grudzień 2005 r. - maj 2007 r.
(2008/C 123/01)
(Dz.U.UE C z dnia 20 maja 2008 r.)
Członkowie Komitetu Nadzoru OLAF-u |
Rosalind WRIGHT |
Przewodnicząca |
Przewodnicząca Zespołu Doradczego ds. Nadużyć Finansowych, Zjednoczone Królestwo |
Kálmán GYÖRGYI |
Główny Doradca Ministra Sprawiedliwości i Ochrony Porządku Publicznego, |
Prokurator Generalny Republiki Węgier (w stanie spoczynku), Węgry |
Luis LÓPEZ SANZ-ARANGUEZ |
Prokurator Sądu Najwyższego, Hiszpania |
Peter STRÖMBERG |
Prezes Rady Biegłych Księgowych, Szwecja |
Diemut R. THEATO |
Była posłanka do Parlamentu Europejskiego, była przewodnicząca Komisji Kontroli Budżetowej, Niemcy |
PRZEDMOWA PRZEWODNICZĄCEGO DO SPRAWOZDANIA Z DZIAŁALNOŚCI KOMITETU NADZORU
Nowo utworzony Komitet Nadzoru OLAF-u rozpoczął swą działalność w grudniu 2005 r. Niniejsze sprawozdanie obejmuje pierwszych 18 miesięcy jego funkcjonowania.
Zadaniem OLAF-u jest zwalczanie nadużyć finansowych, korupcji i nieprawidłowości naruszających interesy finansowe Wspólnoty Europejskiej. Komitet Nadzoru z pełnym zaangażowaniem wspiera OLAF w podejmowanych wysiłkach i dba o ochronę niezależności OLAF-u w pełnieniu funkcji dochodzeniowych poprzez systematyczne monitorowanie jego działalności, a w stosownych przypadkach także poprzez doradztwo i konstruktywną krytykę.
W tym celu przez cały dotychczasowy okres urzędowania staraliśmy się uzyskać całościowy obraz tego, w jaki sposób OLAF podchodzi do wypełniania swych funkcji dochodzeniowych. Zbadaliśmy strukturę organizacyjną OLAF-u i sprawdzaliśmy, czy struktura ta zapewnia mu optymalne możliwości skutecznej i ekonomicznej pracy. Przedstawiliśmy szereg wyrazistych opinii w sprawie proponowanych zmian właściwych rozporządzeń UE, budżetu OLAF-u, spraw objętych dochodzeniami OLAF-u trwających dłużej niż dziewięć miesięcy oraz na temat różnych innych zagadnień.
Mimo, że, jak zdołaliśmy ustalić, większość personelu dochodzeniowego OLAF-u stanowią zaangażowani i oddani specjaliści w dziedzinie zwalczania nadużyć finansowych, niepokoją nas pewne aspekty polityki zarządzania zasobami ludzkimi OLAF-u. Chodzi głównie o to, że duża część personelu została zatrudniona na czas określony. Często poruszaliśmy tę kwestię, zarówno w bezpośrednich kontaktach z OLAF-em, jak również z Komisją. Nasze starania odniosły częściowy skutek - ostatnio licznym pracownikom zaproponowano umowy na czas nieokreślony. Ponadto przyjrzeliśmy się bliżej kwestii szkoleń urzędników odpowiedzialnych za prowadzenie dochodzeń. Będziemy blisko współpracować z OLAF-em i wspierać dyrektora generalnego w dążeniach do poprawienia w nadchodzących miesiącach szkoleń dotyczących zewnętrznych i wewnętrznych nadużyć finansowych. Pożądane wydaje nam się również udoskonalenie procesów kierowania i zarządzania OLAF-em, co znacząco przyczyni się do podtrzymania słabnącego morale w zespołach dochodzeniowych.
Oczekujemy dalszej konstruktywnej współpracy z OLAF-em na rzecz poprawy jego funkcjonowania i skuteczności. Już dziś OLAF jest uznanym na świecie organem dochodzeniowym; mamy nadzieję, że pomoc i doradztwo oferowane przez niezależny Komitet Nadzoru przyczynią się do jego dalszego rozwoju i pomogą mu w realizacji celów.
Chciałabym złożyć szczególne podziękowania sekretariatowi Komitetu Nadzoru za niestrudzoną pracę w czasie trwania kadencji komitetu.
Rosalind WRIGHT
WSTĘP
Komitet Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF-u) został utworzony w celu wzmacniania niezależności OLAF-u poprzez systematyczne monitorowanie jego działalności dochodzeniowej, jednak bez ingerowania w przebieg prowadzonych dochodzeń.
Komitet Nadzoru pomaga również dyrektorowi generalnemu OLAF-u w wypełnianiu jego obowiązków. Celem komitetu jest wspieranie pracy OLAF-u oraz zapewnianie jak najwyższej jakości prowadzonych przezeń czynności dochodzeniowych.
Komitet wypełnia swe zadania głównie przedkładając sprawozdania instytucjom wspólnotowym i przekazując opinie dyrektorowi generalnemu; jak również w przypadkach, w których uzna to za stosowne i niezbędne, kwestionując niektóre działania OLAF-u, domagając się wyjaśnień oraz wydając zalecenia w kierunku poprawy jego funkcjonowania.
Niezależność komitetu jest jednym z podstawowych czynników gwarantujących niezależność OLAF-u. Członkowie Komitetu Nadzoru zostali mianowani za wspólnym porozumieniem Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji. Komitet składa się z "pięciu niezależnych osób z zewnątrz posiadających kwalifikacje wymagane w swoich krajach do sprawowania wyższych stanowisk odnoszących się do obszaru działalności Urzędu"(1). Członkowie nie przyjmują instrukcji od jakiegokolwiek rządu, instytucji, organu, urzędu lub agencji i dokładają starań, by uniknąć wszelkich konfliktów interesów, które mogłyby wpłynąć na ich bezstronność; w szczególności w przypadku interesów rodzinnych lub finansowych(2).
Komitet Nadzoru ma obowiązek przedkładania instytucjom corocznych sprawozdań ze swej działalności. Ponieważ w 2006 r. dużo czasu poświęcono na tworzenie obecnego komitetu i wspierającego go sekretariatu, uznano, że w tej sytuacji rozszerzone sprawozdanie w pełniejszym zakresie odzwierciedli działalność komitetu i lepiej sprosta potrzebom instytucji wspólnotowych. Niniejsze sprawozdanie z działalności ma na celu podkreślenie kluczowej roli jaką OLAF odgrywa w ochronie interesów finansowych Wspólnot Europejskich.
I. UTWORZENIE OBECNEGO KOMITETU NADZORU I JEGO METODY PRACY
I-1. Utworzenie obecnego Komitetu Nadzoru
Obecny Komitet Nadzoru został powołany ze skutkiem od dnia 30 listopada 2005 r. Na pierwszym posiedzeniu komitetu w grudniu 2005 r. Rosalind Wright została wybrana na stanowisko przewodniczącej na roczną kadencję. W grudniu 2006 r. jej kadencja została przedłużona.
Bezpośrednio po mianowaniu członków, komitet ustalił priorytety swojego działania. Przede wszystkim niezbędne było zapewnienie komitetowi i jego sekretariatowi odpowiednich narzędzi umożliwiających wypełnianie obowiązków. Pierwsze zadania podjęte przez Komitet Nadzoru objęły powołanie nowego sekretariatu i przeniesienie go z Luksemburga do Brukseli, a także rewizję wewnętrznego regulaminu komitetu.
I-1.1. Powołanie sekretariatu
Na pierwszym posiedzeniu w grudniu 2005 r. Komitetu Nadzoru przeprowadził rozmowę z dyrektorem generalnym OLAF-u na temat ustanowienia nowego sekretariatu, a zwłaszcza kompetencji i umiejętności, jakie powinni posiadać przyszli członkowie sekretariatu. Komitet Nadzoru powołał i zatwierdził pierwszych członków sekretariatu w styczniu 2006 r.
W chwili mianowania obecnego Komitetu Nadzoru sekretariat znajdował się w Luksemburgu. Biorąc pod uwagę spoczywający na Komitecie Nadzoru obowiązek systematycznego monitorowania dochodzeń OLAF-u i zachowania wysokich standardów ochrony danych, bezpieczeństwa biur i dostępu do systemu zarządzania sprawami ("CMS"), komitet zdecydował się na przeniesienie sekretariatu z Luksemburga do biur znajdujących się w strefie bezpieczeństwa wewnątrz budynku OLAF-u w Brukseli, zajmowanych wcześniej przez poprzedni Komitet Nadzoru. Dzięki temu sekretariat będzie mógł skutecznie pełnić swoje funkcje, tj. będzie mógł zadawać na bieżąco pytania i prowadzić rozmowy z personelem OLAF-u na temat konkretnych kwestii oraz ułatwi mu to codzienne kontakty z innymi komitetami i zainteresowanymi stronami. Przeniesienie siedziby do Brukseli przyniosło też znaczne oszczędności budżetowe ze względu na uniknięcie ciągłych podróży członków Komitetu Nadzoru i sekretariatu między Brukselą a Luksemburgiem.
W tym samym czasie archiwa poprzedniego Komitetu Nadzoru zostały przewiezione z Luksemburga do Brukseli, gdzie poddano je inwentaryzacji i zabezpieczono w oddzielnym archiwum.
I-1.2. Regulamin wewnętrzny
Uwzględniając opinię dyrektora generalnego Służby Prawnej Komisji wyrażoną w styczniu 2006 r. oraz wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym Trybunału Obrachunkowego nr 1/2005 dotyczącego zarządzania Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(3), Komitet Nadzoru podjął decyzję o dokonaniu gruntownej rewizji swego regulaminu wewnętrznego, tak, aby odzwierciedlał on zobowiązania nałożone na komitet przez rozporządzenie (WE) nr 1073/1999, a jednocześnie, aby zmiana ta nie wiązała się z nakładaniem obowiązków na strony trzecie lub uzyskaniem przez Komitet Nadzoru kompetencji prawodawczych. Regulamin został spisany na nowo i komitet przyjął go w sierpniu 2006 r(4).
Regulamin wewnętrzny ma na celu ułatwienie organizacji pracy komitetu. Opisuje on, między innymi, zasady regulujące działalność Komitetu Nadzoru, wykonywanie jego kompetencji, metody pracy i zasady przewodnictwa, procedurę wydawania opinii i rolę sekretariatu.
I-2. Metody pracy
I-2.1. Posiedzenia
W okresie sprawozdawczym w Brukseli odbyło się szesnaście posiedzeń plenarnych Komitetu Nadzoru(5). Posiedzenia komitetu odbywają się za zamkniętymi drzwiami, a wszystkie omawiane dokumenty są tajne. Jednakże w celu zachowania przejrzystości i systematycznego udzielania instytucjom informacji na temat pracy Komitetu Nadzoru, komitet zdecydował o udostępnianiu protokołów z posiedzeń OLAF-owi oraz sekretariatom generalnym Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.
Od początku swojej kadencji komitet zdecydował o systematycznym zapraszaniu dyrektora generalnego OLAF-u, jak również innych pracowników OLAF-u na swoje posiedzenia, aby zapoznać się z funkcjonowaniem i metodami pracy OLAF-u oraz jego wewnętrznym procesem decyzyjnym. W okresie sprawozdawczym wśród osób, które przygotowały i przedstawiły komitetowi referaty na temat swych działań, znaleźli się: dyrektor generalny OLAF-u, zarząd dochodzeniowo-operacyjny, wszyscy dyrektorzy oraz wielu kierowników działów i urzędników śledczych z działów operacyjnych.
Zgodnie z tym podejściem Komitet Nadzoru systematycznie rozszerzał krąg osób zapraszanych do udziału w swoich posiedzeniach o zainteresowane strony oraz partnerów OLAF-u.
I-2.2. Sekretariat
Stały sekretariat jest odpowiedzialny za ułatwianie i wspieranie wykonywania działań powierzonych komitetowi w celu wzmocnienia niezależności OLAF-u. Sekretariat zapewnia skuteczne wykonywanie działań powierzonych Komitetowi Nadzoru, w szczególności w zakresie monitorowania funkcji dochodzeniowej OLAF-u i wspierania pracy Komitetu Nadzoru(6).
Sekretariat stanowi istotny jeden z istotnych elementów zapewniających wypełnianie obowiązków komitetu: "w tym celu wspiera przewodniczącego w przygotowaniu i prowadzeniu posiedzeń. Sekretariat opracowuje wstępny porządek każdego zebrania, sporządza wstępne protokoły posiedzeń, dostarcza członkom Komitetu informacje oraz dokumenty związane z każdą dziedziną ich działalności, pomaga, pod kierunkiem przewodniczącego, w opracowywaniu tekstów oraz wspiera członków Komitetu, szczególnie tych w funkcji sprawozdawcy. W tym celu, aby wykonać te zadania, członkowie sekretariatu w stosownych przypadkach biorą udział w posiedzeniach wraz ze sprawozdawcami"(7).
Przydzielenie odpowiedniej liczby personelu o odpowiednich umiejętnościach i kompetencjach w sekretariacie jest nieodzowne w celu umożliwienia komitetowi Nadzoru wypełniania swych upoważnień przy zachowaniu pełnej niezależności.
Od początku swej kadencji kwestia braku dostatecznej obsady sekretariatu była przedmiotem troski komitetu, który wielokrotnie informował OLAF o swoich potrzebach. Konkretne efekty osiągnięto dopiero w końcu czerwca 2007 r., kiedy OLAF wreszcie uzupełnił skład personelu pomocniczego w komitecie. Przez prawie osiemnaście miesięcy Komitet Nadzoru pracował zatem w warunkach znacznego niedoboru personelu, co w nieunikniony sposób wpłynęło na realizację jego planu pracy w czasie trwania kadencji.
Sprawiło to, że komitet wydał stanowcze zalecenie, aby OLAF przeznaczył w budżecie na rok 2008 środki dla ośmiu członków personelu sekretariatu, przeznaczając te etaty szczególnie na potrzeby sekretariatu, tak jak to miało miejsce w przeszłości. Komitet ma nadzieję, że instytucje wezmą pod uwagę to zalecenie.
I-2.3. Sprawozdawcy
Każdy z członków Komitetu Nadzoru przyjął na siebie funkcję sprawozdawcy w celu przygotowania obrad lub prac komitetu, jak również sporządzania sprawozdań lub opinii(8) przyjmowanych przez Komitet. Sprawozdawcy odbywali również dwustronne spotkania z dyrektorem generalnym OLAF-u i innymi wyższymi urzędnikami poświęcone kwestiom należącym do ich obowiązków.
II. MONITOROWANIE FUNKCJI DOCHODZENIOWEJ OLAF-u
II-1. Systematyczne monitorowanie z inicjatywy Komitetu Nadzoru (art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999)
Komitet Nadzoru w aktywny i systematyczny sposób monitoruje sposób prowadzenia dochodzeń OLAF-u, w celu wzmocnienia jego niezależności. Komitet Nadzoru może w sposób niezależny wybierać, na podstawie uprzednio ustalonych kryteriów(9), szereg spraw z każdego sektora i badać wszystkie akta sprawy lub też sprawozdania z oceny, sprawozdanie końcowe z dochodzenia lub wszelkie inne odrębne dokumenty. Monitorowanie dotyczy spraw objętych dochodzeniem OLAF-u oraz spraw znajdujących się na etapie oceny, jak również spraw zakończonych.
Komitet Nadzoru zajmuje się systemowymi aspektami praktyki dochodzeniowej OLAF-u, a także analizuje sytuacje, w których mogłoby dojść do zagrożenia niezależności OLAF-u w toku dochodzenia. Biorąc pod uwagę długość trwania niektórych dochodzeń, kwestią priorytetową dla komitetu stało się badanie starych, ale wciąż toczących się spraw.
W okresie sprawozdawczym Komitet Nadzoru wielokrotnie spotykał się z dyrektorem generalnym OLAF-u w celu uzgodnienia praktycznych zasad dostępu do akt spraw, w tym akt toczących się dochodzeń. OLAF obawiał się umożliwienia Komitetowi Nadzoru pełnego dostępu do akt toczących się dochodzeń, wskazując potencjalne ograniczenia wynikające z zasad ochrony danych osobowych w świetle rozporządzenia (WE) nr 45/2001. Kwestii tej poświęcono dużo czasu podczas rozmów z dyrektorem generalnym OLAF-u i inspektorem danych osobowych OLAF-u, przy czym należy zaznaczyć, że Komitet Nadzoru ma pełną świadomość swoich obowiązków w zakresie ochrony danych wynikających z rozporządzenia (WE) nr 1073/1999(10).
W kwietniu 2006 r. OLAF umożliwił członkom sekretariatu dostęp do elektronicznego systemu zarządzania sprawami ("CMS"), co umożliwiło sekretariatowi zapoznawanie się z większością dokumentów dotyczących spraw znajdujących się na następujących etapach: działania następcze, zakończone działania następcze, brak działań następczych, sprawy dotyczące monitoringu i sprawy zakończone. Nie udzielono dostępu do spraw, w których toczy się dochodzenie. Pod koniec okresu sprawozdawczego udało się wreszcie zawrzeć robocze porozumienie z dyrektorem generalnym OLAF-u, który wyraził zgodę na udzielenie komitetowi pełnego dostępu do spraw w celu ich zbadania.
Ze względu na wyżej wymienione przeszkody, komitet nie był w stanie pełnić swych obowiązków dotyczących monitorowania w tak pełnym zakresie, jak zamierzał. W 2006 r. komitet zbadał wiele kompletnych dossier, a badanie czterech dalszych jest w toku. Komitet Nadzoru zamierza wydać opinię dotyczącą tych spraw.
II-2. Systematyczne monitorowanie w oparciu o informacje przesłane Komitetowi Nadzoru przez dyrektora generalnego OLAF-u (art. 11 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999)
Zdaniem Komitetu Nadzoru, korzystne byłoby bardziej aktywne podejmowanie przez OLAF działań następczych i reagowanie na informacje systematycznie przesyłane komitetowi przez dyrektora generalnego OLAF-u(11). Dlatego też zwrócono szczególną uwagę na monitorującą rolę komitetu w tym zakresie.
Dyrektor generalny OLAF-u przekazywał Komitetowi Nadzoru miesięczne streszczenia spraw objętych dochodzeniem trwających dłużej niż dziewięć miesięcy. Biorąc pod uwagę, że 75 % dochodzeń OLAF-u trwało przez dłuższy czas, pouczająca okazała się bliższa analiza wszystkich spraw, którymi obecnie zajmuje się OLAF, miesiąc po miesiącu i sektor po sektorze, a także zbadanie przyczyn wszelkich rażących opóźnień w postępowaniu dochodzeniowym oraz przewidywanego terminu zakończenia postępowania. Komitet Nadzoru zbadał wszystkie 150 sprawozdań z dochodzeń tego rodzaju w okresie od stycznia do grudnia 2006 r. i w dniu 25 kwietnia 2007 wydał opinię zawierającą wyraźne i szczególne zalecenia(12). Od stycznia do maja 2007 r. Komitet zbadał 65 sprawozdań, co będzie przedmiotem odrębnej opinii obejmującej okres od stycznia do grudnia 2007 r.
W okresie sprawozdawczym dyrektor generalny przekazał Komitetowi Nadzoru sprawozdania dotyczące spraw OLAF-u, w których przekazano informacje krajowym organom sądowym państw członkowskich. Większość tych spraw została przedstawiona przez sędziów/prokuratorów z działu doradztwa prawnego podczas posiedzeń Komitetu Nadzoru, co pozwoliło na omówienie aspektów prawa materialnego i procesowego dotyczących tych dochodzeń(13).
W tym zakresie komitet skoncentrował się na czterech głównych kwestiach: (i) należytym uwzględnianiu terminów przedawnienia dochodzeń przesyłanych przez OLAF do krajowych organów sądowych, (ii) ewidentnych przypadkach niedostatecznego zaangażowania działu doradztwa prawnego w toku dochodzeń, (iii) wymogu, aby sprawozdania z dochodzeń uwzględniały wymogi proceduralne określone w prawie krajowym danego państwa członkowskiego, oraz (iv) ocenie jakości i przydatności sprawozdań z dochodzenia OLAF-u dla krajowych organów sądowych. Komitet podjął inicjatywę, aby w przyszłości systematycznie poszerzać krąg osób zapraszanych do udziału w swoich posiedzeniach o przedstawicieli najwyższych władz sądowych z państw członkowskich. Pierwszą z takich osób jest prokurator generalny Hiszpanii, który zgodził się wziąć udział w posiedzeniu Komitetu Nadzoru.
Dyrektor generalny ma obowiązek informowania Komitetu Nadzoru o sprawach, w których instytucja, organ lub agencja, której dotyczy sprawa, nie zastosowała się do jego zaleceń. W okresie sprawozdawczym komitetowi nie zgłoszono żadnego takiego przypadku. Komitet potrzebuje tych informacji, aby móc podejmować szybkie działania.
Komitet otrzymuje systematycznie miesięczne statystyki dotyczące działalności operacyjnej OLAF-u, które są następnie poddawane przeglądowi. Sama informacja statystyczna zawarta w tych sprawozdaniach ma małe praktyczne znaczenie dla komitetu, który w jednej z wydanych opinii zalecił, aby dyrektor generalny OLAF-u ustanowił wyraźne wskaźniki na potrzeby oceny funkcjonowania OLAF, oparte nie tylko na parametrach ilościowych, ale również jakościowych(14).
Ponadto komitet otrzymał roczny plan zarządzania OLAF-u, obejmujący działalność operacyjną OLAF-u na rok 2006. Komitet odnotował, że określone w nim cele, choć godne pochwały, nie były wystarczająco szczegółowe, nie można ich również było uznać za wymierne lub nadające się do realizacji w ramach ustalonego harmonogramu.
Zgodnie z propozycją Parlamentu Europejskiego(15) Komitet Nadzoru przeanalizował reprezentatywną próbkę spraw prima facie nieobjętych dochodzeniem(16), obejmujących wszystkie sektory, z których znaczna część wciąż jest badana.
III. STOSUNKI Z OLAF-em, INSTYTUCJAMI ORAZ PARTNERAMI I STRONAMI ZAINTERESOWANYMI OLAF-u
III-1. Stosunki z OLAF-em
III-1.1. Reorganizacja OLAF-u
Na początku okresu sprawozdawczego dyrektor generalny przedstawił komitetowi planowane zmiany struktury OLAF-u oraz plany przyjęcia nowej struktury organizacyjnej, co nastąpiło we wrześniu 2006 r. Komitet Nadzoru wcześniej zalecał, aby OLAF przed wprowadzeniem w życie nowej struktury przeprowadził analizę mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń ("analiza SWOT"), która byłaby dla niego punktem odniesienia. OLAF przekazał komitetowi projekt takiej analizy dopiero w marcu 2007 r.
Komitet wyraził szereg wątpliwości co do sposobu przeprowadzenia reorganizacji i skutków jakie może ona wywrzeć na skuteczność OLAF-u. Komitet był zdziwiony i rozczarowany tym, że OLAF nie uznał za potrzebne przeprowadzenie analizy SWOT przed przeprowadzeniem zmian organizacyjnych, wskazując na możliwość podważenia skuteczności nowej struktury i związanego z tym szkodliwego wpływu na wykonywanie swych funkcji dochodzeniowych. Komitet uznał za istotne podzielenie dyrekcji dochodzeniowo-operacyjnej na dwie nowe dyrekcje, co podkreśla kluczową wagę działalności dochodzeniowej OLAF-u. Jednakże stała i bliska współpraca dwóch dyrekcji jest konieczna do prawidłowego wdrożenia polityki dochodzeniowej OLAF-u.
Komitet wyraził szczególne zaniepokojenie zmianą nazwy działu "Sędziowie i prokuratorzy" na "Doradztwo prawne i czynności wymiaru sprawiedliwości", która wskazuje na zmianę jego funkcji, jak również faktem, że dział ten przestał podlegać bezpośrednio dyrektorowi generalnemu, co może osłabić jego zdolność do wspierania niezależności OLAF-u poprzez zapewnianie legalności toczących się postępowań. Włączenie sędziów i wyższych rangą prokuratorów z państw członkowskich do personelu OLAF-u ułatwia również prowadzenie dochodzeń przez krajowe organy sądowe. Komitet z pewnym niepokojem odnotował, że dział "Sędziowie i prokuratorzy" stracił część sędziów/prokuratorów z państw członkowskich, którzy nie zostali zastąpieni nowym personelem. Brak jasnej koncepcji dotyczącej zaangażowania tego działu w pracę dochodzeniową i ocenę może też utrudniać prawidłową ocenę wymogów procesowych i wymogów dotyczących materiału dowodowego, gwarantujących skuteczne ściganie przestępstw.
III-1.2. Podręcznik OLAF-u
Komitet Nadzoru uznał, że istniejące rozdziały operacyjne podręcznika OLAF-u nie stanowią zbioru jasnych reguł proceduralnych w dochodzeniach. Zasady są niejednoznaczne i zbyt skomplikowane, co sprawia, że nie nadają się do bezpośredniego stosowania w praktyce przez urzędników śledczych OLAF-u. Komitet jest przekonany, że przyjęcie jasnego, praktycznego i użytecznego przewodnika w dochodzeniach, przewidującego m.in. ścisłe terminy zakończenia poszczególnych etapów dochodzenia, zwiększyłoby niezależność OLAF-u w tym zakresie. Komitet zalecił opracowanie nowego podręcznika operacyjnego.
Pod koniec okresu sprawozdawczego dyrektor generalny przesłał komitetowi poprawioną skróconą wersję podręcznika OLAF-u, która nie sprostała oczekiwaniom komitetu. Tym niemniej OLAF potwierdził wolę opracowania poprawionego podręcznika zgodnie z zaleceniami komitetu do końca 2007 r.
III-1.3. Wizyta w zespołach OLAF-u
Przez dwa dni w listopadzie 2006 r. przewodnicząca komitetu spotykała się z pracownikami działów dochodzeniowych i operacyjnych OLAF-u, aby uzyskać ich opinię na temat sposobu prowadzenia dochodzeń oraz wszelkich problemów, z jakimi spotykają się w codziennej pracy.
Podczas wizyty przewodnicząca spotkała się z większością członków zespołów ośmiu działów dochodzeniowych i operacyjnych w OLAF-ie, a także ze wszystkimi kierownikami działów. Podczas rozmów poruszono m.in. następujące kwestie: (i) ograniczenia w pracy OLAF-u w niektórych sektorach związane z podstawą prawną, jak również jego ograniczona zdolność prawna do reprezentowania swojego stanowiska; (ii) duże obciążenie pracą administracyjną urzędników śledczych; (iii) nadgodziny, niedobór personelu w działach i kwestia pracowników zatrudnionych na czas określony; (iv) szczególna wiedza fachowa niezbędna w dziedzinie finansowego wsparcia dochodzeniowego; (v) potrzeba stworzenia krótkiego podręcznika OLAF-u na temat procedur; (vi) doradcza rola działu "Sędziowie i prokuratorzy"; (vii) rozpoznawalności OLAF-u w instytucjach, jak również pilnej potrzeby silnego wspierania zarządzania i skutecznego kierownictwa. Protokół z wizyty został omówiony z dyrektorem generalnym w marcu 2007 r.
III-1.4. Orzecznictwo sądów europejskich
W okresie sprawozdawczym komitet z uwagą śledził orzeczenia sądów europejskich dotyczące OLAF-u. W szczególności orzeczenie T-309/03 zostało zbadane i omówione z dyrektorem generalnym OLAF-u. Komitet Nadzoru wyraził swoje zaniepokojenie i zalecił dyrektorowi generalnemu ponowne zbadanie procedur OLAF-u oraz wprowadzenie rygorystycznych mechanizmów kontroli wewnętrznej, aby uniknąć jakichkolwiek konfliktów interesów, które mogłyby w przyszłości zagrozić niezależnemu prowadzeniu dochodzeń przez OLAF i narazić go na utratę reputacji.
III-2. Stosunki z instytucjami wspólnotowymi oraz partnerami OLAF-u i stronami zainteresowanymi
Komitet Nadzoru uznał jeden ze swych priorytetów utrzymywanie systematycznych kontaktów z instytucjami wspólnotowymi oraz partnerami OLAF-u i stronami zainteresowanymi. Mając na uwadze fakt, że OLAF nie jest uprawniony do wszczynania postępowań karnych, administracyjnych ani dyscyplinarnych, bliska współpraca OLAF-u z instytucjami i właściwymi organami, jak również odpowiednie działania w następstwie zaleceń OLAF-u mają zasadnicze znaczenie dla pozytywnego wyniku dochodzeń OLAF-u. Komitet Nadzoru był szczególnie świadomy znaczenia poprawy przepływu informacji między instytucjami, organami państw członkowskich i OLAF-em poprzez aktywniejsze wdrażanie przepisów odnoszących się do obowiązku informowania OLAF-u(17). Zadaniem Komitet Nadzoru jest także pomaganie OLAF-owi w zapewnieniu, że wszystkie strony, które są zobowiązane do współpracy, faktycznie wypełniają swoje zobowiązania oraz że respektowane jest porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 25 maja 1999 r. Państwa członkowskie oraz instytucje i właściwe organy potrzebują wyraźnych sygnałów, aby unikać podejmowania działań, które mogłyby czynnie utrudniać pracę OLAF-u.
W celu realizacji tych zadań, a także w celu uzyskania informacji zwrotnej na temat OLAF-u, Komitet Nadzoru dwukrotnie spotkał się z Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego (COCOBU) i Trybunałem Obrachunkowym; z wiceprzewodniczącym Komisji Siimem Kallasem; z Sekretarzem Generalnym Komisji, Catherine Day; z dyrektorem biura dochodzeń i dyscypliny Komisji (IDOC), Hendrikiem van Lierem; z przewodniczącym grupy roboczej Rady ds. zwalczania nadużyć w czasie niemieckiej prezydencji Wetzem i przewodniczącym Eurojustu, Michaelem Kennedym.
W wyniku tych rozmów Komitet Nadzoru stwierdził, że istnieje potrzeba nawiązania bliższej współpracy między dyrekcjami generalnymi Komisji a OLAF-em. Zdaniem komitetu polityka komunikacyjna OLAF-u i polityka komunikacyjna instytucji w sprawie dochodzeń OLAF-u powinna opierać się na zasadzie przejrzystości i międzyinstytucjonalnej lojalności, co umożliwiłoby bardziej spójną komunikację ze społeczeństwem. Komitet uznał również, że należy wprowadzić odpowiednie mechanizmy, aby wyłączyć z kompetencji OLAF-u sprawy małej wagi, który powinien ograniczać się do poważnych spraw, w oparciu o jasną politykę dochodzeniową (którą OLAF powinien określić). Polityka absolutnego "zera tolerancji" dla nadużyć i korupcji niekoniecznie oznacza, że OLAF powinien zajmować się wszystkimi sprawami, jeśli istnieją inne mechanizmy, w ramach których można się zająć mniej poważnymi przypadkami. Wreszcie należy poprawić wymianę informacji między OLAF-em a Eurojustem; Komitet Nadzoru wyraził gotowość do ułatwiania wszelkich kontaktów między nimi.
IV. OPINIE KOMITETU NADZORU
IV-1. Opinia w sprawie reformy rozporządzenia (WE) nr 1073/1999 dotyczącego dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(18)
Od początku swego funkcjonowania Komitet Nadzoru dokładnie śledził losy wniosku dotyczącego zreformowania rozporządzenia (WE) nr 1073/1999. Komitet pozytywnie ocenił zaangażowanie Komisji na rzecz wspierania pracy OLAF-u i poprawy jego skuteczności operacyjnej. Na wniosek wiceprzewodniczącego Komisji Siima Kallasa komitet przedstawił kwestie związane z proponowaną reformą, które budzą jego największy niepokój. Pewna część uwag komitetu dotyczyła praw proceduralnych osób objętych dochodzeniami; czasu trwania dochodzeń, aspektów instytucjonalnych zawarte w treści wniosku i roli planowanego stanowiska doradcy-rewidenta.
W odniesieniu do kwestii niezależności dochodzeń, szczególną uwagę zwrócono na plany utworzenia międzyinstytucjonalnego komitetu ds. zwalczania nadużyć finansowych, w którego skład weszliby polityczni przedstawiciele instytucji, który miałby zastąpić istniejący Komitet Nadzoru. Komitet uznał, że takie rozwiązanie nie zapewni lepszej ochrony niezależności OLAF-u. Wręcz przeciwnie, biorąc pod uwagę kompetencje OLAF-u w zakresie prowadzenia dochodzeń administracyjnych wewnątrz instytucji, takie rozwiązanie może stać się źródłem napięć na poziomie międzyinstytucjonalnym. Poza tym OLAF podlega już kontroli instytucjonalnej(19).
Komitet zakwestionował również niezależność planowanego stanowiska doradcy-rewidenta mianowanego przez dyrektora generalnego, który miałby pełnić funkcję kontrolera jakości i rozpatrywać skargi na dochodzenia OLAF-u. Jego kompetencje pokrywają się z kompetencjami monitorującymi Komitetu Nadzoru i z funkcjami kontroli jakości przyznanymi wyższemu rangą kierownictwu OLAF-u.
Komitet zwrócił szczególną uwagę na kwestię praw osób objętych dochodzeniami, postulując de lege ferenda zapewnienie szerszej ochrony niż ta zawarta we wniosku. Zdaniem Komitetu Nadzoru nie należy przedłużać terminów w postępowaniach dochodzeniowych oraz należy skrócić czas trwania dochodzeń poprzez obsadzenie wolnych stanowisk urzędników śledczych oraz ściślejszą kontrolę sprawowaną przez kierownictwo.
IV-2. Opinia w sprawie wskaźników oceny funkcjonowania OLAF-u(20)
Komitet Nadzoru skoncentrował się na wynikach pracy OLAF-u oraz aktywnie wspierał OLAF w opracowaniu odpowiednich wskaźników oceny funkcjonowania.
Komitet zalecił dyrektorowi generalnemu OLAF-u, aby opracował on szczególne wskaźniki oceny funkcjonowania dotyczące różnych obszarów działalności, które powinny się opierać nie tylko na parametrach ilościowych, ale również jakościowych. W odniesieniu do obciążenia pracą urzędników śledczych, bezpośrednio związanego z dziedziną polityki dochodzeniowej, komitet zalecił także wdrożenie szczególnych mechanizmów badania terminów postępowania. Ponadto Komitet Nadzoru zalecił dyrektorowi generalnemu, aby OLAF przeprowadził ankietę wśród zainteresowanych stron, stworzoną w oparciu o sprawozdania różnych partnerów. Ankieta pozwoliłaby na systematyczną i bieżącą weryfikację poziomu realizacji celów i zadań. Dyrektor generalny zgodził się na przeprowadzenie takiej ankiety, a jej rozpoczęcie przewidziano na wrzesień 2007 r.
IV-3. Opinia w sprawie sprawozdań OLAF-u dotyczących dochodzeń trwających dłużej niż dziewięć miesięcy(21)
Komitet Nadzoru sprawdził 150 sprawozdań obejmujących ten rodzaj dochodzeń, obejmujących okres od stycznia do grudnia 2006 r. we wszystkich sektorach dochodzeń i operacji. Analiza miała na celu zbadanie, czy dochodzenia były prowadzone nieprzerwanie w okresie proporcjonalnym do okoliczności i złożoności sprawy oraz ustalenie powodów potencjalnych nieuzasadnionych opóźnień.
Komitet Nadzoru stwierdził, że pomimo faktu, iż sprawozdania te zawierają istotne i użyteczne informacje, nie zawarto w nich podstawowych informacji, które umożliwiłyby komitetowi prawidłową realizację jego funkcji monitorującej.
Komitet przekazał dyrektorowi generalnemu OLAF-u szczególne zalecenia, dotyczące zamieszczania w przyszłych sprawozdaniach określonych informacji, które mogą być użyteczne zarówno dla realizacji celów Komitetu Nadzoru, jak i wewnętrznego kierownictwa OLAF-u odpowiedzialnego za prowadzenie dochodzeń. Informacje te powinny określać m.in., kiedy miało miejsce zdarzenia będące przedmiotem dochodzenia; powinny wskazywać okresy przedawnienia czynów objętych dochodzeniem; analizę prawną nieprawidłowości objętych dochodzeniem; potencjalne sankcje lub konsekwencje prawne czynów objętych dochodzeniem i przewidywany termin zakończenia postępowania wraz z umotywowanym wyjaśnieniem. Komitet Nadzoru zalecił również zaniechanie praktyki "taktycznego zawieszania postępowania" przez OLAF, co nie pozwala na zakończenie dochodzenia i wyraził zaniepokojenie z powodu braku jasnej polityki dochodzeniowej.
Zalecenia te zostały zaakceptowane przez dyrektora generalnego OLAF-u. Jednakże OLAF musi jeszcze podjąć konkretne działania w odpowiedzi na zalecenia Komitetu Nadzoru, tworząc jaśniejsze procedury dochodzeniowe i zapewniając lepszą kontrolę analizy spraw.
IV-4. Opinie w sprawie wstępnego projektu budżetu OLAF-u na lata 2007 i 2008(22)
Komitet jest świadomy, że niezależność OLAF-u w sprawach budżetowych i administracyjnych ma bezpośredni wpływ na prowadzenie dochodzeń i operacji. Dyrektor generalny OLAF-u ma obowiązek konsultowania się z Komitetem Nadzoru w sprawie wstępnego projektu budżetu przed przesłaniem go do dyrekcji generalnej odpowiedzialnej za budżet(23).
W okresie sprawozdawczym Komitet Nadzoru wydał dwie opinie dotyczące tej kwestii. W odniesieniu do wstępnego projektu budżetu OLAF-u na rok 2008, komitet zalecił, aby OLAF wnioskował o dodatkowe etaty wyłącznie na potrzeby funkcji dochodzeniowej, którą należy wzmocnić zgodnie z nową strukturą organizacyjną. Komitet zalecił również dyrektorowi generalnemu OLAF-u, aby zapewnił stanowiska dla członków sekretariatu po to, aby mógł on wypełniać swoje zadania przy zachowaniu pełnej niezależności. Jednakże żadne z tych zaleceń nie zostało faktycznie uwzględnione przez dyrektora generalnego we wstępnym projekcie budżetu OLAF-u na rok 2008.
W odniesieniu do pracowników zatrudnionych na okres tymczasowy, stanowiących około 20 % personelu OLAF-u, których znaczna część prowadzi lub pomaga w prowadzeniu dochodzeń, komitet zalecił, by pracownicy zatrudniani byli raczej na stałych etatach, aby zapewnić ciągłość, skuteczność i niezależność dochodzeń. Brak stabilności pracy w tym sektorze negatywnie wpływa na lojalność, motywację i zaangażowanie personelu OLAF-u.
Komitet przekazał swe uwagi w tej sprawie wiceprzewodniczącemu Komisji Siimowi Kallasowi oraz z zadowoleniem przyjął porozumienie osiągnięte w maju 2007 r. przez OLAF, DG ds. Personelu i Administracji Komisji i przedstawicieli personelu, które przewidywało przeprowadzenie procedury sprawdzającej wobec pracowników zatrudnionych na okres tymczasowy, w celu przedłużenia ich umów na czas nieokreślony. Jednakże Komitet Nadzoru odnotował, że OLAF nie jest niezależny z perspektywy administracyjnej, ponieważ jego polityka zarządzania zasobami ludzkimi jest wdrażana przez DG ds. Personelu i Administracji. Kwestia ta budzi niepokój Komitetu, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na działalność dochodzeniową OLAF-u.
W kwestii zarządzania zasobami ludzkimi, komitet odnotował także pilną potrzebę, aby OLAF bardziej zadbał o poprawę zarządzania, co ma podstawowe znaczenie dla funkcji wspierania dochodzeń, mającej zasadnicze znaczenie dla niezależności OLAFu. Komitet Nadzoru stanowczo zaleca, aby OLAF przyjął solidną strategię dotyczącą zasobów, aby jak najlepiej wykorzystać istniejące zasoby w działalności dochodzeniowej, lepiej zarządzać obciążeniem pracą oraz zapewnić odpowiednią organizację zespołów dochodzeniowych. Przewodnicząca, która uczestniczyła w sesjach szkoleniowych OLAF-u w charakterze obserwatora, zaleciła, aby komitet zwrócił szczególną uwagę na potrzeby urzędników śledczych w zakresie odpowiednich i stałych szkoleń.
WNIOSKI I ZALECENIA
I. Głównym zadaniem Komitetu Nadzoru jest wzmacnianie niezależności OLAF-u poprzez systematyczne monitorowanie jego funkcji dochodzeniowej. Z tego względu niezależność komitetu stanowi jeden z podstawowych czynników gwarantujących niezależność OLAF-u.
II. W wypełnianiu swojej funkcji monitorującej Komitet Nadzoru starał się uzyskać pełen dostęp do akt spraw OLAF-u zarejestrowanych w elektronicznym systemie zarządzania sprawami ("CMS"). Komitet nie uzyskał dostępu do systemu w zakresie spraw objętych dochodzeniem w okresie sprawozdawczym. Okazało się, że stanowi to dla komitetu poważną przeszkodę w wypełnianiu obowiązków należących do zakresu jego kompetencji.
III. Komitet Nadzoru monitorował szereg akt w formie papierowej i zbadał 215 sprawozdań ze spraw objętych dochodzeniem trwających dłużej niż dziewięć miesięcy. Na tej podstawie komitet zalecił radykalne zmiany w zakresie informacji zawartej w sprawozdaniach, mających na celu wyczerpujące uzasadnienie przyczyn rażących opóźnień w dochodzeniach oraz zwrócenie uwagi na możliwość przedawnienia.
IV. Brak jasnych procedur dochodzeniowych i zorganizowanego nadzoru nad dochodzeniami przyczynia się do powstawania opóźnień o których mowa powyżej. Komitet Nadzoru zaleca, aby OLAF przyjął jasną politykę dochodzeniową. Komitet stanowczo zalecił całkowite przeredagowanie rozdziałów operacyjnych podręcznika proceduralnego OLAF-u, tak, aby stanowił on jasne i użyteczne narzędzie pracy dla urzędników śledczych, wraz z określeniem ścisłych terminów na zakończenie poszczególnych etapów dochodzenia.
V. Komitet Nadzoru stanowczo zalecił, aby OLAF wprowadził rygorystyczne mechanizmy kontroli wewnętrznej, aby uniknąć wszelkich możliwych konfliktów interesów, które mogłyby zagrozić niezależnemu prowadzeniu dochodzeń przez OLAF.
VI. W ostatnim czasie niepewność dotycząca umów na czas określony miała szkodliwy wpływ na morale personelu OLAF-u dlatego Komitet Nadzoru zalecił, aby pilnie rozwiązać ten problem. Pod koniec okresu sprawozdawczego częściowo zaradzono tym problemom.
VII. W obliczu palącej potrzeby silnego wspierania zarządzania i skutecznego kierownictwa, Komitet Nadzoru stanowczo zaleca poprawę technik zarządzania i kierownictwa w celu wspierania skutecznej pracy zespołowej i działań dochodzeniowych.
VIII. Komitet Nadzoru nawiązał bliższe kontakty z instytucjami wspólnotowymi oraz partnerami OLAF-u i stronami zainteresowanymi. Zdaniem komitetu korzystne byłoby zacieśnienie współpracy między Komisją i OLAF-em oraz usprawnienie wymiany informacji między OLAF-em a Eurojustem.
IX. Komitet Nadzoru śledził z uwagą zmiany przewidziane w ramach restrukturyzacji organizacyjnej OLAF-u i propozycje daleko idących zmian rozporządzenia (WE) nr 1073/99 regulującego funkcję dochodzeniową OLAF-u. Komitetowi zależało, aby zmiany organizacyjne nie zmniejszyły roli działu "Sędziowie i prokuratorzy" w OLAF-ie, który dzięki specjalistycznej wiedzy na temat właściwego prawa i procedur oraz dzięki kontaktom lokalnym może ułatwiać przejmowanie dochodzeń przez państwa członkowskie. Komitetowi Nadzoru zależało również, aby proponowane zmiany do rozporządzenia nie naruszyły niezależności OLAF-u, ani też roli, jaką odgrywa sam komitet.
X. Komitet Nadzoru stanowczo zalecił wzmocnienie zespołów dochodzeniowych poprzez stworzenie dodatkowych etatów; poprawę oferty szkoleń dla urzędników śledczych oraz, w celu umożliwienia skutecznej pracy Komitetu Nadzoru, zapewnienie odpowiedniej obsady jego sekretariatu oraz przydział dostatecznej ilości etatów w sekretariacie.
______
(1) Art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999.
(2) Art. 4 regulaminu wewnętrznego Komitetu Nadzoru OLAF-u (Dz- .U. L 33 z 7.2.2007) i art. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 4 listopada 2005 r. w sprawie mianowania członków Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U. L 312 z 29.11.2005, s. 49).
(3) Dz.U. C 202 z 18.8.2005.
(4) Dz.U. L 33 z 7.2.2007.
(5) Zobacz załącznik 1.
(6) Art. 12 regulaminu wewnętrznego Komitetu Nadzoru OLAF-u (Dz.U. L 33 z 7.2.2007).
(7) Tamże, art. 12 ust. 4 (Dz.U. L 33 z 7.2.2007).
(8) Tamże, art. 8 (Dz.U. L 33 z 7.2.2007).
(9) Tj. dochodzenia trwające dłużej niż dziewięć miesięcy, szkodliwość domniemanej nieprawidłowości, skutek finansowy, źródło informacji itd.
(10) Artykuł 8 ust. 4.
(11) Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 1/2005 (Dz. U. C 202 z 18.8.2005, str. 1).
(12) Zobacz załącznik 4.
(13) W okresie od grudnia 2005 r. do maja 2006 r. zgłoszono w ten sposób 34 sprawy, z czego 10 dotyczyło toczących się dochodzeń.
(14) Zobacz załącznik 3.
(15) 2005/2184/(INI), pkt 22.
(16) Podręcznik OLAF-u, str. 99, sprawy prima facie nie objęte postępowaniem: w przypadku gdy OLAF-owi przekazano informację, która w wyraźny i jednoznaczny sposób nie wchodzi w zakres jego kompetencji.
(17) Art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999.
(18) Zobacz załącznik 2.
(19) Art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999.
(20) Zobacz załącznik 3.
(21) Zobacz załącznik 4.
(22) Zobacz załącznik 5.
(23) Artykuł 6 decyzji Komisji z 28 kwietnia 1999 r. (Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 20).
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.123.1 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Sprawozdanie z działalności Komitetu Nadzoru OLAF-u (grudzień 2005 r. - maj 2007 r.). |
Data aktu: | 20/05/2008 |
Data ogłoszenia: | 20/05/2008 |