczestnictwo w zagranicznych targach. Przepis odnosi się wyłącznie do ustalenia dochodu podlegającemu opodatkowaniu w pierwszym roku podatkowym po roku, w którym dekret DL 269/2003 wszedł w życie (2 października 2003 r.). Wyłączenie obowiązuje jako środek dodatkowy, oprócz zwyczajnych odliczeń podatkowych dotyczących tych kosztów zapisanych w deklaracji dochodowej beneficjenta, o której mowa w art. 108 ust. 2 Włoskiego kodeksu podatków dochodowych (TUIR), w odniesieniu do reklamy i promocji, wystaw oraz kosztów agencyjnych.

Ocena działania

Według Komisji powyższa korzyść wydaje się spełniać odpowiednie warunki art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Komisja uważa, że to działanie przysporzy beneficjentom korzyści ekonomicznej, polegającej na zmniejszeniu dochodów podlegających opodatkowaniu w przedsiębiorstwach biorących udział w targach zagranicznych, o kwotę odpowiadającą kosztom poniesionym na uczestnictwo w takich targach. Przedsiębiorstwo ponoszące takie koszty zapisuje w swoich księgach odpowiednią korektę minusową, co będzie skutkować mniejszym efektywnym obciążeniem podatkiem od przedsiębiorstw poniesionym w roku 2004.

Korzyść ma charakter selektywny, ponieważ jest ona ograniczona tylko do tych przedsiębiorstw, które podejmują inwestycje skierowane wyłącznie na uczestnictwo w targach zagranicznych, wyłączając innych konkurentów, którzy nie uczestniczą w takich targach (np. przedsiębiorstwa uczestniczące w targach lokalnych). Komisja zwraca również uwagę, że korzyść ta związana jest z Państwem, jako że polega ona na rezygnacji z dochodów podatkowych włoskiego Skarbu Państwa.

W końcu, Komisja uważa, że to działanie wydaje się zakłócać konkurencję i handel pomiędzy Państwami Członkowskimi, jako że zarówno cel programu, jak i jego efekty są skierowane na poprawę warunków handlowych beneficjentów, w zakresie wywozu ich towarów na obce rynki.

Komisja wyraża wątpliwości, czy pomoc przyznana przedsiębiorstwom uczestniczącym w targach za granicą jest zgodna z zasadami jednolitego rynku. Władze włoskie nie przedstawiły żadnych argumentów, aby wykazać, że w tym przypadku zastosowanie znajduje jeden z wyjątków wskazanych w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE, zgodnie z którymi pomoc państwa może zostać uznana za zgodną z zasadami wspólnego rynku.

Korzyści podatkowe przyznane w takim systemie nie odnoszą się do specjalnego rodzaju inwestycji, w tym związanych z tworzeniem miejsc pracy, kwalifikujących się do otrzymania pomocy w istniejących ramach prawnych dotyczących wyłączeń grupowych, ani nie są objęte wytycznymi wspólnotowymi, ale wydają się stanowić, po prostu, obniżkę obciążeń, które powinny być w normalnym trybie ponoszone przez beneficjentów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jako takie muszą być one uznane za pomoc na działalność operacyjną, którą można uznać za zgodną z zasadami jednolitego rynku, jeżeli dane środki ułatwiają rozwój pewnego rodzaju działalności lub pewnych obszarów gospodarczych oraz są ograniczone w czasie, dygresyjne i proporcjonalne do potrzeb związanych z przezwyciężeniem konkretnych barier ekonomicznych. Nie wydaje się, aby powyższe wymagania zostały spełnione w omawianym przypadku.

Ponadto program wydaje się ściśle skierowany na poprawę pozycji handlowej beneficjentów w stosunku do zagranicznych konkurentów, w tym pochodzących z innych Państw Członkowskich. Wobec powyższego działanie to mogłoby stać w sprzeczności z zasadami jednolitego rynku, ponieważ nie można wykluczyć, że skutkuje ono zwrotem podatków wewnętrznych związanych z wywozem do innych Państw Członkowskich, co stoi w sprzeczności z art. 92 Traktatu i, z tego powodu, omawiane działanie nie może być uznane za zgodne z zasadami jednolitego rynku.

Mając na uwadze wspomniane wątpliwość dotyczące zgodności omawianej pomocy, Komisja wnioskuje o rozpoczęcie formalnej procedury kontrolnej ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawna pomoc podlega zwrotowi przez jej odbiorcę.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.221.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc C 12/04 (ex NN 165/03) - Bodźce fiskalne dla firm biorących udział w targach zagranicznych - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 03/09/2004
Data ogłoszenia: 03/09/2004