Pomoc państwa C 28/10 (ex NN 19/10) - Krótkoterminowe ubezpieczenie kredytów eksportowych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 111/12)
(Dz.U.UE C z dnia 9 kwietnia 2011 r.)
Pismem z dnia 27 października 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Portugalię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej pod następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Rue Joseph II/Jozef II straat 70
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom portugalskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W e-mailu z dnia 9 stycznia 2009 r. władze portugalskie poinformowały Komisję o zamiarze wprowadzenia programu krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych. W emailu z dnia 14 stycznia 2009 r. Komisja zażądała od Portugalii dodatkowych informacji. Władze portugalskie przekazały dodatkowe informacje w dniu 2 marca 2009 r. Pismem z dnia 9 marca 2009 r. Komisja wystosowała drugi wniosek o udzielenie informacji. Władze portugalskie przekazały informacje w dniu 29 kwietnia 2009 r. Pismem z dnia 13 maja 2009 r. Komisja wystosowała do władz portugalskich wniosek o udzielenie informacji. Dodatkowe informacje zostały przesłane przez władze portugalskie w dniu 31 lipca 2009 r. Pismem z dnia 25 września 2009 r. Komisja wystosowała do władz portugalskich wniosek o udzielenie informacji. Władze portugalskie przekazały dodatkowe informacje w dniu 19 lutego 2010 r. Zważywszy, że władze portugalskie potwierdziły, że program został [...](*) wprowadzony od stycznia 2009 r., został on przeniesiony do rejestru pomocy państwa niewymagającej dokonania zgłoszenia. Władze portugalskie przekazały dodatkowe informacje w dniu 18 czerwca 2010 r.
OPIS ŚRODKA
Publiczny program ubezpieczenia pokrywa ryzyko handlowe (takie jak niewypłacalność i przedłużające się niewykonanie zobowiązania) na okresy krótsze niż dwa lata w transakcjach handlowych z krajami należącymi do OECD, w tym transakcjach w handlu wewnętrznym. Program działa na zasadzie mechanizmu opartego na podziale ryzyka (top-up) z ubezpieczycielami prywatnymi. Ubezpieczenie publiczne jest przyznawane wyłącznie jako uzupełnienie ubezpieczenia zapewnionego przez prywatnego ubezpieczyciela i odbywa się na tych samych zasadach i warunkach, które zostały uzgodnione z prywatnym ubezpieczycielem. Kwota pokryta przez ubezpieczyciela publicznego nie może przekroczyć kwoty pokrytej przez ubezpieczyciela prywatnego. Przyjęta składka ubezpieczeniowa wynosi 60 % składki naliczonej przez ubezpieczyciela prywatnego. Program jest realizowany za pośrednictwem prywatnych ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenia kredytów, działających na rynku portugalskim (COSEC, CESCE, COFACE oraz Credito Y Caución). Jak dotąd do systemu przystąpiło 361 spółek. Łączna kwota przyznanego ubezpieczenia wynosi 204 mln euro, z których 85 mln zostało przeznaczonych na transakcje eksportowe, a pozostała kwota - na handel wewnętrzny. Środek został początkowo notyfikowany na okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. Łączny budżet przeznaczony na ten środek pomocy wyniósł 2 mld EUR.
OCENA
Program zapewnia ubezpieczenie kredytów eksportowych i transakcji w handlu wewnętrznym na bardziej korzystnych warunkach cenowych niż oferowane na rynku. Wydaje się zatem, iż program przyznaje korzyść ekonomiczną spółkom prowadzącym działalność handlową. Mimo że zakwalifikowanie się do programu nie jest uwarunkowane przynależnością do określonego sektora gospodarki, wyłącznie spółki, które już uzyskały częściowe ubezpieczenie linii kredytowej, o którą wnioskują, ze strony prywatnego ubezpieczyciela, mogą ubiegać się o przyjęcie do programu publicznego. Dlatego wydaje się, że program zapewnia selektywną korzyść ekonomiczną pewnym spółkom. Ponadto Komisja nie może wykluczyć, iż program pociąga za sobą korzyść dla ubezpieczycieli prywatnych, gdyż może eliminować potrzebę reasekuracji ubezpieczycieli na rynku prywatnym.
Zgodnie z pkt 4.4 komunikatu Komisji zgodnie z art. 93 ust. 1 Traktatu WE dotyczącym stosowania art. 92 i 93 Traktatu do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych składki naliczane w ramach programu publicznego powinny być ujednolicone ze stawkami naliczanymi przez ubezpieczycieli prywatnych oferujących ubezpieczenia kredytów eksportowych w zależności od danego rodzaju ryzyka. Stawki naliczane w ramach programu są niższe niż stawki naliczane przez ubezpieczycieli prywatnych i niższe niż stawki historyczne, które ubezpieczyciele prywatni naliczali przed początkiem kryzysu finansowego. Na tej podstawie nie można stwierdzić, iż stawki są ujednolicone ze stawkami naliczanymi przez prywatnych ubezpieczycieli.
Ponadto, mimo że Portugalia przedstawiła informacje wskazujące na presję na rynek prywatny ubezpieczeń kredytów eksportowych w kontekście obecnego kryzysu finansowego, dostarczone informacje najwyraźniej nie spełniają wymogów Tymczasowych wspólnotowych ram prawnych w zakresie pomocy państwa ułatwiających dostęp do finansowania w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego(1), oraz nie można stwierdzić na tej podstawie, iż ubezpieczenie takie jest niedostępne.
Komisja zwraca uwagę, iż komunikatu Komisji zgodnie z art. 93 ust. 1 Traktatu WE dotyczącego stosowania art. 92 i 93 Traktatu do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych nie stosuje się do ubezpieczenia handlu wewnętrznego, zapewnionego w ramach programu. Ponadto Komisja ma wątpliwości co do zgodności tego środka z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE. Komisja uznaje, iż na tym etapie warunki cenowe programu zapewniają korzyść spółkom objętym programem, co nie jest niezbędne do osiągnięcia celu, jakim jest naprawienie rzekomej niedostępności ubezpieczenia na rynku prywatnym ubezpieczeń handlu wewnętrznego. Ponadto Komisja nie może stwierdzić na podstawie otrzymanych informacji, iż skala niedostępności ubezpieczenia na rynku prywatnym ubezpieczeń handlu wewnętrznego jest taka, aby spowodować poważne zakłócenia w gospodarce Portugalii.
W świetle powyższego informacje dostarczone przez Portugalię nie pozwoliły na rozwianie wątpliwości Komisji co do zgodności programu z rynkiem wewnętrznym.
WNIOSEK
Z uwagi na swe wątpliwości Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE. Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
______
(*) Informacje poufne.
(1) Dz.U. C 16 z 22.1.2009. Komisja stosuje tymczasowe ramy od dnia17 grudnia 2008 r., a wcześniej zatwierdziła portugalski program "Limited amounts of aid" (Sprawa N 13/09) w dniu 19 s tycznia 2009 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.111.46 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa C 28/10 (ex NN 19/10) - Krótkoterminowe ubezpieczenie kredytów eksportowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
Data aktu: | 09/04/2011 |
Data ogłoszenia: | 09/04/2011 |