Uwagi XLVI - Konferencji Komisji do Spraw Unijnych Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC) - Warszawa, 2-4 października 2011 r.

UWAGI XLVI

Konferencji Komisji do Spraw Unijnych Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC)

Warszawa, 2-4 października 2011 r.

(2011/C 345/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2011 r.)

1.
Wieloletnie ramy finansowe
1.1.
Uwzględniając trwający kryzys ekonomiczno-finansowy w niektórych państwach członkowskich, problemy nadmiernego deficytu budżetowego wymagające wprowadzenia w niektórych państwach członkowskich daleko idących programów oszczędnościowych, niepokoje społeczne, które sprzyjają szerzeniu się eurosceptycyzmu z jednej strony, a także rosnące potrzeby i wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem gospodarczym Unii Europejskiej, z implementacją strategii "Europa 2020" oraz z nadążaniem za globalną konkurencją z drugiej strony, COSAC popiera wysiłki instytucji Unii Europejskiej na rzecz wypracowania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020, które dadzą podstawę do debaty i decyzji w Unii Europejskiej. Wynik dyskusji musi jednak uwzględniać krajowe ramy budżetowe i krajowe strategie budżetowe.
1.2.
COSAC widzi potrzebę uproszczenia zasad i procedur związanych z gromadzeniem, alokacją i wykorzystaniem środków własnych Unii Europejskiej oraz zapewnienia ich przejrzystości, a ponadto zachęca instytucje europejskie do podjęcia odpowiednich działań w tym zakresie. Parlamenty narodowe i Parlament Europejski rozważą zasadność tych działań we właściwym czasie.
1.3.
COSAC z uwagą analizuje propozycje dotyczące ustanowienia różnego rodzaju podatków europejskich, które miałyby być nowym źródłem przychodów unijnego budżetu. COSAC stoi na stanowisku, że w okresie wychodzenia z kryzysu nowe instrumenty nie powinny zwiększać obciążeń finansowych sektora prywatnego ani osób fizycznych. W niektórych przypadkach takie działania mogłyby także zakłócić równość szans podmiotów unijnych i ich światowych konkurentów.
1.4.
Ze względu na złożoność obecnych uwarunkowań oraz problemy związane z potrzebą usprawnienia planowania, zatwierdzania i wykonywania przyszłych unijnych budżetów, COSAC zachęca właściwe instytucje do przyspieszenia prac legislacyjnych w tym zakresie i, w miarę możliwości, do prowadzenia częstszych i szerszych konsultacji społecznych.
1.5.
COSAC zachęca instytucje unijne do wypracowania i przyjęcia takich wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020, które umożliwią pełną realizację średnio- i długookresowych polityk unijnych zgodnie z europejską zasadą solidarności i uwzględniając trwający kryzys gospodarczy i finansowy. W związku z tym COSAC podkreśla, że polityka spójności razem ze sprawiedliwą wspólną polityką rolną są kluczowymi instrumentami i odgrywają istotną rolę we wspieraniu solidarności, redukcji różnic ekonomicznych i społecznych między państwami członkowskimi oraz osiąganiu strategicznych celów UE. Powinny one nadal koncentrować się na wzroście i rozwoju najsłabiej rozwiniętych regionów.
1.6.
COSAC podkreśla szczególne znaczenie funduszy UE dla projektów o europejskim znaczeniu, które nie są w stanie przyciągnąć wystarczających środków finansowych wyłącznie z sektora prywatnego, a jednocześnie są niezbędne do osiągnięcia celu polityki unijnej, jakim jest właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
1.7.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź polskiej prezydencji zorganizowania konferencji na temat wieloletnich ram finansowych w dniach 20-21 października 2011 roku. COSAC przyjmuje również z zadowoleniem zamiar prezydencji, aby zaprosić przedstawicieli parlamentów narodowych i podkreśla wagę zaangażowania parlamentów narodowych na jak najwcześniejszym etapie dyskusji.
1.8.
COSAC zachęca instytucje unijne do włączenia w negocjacje wieloletnich ram finansowych celu dotyczącego poprawy odpowiedzialności i przejrzystości w zarządzaniu funduszami unijnymi. COSAC wzywa kraje członkowskie, by, z należytym uwzględnieniem stanowiska Komisji Europejskiej, zwiększyły odpowiedzialność i poprawiły transparentność w wydatkowaniu funduszy UE na poziomie krajowym.
2.
Dwa lata po wejściu w życie Traktatu z Lizbony - doświadczenia parlamentarne
2.1.
COSAC z zadowoleniem odnotowuje swoją pierwszą debatę dotyczącą oceny parlamentarnych doświadczeń i najlepszych praktyk dwa lata po wejściu w życie Traktatu z Lizbony.
2.2.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje aktywne zaangażowanie parlamentów narodowych w prace nad kontrolą zasady pomocniczości zgodnie z Protokołem nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności dołączonym do Traktatu z Lizbony. Parlamenty narodowe przyjęły różne punkty widzenia w sprawie praktycznej realizacji kontroli pomocniczości. COSAC uważa, że parlamenty narodowe i instytucje UE powinny dzielić się dotychczasową praktyką i doświadczeniem w zakresie stosowania Protokołu nr 2, a jego stosowanie powinno podlegać doprecyzowaniu w ramach stałego dialogu między wszystkimi zainteresowanymi stronami.
2.3.
Zgodnie z art. 5 Protokołu nr 2, COSAC podkreśla, że w celu wykonywania uprawnień przyznanych parlamentom narodowym niezbędne jest umożliwienie im oceny skutków finansowych projektów aktów ustawodawczych UE, a w przypadku dyrektyw, także oceny skutków dla krajowych systemów prawnych. Jednocześnie COSAC przypomina, że projekty aktów ustawodawczych UE powinny być uzasadniane na podstawie wskaźników jakościowych i ilościowych. COSAC odnotowuje, że analizy pomocniczości zawarte w uzasadnieniach Komisji nie spełniają, jak dotąd, wymogów art. 5.
2.4.
COSAC odnotowuje obawy parlamentów narodowych dotyczące jakości i niezależności ocen wpływu projektów aktów ustawodawczych UE, które to oceny są czasami uznawane za schematyczne i merytorycznie niezadowalające. COSAC zwraca uwagę na sugestię części parlamentów narodowych, aby oceny wpływu były w całości tłumaczone na wszystkie języki urzędowe UE.
2.5.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzoną na swoim forum debatę na temat współpracy parlamentów narodowych z Komisją Europejską. COSAC zwraca się do Komisji Europejskiej, aby uwzględniła wyniki tej debaty podczas opracowywania własnej oceny stanu Unii, a także podczas przygotowywania programu prac Komisji.
2.6.
Zasadniczo COSAC wyraża zadowolenie ze ścisłej i otwartej współpracy parlamentów narodowych z Komisją Europejską, a także z Parlamentem Europejskim, ustanowionej na mocy Traktatu z Lizbony. Nieformalny dialog polityczny pomiędzy Komisją Europejską i parlamentami narodowymi przyczyni się do wzmocnienia wymiaru parlamentarnego w unijnym procesie decyzyjnym. COSAC odnotowuje jednak, że zgodnie z art. 6 Protokołu nr 2, przedstawiane uzasadnione opinie muszą wyjaśniać, dlaczego dany projekt nie jest zgodny z zasadą pomocniczości, a nie - dlaczego jest z nią zgodny.
2.7.
COSAC apeluje do Komisji Europejskiej o bardziej precyzyjne i merytoryczne formułowanie odpowiedzi na uzasadnione opinie do projektów aktów ustawodawczych UE. Zdaniem wielu parlamentów narodowych, odpowiedzi Komisji Europejskiej powinny w większym stopniu dotyczyć konkretnych wątpliwości zawartych w uzasadnionych opiniach przesyłanych przez parlamenty narodowe. COSAC prosi Komisję Europejską o podjęcie niezbędnych kroków w celu zapewnienia, aby jej odpowiedzi na uzasadnione opinie albo uwagi w ramach nieformalnego politycznego dialogu przesyłano w terminie 3 miesięcy.
2.8.
COSAC odnotowuje obawy wyrażane przez liczne parlamenty narodowe, niekiedy również w uzasadnionych opiniach, że przekazywane Komisji Europejskiej kompetencje do wydawania aktów delegowanych są zbyt daleko idące. COSAC zauważa, że może to prowadzić do sytuacji, w której istotne elementy danej dziedziny, zastrzeżone dla projektów aktów ustawodawczych Unii Europejskiej, znajdą się poza kontrolą parlamentów narodowych.
2.9.
Mając na uwadze dalszą współpracę międzyparlamentarną, COSAC podkreśla znaczenie pogłębionej komunikacji w ramach dialogu oraz wymiany informacji i najlepszych praktyk między komisjami ds. europejskich parlamentów narodowych państw członkowskich UE z udziałem Parlamentu Europejskiego.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.345.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uwagi XLVI - Konferencji Komisji do Spraw Unijnych Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC) - Warszawa, 2-4 października 2011 r.
Data aktu: 25/11/2011
Data ogłoszenia: 25/11/2011