(2009/C 36/07)
(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2009 r.)
Projekt decyzji przedstawiony Komisji na mocy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 odnosi się do pewnych praktyk stosowanych przez spółkę E.ON. Zastrzeżenia dotyczą ograniczania zdolności wytwórczych w celu zwiększenia cen energii elektrycznej, zniechęcania stron trzecich do inwestycji w zakresie wytwarzania energii na niemieckim rynku hurtowym energii elektrycznej, faworyzowania spółek zależnych i przerzucania kosztów na konsumentów końcowych na niemieckim rynku bilansującym, a także uniemożliwiania producentom energii z innych państw członkowskich sprzedaży energii bilansującej na rynkach bilansujących E.ON.
Komisja wszczęła postępowanie w celu podjęcia decyzji na mocy rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003 i w dniu 7 maja 2008 r. wydała wstępną ocenę, o której mowa w art. 9 ust. 1 wymienionego rozporządzenia. W następstwie dyskusji ze służbami Komisji spółka E.ON przedłożyła propozycję zobowiązań, jakie gotowa jest zaciągnąć w dniu 27 maja 2008 r.
W dniu 12 czerwca 2008 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie podsumowujące zastrzeżenia i zobowiązania oraz wzywające zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag dotyczących wspomnianego zawiadomienia w ciągu jednego miesiąca od daty jego publikacji. Uwagi otrzymane w odpowiedzi na to wezwanie potwierdziły w znacznej mierze, że zaciągnięte zobowiązania były wystarczające aby zlikwidować obawy wyrażone w ocenie wstępnej.
W związku z tym Komisja stwierdza, że w świetle zobowiązań zaciągniętych przez spółkę E.ON i bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 postępowanie powinno zostać zakończone.
W decyzji wydanej na mocy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nie stwierdzono naruszenia wspólnotowych reguł konkurencji, ale w odpowiedzi na wątpliwości wyrażone przez Komisję w ocenie wstępnej spółka wyraziła zgodę na zastosowanie środków zaradczych. W postępowaniu obydwie strony pragną uprościć wymogi administracyjne i prawne, które stanowią nieodłączny element pełnego postępowania wyjaśniającego w sprawie rzekomego naruszenia reguł konkurencji. Dlatego w kilku decyzjach przyjętych już przez kolegium komisarzy(2) uznano, że wymóg należytego przebiegu postępowania jest spełniony, jeśli zainteresowane przedsiębiorstwo poinformuje Komisję, że otrzymało wystarczający dostęp do informacji uznawanych przez nie za konieczne do zaproponowania zobowiązań mających rozwiać wątpliwości wyrażone przez Komisję.
Niniejsza sprawa została przeprowadzona w taki sam sposób - spółka E.ON złożyła Komisji w tym celu oświadczenie w dniu 29 października 2008 r.
W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.
Bruksela, 10 listopada 2008 r.
Michael ALBERS |
______
(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników prowadzących spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji -(Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21).
(2) Zob. decyzja z dnia 22 czerwca 2005 r. COMP/39.116-Coca-Cola; decyzja z dnia 19 stycznia 2005 r. COMP/37.214- DFB; decyzja z dnia 14 września 2007 r. COMP/39.142-Toyota.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.36.7 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawach COMP/39.388 — Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej. |
Data aktu: | 10/11/2008 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2009 |