Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa C 25/10 (ex N 212/10) - Restrukturyzacja Educational Building Society - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - IRLANDIA

Pomoc państwa C 25/10 (ex N 212/10) - Restrukturyzacja Educational Building Society

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 300/07)

(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2010 r.)

Pismem z dnia 11 października 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze Irlandii o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom irlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

(1) W dniu 2 czerwca 2010 r. Komisja wyraziła tymczasową zgodę na dokapitalizowanie oszczędnościowej kasy mieszkaniowej Educational Building Society (zwanej dalej "EBS") stanowiące pomoc nadzwyczajną, pod warunkiem przedłożenia przez władze Irlandii do dnia 30 czerwca 2010 r. planu restrukturyzacji EBS(1). Władze irlandzkie przedstawiły plan restrukturyzacji EBS przed terminem, w dniu 31 maja 2010 r.

II. FAKTY

(2) EBS jest największą oszczędnościową kasą mieszkaniową w Irlandii i ósmą pod względem wielkości instytucją finansową prowadzącą działalność w Irlandii. EBS prowadzi działalność jedynie w Irlandii, oferując swoim członkom tradycyjne produkty z zakresu bankowości detalicznej (programy oszczędnościowe, kredyty hipoteczne) stosownie do celów właściwych oszczędnościowej kasie mieszkaniowej. Zgodnie ze sprawozdaniem rocznym za 2009 r. łączna kwota bilansowa EBS na dzień 31 grudnia 2009 r. wyniosła 21,5 mln EUR. W 2008 r. EBS odnotowała stratę w wysokości 38 mln EUR, zaś w 2009 r. - stratę w wysokości 78,8 mln EUR, spowodowaną przede wszystkim utratą wartości pożyczek na nieruchomości komercyjne w wysokości 197,4 mln EUR.

(3) EBS skorzystało z kilku środków pomocy: z dokapitalizowania, środków na rzecz ratowania aktywów oraz gwarancji dla swoich instrumentów dłużnych. Dokapitalizowanie, którego wynikiem była nacjonalizacja EBS,

opiewa na kwotę 875 mln EUR; kwota ta będzie wypłacana w ratach. Środek na rzecz ratowania aktywów wiąże się z wykupieniem przez krajową agencję ds. zarządzania aktywami w Irlandii (National Asset Management Agency, NAMA) przede wszystkim pożyczek na rozwój gruntów i nieruchomości w kwocie około 900 mln EUR. Ponadto większość zobowiązań EBS znajduje pokrycie w ramach różnych programów gwarancyjnych w Irlandii(2).

(4) Zgodnie z planem restrukturyzacji, który obejmuje okres od 2010 r. do 2014 r., EBS zakończyła - począwszy od kwietnia 2009 r. - udzielanie pożyczek na zakup gruntów i na rozwój, a także udzielanie pożyczek komercyjnych, skupiając się na działalności związanej z detalicznymi kredytami hipotecznymi oraz detalicznymi programami oszczędnościowymi. EBS pozyskała znaczący udział w rynku kredytów hipotecznych (około [10-20](*) % w porównaniu z [5-10] % przed kryzysem), który zostanie utrzymany, mimo że wielkość rynku (wartość nowych kredytów brutto) zdecydowanie się zmniejszyła: z 23 mld EUR w 2008 r. do około 8 mld EUR w 2009 r. Obciążenia związane z utratą wartości osiągną najwyższą wartość w 2010 r., a następnie zdecydowanie spadną. Jeżeli chodzi o finanse, EBS zmierza do zgromadzenia większej ilości depozytów (zarówno depozytów detalicznych, jak i firmowych) i w dalszym ciągu będzie zamykać finansowanie hurtowe, zasadniczo zastępując finansowanie krótkoterminowe finansowaniem długoterminowym. EBS zmniejszy ponadto swój wskaźnik kosztów do przychodów.

(5) EBS zacznie ponownie odnotowywać zyski w 2012 r. oraz w 2013 r. - zakładając odpowiednio scenariusz podstawowy oraz scenariusz skrajny. Współczynnik kapitału podstawowego warstwy 1 pozostanie na poziomie powyżej 8 % określonym przez organ regulacyjny w przypadku obu scenariuszy. Udziały własnościowe członków EBS zostały uchylone. Obecnie państwo próbuje sprzedać bank, [...]. Biorąc pod uwagę, że bank jest niewielki, nie posiada samodzielnych jednostek zależnych oraz nie prowadzi działalności możliwej do wydzielenia, nie zaplanowano żadnych transakcji zbytu. Ponadto bilans banku nie spowoduje zmniejszenia jego obecności na rynku w okresie restrukturyzacji. Władze irlandzkie utrzymują, że stała obecność EBS jest istotna dla zachowania stabilności finansowej, a także poprawy zaopatrzenia w detaliczne kredyty hipoteczne, ponieważ większość instytucji finansowych obecnych w Irlandii wycofuje się i znacząco ogranicza swoją działalność w obszarze kredytów hipotecznych. Władze Irlandii wskazują na fakt, że tendencja ta utrzyma się w perspektywie krótko- i średnioterminowej.

III. OCENA

(6) Udzielając zgody na dokapitalizowanie EBS kwotą 875 mln EUR, Komisja wskazała na obowiązek przedłożenia szczegółowego planu restrukturyzacji, w którym uwzględnione zostaną wszystkie środki pomocy przyznane EBS. W dniu 31 maja 2010 r. Komisja otrzymała plan restrukturyzacji, oparty na założeniu, że EBS pozostanie podmiotem samodzielnym. Następnie władze irlandzkie wskazały na fakt, że aktywnie działają na rzecz sprzedaży EBS osobie trzeciej. Każda transakcja sprzedaży mogłaby wpłynąć na plan restrukturyzacji i spowodować konieczność przedłożenia kolejnego planu restrukturyzacji po dokonaniu sprzedaży. Komisja przeprowadzi bieżącą ocenę zgodności środka w niniejszej decyzji wstępnej w oparciu o bieżący plan restrukturyzacji, jednak decyzja ostateczna będzie musiała opierać się na sytuacji EBS w momencie przyjęcia decyzji ostatecznej.

(7) Jeżeli chodzi o zdolność planu restrukturyzacji do przywrócenia długoterminowej rentowności EBS, Komisja rozważa, czy niektóre założenia przyjęte w planie są umotywowane i w związku z tym wzywa władze irlandzkie do przedstawienia dalszych informacji celem uzasadnienia.

(8) Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy pomoc stanowi niezbędne minimum, jako że współczynniki kapitałowe EBS w dalszym ciągu utrzymują się znacznie powyżej minimum określonego przez finansowy organ regulacyjny w scenariuszu podstawowym.

(9) Komisja ma również wątpliwości, czy podjęto wystarczające środki w celu wyrównania zakłócających skutków pomocy, biorąc pod uwagę wysoką kwotę pomocy, jaką otrzymało EBS - zarówno wyrażoną w wartościach bezwzględnych (w tym element pomocy w postaci gwarancji), jak i za

pomocą aktywów ważonych ryzykiem. Komisja podaje ponadto w wątpliwość, czy brak podaży na rynku kredytów hipotecznych w Irlandii faktycznie utrzyma się przez kilka lat, jak utrzymują władze irlandzkie. Komisja wzywa strony trzecie do przedstawienia uwag odnośnie do tego stanowiska.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Zob. decyzja Komisji w sprawie N 160/10, Capital support measures in relation to EBS (Dz.U. C 217 z 11.8.2010, s. 2).

(2) Zob. decyzja Komisji w sprawie NN 48/08, Guarantee Scheme for Banks in Ireland (Dz.U. C 312 z 6.12.2008, s. 2), decyzja Komisji w sprawie N 349/09, Eligible Liabilities Guarantee Scheme (Dz.U. C 72 z 20.3.2010, s. 6). Program został następnie przedłużony na nowych warunkach w dniu 31 maja 2010 r., na mocy decyzji Komisji w sprawie N 198/10, Prolongation of the Eligible Liabilities Guarantee Scheme, (Dz.U. C 191 z 15.7.2010, s. 1) oraz w dniu 29 czerwca 2010 r. na mocy decyzji Komisji w sprawie N 254/10, Second prolongation of the Eligible Liabilities Guarantee Scheme, (Dz.U. J C 238 z 3.9.2010, s. 2). Program gwarancji na zobowiązania krótkoterminowe pokrywane przez ELG został przedłużony w dniu 21 września 2010 r. na mocy decyzji Komisji w sprawie N 347/10, Short term guarantees under the ELG scheme from September to December 2010, jeszcze nieopublikowanej.

(*) Zawiera tajemnicę handlową, w miarę możliwości cyfry zastąpiono zakresem liczbowym w [nawiasach].

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.300.17

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa C 25/10 (ex N 212/10) - Restrukturyzacja Educational Building Society - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 06/11/2010
Data ogłoszenia: 06/11/2010