Pomoc państwa C 38/09 (ex NN 58/09) - Nowy system finansowania z podatków publicznego radia i telewizji w Hiszpanii
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 8/12)
(Dz.U.UE C z dnia 14 stycznia 2010 r.)
Pismem z dnia 2 grudnia 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Królestwo Hiszpanii o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
Rue de Spa 3
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Królestwu Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
1. PROCEDURA
Dnia 22 czerwca 2009 r. Komisja otrzymała skargę, w której zwrócono uwagę na plany hiszpańskiego rządu dotyczące zmiany systemu finansowania krajowego nadawcy publicznego RTVE. Dnia 5 sierpnia 2009 r. Komisja zwróciła się do władz hiszpańskich o udzielenie informacji oraz o złożenie oficjalnego zgłoszenia. Dnia 1 września 2009 r. weszła w życie nowa ustawa (ustawa 8/2009). W dniach 21 września, 22 i 26 października 2009 r. Hiszpania przekazała Komisji informacje dotyczące nowego systemu, nie dokonała jednak zgłoszenia.
2. OPIS ŚRODKA
Nowa ustawa zmienia ustawę 17/2006, którą Komisja zatwierdziła w 2005 r.(1). Dotyczy ona powierzenia RTVE misji świadczenia usługi publicznej oraz definicji tej misji zawartej w ustawie 17/2006, a ponadto zawiera bardziej szczegółową definicję obowiązków w tym zakresie. Ustawa ta stanowi między innymi o wycofaniu ze skutkiem natychmiastowym wszelkich reklam, telezakupów, działań promocyjnych oraz emisji udostępnianych na życzenie. Hiszpania zamierza wyrównać brak przychodów z tego tytułu, zwiększając wkład własny w ramach ogólnej rocznej rekompensaty z tytułu świadczenia usługi publicznej, która wynosi 1,2 mld EUR i ma zostać nieco zwiększona w kolejnych latach.
Łączna kwota rekompensaty składać się będzie z wyrównania ze środków budżetowych, wypłacanego zgodnie z dotychczasowym systemem na mocy ustawy 17/2006 (około 500 mln EUR) oraz z nowych dochodów pochodzących z trzech nowych środków podatkowych wprowadzonych lub zmienionych nową ustawą:
– podatku w wymiarze 3 % przychodów komercyjnych nadawców programów niekodowanych oraz 1,5 % przychodów nadawców telewizji płatnej,
– podatku w wymiarze 0,9 % dochodów operatorów łączności elektronicznej,
– udziału w wysokości 80 % dotychczasowej opłaty za wykorzystanie widma radiowego, do kwoty 330 mln EUR.
Gdyby dochód z trzech nowych źródeł wpływów podatkowych okazał się niewystarczający do pokrycia różnicy między dotychczasową rekompensatą za świadczenie usługi publicznej a łącznymi kosztami działalności RTVE, które do tej pory były pokrywane ze źródeł komercyjnych, brakujące środki zostaną wypłacone z budżetu państwa zgodnie z ustawą 17/2006. Pierwsze środki z nowych podatków wpłyną dopiero w kwietniu 2010 r.
W celu uniknięcia nadmiernej kompensacji, w ustawie przewidziano stworzenie funduszu rezerwowego, na który wpłacana jest część planowanej łącznej kwoty przyznanej przez rząd, przewyższająca kwotę rzeczywistych kosztów netto związanych z obowiązkiem użyteczności publicznej. Rezerwa ta jest ograniczona do 10 % określonych wyżej kosztów, a ewentualne nadwyżki będą zwracane do Skarbu Państwa. Rezerwa zostanie wykorzystana na pokrycie ewentualnych strat z poprzednich lat. Środki nie wykorzystane w ciągu 4 lat zostaną przeznaczone na zmniejszenie rekompensaty z tytułu świadczenia usługi publicznej w roku następnym.
W 2009 r. Hiszpania zastosuje rozwiązania przejściowe, gdyż opisane wyżej nowe środki podatkowe nie zapewniają jeszcze dochodów, a przychody z reklam zaczną już spadać. Deficyt środków za pozostałą część 2009 r. szacowany jest na 165 mln EUR i zostanie pokryty z budżetu państwa.
3. OCENA ŚRODKA
Omawiany środek - przekazanie środków budżetowych na rzecz RTVE - stanowi pomoc państwa. Ocena zgodności tej pomocy ze wspólnym rynkiem opiera się na odstępstwie przewidzianym w art. 106 ust. 2 TFUE w odniesieniu do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, a w szczególności na zasadach stosowanych w obszarze radiofonii i telewizji publicznej, określonych w odpowiednim komunikacie Komisji w sprawie pomocy państwa dla nadawców publicznych z 2001 r.(2). Definicja obowiązków użyteczności publicznej RTVE oraz ich powierzenie tej spółce są zgodne ze wspomnianym komunikatem.
W kwestii proporcjonalności planowanej rocznej rekompensaty Komisja jest zdania, że Hiszpania zastosowała uzasadnione środki, aby uniknąć nadmiernej kompensacji oraz aby zapewnić proporcjonalność finansowania RTVE. Pragnąc się upewnić, że nie wystąpi możliwość nadmiernej kompensacji, Komisja zachęca do zgłaszania uwag na temat mechanizmu finansowania.
W przepisach ustawy 8/2009 najwyraźniej przyjęto jednak założenie, że wpływy z trzech wymienionych środków podatkowych przeznaczone będą na pomoc dla RTVE. W odnośnych przepisach zarezerwowano przynajmniej część dochodu na finansowanie RTVE oraz wyraźnie stwierdzono, że wpływy te są "przeznaczone na udział w finansowaniu RTVE". Gdyby nowe podatki stanowiły nieodłączną część środka pomocy, wymagałoby to dokonania oceny ich zgodności z Traktatem, a także wpływałoby na ogólną zgodność programu pomocy z przepisami prawa. Szczególne wątpliwości może wzbudzać zgodność jednego z nowych podatków z dyrektywą w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej(3). Komisja otrzymała również skargę ze strony właściwego sektora, w której podano w wątpliwość zgodność podatku z przepisami. Podobnie jak w przypadku postępowania dotyczącego nowego francuskiego systemu finansowania France Télévisions(4), który wykazuje wiele podobieństw w tym zakresie, ocena pomocy dla RTVE byłaby niepełna, gdyby nowe podatki nie zostały w niej uwzględnione.
Hiszpania nie przedstawiła argumentów, które rozwiałyby wątpliwości Komisji dotyczące przeznaczenia podatków oraz zgodności planowanych środków na rok 2010 i kolejne lata, a także pozwoliłyby jej stwierdzić, że środki te nie naruszają wspólnego interesu określonego w art. 106 ust. 2 TFUE. Zanim Komisja przyjmie ostateczną decyzję w sprawie wieloletniego finansowania RTVE, powinna zatem najpierw zapewnić zainteresowanym stronom możliwość przedstawienia swojego stanowiska.
Źródła finansowania RTVE zostały zmienione w sposób, który wymaga nowej oceny zgodności tego finansowania z Traktatem. Dlatego też Komisja nie może uznać programu planowanego na 2010 r. i kolejne lata za istniejącą pomoc. Stanowi on nową pomoc, która powinna zostać zgłoszona zgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE. Komisja wyraża ubolewanie z powodu faktu, że Hiszpania nie zgłosiła planowanych zmian i wdrożyła je, zanim Komisja mogła dokonać ich oceny.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(5) wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
______
(1) Sprawa E 8/05 (Dz.U. C 239 z 4.10.2006, s. 17).
(2) Dz.U. C 320 z 15.11.2001, s. 5.
(3) Dyrektywa 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 21).
(4) Sprawa C 27/09.
(5) Dz.U L 93 z 27.3.1999, s. 1.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.8.31 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Królestwo Hiszpanii - Pomoc państwa C 38/09 (ex NN 58/09) - Nowy system finansowania z podatków publicznego radia i telewizji w Hiszpanii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
Data aktu: | 14/01/2010 |
Data ogłoszenia: | 14/01/2010 |