z dnia 26 listopada 2008 r.
dotyczącej procedury na podstawie art. 82 traktatu we oraz art. 54 porozumienia EOG
(Sprawy COMP/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej)
(notyfikowanej jako dokument nr C(2008) 7367 wersja ostateczna)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 36/08)
(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2009 r.)
Dnia 26 listopada 2008 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą procedury na podstawie art. 82 Traktatu WE. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)Komisja niniejszym publikuje tę decyzję mając na uwadze prawnie uzasadniony interes przedsiębiorstw związany z ochroną ich tajemnic handlowych. Pełen tekst omawianej decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:
http://ec.europa.eu/comm/competition/antitrust/cases/index/
(1) Decyzja skierowana jest do spółki E.ON AG, Düsseldorf (zwanej dalej "E.ON") i dotyczy dwóch spraw: sprawy związanej z niemieckim rynkiem hurtowym energii elektrycznej oraz sprawy związanej z niemieckim rynkiem bilansującym. Zgodnie z tą decyzją zobowiązania, które gotowa jest zaciągnąć spółka E.ON aby zakończyć obie sprawy stały się wiążące. Komisja uznała, że w obliczu zaciągniętych zobowiązań nie ma podstaw do podejmowania przez nią dalszych działań.
(2) Jeśli chodzi o sprawę dotyczącą niemieckiego rynku hurtowego energii elektrycznej, Komisja obawiała się, że spółka E.ON mogła opracować strategię służącą zmniejszeniu dostępnych zdolności wytwórczych (ograniczając dostawę energii z niektórych zakładów na rynku krótkoterminowym - giełda energii EEX) w celu podniesienia cen energii elektrycznej ze szkodą dla konsumentów, nadużywając tym samym swojej dominującej pozycji na niemieckim rynku hurtowym energii elektrycznej. Komisja obawiała się również, że strategia ta mogła zostać uzupełniona średnio- i długoterminową strategią spółki E.ON mającą na celu zniechęcenie rzeczywistych lub potencjalnych konkurentów do wejścia na rynek wytwarzania energii i ograniczenie tym samym wielkości tego rynku.
(3) Jeśli chodzi o sprawę dotyczącą niemieckiego rynku bilansującego energii elektrycznej, zachodziła obawa, że spółka E.ON mogła nadużyć swojej dominującej pozycji na rynku popytu rezerw wtórnej energii bilansującej na obszarze objętym siecią E.ON w rozumieniu art. 82 Traktatu WE, po pierwsze podnosząc koszty własne w celu wsparcia swoich spółek zależnych zajmujących się wytwarzaniem energii, jednocześnie przerzucając wyższe koszty na konsumentów, a po drugie uniemożliwiając producentom energii z innych państw członkowskich wywóz energii bilansującej na rynek bilansujący E.ON.
(4) Komisja uważa, że zobowiązania zaciągnięte po wstępnej ocenie oraz uwagi przedstawione przez zainteresowane strony trzecie są wystarczające aby uznać, że nie zachodzi ryzyko zakłócenia konkurencji. Po pierwsze, wyzbycie około 5.000 MW zdolności wytwórczych spółki E.ON rozwiało wątpliwości dotyczące rynku hurtowego. Wyzbycie to eliminuje bodźce do ograniczenia zdolności wytwórczych oraz możliwość uczynienia tego w sposób przynoszący zyski, jaka istniała zwłaszcza ze względu na strukturę portfela elektrowni E.ON. Sprzedaż elektrowni pomoże również rzeczywistym i potencjalnym konkurentom uzyskać dostęp do nowych elektrowni lub elektrowni korzystających z technologii, których konkurenci ci nie posiadają. Konkurenci uzyskają ponadto dostęp do nowych terenów, co umożliwi im uzyskanie (lub odzyskanie) jeszcze większych zdolności wytwórczych dzięki nowym elektrowniom. Po drugie, wyzbycie się przez spółkę E.ON działalności związanej z systemem przesyłowym obejmującym sieć przesyłową 380/220 kV, a także działalności związanej z eksploatacją systemu przesyłowego na obszarze kontroli E.ON oraz powiązanej z tym działalności rozwiało wątpliwości związane z rynkiem bilansującym wynikające z wertykalnie zintegrowanej struktury E.ON, spółki zajmującej się wytwarzaniem/ dostarczaniem energii oraz jej przesyłaniem.
(5) W decyzji stwierdzono, że w obliczu złożonych zobowiązań, nie ma podstaw do podejmowania dalszych działań przez Komisję.
(6) Na posiedzeniu w dniu 3 listopada 2008 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał przychylną opinię w tej sprawie.
______
(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.36.8 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 26 listopada 2008 r. dotyczącej procedury na podstawie art. 82 traktatu we oraz art. 54 porozumienia EOG (Sprawy COMP/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej). |
Data aktu: | 13/02/2009 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2009 |