Pomoc państwa C 8/10 (ex N 21/09 i NN 15/10) - Pomoc na restrukturyzację spółki Varvaressos SA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 126/07)
(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2010 r.)
Pismem z dnia 9 marca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Pismem z dnia 15 stycznia 2009 r. Grecja zgłosiła Komisji planowany środek pomocy na restrukturyzację spółki Varvaressos SA (zwanej dalej "Varvaressos"), oparty na dokapitalizowaniu przedsiębiorstwa.
OPIS BENEFICJENTA I RESTRUKTURYZACJI
Spółka Varvaressos powstała w 1975 r. i od tej pory prowadzi działalność na rynku produkcji i handlu włóknami. Od 2009 r. spełnia kryteria dotyczące średniego przedsiębiorstwa zgodnie z zaleceniem Komisji z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw(1). Niemniej jednak do celów niniejszej oceny beneficjent traktowany będzie jak duże przedsiębiorstwo, ponieważ pierwszą (niezgłoszoną) pomoc otrzymał w momencie, kiedy znajdował się powyżej progu ustalonego dla dużych przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwo ma siedzibę w regionie kwalifikującym się do pomocy regionalnej na mocy art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE.
Nominalna kwota zgłoszonej pomocy państwa wynosi 16,4 mln EUR i ma formę zastrzyku kapitału w wysokości 14 mln EUR oraz gwarancji dla wartej 2,4 mln EUR pożyczki na ratowanie, zatwierdzonej uprzednio przez Komisję w dniu 16 lipca 2008 r. Komisja ustaliła ponadto, że w maju 2007 r. przedsiębiorstwo otrzymało inną pomoc w postaci gwarancji państwowej stanowiącej zabezpieczenie rozłożenia istniejących pożyczek bankowych. W tym wypadku wartość elementu pomocy państwa wyniosłaby 1,85 mln EUR. A zatem całkowita kwota pomocy państwa wynosi 18,25 mln EUR.
W planie restrukturyzacji przewidziano reorganizację działalności przedsiębiorstwa oraz sposobu zarządzania poprzez zwiększenie udziału bardziej opłacalnych wyrobów w produkcji, inwestycje kapitałowe, zmniejszenie zatrudnienia, obniżkę kosztów działalności oraz restrukturyzację aktywów. Ogólnym celem przedstawionego planu jest modernizacja przedsiębiorstwa oraz uzyskanie opłacalności produkcji.
OCENA
W odniesieniu do ww. środków Komisja uważa, że zgłoszony środek w postaci zastrzyku kapitału stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu TFUE. Ponadto udzielona wcześniej i niezgłoszona gwarancja państwa w odniesieniu do istniejących pożyczek, również stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Komisja przeanalizowała wymienione środki pomocy w świetle wytycznych z 2004 r. w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji.
Komisja postanowiła wszcząć procedurę przewidzianą w art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE, ponieważ ma wątpliwości, czy zostały spełnione wszystkie warunki niezbędne dla zatwierdzenia pomocy na restrukturyzację na korzyść spółki Varvaressos, a w szczególności, czy:
– Varvaressos kwalifikuje się do otrzymania pomocy na restrukturyzację. Z uwagi na wcześniejszą pomoc państwa, którą przedsiębiorstwo otrzymało w 2007 r., zasada jednorazowej pomocy ("pierwszy i ostatni raz") mogła zostać naruszona; co więcej, Komisja ma wątpliwości, czy już w 2007 r. spółkę Varvaressos można było uznać za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji,
– plan zdoła przywrócić długoterminową rentowność przedsiębiorstwa, ponieważ przewidziane ramy czasowe przywracania rentowności przestały być realistyczne. Ponadto przedstawione badania rynku pochodzą z 2007 r. i można by je uznać za przestarzałe,
– uniknięto nadmiernego zakłócenia konkurencji. Domniemane środki wyrównawcze wydają się być niezbędne do osiągnięcia długoterminowej rentowności beneficjenta, a w związku z tym nie są zgodne z warunkami określonymi w wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw,
– pomoc została ograniczona do minimum. Zaproponowany wkład własny można by zakwalifikować jako odpowiedni z punktu widzenia wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw, ale wniosek ten zasadza się na założeniu, że w 2007 r. spółkę Varvaressos można było zakwalifikować jako przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji, oraz że jego siedziba mieści się w regionie uzyskującym pomoc w związku ze szczególnymi potrzebami w zakresie rozwoju.
Komisja postanowiła wszcząć postępowanie przewidziane w art. 108 ust. 2 TFUE, biorąc pod uwagę możliwość odwołania swojej decyzji z dnia 16 lipca 2008 r. zatwierdzającej pomoc na ratowanie spółki Varvaressos.
Przede wszystkim decyzja w sprawie pomocy na ratowanie z 2008 r. opierała się na nieprawdziwych informacjach, mających decydujące znaczenie dla sprawy, ponieważ w listopadzie 2007 r. Grecja powiadomiła Komisję w swoim zgłoszeniu dotyczącym pomocy na ratowanie, że spółka Varvaressos nie otrzymała wcześniej ani pomocy na ratowanie, ani pomocy na restrukturyzację.
To sprawiło, że Komisja uznała gwarancję państwa za zgodną z pkt 25 lit. d) wytycznych, tj. za pomoc ograniczoną do kwoty obliczonej za pomocą formuły określonej w załączniku do wytycznych.
Komisja uznała również, że gwarancje państwa były zgodne z pkt 25 lit. e) wytycznych, tj. z zasadą jednorazowej pomocy (zasadą "pierwszy i ostatni raz"). W związku z tym, zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE, konieczne może się okazać odwołanie decyzji w sprawie pomocy na ratowanie(2).
TEKST LISTU
______
(1) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
(2) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.126.7 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 8/10 (ex N 21/09 i NN 15/10) - Pomoc na restrukturyzację spółki Varvaressos SA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
Data aktu: | 18/05/2010 |
Data ogłoszenia: | 18/05/2010 |