Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie 61291 - Liechtensteinische Kraftwerke Anstalt i Telecom Liechtenstein AG.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie 61291 - Liechtensteinische Kraftwerke Anstalt i Telecom Liechtenstein AG

(Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Urzędu Nadzoru EFTA nr 177/02/COL z dnia 30 października 2002 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 80 z 27.3.2003, s. 27)

(2009/C 138/07)

(Dz.U.UE C z dnia 18 czerwca 2009 r.)

Projekt decyzji przedstawionej Urzędowi Nadzoru EFTA na mocy art. 9 rozdziału II protokołu 4 do Porozumienia pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (zwanego dalej "porozumieniem o nadzorze i Trybunale") dotyczy porozumienia zawartego pomiędzy Liechtensteinische Kraftwerke Anstalt ("LKW") a Telecom Liechtenstein AG w dniu 11 lipca 2006 r., mającego na celu restrukturyzację rynków telekomunikacyjnych w Liechtensteinie.

W dniu 1 grudnia 2006 r. Urząd Nadzoru EFTA otrzymał skargę skierowaną przeciwko Telecom Liechtenstein, LKW i Księstwu Liechtensteinu zawierającą zarzut naruszenia art. 53 i 59 Porozumienia EOG.

W dniu 23 listopada 2007 r. Dyrekcja ds. Konkurencji i Pomocy Państwa w Urzędzie Nadzoru EFTA wyraziła swoje zastrzeżenia wobec Stron porozumienia, iż niektóre jego elementy wydają się naruszać art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG i jest mało prawdopodobne, by kwalifikowały się do indywidualnego zwolnienia.

Pismami z dnia 5 grudnia i 13 grudnia 2007 r. LKW i Telecom Liechtenstein poinformowały, że chcą zaproponować zobowiązania w celu usunięcia zastrzeżeń wyrażonych przez Dyrekcję ds. Konkurencji i Pomocy Państwa.

W dniu 19 grudnia 2007 r. Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 2 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale i przekazał Stronom swoją wstępną ocenę zgodnie z art. 9 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale. Wstępna ocena Urzędu Nadzoru EFTA stwierdzała, że niektóre elementy przedmiotowego porozumienia wydają się naruszać art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG i jest mało prawdopodobne, by kwalifikowały się do indywidualnego zwolnienia.

W dniu 28 lutego 2008 r. LKW i Telecom Liechtenstein przedłożyły Urzędowi Nadzoru EFTA propozycje zobowiązań, będące odpowiedzią na wstępną ocenę z dnia 19 grudnia 2007 r.

W dniu 15 maja 2008 r. Urząd Nadzoru EFTA opublikował obwieszczenie w Dzienniku Urzędowym na podstawie art. 27 ust. 4 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale, zapraszając zainteresowane podmioty trzecie do składania uwag dotyczących zaproponowanych zobowiązań, do dnia 16 czerwca 2008 r.(1).

W odpowiedzi na powyższe obwieszczenie Urząd Nadzoru EFTA otrzymał w czerwcu 2008 r. uwagi od podmiotów trzecich i skarżącego.

W dniu 23 czerwca i 26 czerwca 2008 r. Urząd przekazał Stronom komentarze otrzymane w odpowiedzi na obwieszczenie, w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności.

Treść uwag otrzymanych od podmiotów trzecich w odpowiedzi na publikację obwieszczenia nie skłoniła Urzędu Nadzoru EFTA do ponownego rozważenia swoich zastrzeżeń.

W związku z tym Urząd Nadzoru EFTA doszedł do wniosku, że w świetle zaproponowanych zobowiązań i po przeprowadzeniu oceny uwag podmiotów trzecich i skarżącego, a także bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale, zobowiązania są wystarczające w kontekście zastrzeżeń zawartych we wstępnej ocenie Urzędu i nie ma już podstaw do podjęcia dalszych działań.

W decyzji na podstawie art. 9 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale nie stwierdzono naruszenia reguł konkurencji, lecz Strony zgadzają się podjąć działania naprawcze w odpowiedzi na zastrzeżenia zawarte we wstępnej ocenie Urzędu Nadzoru EFTA. W postępowaniu obie strony pragną uprościć wymogi administracyjne i prawne, które stanowią nieodłączny element pełnego postępowania wyjaśniającego w sprawie rzekomego naruszenia reguł konkurencji.

Ani strony, ani osoby trzecie nie zgłosiły do mnie w ramach tego postępowania żadnych zapytań ani uwag.

W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela, dnia 21 sierpnia 2008 r.

Per Andreas BJØRGAN

______

(1) Dz.U. C 118 z 15.5.2008, s. 31 oraz Suplement EOG nr 28 z 15.5.2008, s. 4.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.138.5

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie 61291 - Liechtensteinische Kraftwerke Anstalt i Telecom Liechtenstein AG.
Data aktu: 21/08/2008
Data ogłoszenia: 18/06/2009