(Dz.U.UE C z dnia 25 maja 2006 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
PRZYPOMINAJĄC, że:
(1) jednym z celów Unii Europejskiej jest stopniowe ustanawianie przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości poprzez rozwijanie wspólnych działań Państw Członkowskich w dziedzinie współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych;
(2) cel ten ma być osiągnięty poprzez zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej i innych jej rodzajów, w szczególności terroryzmu, handlu ludźmi oraz wykroczeń przeciwko dzieciom, nielegalnego handlu narkotykami i bronią, korupcji i nadużyć, poprzez bliższą współpracę sił policyjnych, służb celnych oraz innych właściwych organów w Państwach Członkowskich, a także szerszą współpracę z, oraz w odpowiednich przypadkach pomiędzy, organami UE, instytucjami i agencjami takimi jak Komisja (OLAF), Europol, Eurojust i Cepol;
(3) wspólne działanie przewidziane w art. 30 Traktatu o Unii Europejskiej w dziedzinie współpracy policyjnej obejmuje współpracę operacyjną pomiędzy właściwymi organami, w tym policją, służbami celnymi i innymi wyspecjalizowanymi służbami ochrony porządku publicznego w Państwach Członkowskich w związku z zapobieganiem przestępstwom, ich wykrywaniem i przeprowadzaniem dochodzeń;
(4) aby zrealizować ten cel w sposób jak najskuteczniejszy, konieczny jest wysoki stopień współpracy na szczeblu krajowym pomiędzy policją, służbami celnymi i innymi wyspecjalizowanymi organami ochrony porządku publicznego;
(5) Program Haski dotyczący wzmacniania wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w Unii Europejskiej, przyjęty przez Radę Europejską w listopadzie 2004 r., podkreśla, iż optymalny poziom ochrony przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości wymaga multidyscyplinarnego i skoordynowanego działania zarówno na poziomie UE jak i na poziomie krajowym między właściwymi organami ochrony porządku publicznego, w szczególności policją, służbami celnymi i strażą graniczną;
(6) komunikaty Komisji zatytułowane "W sprawie wzmocnienia współpracy policyjnej i celnej w Unii Europejskiej", "Poprawa dostępu do informacji dla agencji odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa" oraz "Opracowanie strategicznej koncepcji dotyczącej zwalczania przestępczości zorganizowanej";
(7) w Państwach Członkowskich funkcjonują różne przepisy lub ustalenia prawne i administracyjne dotyczące ról i funkcji sił policyjnych, służb celnych oraz innych właściwych organów w związku z zapobieganiem przestępczości i jej zwalczaniem;
(8) w celu uniknięcia powielania się wysiłków sił policyjnych, służb celnych oraz innych właściwych organów oraz w celu optymalnego wykorzystania ich uzupełniających się zasobów kwestią zasadniczą jest propagowanie i zapewnienie wysokiego poziomu wzajemnych kontaktów i współpracy oraz skutecznej reakcji na poziomie organizacyjnym;
(9) rezolucja Rady z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie sporządzania porozumień policyjnych/celnych w ramach zwalczania narkotyków(1) wzywa Państwa Członkowskie do zawarcia porozumień pomiędzy policją a służbami celnymi w ramach zwalczania narkotyków oraz przypominając, że uznano konieczność rozszerzenia takich porozumień na inne obszary przestępczości,
NINIEJSZYM ZALECA, ABY PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:
1. Podjęły niezbędne kroki w celu zawarcia, bez uszczerbku dla krajowych przepisów prawnych i administracyjnych, formalnych porozumień lub innych ustaleń na szczeblu krajowym pomiędzy siłami policyjnymi, służbami celnymi i innymi właściwymi organami w związku z zapobieganiem przestępczości i jej zwalczaniem;
2. Włączyły do tych porozumień lub innych ustaleń w szczególności przepisy odnoszące się do następujących kwestii:
a) precyzyjnego określenia oraz poszanowania kompetencji każdej ze służb;
b) wymiany i udostępniania odpowiednich informacji oraz strategicznych, taktycznych i operacyjnych danych wywiadowczych, w odpowiednich przypadkach, w szczególności poprzez wzajemne umożliwianie sobie bezpośredniego lub pośredniego dostępu do baz danych, z należytym poszanowaniem praw jednostki oraz zasad ochrony danych;
c) rozwoju i promowania dobrych praktyk;
d) procedur operacyjnych, oraz, w odpowiednich przypadkach, dotyczących:
– wspólnych działań,
– wspólnych jednostek patrolowych,
– wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych,
– wspólnych zespołów wywiadowczych,
– wspólnego użytkowania sprzętu przez różne służby oraz współpracy w dziedzinie opracowania, zakupu, wdrożenia i zastosowania technologii;
e) wymiany oficerów łącznikowych na poziomie sztabu sił policyjnych, organów celnych i innych właściwych organów, oraz w krajowym oddziale i w krajowych biurach Europolu, w celu zwiększenia wzajemnego zaufania i ułatwienia komunikacji tam, gdzie uznano to za konieczne i zgodnie z prawem krajowym;
f) wspólnych szkoleń dla właściwych organów, w stosownych przypadkach, ze wsparciem ze strony CEPOL;
g) wymiany informacji na temat stosowania technik analitycznych i dochodzeniowych oraz tam, gdzie ma to zastosowanie, wspólnej oceny stosowania tych technik;
h) wymiany danych statystycznych dotyczących przestępczości oraz tam, gdzie ma to zastosowanie, opracowania wspólnego systemu gromadzenia takich danych;
i) w odpowiednich przypadkach, promowania na szczeblu krajowym koncepcji platformy wieloagencyjnej składającej się z funkcjonariuszy sił policyjnych, organów celnych i innych właściwych organów, w szczególności w zakresie międzynarodowej wymiany informacji;
j) możliwego udziału w wielostronnych stałych strukturach współpracy pomiędzy policją, służbami celnymi i innymi służbami ochrony porządku publicznego w regionach i na granicach wewnętrznych Państw Członkowskich;
k) ustanowienia bliskich kontaktów na szczeblu lokalnym;
l) wspólnych oświadczeń dla prasy w przypadku wspólnych działań;
3. W terminie jednego roku poinformowały Radę poprzez jej Sekretariat Generalny o środkach podjętych w wyniku niniejszego zalecenia;
4. Przydały skutków niniejszemu zaleceniu, zastępującemu rezolucję Rady z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie sporządzania porozumień policyjnych/celnych w ramach zwalczania narkotyków.
______
(1) Dz.U. C 375 z 12.12.1996, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.124.1 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Sporządzanie porozumień pomiędzy policją, służbą celną i innymi wyspecjalizowanymi organami ochrony porządku publicznego w związku z zapobieganiem przestępczości i jej zwalczaniem. |
Data aktu: | 27/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 25/05/2006 |
Data wejścia w życie: | 27/04/2006 |