z dnia 25 listopada 2008 r.
dotycząca projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 332/2002 ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich
(CON/2008/77)
(2008/C 328/01)
(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2008 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 12 listopada 2008 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 332/2002 ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich(1), zwanego dalej "projektem rozporządzenia".
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z artykułu 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, ponieważ EBC zarządza pożyczkami udzielanymi w ramach tego instrumentu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
1. Uwagi ogólne
Obecnie obowiązujące rozporządzenie(2), przyjęte w lutym 2002 r., obniżyło górny limit wysokości pożyczki z 16 mld euro (w poprzedniej wersji rozporządzenia) do 12 mld euro(3). EBC uważa, że w obecnej sytuacji finansowej państwa członkowskie nie należące do strefy euro będą prawdopodobnie częściej niż pierwotnie zakładano występować o wsparcie w ramach średnioterminowej pomocy finansowej, a ich wnioski o taką pomoc będą prawdopodobnie opiewały na dużo wyższe kwoty, niż zakładano w 2002 r. Dlatego też EBC jest zdania, ze w związku z międzynarodową sytuacją gospodarczą i finansową potencjalne zapotrzebowanie na pomoc może być wyższe niż aktualnie obowiązujący limit w wysokości 12 mld euro. W związku z powyższym EBC popiera podniesienie górnego limitu do kwoty 25 mld euro, co umożliwi Wspólnocie reagowanie na potencjalne zapotrzebowanie na pomoc finansową.
2. Uwagi szczegółowe
Procedura zmiany wysokości górnego limitu
Projekt wprowadza w artykule 1 rozporządzenia (WE) nr 332/2002 nowy ustęp 3, który upoważnia Komisję do zmiany górnego limitu po otrzymaniu od Komitetu Ekonomiczno-Finansowego opinii zarówno stwierdzającej pilną potrzebę zmiany limitu, jak i określającej jego zmienioną wysokość. EBC wyraża poważne wątpliwości co do właściwości proponowanej procedury. Z jednej strony EBC uważa, że pilność nie usprawiedliwia wprowadzenia nowej procedury. W szczególności - biorąc pod uwagę, że projekt rozporządzenia ma zostać przyjęty w bardzo krótkim terminie - również w przyszłości Rada mogłaby podnieść ten limit w bardzo krótkim terminie. Z drugiej strony, EBC ma wątpliwości co do zgodności z prawem przekazania tych uprawnień Komisji(4). Dlatego EBC proponuje usunięcie tej nowej procedury z tekstu rozporządzenia. Takie rozwiązanie zostało również zasugerowane w odpowiedniej uchwale Parlamentu Europejskiego(5) i było przewidywane podczas prac przygotowawczych nad projektem rozporządzenia przez Radę.
3. Propozycje zmian
Propozycje zmian brzmienia projektu rozporządzenia wynikające z ewentualnego przyjęcia powyższych uwag zostały zawarte w załączniku.
Frankfurt nad Menem, dnia 25 listopada 2008 r.
Wiceprezes EBC | |
Lucas D. PAPADEMOS |
______
(1) KOM(2008) 717, wersja ostateczna.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 332/2002 z dnia 18 lutego 2002 r. ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich, Dz.U. L 53 z 23.2.2002, s. 1.
(3) Instrument wprowadzony na mocy rozporządzenia (WE) nr 332/2002 zastąpił instrument wprowadzony na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1969/88 z dnia 24 czerwca 1988 r. ustanawiającego jednorazowy mechanizm średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich (Dz.U. L 178 z 08.07.1988, s. 1).
(4) Jeżeli Rada miałaby przekazać Komisji uprawnienie do zwiększenia wysokości górnego limitu, musiałaby to uczynić w trybie art. 202 Traktatu. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości, jeżeli Rada przekazuje Komisji uprawnienia do wydania przepisów wykonawczych, może określić wyłącznie wymagania w zakresie wykonywania tych uprawnień określone wcześniej w decyzji dotyczącej procedury komitetowej (decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji, Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23) - zobacz wyrok z dnia 10 grudnia 1970 r. w sprawie 25/70 Köster, Rec. str. 1161. Procedura, w ramach której decyzja Komisji jest podejmowana po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego jest jedną z procedur określonych w decyzji dotyczącej procedury komitetowej. Dlatego EBC jest zdania, że w przypadku wniesienia do Trybunału skargi w tej sprawie bardzo trudno będzie obronić tezę o zgodności takiego przekazania uprawnień z prawem.
(5) Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2008 r. dotycząca projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 332/2002 ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich, P6_TA(2008) 0560.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.328.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia dotycząca projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 332/2002 ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich (CON/2008/77). |
Data aktu: | 25/11/2008 |
Data ogłoszenia: | 23/12/2008 |