(Dz.U.UE C z dnia 24 grudnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 2,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
Dnia 5 lipca 2004 r. Rada przeanalizowała program konwergencji Malty obejmujący lata 2004-2007. Program ten jest tylko częściowo zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "Kodeksu Postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, dane dotyczące PKB i jego komponentów jeszcze nie w pełni odpowiadają normom ESA95. To utrudnia porównywalność poszczególnych części programu.
Strategia budżetowa będąca podstawą programu zmierza do obniżenia deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) do poziomu niższego niż 3 % PKB już do roku 2006 r. z następującymi celami pośrednimi: 5,2 % PKB w 2004 r., 3,7 % PKB w 2005 r. i 2,3 % PKB w 2006 r. Na koniec okresu objętego programem poziom ten ma wynosić 1,4 %. Program przewiduje znaczną poprawę salda pierwotnego, które ma przejść od deficytu wynoszącego 1,4 % PKB w 2004 r. do nadwyżki w wysokości 2,2 % w 2007 r. Jednocześnie program przewiduje odwrócenie tendencji wzrostowej stosunku długu do PKB w 2005 r.; wskaźnik ten ma osiągnąć 70,4 % na koniec okresu objętego programem.
Strategia budżetowa jest poparta pakietem środków zmierzających do kontroli i racjonalizacji wydatków, a po stronie dochodów do przeciwdziałania unikaniu płacenia podatków. Skutki stosowania środków niezbędnych do osiągnięcia tych celów nie są w pełni określone ilościowo w programie. Po stronie wydatków, wydatki bieżące mają zostać obniżone o trzy punkty procentowe PKB poprzez ograniczenie wzrostu płac w sektorze publicznym, restrukturyzację w przedsiębiorstwach sektora publicznego i stopniowe wygaszanie subwencji dla przemysłu stoczniowego. Oczekiwany jest także spadek nakładów kapitałowych o ponad 2,4 punktów procentowych PKB w okresie objętym programem, w miarę jak dobiegają końca będące obecnie w toku projekty jednorazowe. Jednakże inwestycje publiczne w dalszym ciągu będą stanowić ponad 4 % PKB.
Na podstawie aktualnie dostępnych informacji, scenariusz makroekonomiczny stanowiący podstawę programu wydaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu, ale jest do pewnego stopnia obciążony niepewnością z powodu możliwego przeszacowania nominalnego PKB według ESA95 i narażenia gospodarki Malty na wstrząsy zewnętrzne.
Chociaż program przewiduje zmniejszenie deficytu w 2006 r. poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 %, a następnie dalszy jego spadek, cele te mogą być niezgodne z bliską równowagi pozycją w okresie objętym programem.
Ścieżka konsolidacji przewiduje radykalne zmniejszenie deficytu, co wydaje się osiągalne biorąc pod uwagę margines swobody stworzony dzięki zakończeniu niektórych projektów inwestycyjnych. Niemniej jednak, wejście na ścieżkę konsolidacji wymaga głębokiego zaangażowania ze strony władz Malty. Ponadto, niedawna zmiana wielkości wzrostu realnego PKB za rok 2003 może pociągać za sobą pewne ryzyko ujemne.
Dlatego stanowisko budżetowe wyrażone w programie może nie wystarczyć do obniżenia deficytu do poziomu poniżej progu 3 % PKB do 2006 r. Ponadto ewolucja wskaźnika zadłużenia prawdopodobnie będzie mniej korzystna niż prognozowana z uwagi na to ryzyko.
Biorąc pod uwagę długoterminową stabilność, Malta staje w obliczu poważnego ryzyka, jakim jest brak równowagi budżetowej w związku z pokrywaniem prognozowanych kosztów starzenia się społeczeństwa. Zapewnienie odpowiedniej nadwyżki pierwotnej w średnim terminie oraz wdrażanie kolejnych środków hamujących wzrost wydatków związanych z wiekiem, zwłaszcza na opiekę zdrowotną, ma podstawowe znaczenie dla stabilności finansów publicznych.
Dnia 5 lipca 2004 r. Rada na podstawie zaleceń Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu na Malcie i, zgodnie z art. 105 ust. 7, wystosowała dla niej zalecenia w sprawie jego skorygowania, zawierające rady w zakresie prowadzonej polityki.
Najważniejsze prognozy programu konwergencji Malty
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Realny wzrost PKB (%) | - 1,7 | 1,1 | 1,7 | 2,1 | 2,1 |
Wzrost zatrudnienia (%) | - 0,8 | 0,8 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Inflacja RPI (%) | 1,3 | 3,4 | 2,1 | 2,1 | 2,1 |
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) | - 9,7 | - 5,2 | - 3,7 | - 2,3 | - 1,4 |
Zadłużenie publiczne brutto (% PKB) | 72,0 | 72,1 | 72,4 | 70,5 | 70,4 |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty, o których mowa w niniejszym tekście można znaleźć na stronie internetowej:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.320.13 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Program konwergencji Malty na lata 2004-2007. |
Data aktu: | 05/07/2004 |
Data ogłoszenia: | 24/12/2004 |