(2011/C 134/01)
(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2011 r.)
WPROWADZENIE
Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE powołaną na mocy Traktatu w celu sprawowania kontroli nad finansami Unii. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami Unii i jest niezależnym strażnikiem interesów finansowych jej obywateli. Trybunał prowadzi prace kontrolne, na podstawie których ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami. Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, zwłaszcza podczas procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel, aby być skutecznie działającą organizacją, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej. |
1. W sprawozdaniu z zarządzania budżetem i finansami za rok 2010 omówiono w skrócie wykonanie budżetu oraz wyjaśniono kwestie, które miały istotne znaczenie dla działań podjętych w ciągu roku budżetowego.
2. W załącznikach do niniejszego sprawozdania (załączniki I-IV) przedstawiono szczegółowy obraz sytuacji z wyszczególnieniem pozycji budżetowych.
DOCHODY
Należności ustalone za rok 2010 oraz należności przeniesione z roku 2009
3. Należności ustalone za rok budżetowy 2010 wyniosły 18.932.771 EUR (tabela 1). Przy uwzględnieniu środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego (499.582 EUR) oraz zmian ich wysokości, które nastąpiły w roku 2010 (- 288.038 EUR) (tabela 2) - całkowita kwota ustalonych należności wyniosła 19.144.315 EUR.
Tabela 1
Należności ustalone za rok 2010 r.
(w EUR) | |||
Tytuł | Należności ustalone za 2010 r. | Środki odzyskane ogółem za 2010 r. | % ogółem |
4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji | 18 353 273 | 18 353 273 | 100,00 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 579 140 | 574 302 | 99,16 |
9 - Różne dochody | 358 | 358 | 100,00 |
Ogółem | 18 932 771 | 18 927 934 | 99,97 |
Tabela 2
Należności przeniesione z 2009 r.
(w EUR) | |||||
Tytuł | Należności przeniesione | Korekty | Ogółem | Środki odzyskane ogółem | % ogółem |
4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji | 499 330 | - 288 038(*) | 211 292 | 140 737 | 66,61 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,00 |
9 - Różne dochody | 252 | 0 | 252 | 252 | 100,00 |
Ogółem | 499 582 | - 288 038 | 211 544 | 140 989 | 66,65 |
(*) Korekta konieczna po przekazaniu zadań związanych z przenoszeniem uprawnień emerytalnych i rentowych. |
4. Należności ustalone za rok budżetowy 2010 (18.932.771 EUR) stanowią 95,09 % szacowanych dochodów w wysokości 20.132.000 EUR, podczas gdy w 2009 r. stanowiły one 98,38 % (18.791.087 EUR).
5. Całkowita kwota dochodów odzyskanych na dzień 31 grudnia 2010 r. wyniosła 19.068.923 EUR, z czego 18.927.934 EUR to środki odzyskane z tytułu należności ustalonych w 2010 r. (tabela 1), a 140.989 EUR pochodzi z należności ustalonych przed tym rokiem budżetowym (tabela 2).
6. Z 19.068.923 EUR odzyskanych dochodów kwota 18.494.010 EUR (96,98 %) stanowi odliczenia od wynagrodzeń członków, personelu i innych pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne), a także środki pochodzące z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników. Inne dochody odzyskane w roku budżetowym wyniosły 574.912 EUR. Dochody z tytułu odsetek bankowych wyniosły w 2010 r. w sumie 45.866 EUR. Dla porównania, w roku 2009 odliczenia od wynagrodzeń członków, personelu i innych pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne) wraz ze środkami pochodzącymi z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników stanowiły 98,24 %, inne dochody za ten rok budżetowy wyniosły 330.250 EUR, z czego dochody z tytułu odsetek bankowych - 58.973 EUR.
7. Kwota pozostająca do pobrania na koniec roku budżetowego wynosiła 75.393 EUR, tj. 0,39 % należności ustalonych w ciągu roku budżetowego oraz pozostałych należności ustalonych w poprzednich latach budżetowych. W 2009 r. kwota ta wyniosła 499.582 EUR, tj. 2,59 %.
WYDATKI W CIĄGU ROKU
Ostateczne dostępne środki, zobowiązania i płatności z wyszczególnieniem tytułów
8. W tabeli 3 i tabeli 4 zestawiono całkowite środki dostępne za rok 2010, środki, na które zaciągnięto zobowiązania, płatności dokonane w ciągu roku oraz pozostałą kwotę przeniesioną na rok 2011.
9. Bardziej szczegółowa analiza na poziomie rozdziałów wraz z informacjami dodatkowymi dotyczącymi poszczególnych rozdziałów i/lub pozycji znajduje się w tabelach 6-9.
Tabela 3
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania według tytułów
(w EUR) | |||
Tytuł | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem | 118 524 398 | 109 147 112 | 92,09 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem | 29 421 333 | 28 811 318 | 97,93 |
Tytuły 1 i 2 - ogółem | 147 945 731 | 137 958 430 | 93,25 |
Tabela 4
Zobowiązania i płatności według tytułów
(w EUR) | |||||
Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % | |
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem | 109 147 112 | 107 568 520 | 98,55 | 1 578 592 | 1,45 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem | 28 811 318 | 14 105 303 | 48,96 | 14 706 015 | 51,04 |
Tytuły 1 i 2 - ogółem | 137 958 430 | 121 673 823 | 88,20 | 16 284 607 | 11,80 |
Przesunięcia budżetowe
10. W ciągu roku budżetowego Trybunał dokonał 22 przesunięć budżetowych na ogólną kwotę 1.626.968 EUR (tabela 5). Jedno przesunięcie - na kwotę 13.900 EUR - było związane z przesunięciem z rezerwy do pozycji budżetu operacyjnego Dyrekcji Tłumaczeń. Przesunięcia te miały na celu zapewnienie sprawnego funkcjonowania różnych działów Trybunału i spełnienie wszelkich związanych z tym wymogów. Efekty tych przesunięć na poziomie pozycji i wyższym przedstawiono w załączniku II.
Tabela 5
Przesunięcia budżetowe w 2010 r.
(w EUR) | ||
Rodzaj przesunięcia | Liczba przesunięć w 2010 r. | Łączna kwota przesuniętych środków |
Pomiędzy tytułami | 1 | 13 900 |
Pomiędzy rozdziałami | 3 | 91 000 |
Pomiędzy artykułami | 3 | 340 068 |
Pomiędzy pozycjami | 5 | 997 000 |
Pomiędzy podpozycjami | 10 | 185 000 |
Ogółem | 22 | 1 626 968 |
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji
11. W tabeli 6 i tabeli 7 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2010 w tytule 1.
Tabela 6
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 1
(w EUR) | |||
Rozdziały | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
1 0 - Członkowie instytucji | 13 364 068 | 12 979 864 | 97,13 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 94 245 530 | 87 458 637 | 92,80 |
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 4 603 800 | 3 589 599 | 77,97 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 6 311 000 | 5 119 012 | 81,11 |
Tytuł 1 - ogółem | 118 524 398 | 109 147 112 | 92,09 |
12. W 2010 r. wskaźnik wykorzystania środków w tytule 1 wyniósł 92,09 % (w 2009 r. wskaźnik ten wyniósł 87,66 %).
13. Środki w rozdziale 1 2 ("Urzędnicy i pracownicy czasowi") zostały wykorzystane w 2010 r. w 92,80 % (w 2009 r. wskaźnik ten wyniósł 86,86 %). Poprawa tego wskaźnika wynika częściowo z całkowitej kwoty (skumulowanych) zaległych płatności związanych z korektą wynagrodzeń za 2009 r. oraz niższego poziomu wakatów. Kwoty 6.786.893 EUR nie wykorzystano, po części z powodu zmniejszonych, ale utrzymujących się skutków opóźnień w zakresie rekrutacji. Liczba zatrudnionych laureatów konkursów znacznie wzrosła pod koniec 2009 r. i w ciągu 2010 r., czego skutki będą widoczne w 2011 r. Kolejną przyczyną jest fakt, że większość pracowników odchodzących z Trybunału ma stosunkowo wysoką grupę zaszeregowania, podczas gdy nowi pracownicy są rekrutowani niemal wyłącznie na najniższe grupy.
14. Tegoroczny wskaźnik wykorzystania środków w rozdziale 1 4 ("Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne") na poziomie 77,97 % (w 2009 r. wskaźnik ten wyniósł 82,67 %) wynika przede wszystkim z niewykorzystania środków budżetowych w wysokości 502.213 EUR w ramach pozycji budżetowej 1 4 0 0 (dotyczącej głównie pracowników kontraktowych) oraz 233.891 EUR w ramach pozycji budżetowej 1 4 0 4 (dotyczącej głównie krajowych i międzynarodowych urzędników oraz pracowników sektora prywatnego oddelegowanych do Trybunału Obrachunkowego). Niepełne wykorzystanie środków z pozycji budżetowej 1 4 0 0 było spowodowane głównie staraniami podjętymi w celu obniżenia kosztów. W odniesieniu do pozycji budżetowej 1 4 0 4 Trybunał Obrachunkowy przyjął w 2010 r. zasady ustalania liczby pracowników tej grupy, co pozwoli na dokładniejsze określanie wysokości budżetu w przyszłości.
Tabela 7
Zobowiązania i płatności w tytule 1
(w EUR) | |||||
Rozdziały | Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % |
1 0 - Członkowie instytucji | 12 979 864 | 12 687 250 | 97,75 | 292 614 | 2,25 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 87 458 637 | 87 103 778 | 99,59 | 354 859 | 0,41 |
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne |
3 589 599 | 3 567 360 | 99,38 | 22 239 | 0,62 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 5 119 012 | 4 210 132 | 82,25 | 908 880 | 17,75 |
Tytuł 1 - ogółem | 109 147 112 | 107 568 520 | 98,55 | 1 578 592 | 1,45 |
15. W 2010 r. płatności wyniosły łącznie 107.568.520 EUR i stanowiły 90,76 % ostatecznych środków oraz 98,55 % całkowitych zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 86,22 % oraz 98,36 %).
16. Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2011 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 1.578.592 EUR, tj. 1,33 % ostatecznych środków oraz 1,45 % całkowitych zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 1,44 % oraz 1,64 %).
17. Największa kwota przeniesionych środków odnoszących się do rozdziału 1 6 dotyczy podróży służbowych pracowników i wynosi 456.940 EUR. W przypadku pewnej liczby podróży służbowych, które miały miejsce w 2010 r., nie otrzymano jeszcze wniosków o zwrot kosztów lub wnioski te otrzymano, lecz przed upływem roku budżetowego nie zostały one jeszcze do końca rozliczone. Inne kwoty - składające się na środki przeniesione w rozdziale 1 6 - w stosunku do których istniały zobowiązania prawne, lecz w roku 2010 nie otrzymano jeszcze odnośnych faktur, to: "Centrum Małego Dziecka" (216.420 EUR) oraz "Doskonalenie zawodowe" (172.644 EUR).
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne
18. W tabeli 8 i tabeli 9 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2010 w tytule 2.
Tabela 8
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 2
(w EUR) | |||
Rozdziały | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 18 561 000 | 18 390 592 | 99,08 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 7 561 000 | 7 390 592 | 97,75 |
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 7 199 333 | 7 136 582 | 99,13 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 430 000 | 405 897 | 94,39 |
2 5 - Posiedzenia i konferencje | 858 000 | 846 723 | 98,69 |
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 2 373 000 | 2 031 524 | 85,61 |
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 29 421 333 | 28 811 318 | 97,93 |
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 18 421 333 | 17 811 318 | 96,69 |
19. Wskaźnik wykorzystania środków w tytule 2 w 2010 r. sięgnął 97,93 % (w porównaniu z 99,74 % w 2009 r.).
Tabela 9
Zobowiązania i płatności w tytule 2
(w EUR) | |||||
Rozdziały | Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 18 390 592 | 7 656 283 | 41,63 | 10 734 309 | 58,37 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 7 390 592 | 6 294 739 | 85,17 | 1 095 853 | 14,83 |
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 7 136 582 | 4 736 089 | 66,36 | 2 400 493 | 33,64 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 405 897 | 273 493 | 67,38 | 132 404 | 32,62 |
2 5 - Posiedzenia i konferencje | 846 723 | 642 377 | 75,87 | 204 346 | 24,13 |
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 2 031 524 | 797 061 | 39,23 | 1 234 463 | 60,77 |
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 28 811 318 | 14 105 303 | 48,96 | 14 706 015 | 51,04 |
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 17 811 318 | 12 743 759 | 71,55 | 5 067 559 | 28,45 |
20. Płatności wyniosły łącznie 14.105.303 EUR (z czego płatności na budynek K3 - 1.361.544 EUR) i stanowiły 47,94 % ostatecznych środków oraz 48,96 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 18,57 % oraz 18,61 %). Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2011 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 14.706.015 EUR, tj. 49,98 % ostatecznych środków oraz 51,04 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 81,17 % oraz 81,39 %).
Projekt budowy budynku K3 i porównanie z 2009 r.
21. Druga transza finansowania w wysokości 11 mln EUR przeznaczona na projekt budowy budynku K3 została wpisana w budżet na 2010 r. Na tę kwotę zostały zaciągnięte zobowiązania i część środków wypłacono w 2010 r. Pozostała część środków, przeniesiona na rok 2011, zostanie przeznaczona na umowy podpisane przez kierownika projektu w imieniu Trybunału z przedsiębiorstwami budowlanymi i zostanie wykorzystana zgodnie z powiadomieniem przekazanym władzy budżetowej na podstawie art. 179 ust. 3 rozporządzenia finansowego w dniu 13 stycznia 2009 r. Prace budowlane rozpoczęły się w marcu 2010 r., a projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem i w ramach przewidzianych środków budżetowych.
22. Projekt budowy budynku K3 zniekształca przedstawione w pkt 20 wskaźniki wykorzystania środków i utrudnia porównanie z rokiem 2009. Aby móc lepiej porównać te wskaźniki z danymi za rok 2009, konieczne jest pominięcie efektów tego projektu. Jeżeli nie uwzględni się projektu budowy budynku K3, płatności w ramach tytułu 2 wynoszą łącznie 12.743.759 EUR i stanowią 69,18 % ostatecznych środków oraz 71,55 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 70,16 % oraz 70,90 %). Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2011 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 5.067.559 EUR, tj. 27,51 % ostatecznych środków oraz 28,45 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 28,80 % oraz 29,10 %).
23. Z kwoty 10.734.309 EUR środków przeniesionych w rozdziale 2 0 ("Budynki i koszty dodatkowe"), 9.638.456 EUR dotyczy projektu budowy budynku K3. Pozostałe istotne kwoty w rozdziale 2 0, na które zaciągnięto zobowiązania, ale na które do końca roku nie otrzymano faktur, występują w pozycjach: "Ochrona" (400.404 EUR), "Sprzątanie i utrzymanie obiektów" (360.968 EUR) oraz "Zużycie energii" (274.928 EUR).
24. Dwie pozycje budżetowe, które w największym stopniu składają się na środki przeniesione w rozdziale 2 1 w wysokości 2.400.493 EUR ("Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie"), to pozycja budżetowa 2 1 0 2 ("Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych") na kwotę 1.772.390 EUR oraz pozycja budżetowa 2 1 0 0 ("Zakup, konserwacja i utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego") na kwotę 430.152 EUR. Środki przeniesione stanowią zobowiązania, w odniesieniu do których istnieją zobowiązania prawne, lecz na koniec roku nie otrzymano jeszcze stosownych faktur (usługi wykonano, ale nie wystawiono faktur, projekty w trakcie realizacji, na które nie wystawiono jeszcze faktur, zakup materiałów, których jeszcze nie dostarczono i/lub na które nie wystawiono jeszcze faktur). Kwota środków przeniesionych jest na poziomie porównywalnym ze środkami przeniesionymi w ubiegłym roku (2.785.661 EUR, z czego 2.762.096 EUR wypłacono w roku 2010).
25. W rozdziale 2 7 ("Informacja: pozyskiwanie, archiwizowanie, produkcja i rozpowszechnianie") środki przeniesione dotyczą głównie pozycji budżetowej 2 7 4 0 - "Dziennik Urzędowy" oraz pozycji budżetowej 2 7 4 1 - "Publikacje". Kwota środków przeniesionych w wysokości 593.448 EUR dotycząca pozycji 2 7 4 0 obejmuje publikacje w Dzienniku Urzędowym z ostatnich miesięcy 2010 r., które zostaną zafakturowane dopiero w 2011 r.(1). W przypadku pozycji budżetowej 2 7 4 1 - "Publikacje" - środki przeniesione w wysokości 284.187 EUR odnoszą się do zobowiązań prawnych, na które nie otrzymano jeszcze faktur (publikacja niektórych sprawozdań specjalnych z 2010 r.). To samo dotyczy pozycji budżetowej 2 7 0 0 -"Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze" - w której 222.671 EUR środków zostało przeniesionych głównie w związku z usługami eksperckimi w dziedzinie kontroli.
ŚRODKI PRZENIESIONE Z 2009 R.
26. W tabeli 10 przedstawiono środki przeniesione z 2009 r.
Tabela 10
Środki przeniesione z 2009 r. na rok 2010
(w EUR) | |||
Rozdziały | Środki przeniesione z 2009 na 2010 r. | Płatności z przeniesień | Środki anulowane |
1 0 - Członkowie instytucji | 112 801 | 95 897 | 16 904 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 158 853 | 128 416 | 30 437 |
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 37 244 | 28 359 | 8 885 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 1 338 826 | 1 200 297 | 138 529 |
Tytuł 1 - Ogółem | 1 647 724 | 1 452 969 | 194 755 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 55 111 220 | 54 964 716 | 146 504 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 849 373 | 706 369 | 143 004 |
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 2 785 661 | 2 762 096 | 23 565 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 114 804 | 80 492 | 34 312 |
2 5 - Posiedzenia i konferencje | 215 190 | 182 315 | 32 875 |
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 1 322 990 | 925 996 | 396 994 |
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 59 549 865 | 58 915 615 | 634 250 |
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 5 288 018 | 4 657 268 | 630 750 |
Tytuły 1 i 2 - Ogółem, w tym K3 | 61 197 589 | 60 368 584 | 829 005 |
Tytuły 1 i 2 - Ogółem bez K3 | 6 935 742 | 6 110 237 | 825 505 |
27. Automatyczne przeniesienia środków (art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego) z roku budżetowego 2009 na rok budżetowy 2010 na całkowitą kwotę 61.197.589 EUR umożliwiły realizację płatności na kwotę 60.368.584 EUR, co dało wskaźnik wykorzystania na poziomie 98,65 % (87,53 % w 2009 r.).
28. Z kwoty 54.964.716 EUR płatności ze środków przeniesionych w rozdziale 2 0, 54.258.347 EUR to płatności w ramach pozycji budżetowej 2 0 0 3 ("Zakup nieruchomości"), które dotyczą robót związanych z budową budynku K3, rozpoczętych w marcu 2010 r. Płatności te, objęte pierwszą transzą finansowania w wysokości 55.000.000 EUR - wpisaną w budżet 2009 r. - dotyczą umów podpisanych przez kierownika projektu (zob. pkt 21) w imieniu Trybunału z przedsiębiorstwami budowlanymi.
29. W tym kontekście kierownik projektu zaciąga zobowiązania finansowe wobec tych przedsiębiorstw. Jednocześnie umowa zawarta między Trybunałem a kierownikiem projektu zobowiązuje Trybunał do posiadania środków finansowych, w granicach dostępnych środków budżetowych, wystarczających do pokrycia zobowiązań kierownika projektu wobec przedsiębiorstw budowlanych. Mając to na uwadze, Trybunał zawarł z lokalnym bankiem umowę powierniczą, dzięki czemu dysponuje środkami udostępnionymi przez władzę budżetową. Interesy finansowe Unii są równocześnie chronione w wyniku zawarcia umowy powierniczej.
30. Takie wykorzystanie środków jest zgodne z powiadomieniem przekazanym władzy budżetowej na podstawie art. 179 ust. 3.
______
(1) Środki te obejmują koszty publikacji sprawozdania rocznego, sprawozdań specjalnych, specjalnych sprawozdań rocznych, sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta oraz inne powiązane koszty związane z dystrybucją, składowaniem itp.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.134.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2010. |
Data aktu: | 04/05/2011 |
Data ogłoszenia: | 04/05/2011 |