(2004/C 291/02)
(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2004 r.)
I - Europejski Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") zbadał rozliczenia szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego EFR, a także transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń za rok obrachunkowy zakończony 31 grudnia 2003 r. Rozliczenia te składają się ze sprawozdań finansowych, sprawozdań z realizacji finansowej oraz sprawozdań finansowych i informacji dostarczonych przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI)(1). Na mocy przepisów dotyczących kwestii finansowych Trybunał jest zobowiązany dostarczyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Potwierdzenie Wiarygodności rozliczeń, a także legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw odnośnie tej części środków EFR, za których realizację finansową odpowiada Komisja(2). Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na powszechnie przyjętych standardach międzynarodowych przystosowanych do specyfiki EFR. Trybunał uzyskał w ten sposób uzasadnioną podstawę do wydania niniejszej opinii.
II - Wiarygodność rozliczeń
Z zastrzeżeniem problemów dotyczących:
a) wierzytelności na rzecz EFR nie umieszczonych po stronie aktywów w bilansie na dzień 31 grudnia 2003 r. (27,5 mln euro w wydanych poleceniach windykacyjnych); z powodu braku skutecznych procedur kontroli wewnętrznej Trybunał nie może zapewnić, że kwoty te są ostateczne(3);
b) zaliczek (400 mln euro), Trybunał nie może stwierdzić, jaka część powinna zostać uwzględniona w wierzytelnościach, gdyż Komisja nie wskazała ogólnej wartości kwot, które mają zostać odzyskane;
c) funduszy Stabex; Komisja może tylko częściowo ustalić wykorzystanie funduszy przez kraje AKP (informacje były wciąż niekompletne pod koniec 2003 r.);
d) braku uwzględnienia w bilansie funduszy przekazanych EBI i nie wykorzystanych (209 mln euro);
Trybunał uważa, że sprawozdania z realizacji finansowej za rok obrachunkowy 2003 oraz sprawozdania finansowe na dzień 31 grudnia 2003 r. rzetelnie przedstawiają dochody i wydatki szóstego, siódmego, ósmego oraz dziewiątego EFR za dany rok obrachunkowy oraz ich sytuację finansową na koniec tego roku.
III - Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Analiza systemów oraz kontroli nadzoru
Podobnie jak w przypadku roku 2002, gdzie Trybunał zwrócił uwagę na uchybienia dotyczące kontroli projektów EFR oraz brak odpowiednich kontroli kluczowych w zakresie przestrzegania kontraktów oraz w zakresie stanu rzeczywistego zafakturowanych prac, dostaw oraz usług, również w 2003 r. Trybunał nie mógł polegać całkowicie na systemach i kontrolach nadzoru Komisji z następujących powodów:
a) w 2003 r. Komisja kontynuowała wprowadzanie w swoich centralnych departamentach standardów kontroli wewnętrznej przyjętych w 2001 r.(4), jednakże ich rezultat jest ograniczony, gdyż wprowadzanie tych standardów na poziomie Przedstawicielstw jest uzależnione od procesu decentralizacji, który zostanie zakończony pod koniec 2004 r.; brak także koordynacji w zakresie wprowadzanych działań;
b) plany działania wprowadzone w czasie sprawozdania rocznego z działalności w roku 2002 lub przyjęte w 2003 r. były skuteczne w zakresie struktury kontroli zewnętrznych, dalszego postępowania w zakresie wniosków z kontroli, analizy ryzyka powiązanej z pomocą zewnętrzną oraz postępowania ze zwrotami. Kontynuacja planów działania i wprowadzenie ich w całości powinno w przyszłości zapewnić Komisji skuteczny system, zwłaszcza na poziomie Przedstawicielstw;
c) systemy oraz kontrole nadzoru na poziomie Przedstawicielstw oraz państw AKP obejmujące kontrakty oraz płatności są z zasady dobrze zaprojektowane, jednak ich realizacja może być ulepszona.
Kontrola transakcji
Kontrola transakcji jest oparta na dokumentacji dostępnej w Komisji w Brukseli oraz, w razie konieczności, w Przedstawicielstwach w krajach AKP, a także na kontrolach w miejscu przeprowadzonych w sześciu z tych krajów, aby sprawdzić rzeczywisty stan prac, dostaw i usług. Trybunał zwraca uwagę na fakt, iż kontrola legalności i prawidłowości w zakresie wydatków na pomoc budżetową zatrzymała się na etapie przekazywania tej pomocy do budżetu państw korzystających z pomocy UE. Kontrola nie wykazała żadnych znaczących problemów.
Wnioski na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Wnioski te opierają się na analizie systemów i kontroli nadzoru, na kontroli pewnej liczby transakcji, a także na analizie rocznego sprawozdania z działalności oraz deklaracji Dyrektora Generalnego Biura Współpracy EuropeAid. Na tej podstawie Trybunał uważa, że napotkane problemy nie są istotne oraz że dochody uwzględnione w rozliczeniach, dotacje EFR, zobowiązania oraz płatności w danym roku obrachunkowym są jako całość legalne i prawidłowe.
6-7 października 2004 r.
Juan Manuel FABRA VALLÉS | |
Prezes |
______
(1) Zgodnie z postanowieniami art. 96 ust. 1, 100, 101 oraz art. 125 ust. 2 Rozporządzenia Finansowego mającego zastosowanie do dziewiątego EFR; w praktyce dotyczy to bilansów i związanych z nimi sprawozdań przygotowanych przez księgowego, a także zestawień dochodów i wydatków zawierających tabele przygotowane przez głównego urzędnika zatwierdzającego w porozumieniu z księgowym. Zestawienia te są przedstawiane osobno dla każdego z czterech EFR oraz w ogólnej wersji skonsolidowanej. Sprawozdania finansowe dostarczone przez EBI nie są uwzględnione w niniejszym Potwierdzeniu Wiarygodności (patrz przypis 2).
(2) Zgodnie z art. 103 ust. 3 Rozporządzenia Finansowego, o którym mowa powyżej oraz art. 1 tegoż Rozporządzenia; oznacza to, że niniejsze Potwierdzenie Wiarygodności nie obejmuje części środków dziewiątego EFR zarządzanych i nadzorowanych przez EBI.
(3) W swojej deklaracji Dyrektor Generalny odpowiedzialny za budżety przedstawił dwa zastrzeżenia dotyczące systemu księgowego EFR: pierwsze dotyczyło ograniczeń wynikających z przestarzałej koncepcji systemu w zakresie zmodernizowanego przedstawiania aktywów, drugie dotyczyło zarządzania systemem księgowym.
(4) Dokument SEC (2001) 875 przyjęty przez Komisję 27 czerwca 2001 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.291.196 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Potwierdzenie Wiarygodności Trybunału Obrachunkowego Dotyczące rozliczeń szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego funduszu rozwoju (EFR) za rok obrachunkowy 2003. |
Data aktu: | 29/11/2004 |
Data ogłoszenia: | 29/11/2004 |