Pomoc państwa C 26/07 (ex NN 28/07) - NERES - Port lotniczy Dortmund
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 217/09)
(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2007 r.)
Pismem z dnia 10 lipca 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Federalną Niemiec o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Energy and Transport
Directorate A
B-1049 Brussels
Nr faksu (32-2) 296 41 04
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA:
Po otrzymaniu w dniu 27 listopada 2006 r. skargi dotyczącej pomocy państwa związanej z przygotowanym przez port lotniczy Dortmund i uruchomionym dnia 1 lipca 2004 r. programem NERES (New and Existing Routes Expansion Scheme), Komisja Europejska pismem z dnia 1 grudnia 2006 r. zażądała wyjaśnień od władz niemieckich. Odpowiednie informacje zostały przekazane pocztą w dniu 13 kwietnia 2007 r.
OPIS ŚRODKA POMOCY
Skarga dotyczy uruchomionego przez port lotniczy Dortmund programu pomocowego NERES.
Program NERES ma wspierać uruchamianie nowych połączeń lotniczych oraz rozbudowę (zwiększenie częstotliwości) połączeń istniejących.
Realizację programu rozpoczęto dnia 1 lipca 2004 r. i będzie on realizowany do dnia 30 czerwca 2009 r. Przewoźnicy lotniczy mogą składać wnioski pomocowe dla każdego nowego połączenia, a także dla wszystkich obsługiwanych już połączeń. Wnioski te muszą zostać złożone w okresie między 1 lipca 2004 r. a 30 czerwca 2009 r. Przewoźnicy lotniczy, którzy spełniają wymogi programu NERES, mogą skorzystać z następujących trzech udogodnień:
– Program NERES przewiduje jednolitą opłatę z tytułu użytkowania portu lotniczego, znacznie niższą od opłat określonych w standardowym cenniku. Opłata ta jest zróżnicowana w zależności od liczby miejsc w statku powietrznym. Ponadto program NERES przewiduje minimalną opłatę od statku powietrznego w wysokości 200 EUR.
– Za uruchomienie nowego połączenia port lotniczy przyznaje wkład marketingowy, który jest wnoszony za każdego odlatującego pasażera. Wysokość tego wkładu jest uzależniona od liczby nowych połączeń oraz od liczby oferowanych miejsc. Począwszy od trzech połączeń i zdolności przewozowej wynoszącej co najmniej 100.000 miejsc rocznie przyznawany jest wkład marketingowy w wysokości 0,30 EUR. Wkład ten ulega zwiększeniu do 1,00 EUR w przypadku pięciu połączeń i zdolności przewozowej wynoszącej 225.000 miejsc rocznie.
– Program NERES przewiduje ponadto dodatkową obniżkę jednolitej opłaty z tytułu użytkowania portu lotniczego, uzależnioną od liczby pasażerów w ciągu roku. Odpowiednia zmiana programu weszła w życie dopiero z dniem 1 lipca 2005 r. Począwszy od 500.000 pasażerów rocznie opłata jest obniżana o 1,00 EUR. Maksymalna redukcja wynosi 3,00 EUR przy liczbie pasażerów przekraczającej 2.000.000 rocznie. Jednak również z uwzględnieniem tych dodatkowych obniżek opłata lotniskowa musi wynosić co najmniej 5,00 EUR za każdego odlatującego pasażera. Spółka Flughafen Dortmund GmbH jako operator portu lotniczego Dortmund poniosła w roku 2001 stratę operacyjną. Poniesiona strata była najwyższa w roku 2004, kiedy wyniosła 28 mln EUR; w tym samym roku uruchomiono program NERES. Od tego czasu straty nieco się zmniejszyły i w roku 2006 wyniosły 21 mln EUR. Prognozy na lata 2007-2011 zakładają stopniowe zmniejszenie rocznej straty do 14 mln EUR w roku 2011.
Straty spółki Flughafen Dortmund GmbH były pokrywane przez spółkę Stadtwerke Dortmund AG na podstawie umowy zawartej między tymi dwiema spółkami (kontrolowanymi przez miasto Dortmund). Również w najbliższych latach straty te mają być pokrywane w ten sposób.
OCENA ŚRODKA
Istnienie pomocy
Władze niemieckie są zdania, że program NERES nie stanowi pomocy państwa dla tanich linii lotniczych, ponieważ program ten jest otwarty dla wszystkich przewoźników lotniczych, którzy uruchamiają nowe połączenia lub zwiększają częstotliwość połączeń oferowanych już z portu lotniczego Dortmund. Republika Federalna Niemiec uważa więc, że jest to środek ogólny i powołuje się na decyzję w sprawie NN 109/98, Manchester Airport, w której Komisja stwierdziła, co następuje:
"Udzielanie przewoźnikom lotniczym rabatów na opłaty za lądowanie samolotów jest normalną praktyką handlową, którą porty lotnicze stosują jako zachętę do uruchomienia nowych połączeń i przyciągnięcia nowych klientów. Jeżeli zarządzającym portem lotniczym jest podmiot prawa publicznego, przychody, z których zrezygnowano przyznając rabaty na opłaty lotniskowe, należy traktować jako środki publiczne; w związku z tym nasuwa się pytanie, czy tego rodzaju środki pomocowe należy uznać za środki w rozumieniu art. 87. Jeżeli rabat lub system rabatów służy preferencyjnemu traktowaniu określonego przedsiębiorstwa, wówczas może mieć zastosowanie art. 87. [...]
Artykuł 87 nie ma jednak zastosowania, jeżeli rabaty te ze względu na swoją konstrukcję mogą być uważane za środki przejściowe, które nie prowadzą do dyskryminacji między użytkownikami infrastruktury portu lotniczego."
Wstępna analiza Komisji wykazała, że program NERES nie stanowi środka ogólnego w rozumieniu decyzji w sprawie Manchester Airport, w przypadku którego kontrola pomocy państwa nie byłaby możliwa. Uzasadnienie tej opinii jest następujące:
– Program NERES rozróżnia między przewoźnikami lotniczymi, którzy prowadzili już działalność w porcie lotniczym przed uruchomieniem programu i nadal uiszczają opłaty zgodnie z cennikiem, a tanimi liniami lotniczymi, które rozpoczęły działalność w porcie lotniczym Dortmund dopiero po uruchomieniu programu NERES.
– Ponadto program sam w sobie jest dyskryminujący, ponieważ faworyzuje on spółkę easyJet, która dzięki dodatkowym obniżkom opłaty lotniskowej (element nr 3 programu NERES) uzyskuje największe rabaty, gdyż odnotowuje ona zdecydowanie największą liczbę pasażerów w porcie lotniczym Dortmund.
– Program NERES nie jest ograniczony w czasie; spółka Flughafen Dortmund GmbH poinformowała mianowicie Komisję, że od roku 2009 zamierza ona włączyć elementy programu do nowego cennika.
– Ponadto w odróżnieniu od sytuacji w sprawie Manchester Airport spółka Flughafen Dortmund GmbH wydaje się udzielać rabatów mimo ciągłego odnotowywania strat.
W związku z powyższym Komisja doszła do wstępnego wniosku, iż program NERES stanowi pomoc państwa dla tanich przewoźników lotniczych. Jeśli chodzi o stosunki między spółkami Stadtwerke Dortmund AG i Flughafen Dortmund GmbH wstępna analiza wykazała, że pokrywanie strat oznacza dla tej ostatniej korzyść przyznaną przez państwo, którą w związku z tym należy uznać za pomoc państwa na rzecz spółki Flughafen Dortmund GmbH.
Zgodność pomocy ze wspólnym rynkiem
W związku z faktem, iż program NERES został uruchomiony po tym jak Komisja podjęła ostateczną decyzję w sprawie Charleroi, ale przed wejściem w życie wytycznych Komisji z 2005 r. dotyczących pomocy państwa dla regionalnych portów lotniczych, zgodność programu NERES ze wspólnym rynkiem musi zostać oceniona na podstawie art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE i zinterpretowana zgodnie z decyzją w sprawie Charleroi.
Na obecnym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja - z niżej wymienionych powodów - wątpi w spełnienie warunków określonych w decyzji w sprawie Charleroi:
Program NERES prowadzi z następujących powodów do dyskryminującego traktowania:
– opłaty lotniskowe uiszczane przez tanich przewoźników lotniczych wydają się nie wystarczać do pokrycia kosztów operacyjnych spółki Flughafen Dortmund GmbH związanych ze świadczeniem usług portu lotniczego;
– przychody z komercyjnych usług dla pasażerów wydają się być niewystarczające do pokrycia strat;
– zachęty nie są ograniczone czasowo, ani nie zmniejszają się z upływem czasu;
– nie ma związku między wkładem marketingowym a rzeczywistymi kosztami reklamy;
– dodatkowe rabaty (element nr 3 programu NERES) przynoszą korzyści wyłącznie przedsiębiorstwom o utrwalonej pozycji, a tym samym nie są w żaden sposób powiązane z ewentualnymi kosztami rozpoczęcia działalności.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.217.25 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 26/07 (ex NN 28/07) - NERES - Port lotniczy Dortmund - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 15/09/2007 |
Data ogłoszenia: | 15/09/2007 |