Pomoc państwa nr C 36/06 (ex NN 38/06) - Preferencyjna taryfa dla energii elektrycznej dla mieszczących się we Włoszech sektorów przemysłu o dużym zapotrzebowaniu na ten rodzaj energii
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE
(2006/C 214/03)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 6 września 2006 r.)
Pismem z dnia 19 lipca 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe, SPA 3, 6/05,
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Uwagi te zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Na mocy art. 11 ust. 11 dekretu ustawodawczego nr 35 z dnia 14 marca 2005 r. przekształconego w ustawę nr 80 z dnia 14 maja 2005 r. Włochy przedłużyły okres obowiązywania programów taryf preferencyjnych dla sektorów przemysłu o dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną do dnia 31 grudnia 2010 r. Włochy dokonały tego przedłużenia bez zgłaszania go.
Przedłużenie dotyczy dwóch środków pomocy w zakresie taryfy preferencyjnej dla energii elektrycznej dla sektorów przemysłu o dużym zapotrzebowaniu na ten rodzaj energii: tak zwanego programu Terni i przedsiębiorstwa Alcoa.
1. Program Terni
1.1 Opis środka pomocy
W 1962 r. Włochy przeniosły instalacje elektryczne należące do Societá Terni do ENEL, państwowego przedsiębiorstwa wytwarzającego energię elektryczną. W 1963 r. rząd włoski przyznał Societá Terni taryfę preferencyjną dla energii elektrycznej na lata 1963-1992. Energia elektryczna była dostarczana po cenie równej tej, którą płaciłaby Societá Terni, gdyby instalacje elektryczne nadal były jej własnością.
W 1964 r. rząd włoski podzielił Societá Terni na trzy różne przedsiębiorstwa, które są obecnymi beneficjentami środka pomocy: Nuova Terni Industria Chimica, Cementir i Thyssen- Krupp Acciai Speciali Terni. W 1991 r. Włochy przedłużyły okres stosowania taryfy preferencyjnej na tych beneficjentów do 2007 r. W marcu 2005 r. Włochy przedłużyły okres obowiązywania taryfy preferencyjnej dla tych beneficjentów do 2010 r. Drugie z wymienionych przedłużeń stanowi środek, który jest przedmiotem niniejszego zawiadomienia.
1.2 Ocena
Władze włoskie utrzymują, że preferencyjna taryfa dla Terni stanowi rekompensatę za utratę jej instalacji elektrycznych w 1962 r. Komisja ma wątpliwości, czy taryfa preferencyjna ma charakter odszkodowania, zwłaszcza, że od 2004 r. państwo przejęło zarządzanie programem od przedsiębiorstwa ENEL za pośrednictwem przedsiębiorstwa Cassa Conguaglio, które w przeciwieństwie do ENEL nie korzysta z przeniesienia instalacji elektrycznych.
Komisja ma ponadto wątpliwości, czy program Terni nie prowadzi do nadmiernej rekompensaty. Komisja ma wątpliwości, czy 44 lata po przeniesieniu instalacji elektrycznych do ENEL taryfa preferencyjna może nadal być uznawana za odszkodowanie.
Środek pomocy stanowiłby ponadto pomoc państwa gdyż przedstawia on korzyść gospodarczą, jako że koszty produkcji ponoszone przez beneficjentów są obniżone. Z aktualnego programu taryfy preferencyjnej korzystają tylko trzy przedsiębiorstwa. Jest on finansowany z zasobów państwowych w postaci opłaty parafiskalnej płaconej na rzecz Cassa Conguaglio, funduszu państwowego. Decyzja w sprawie obniżenia taryfy została podjęta jednostronnie przez władze włoskie. Omawiany środek pomocy grozi zakłóceniem konkurencji, gdyż wzmacnia pozycję finansową wspomnianych przedsiębiorstw i jest prawdopodobne, że będzie miał wpływ na wewnątrzwspólnotową wymianę handlową, gdyż produkty odnośnego przedsiębiorstwa są przedmiotem handlu międzynarodowego.
Wszyscy beneficjenci omawianego środka pomocy znajdują się na terenie Umbrii, która według aktualnej mapy pomocy regionalnej nie jest obszarem objętym zakresem art. 87 ust. 3 lit. a). Pomoc nie może być zatem uzasadniona w oparciu o wytyczne w sprawie pomocy regionalnej. Z uwagi na fakt, że Włochy nie podały żadnego innego powodu, dla którego wyżej wspomniany zakład korzysta z pomocy, Komisja ma wątpliwości co do zgodności środka pomocy ze wspólnym rynkiem.
Komisja ma także wątpliwości, czy płacenie odszkodowania za pośrednictwem taryfy elektrycznej jest najmniej zakłócającym konkurencję i najbardziej przejrzystym sposobem dokonania tego rodzaju płatności.
Komisja nie może ponadto ocenić kumulacji pomocy dopóki Włochy nie odzyskają pomocy od przedsiębiorstwa Thyssen- Krupp, które korzystało z pomocy uznanej przez Komisję za niezgodną ze wspólnym rynkiem w sprawie C 49/98, zanim zezwoli na jakąkolwiek dalszą pomoc na rzecz wspomnianego przedsiębiorstwa.
2. Alcoa
2.1 Opis środka pomocy
Komisja Europejska zatwierdziła preferencyjną taryfę elektryczną dla Alcoa w ramach decyzji C 38/1992. Decyzja ta obowiązywała do grudnia 2005 r. Włochy przedłużyły okres obowiązywania taryfy preferencyjnej dla Alcoa w tym samym czasie co dla programu Terni do dnia 31 grudnia 2010 r. Wymienione przedłużenie stanowi środek, który jest przedmiotem niniejszej decyzji.
2.2. Ocena
Powyższy środek stanowi pomoc państwa na tej samej zasadzie, co program Terni.
Alcoa ma we Włoszech dwa zakłady wytwarzające aluminium, które korzystają obecnie z pomocy: jeden w Fusina (Wenecja), drugi na Sardynii.
Zakład w Fusina
Zgodnie z aktualną mapą pomocy regionalnej Fusina nie kwalifikuje się do otrzymania pomocy w oparciu o art. 87 ust. 3 lit. a). Komisja ma zatem wątpliwości, czy pomoc może być uzasadniona w oparciu o wytyczne w sprawie pomocy regionalnej i czy może być uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem.
Zakład na Sardynii
Zgodnie z aktualną mapą pomocy regionalnej Sardynia kwalifikuje się do pomocy w oparciu o art. 87 ust. 3 lit. a).
Komisja ma jednak wątpliwości, czy wysokie ceny energii elektrycznej stosowane na Sardynii stanowią utrudnienie dla rozwoju wyspy. Z informacji dostępnych Komisji wynika bowiem, że ceny elektryczności na Sardynii są niższe niż w wielu innych regionach Włoch.
Komisja nie ma zwyczaju zezwalania na programy pomocy operacyjnej, które dotyczyłyby tylko jednego przedsiębiorstwa chyba, że państwo członkowskie udowodni, że gospodarka danego regionu jest bardzo silnie uzależniona od danego przedsiębiorstwa i że dany środek pomocy jest niezbędny, aby uniknąć wstrząsów dla miejscowej gospodarki. Włochy nie dostarczyły wystarczających informacji na poparcie takiego twierdzenia.
Ponadto w odniesieniu do wytycznych w sprawie pomocy regionalnej Komisja ma wątpliwości, czy spełnione zostały wymogi dotyczące wyłączenia przewidzianego w pkt 4.15 wytycznych mających zastosowanie do art. 87 ust. 3 lit. a). Komisja ma wątpliwości, czy system aktualizowania taryfy preferencyjnej stosowany w stosunku do Alcoa jest degresywny oraz czy w związku z faktem, że taryfa preferencyjna stosowana jest od jedenastu lat, środek ten można uznać za tymczasowy.
W rozumieniu Wytycznych Komisji w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013(1) Sardynia stanowi "region rozwoju gospodarczego". Komisja ma wątpliwości, czy region ten kwalifikowałby się do objęcia programem pomocy operacyjnej, która będzie przede wszystkim realizowana na mocy nowych wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
Wreszcie Komisja wątpi, czy środek zaproponowany przez Włochy jest najmniej zakłócającym konkurencję sposobem rozwiązania omawianego problemu.
Oznaczałoby to zatem, że wytyczne w sprawie pomocy regionalnej nie stanowią podstawy do przyznania taryfy preferencyjnej przedsiębiorstwu Alcoa na Sardynii. Trudno zatwierdzić omawiany środek pomocy w oparciu o jakąś podstawę prawną, ponieważ Włochy nie wskazały żadnej innej podstawy prawnej do przyznania go.
3. Wniosek
W świetle powyższych ustaleń Komisja postanawia wszcząć postępowanie zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE. Zainteresowane strony prosi się o składanie uwag, w szczególności w odniesieniu do kwestii: 1) kompensacyjnego charakteru programu Terni oraz kwestii, czy rekompensata została już w pełni wypłacona, 2) spodziewanego stopnia zakłócenia konkurencji na rynkach produktów beneficjentów programu Terni w związku z preferencyjną taryfą dla energii elektrycznej i systemem jej aktualizowania; 3) konieczności zastosowania pomocy wobec zakładu Alcoa na Sardynii i tego, czy cena energii elektrycznej stanowi faktycznie utrudnienie w rozwoju tego regionu oraz 4) spodziewanego stopnia zakłócenia konkurencji na rynku aluminium.
______
(1) Dz.U. C 54 z 4.3.2006, str. 13.
TEKST PISMA
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.214.5 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr C 36/06 (ex NN 38/06) - Preferencyjna taryfa dla energii elektrycznej dla mieszczących się we Włoszech sektorów przemysłu o dużym zapotrzebowaniu na ten rodzaj energii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE. |
Data aktu: | 06/09/2006 |
Data ogłoszenia: | 06/09/2006 |