(2009/C 25/01)
(Dz.U.UE C z dnia 31 stycznia 2009 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ
1. PRZYWOŁUJE:
– swoją rezolucję z 15 czerwca 2000 r. ustanawiającą europejską przestrzeń badawczą (EPB)(1) w następstwie konkluzji prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się 23 i 24 marca 2000 r. w Lizbonie; Unia Europejska przyjęła wówczas strategię lizbońską, zgodnie z którą gospodarka unijna oparta na wiedzy ma stać się najbardziej konkurencyjna i dynamiczna na świecie;
– konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się 22 i 23 marca 2005 r.; przewidziano wtedy odnowienie strategii lizbońskiej, kładąc szczególny nacisk na wiedzę, innowacje i optymalne wykorzystanie kapitału ludzkiego;
– zieloną księgę zatytułowaną "Europejska przestrzeń badawcza: nowe perspektywy" przyjętą przez Komisję 4 kwietnia 2007 r., w której zaproponowano kilka celów priorytetowych, dążąc do zwiększenia roli i rozszerzenia europejskiej przestrzeni badawczej, tak by w pełni przyczyniała się ona do realizacji odnowionej strategii lizbońskiej;
– konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się 13 i 14 marca 2008 r.; wezwano w nich do wprowadzenia "piątej swobody", by usunąć przeszkody w swobodnym przepływie wiedzy;
– swoje konkluzje w sprawie przyszłości nauki i techniki w Europie z 23 listopada 2007 r., w których zaapelowano, by w większym stopniu finansować badania naukowe ze środków publicznych i prywatnych oraz by zwiększyć kadrę zaangażowaną w badania;
– swoje konkluzje z 30 maja 2008 r. zatytułowane "Zapoczątkowanie procesu lublańskiego - ku pełnemu urzeczywistnieniu europejskiej przestrzeni badawczej"; celem procesu jest usprawnienie systemu zarządzania europejską przestrzenią badawczą, a w konkluzjach podkreślono w szczególności konieczność opracowania wspólnej długofalowej wizji tej przestrzeni opartej na celach strategii lizbońskiej;
– komunikat Komisji z 26 listopada 2008 r. zatytułowany "Plan rekonwalescencji gospodarki europejskiej dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia", w którym proponuje się w szczególności środki wspierania gospodarki opartej na wiedzy, m.in. tych MŚP, które w znacznym stopniu opierają się na badaniach i dla których obecny kryzys finansowy stanowi szczególne zagrożenie.
2. ZACHĘCA Wspólnotę i państwa członkowskie do dalszego koordynowania działalności w zakresie badań i rozwoju technologicznego, aby zapewnić wzajemną spójność polityk krajowych i polityki wspólnotowej;
3. POTWIERDZA znaczenie wzmocnienia bazy naukowej i technicznej w całej Europie oraz rozwoju jej konkurencyjności w ramach dążenia do trwałego rozwoju, w tym ochrony środowiska, a także zaspokajania potrzeb obywateli, dzięki ustanowieniu europejskiej przestrzeni badawczej, w której następuje swobodny przepływ badaczy, wiedzy naukowej i technologii;
4. PODKREŚLA, że działania koordynujące oraz współpraca w europejskiej przestrzeni badawczej są dobrowolne i prowadzone w różnych konfiguracjach w duchu bliskiej współpracy między Wspólnotą i państwami członkowskimi przy odpowiednim zaangażowaniu państw uczestniczących w programie ramowym w zakresie badań i rozwoju technologicznego i z należytym uwzględnieniem zasady pomocniczości;
5. PRZYPOMINA, że obok programu ramowego w zakresie badań i rozwoju technologicznego istnieje na szczeblu europejskim wiele innych ważnych inicjatyw, takich jak EUREKA i COST, które nadal odgrywają zasadniczą rolę w tworzeniu prawdziwego ducha współpracy. Ponadto w Europie istnieją różne instytucje naukowe na najwyższym poziomie, w tym międzyrządowe organizacje i laboratoria naukowe(2), które przyczyniają się do tego, że europejskie badania są uznawane na całym świecie.
6. PRZYPOMINA, że patent wspólnotowy stanowiłby istotną część systemu praw własności intelektualnej, który jest już stopniowo wprowadzany przez UE, i że Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT) wraz z mającymi powstać w powiązaniu z nim wspólnotami wiedzy i innowacji powinny odegrać kluczową rolę w zbliżeniu działań w zakresie badań, innowacji i edukacji prowadzonych w całej Europie.
7. POTWIERDZA, że europejska przestrzeń badawcza stanowi jeden z najważniejszych elementów strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia, i ZAZNACZA, że konieczne jest zapewnienie pełnej operacyjności tej przestrzeni oraz jej całkowitego udziału w tworzeniu trójkąta wiedzy (badania, innowacje i kształcenie); europejska przestrzeń badawcza jest motorem konkurencyjności międzynarodowej i trwałego rozwoju Europy i stanowi podstawę jej aspiracji do osiągnięcia statusu wiodącej gospodarki i społeczeństwa opartych na wiedzy;
8. W tym kontekście UWAŻA, że rosnąca światowa konkurencja w zakresie badań i pojawienie się globalnych wyzwań społecznych zmuszają do przyspieszenia pełnego urzeczywistnienia europejskiej przestrzeni badawczej, także w jej wymiarze zewnętrznym;
9. ZATWIERDZA zamieszczoną w załączniku "wizję europejskiej przestrzeni badawczej w roku 2020", którą opracowały razem państwa członkowskie i Komisja w ramach pierwszego etapu procesu lublańskiego;
10. ZACHĘCA państwa członkowskie i Komisję do szerokiego rozpowszechniania tej wspólnej wizji wśród zainteresowanych podmiotów i ogółu społeczeństwa, do szybkiego ukierunkowania polityk i działań na realizację tej wizji, a w konsekwencji - do jej omawiania, aktualizowania i pogłębiania w ramach procesu lublańskiego;
11. ZWRACA SIĘ do państw członkowskich i Komisji o uwzględnienie tej wizji w refleksjach na temat strategii lizbońskiej po 2010 roku;
12. ZACHĘCA przyszłe prezydencje, aby, opracowując propozycje dotyczące zarządzania europejską przestrzenią badawczą, wzięły pod uwagę tę wizję i jej potencjalną ewolucję oraz PODKREŚLA potrzebę wykorzystania w pełni potencjału istniejących struktur koordynacyjnych, takich jak CREST, we wszelkich działaniach związanych z inicjatywami powstałymi w europejskiej przestrzeni badawczej;
13. ZACHĘCA Komisję, by przed końcem 2009 roku zaproponowała określoną liczbę wskaźników monitorowania i kryteriów oceny służących określeniu postępów w realizacji wizji europejskiej przestrzeni badawczej w roku 2020.
______
(1) Dz.U. C 205 z 17.7.2000, s. 1.
(2) Jak np. Europejska Organizacja Badań Jądrowych (CERN), Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), Europejska Organizacja Badań Astronomicznych na Półkuli Południowej (ESO), Europejskie Laboratorium Biologii Molekularnej (EMBL) i inne.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.25.1 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Konkluzje w sprawie określenia wizji europejskiej przestrzeni badawczej w roku 2020. |
Data aktu: | 31/01/2009 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2009 |