(Dz.U.UE C z dnia 7 marca 2006 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,
PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:
(1) W dniu 14 lutego 2006 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program konwergencji przygotowany przez Słowenię obejmujący lata 2005-2008.
(2) Po recesji w okresie przejściowym we wczesnych latach dziewięćdziesiątych gospodarka Słowenii w pełni odzyskała dobre tempo wzrostu PKB, które średnio osiągnęło poziom niemal 4 % w ostatnim dziesięcioleciu. Do końca 2005 r. opanowano presję inflacyjną, a wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych zbliżył się do średniej UE. Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych obniżyło się w 1997 r. i od tamtego czasu utrzymuje wartość ujemną, natomiast deficyt w latach 2000-2004 wynosił średnio 95, 3 % PKB wg metodyki ESA.
(3) W swojej opinii z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie poprzedniej zaktualizowanej wersji programu konwergencji, obejmującego lata 2004-2007 Rada zwróciła się do Słowenii o (i) wykorzystanie wszystkich możliwości przyspieszenia tempa zmniejszania deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz (ii) przedsięwzięcie dalszych środków w celu poprawy długoterminowej stabilności finansów publicznych, w tym reform systemu emerytalnego i systemu opieki zdrowotnej.
(4) Jeśli chodzi o wykonanie budżetu w 2005 r., w prognozie służb Komisji z jesieni 2005 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2005 r. szacowano na 1,7 % PKB, podczas gdy w poprzedniej zaktualizowanej wersji programu konwergencji zakładano docelowo 2,1 % PKB. Wynik wstępny jest lepszy niż przewidywano ze względu na poprawę poboru dochodów oraz niższe o 0,5 % netto PKB wydatki sektora instytucji rządowych i samorządowych.
(5) Zaktualizowany program zasadniczo uwzględnia wzór i wymagania w zakresie przekazywania danych dotyczące programów stabilności i konwergencji określone w nowym kodeksie postępowania(2).
(6) Scenariusz makroekonomiczny, na którym opiera się program, przewiduje stały wzrost realnego PKB na poziomie około 4 % po 2005 r. Na podstawie obecnie dostępnych informacji można stwierdzić, że scenariusz ten wydaje się być oparty na realnych założeniach dotyczących wzrostu gospodarczego. Uwarunkowania o charakterze cyklicznym będą prawdopodobnie ulegać stopniowej poprawie; przewiduje się, że ujemna luka produktowa, szacowana na 1 % PKB w 2005 r., zamknie się pod koniec okresu. Przedstawione w programie przewidywania dotyczące inflacji również wydają się realistyczne. W programie przedstawiono kompleksowy zestaw reform społeczno-gospodarczych ukierunkowanych na zwiększenie konkurencyjności przemysłu słoweńskiego, których warunki i realizacja zostaną określone w 2006 r. Przewidywania wynikają jednak z niezmiennego podejścia politycznego.
(7) Celem przyjętym w zaktualizowanej wersji programu jest stworzenie warunków sprzyjających pomyślnej integracji w ramach UGW przy jednoczesnym dążeniu do zbliżenia się do średnich poziomów dochodów w UE. Strategia budżetowa nastawiona jest na utrzymanie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych znacznie poniżej 3 % PKB i zmierza do osiągnięcia celu średniookresowego dla sytuacji budżetowej w rozumieniu paktu na rzecz stabilności i wzrostu do 2008 r. W programie zapowiedziano przedsięwzięcie środków w ramach reformy podatkowej, mających doprowadzić do spadku udziału dochodów wyrażonego jako procent PKB o 1,8 % oraz środków po stronie wydatków, które mają doprowadzić do obniżenia wskaźnika wydatków o 2,5 % PKB. Program przewiduje, że działaja w ramach konsolidacji skoncentrują się w okresie końcowym. Przewiduje się, że na początku okresu objętego programem deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych będzie się utrzymywał na poziomie 1,7 % PKB, po czym będzie ulegał powolnemu zmniejszeniu, osiągając wartość 1,4 % w 2007 r., a następnie 1,0 % PKB w 2008 r. W nowej wersji programu termin osiągnięcia deficytu w wysokości 1,0 % PKB, w porównaniu do wersji poprzedniej, został przesunięty o jeden rok przy zmodyfikowanym ukierunkowaniu polityki fiskalnej oraz zasadniczo niezmienionym scenariuszu makroekonomicznym.
(8) Przewiduje się, że w okresie objętym programem saldo strukturalne (tj. saldo dostosowane cyklicznie bez środków jednorazowych i innych środków tymczasowych), obliczone zgodnie z powszechnie przyjętą metodologią, ulegnie poprawie o około 0,25 % PKB. Celem średniookresowym dla sytuacji budżetowej określonym w programie jest osiągnięcie do 2008 r. deficytu strukturalnego w wysokości 1 % PKB. Ponieważ cel średniookresowy przyjęty w programie jest bardziej ambitny, niż wymaga tego minimalna wartość referencyjna (szacowana jako deficyt wynoszący prawie 2 % PKB), jego osiągnięcie powinno stworzyć margines bezpieczeństwa chroniący przed ryzykiem wystąpienia nadmiernego deficytu. Wyznaczony w programie cel średniookresowy mieści się w zakresie określonym dla strefy euro i dla państw członkowskich grupy ERM II w pakcie na rzecz stabilności i wzrostu oraz w kodeksie postępowania i odzwierciedla wskaźnik zadłużenia i długoterminowy średni wzrost potencjalnej produkcji.
(9) Ryzyko związane z przewidywaniami budżetowymi zawartymi w programie wydaje się zasadniczo zrównoważone. Z drugiej jednak strony, w ostatnich latach Słowenia osiągała wyniki budżetowe, które były lepsze od przyjętych założeń, czemu sprzyjał m.in. skuteczny mechanizm budżetowy polegający na ograniczaniu wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych w odpowiedzi na niespodziewany niedobór dochodów. Ponadto założenia dotyczące wzrostu gospodarczego mogą okazać się lepsze niż przewidywano, gdyby reformy strukturalne zostały wprowadzone w odpowiednim czasie. Jednak potrzeba rygorystycznej realizacji polityk w celu zmniejszenia wydatków publicznych dla zrównoważenia spadku dochodów wynikającego z reformy podatkowej oraz ostatniej decyzji o modyfikacji indeksacji emerytur może zagrozić osiągnięciu tych celów. W szczególności duży udział wydatków obowiązkowych wynika ze sztywnych ram prawnych, których uelastycznienie nadal jeszcze wymaga porozumienia politycznego.
(10) W związku z taką oceną ryzyka wydaje się, że nakreślona w programie sytuacja budżetowa zapewnia dostateczny margines bezpieczeństwa chroniący przed naruszeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych w okresie objętym programem. Ponadto wydaje się wystarczająca, aby zapewnić osiągnięcie w 2008 r., zgodnie z planem, celu średniookresowego określonego w programie. Ponieważ deficyt strukturalny w 2005 r. jest bliski celu średnioterminowego, tempo działań dostosowawczych zmierzających do osiągnięcia przyjętego w programie celu średnioterminowego jest mniejsze niż roczna poprawa salda strukturalnego wynosząca jako wartość referencyjna 0,5 % PKB (wyższa w okresach dobrej koniunktury gospodarczej) zgodnie z paktem na rzecz stabilności i wzrostu. Niewielkie działanie dostosowawcze przeprowadzone w 2006 r. umożliwiłoby osiągnięcie celu średnioterminowego odnoszącego się do budżetu.
(11) Szacuje się, że w 2005 r. wskaźnik długu publicznego brutto osiągnie 29,0 % PKB, znacznie poniżej wartości odniesienia określonej traktatem, która wynosi 60 % PKB. Program przewiduje niewielkie zwiększenie wskaźnika zadłużenia w najbliższych dwóch latach, które w 2007 r. sięgnie 29,8 % PKB. Zgodnie z przewidywaniami do 2008 r. zadłużenie ma spaść do 29,4 % PKB.
(12) Wydaje się, że w odniesieniu do stabilności finansów publicznych, zagrożenie w przypadku Słowenii jest wysokie ze względu na przewidywane koszty budżetowe związane ze starzeniem się społeczeństwa(3). Stosunkowo niski wskaźnik zadłużenia będzie przyczyniał się do ograniczania wpływu skutków starzenia się społeczeństwa na budżet.. Słowenia i tak stanie jednak w obliczu bardzo dużego wzrostu wydatków publicznych. Mimo że reforma emerytalna z 1999 r. znacznie złagodziła przyszły wzrost wydatków, jej skutki zostały częściowo zrównoważone przez modyfikację zasady indeksacji. Dalsze zmiany w systemach emerytalnych, tak jak ujęte zostało to w programie, okażą się na pewnym etapie konieczne, by ograniczyć przyszły wzrost wydatków publicznych oraz zmniejszyć ryzyko dla równowagi długoterminowej. Jeżeli nie zostaną przedsięwzięte żadne dalsze środki w celu zmniejszenia presji wydatków związanych ze starzeniem się społeczeństwa, długoterminowa równowaga finansów publicznych będzie zagrożona. W tym względzie kluczowe jest staranne planowanie oraz przedsięwzięcie właściwych środków w odpowiednim czasie.
(13) Środki przewidziane w dziedzinie finansów publicznych są zasadniczo zgodne z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej zawartymi w zintegrowanych wytycznych na lata 2005-2008. Długoterminowa równowaga finansów publicznych nie została jednak wyraźnie uznana za priorytet polityki. Pozostaje niejasność co do charakteru środków, co nie pozwala na ocenę możliwości realizacji strategii w dłuższej perspektywie.
(14) Krajowy program reform Słowenii przedłożony dnia 28 października 2005 r. w kontekście zaktualizowanej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia jako kluczowy priorytet określa przyjęcie euro w 2007 r. Zaktualizowany program konwergencji ukierunkowany na stworzenie warunków pomyślnej integracji w UGW, m.in. poprzez poprawę jakości finansów publicznych, jest ściśle związany z obszernym wykazem środków politycznych zawartym w krajowym programie reform. Jednak ponieważ pewna liczba środków pozostaje w dużej mierze nieokreślona, skutki budżetowe działań przewidzianych w krajowym programie reform nie zostały ujęte w przewidywaniach budżetowych zawartych w programie konwergencji.
W świetle powyższej oceny Rada stwierdza, że program zmierza do ograniczenia inflacji do poziomu zbliżonego do średniej UE, przewidując jednocześnie ścieżkę stopniowego dostosowania fiskalnego. Rada wzywa Słowenię do:
i) dokonania szybszego postępu na drodze do realizacji celu średniookresowego przyjętego w programie, w szczególności poprzez wdrożenie środków służących zmniejszeniu, zgodnie z planem, wskaźnika wydatków, jak również przez skoncentrowanie działań dostosowawczych w okresie początkowym;
ii) przedsięwzięcia środków w celu poprawy długoterminowej stabilności finansów publicznych, zwłaszcza w odniesieniu do systemu emerytalnego.
Porównanie głównych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | ||
Realny PKB (% zmiana) | PK grudzień 2005 r. | 4,2 | 3,9 | 4,0 | 4,0 | 3,8 |
KOM listopad 2005 r. | 4,2 | 3,8 | 4,0 | 4,2 | n.d. | |
PK styczeń 2005 r. | 4,0 | 3,8 | 3,9 | 4,0 | n.d. | |
Inflacja HICP (%) | PK grudzień 2005 r. | 3,6 | 2,5 | 2,5 | 2,4 | 2,4 |
KOM listopad 2005 r. | 3,6 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | n.d. | |
PK styczeń 2005 r. | 3,6 | 3,0 | 2,7 | 2,6 | n.d. | |
Luka produktowa (% | PK grudzień 2005 r.(1) | - 1,4 | - 1,2 | - 0,7 | - 0,3 | 0,0 |
potencjalnego PKB) | KOM listopad 2005 r.(5) | - 1,2 | - 0,9 | - 0,5 | 0,2 | n.d. |
PK styczeń 2005 r.(1) | - 1,2 | - 1,2 | - 1,3 | - 1,3 | n.d. | |
Saldo sektora instytucji rządowych | PK grudzień 2005 r. | - 2,1 | - 1,7 | - 1,7 | - 1,4 | - 1,0 |
i samorządowych | KOM listopad 2005 r. | - 2,1 | - 1,7 | - 1,9 | - 1,6 | n.d. |
(% PKB) | PK styczeń 2005 r. | - 2,1 | - 2,1 | - 1,8 | - 1,1 | n.d. |
Saldo pierwotne | PK grudzień 2005 r. | - 0,5 | - 0,2 | - 0,3 | - 0,1 | 0,2 |
(% PKB) | KOM listopad 2005 r. | - 0,2 | - 0,1 | - 0,4 | - 0,2 | n.d. |
PK styczeń 2005 r. | - 0,3 | - 0,4 | - 0,2 | 0,4 | n.d. | |
Saldo dostosowane | PK grudzień 2005 r.(1) | - 1,4 | - 1,2 | - 1,4 | - 1,3 | - 1,0 |
cyklicznie (% PKB) | KOM listopad 2005 r. | - 1,5 | - 1,5 | - 1,7 | - 1,7 | n.d. |
PK styczeń 2005 r.(1) | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | |
Saldo strukturalne(2) | PK grudzień 2005 r.(3) | - 1,4 | - 1,2 | - 1,4 | - 1,3 | - 1,0 |
(% PKB) | KOM listopad 2005 r.(4) | - 1,5 | - 1,5 | - 1,7 | - 1,7 | n.d. |
PK styczeń 2005 r. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | |
Dług publiczny brutto | PK grudzień 2005 r. | 29,5 | 29,0 | 29,6 | 29,8 | 29,4 |
(% PKB) | KOM listopad 2005 r. | 29,8 | 29,3 | 29,5 | 29,2 | n.d. |
PK styczeń 2005 r. | 30,2 | 30,7 | 30,9 | 29,7 | n.d. | |
Uwagi: | ||||||
(1) Obliczenia służb Komisji oparte na informacjach zawartych w programie. | ||||||
(2) Saldo dostosowane cyklicznie (jak w poprzednich wierszach) bez środków jednorazowych i innych środków tymczasowych. | ||||||
(3) W programie nie uwzględniono żadnych środków jednorazowych ani innych środków tymczasowych. | ||||||
(4) Prognozy służb Komisji nie uwzględniają środków jednorazowych ani innych środków tymczasowych. | ||||||
(5) Na podstawie szacunkowego potencjalnego wzrostu w wysokości odpowiednio 3,7 %, 3,5 %, 3,5 % i 3,5 % w latach 2004-2007. | ||||||
Źródło: | ||||||
Program konwergencji (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2005 r. (KOM); obliczenia służb Komisji. |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1055/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 1). Dokumenty przywołane w niniejszym tekście są dostępne na stronie internetowej:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm
(2) W programie brakuje niektórych danych obowiązkowych i opcjonalnych, których podania wymaga nowy kodeks postępowania. W szczególności brakuje danych obowiązkowych dotyczących wzrostu wydajności pracy. Nie przedstawiono też niektórych danych opcjonalnych dotyczących zmian na rynku pracy, zmian sald poszczególnych sektorów oraz zmian w zadłużeniu sektora instytucji rządowych i samorządowych. Nie ma tabeli wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych z podziałem na funkcje.
(3) Szczegółowe informacje dotyczące długoterminowej stabilności zamieszczono w ocenie merytorycznej programu sporządzonej przez służby Komisji dostępnej na stronie:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.55.45 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji na lata 2005-2008 przygotowanego przez Słowenię. |
Data aktu: | 14/02/2006 |
Data ogłoszenia: | 07/03/2006 |