Pomoc państwa C 21/09 (ex N 105/08, ex N 168/08 i ex N 169/08) - Infrastruktura portowa - finansowanie infrastruktury i urządzeń portu Pireus ze środków publicznych
Wezwanie do zgłaszania uwag na mocy art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 245/10)
(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2009 r.)
Pismem z dnia 13 lipca 2009 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego części wspomnianej wyżej pomocy.
Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń co do pozostałych środków, zgodnie z opisem znajdującym się w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, wobec których Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i pisma następującego po nim, na poniższy adres:
European Commission
Directorate-General for Transport and Energy
Directorate A
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22964104
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom greckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
I. POSTĘPOWANIE
W dniach 25 lutego i 28 marca 2008 r. władze greckie zawiadomiły Komisję o trzech środkach (sprawy N 105/08, N 168/08 i N 169/08) dotyczących kilku inwestycji w porcie Pireus.
Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające na mocy art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do kilku inwestycji (zob. poniżej) oraz postanowiła nie wnosić sprzeciwu wobec dwóch spośród zgłoszonych inwestycji. Pierwsza inwestycja tego rodzaju dotyczy budowy kładki dla pasażerów w części przeznaczonej dla ruchu pasażerskiego w porcie Pireus, której koszt całkowity wynosi 2.626.717 EUR (sprawa N 105/08). Komisja uznała, że odnośne finansowanie ze środków publicznych nie obejmuje elementów pomocy państwa. Drugi środek dotyczy budowy dwóch niewielkich pirsów w części przeznaczonej dla ruchu pasażerskiego w porcie Pireus, których koszt całkowity wynosi 2.467.800 EUR (sprawa N 105/08). W odniesieniu do tego środka Komisja uznała, że odnośne finansowanie ze środków publicznych obejmuje pomoc państwa zgodną ze wspólnym rynkiem.
II. OPIS ŚRODKÓW, W STOSUNKU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
Władze greckie planują pełne finansowanie ze środków państwowych budowy pirsu przy nabrzeżu I terminalu kontenerowego portu Pireus oraz zakupu urządzeń przynależnych do pirsu, o łącznej wartości wynoszącej 35.000.000 EUR (sprawa N 168/08). Środek ten będzie stanowić wyłączną korzyść dla Zarządu Portu Pireus (Piraeus Port Authority S.A., zwany dalej "PPA"), który będzie wykorzystywał i eksploatował tę infrastrukturę.
Ponadto władze greckie zamierzają również w pełni sfinansować koszty nabycia urządzeń załadowczych i rozładowczych, wynoszące łącznie 17.813.000 EUR w terminalu kontenerowym portu Pireus (sprawa N 169/08).
Część z tych urządzeń pozostaje do dyspozycji PPA, a pozostałe urządzenia stanowią część infrastruktury portowej udostępnianej posiadaczowi koncesji przyznawanej w drodze otwartego i przejrzystego ogólnoeuropejskiego przetargu publicznego. Zgodnie z warunkami umowy koncesyjnej, posiadacz koncesji jest zobowiązany do modernizacji nabrzeża II i budowy nowego nabrzeża III oraz świadczenia usług portowych w terminalu kontenerowym. Posiadacz koncesji konkuruje z PPA w zakresie świadczenia tych usług.
III. OCENA ŚRODKA POMOCY
Istnienie pomocy państwa
Komisja wyraża wstępną opinię, że interwencja państwa w budowę pirsu przy nabrzeżu I (sprawa N 168/08), jak również zakup wszystkich urządzeń (w ramach obydwu spraw N 168/08 i N 169/08) nie obejmuje pomocy państwa na poziomie użytkowników końcowych, ponieważ infrastruktura i urządzenia będą dostępne dla wszystkich użytkowników na zasadach otwartości i niedyskryminacji.
Komisja stoi na stanowisku, że finansowanie przez państwo urządzeń udostępnianych posiadaczowi koncesji nie stanowi pomocy państwa na poziomie posiadacza koncesji, ponieważ za ich wykorzystanie płaci on cenę rynkową na podstawie otwartego przetargu publicznego.
Niemniej jednak Komisja wyraża wstępną opinię, że finansowanie przez państwo budowy pirsu i wszystkich urządzeń stanowi pomoc państwa na rzecz PPA, ponieważ zwalnia PPA z kosztów inwestycji w infrastrukturę portu Pireus, które w normalnych warunkach musiałby on ponieść.
Zgodność pomocy
Pomoc państwa na rzecz PPA poddano ocenie zgodnie z art. 86 ust. 2 i art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE. Komisja wyraża wstępną opinię, że zgłoszonych projektów nie można uznać za zgodne z art. 86 ust. 2 Traktatu WE, ponieważ nie występuje określona odpowiednio i zgodnie z prawem usługa świadczona w ogólnym interesie gospodarczym, brak jest właściwego zobowiązania i gwarancji, że wypłacana rekompensata jest współmierna do realizowanego zadania.
W zakresie stosowania art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE, Komisja zauważa, iż wszystkie projekty poddane sprawdzeniu są zgodne z celami wspólnotowej polityki transportowej. Niemniej jednak należy ocenić, czy inwestycje można zrealizować przy mniejszym poziomie pomocy państwa lub bez niej. Należy poddać oddzielnej ocenie różne rodzaje infrastruktury, które obejmują projekty inwestycyjne. Komisja zwraca się zatem do władz greckich z prośbą o przedstawienie szczegółowego zestawienia kosztów inwestycji oraz interwencji państwa, w szczególności w odniesieniu do pirsu, który zostanie zbudowany przy nabrzeżu I, oraz elementów nadbudowy, które zostaną zainstalowane na nabrzeżu I.
Komisja zwraca uwagę, iż pirs przy nabrzeżu I terminalu kontenerowego to infrastruktura wymagająca zwykle poważnych nakładów inwestycyjnych oraz że tego rodzaju inwestycje w infrastrukturę nie są zwykle realizowane wyłącznie na zasadach handlowych. Może zatem wystąpić konieczność interwencji państwa.
Komisja uważa natomiast, iż urządzenia, które mają zostać zainstalowane na nabrzeżu I, oraz urządzenia, które mają zostać udostępnione PPA i posiadaczowi licencji, stanowią część tak zwanej nadbudowy finansowanej zwykle ze źródeł prywatnych na zasadach czysto handlowych. Komisja ma zatem wątpliwości, czy tego rodzaju pomoc państwa jest niezbędna oraz czy PPA nie byłby w stanie sfinansować zakupu tych urządzeń ze środków własnych. Ponadto, ze względu na fakt, że Komisja nie zajmowała się do tej pory sytuacjami finansowania przez państwo nadbudowy w tak dużych i konkurencyjnych portach, Komisja chciałaby poznać opinie zainteresowanych stron dotyczące tej kwestii.
Co więcej, fakt, iż państwo pokryje w pełni koszty elementów infrastruktury budzi wątpliwości, czy dana interwencja państwa jest proporcjonalna i ogranicza się do niezbędnego minimum.
Jeśli chodzi o konkurencję wewnątrz portów i między portami, Komisja wyraża wstępną opinię, że interwencja państwa w sprawdzane projekty nie będzie miała poważnego wpływu na konkurencję między PPA i posiadaczem koncesji, ponieważ posiadacz koncesji złożył ofertę w przetargu publicznym, uwzględniając z góry pozycję konkurencyjną PPA po wdrożeniu zgłaszanych projektów inwestycyjnych.
Komisja ma jednakże wątpliwości, czy pomoc państwa w zakresie finansowania infrastruktury eksploatowanej przez PPA nie ma negatywnego wpływu na konkurencję między portami oraz czy będzie miała wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi w stopniu sprzecznym ze wspólnym interesem. Wątpliwości te są szczególnie poważne w przypadku nabycia urządzeń (elementów nadbudowy), ponieważ tego rodzaju infrastrukturę finansują zwykle sami operatorzy portów.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.245.21 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 21/09 (ex N 105/08, ex N 168/08 i ex N 169/08) - Infrastruktura portowa - finansowanie infrastruktury i urządzeń portu Pireus ze środków publicznych - Wezwanie do zgłaszania uwag na mocy art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 13/10/2009 |
Data ogłoszenia: | 13/10/2009 |