z dnia 28 stycznia 2011 r.
w sprawie projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektyw 98/78/WE, 2002/87/WE i 2006/48/WE w odniesieniu do dodatkowego nadzoru nad podmiotami finansowymi konglomeratu finansowego
(CON/2011/6)
(2011/C 62/01)
(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2011 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 30 września 2010 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektyw 98/78/WE, 2002/87/WE i 2006/48/WE w odniesieniu do dodatkowego nadzoru nad podmiotami finansowymi konglomeratu finansowego(1) (zwanego dalej "projektem dyrektywy").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt dyrektywy zawiera postanowienia mające wpływ na przyczynianie się Europejskiego Systemu Banków Centralnych do należytego wykonywania polityk w odniesieniu do stabilności systemu finansowego, zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Uwaga ogólna
1. EBC przyjmuje z zadowoleniem główny cel projektu dyrektywy, którym jest zapewnienie należytego zakresu dodatkowego nadzoru nad konglomeratami finansowymi poprzez usunięcie luk, które powstały na styku systemu dodatkowego nadzoru w Unii(2) i dyrektyw sektorowych dotyczących bankowości i usług ubezpieczeniowych.
Uwagi szczegółowe
Przepisy dotyczące spółek holdingowych o działalności mieszanej
2. EBC przyjmuje z zadowoleniem zawarcie w przepisach dyrektyw sektorowych definiujących zakres skonsolidowanego nadzoru bankowego oraz nadzoru nad grupami ubezpieczeniowymi(3) odniesienia do "spółek holdingowych o działalności mieszanej". Pozwoli to na objęcie finansowych spółek holdingowych oraz ubezpieczeniowych grup kapitałowych, które ze względu na rozwój działalności w innym sektorze finansowym stały się spółkami holdingowymi o działalności mieszanej, nie tylko nadzorem dodatkowym, ale także sektorowym nadzorem skonsolidowanym/nadzorem nad grupą. EBC uważa, że znajomość kwestii związanych z ryzykiem międzysektorowym wynikająca ze sprawowania nadzoru dodatkowego może stanowić cenne uzupełnienie wiedzy z zakresu nadzoru nad działalnością sektorową uzyskanej w ramach wykonywania nadzoru skonsolidowanego/nadzoru nad grupą. Jednocześnie należy opracować jednolite praktyki nadzorcze, które z jednej strony pozwolą objąć nadzorem wszystkie istotne rodzaje ryzyka, z drugiej natomiast zapobiegną pokrywaniu się zadań nadzorczych oraz przyczynią się do zachowania równych warunków konkurencji. EBC zaleca(4) powierzenie Europejskim Urzędom Nadzoru uprawnień do przyjmowania za pośrednictwem Wspólnego Komitetu wspólnych wytycznych w tym zakresie.
Przepisy dotyczące spółek zarządzania aktywami
3. EBC przyjmuje z zadowoleniem wyraźne uwzględnienie spółek zarządzania aktywami w badaniu progów na potrzeby identyfikacji konglomeratów finansowych(5). EBC zaleca(6) późniejsze doprecyzowanie w wytycznych nadzorczych kwestii przydzielenia spółek zarządzania aktywami do takiego sektora w ramach konglomeratu finansowego, z którym są najbliżej związane. Z punktu widzenia oceny stopnia ryzyka rozwiązanie takie będzie korzystniejsze niż przydzielanie do "najmniejszego sektora finansowego" przewidzianego w projekcie dyrektywy. EBC zaleca ponadto(7), aby w konsekwencji wyraźnego objęcia spółek zarządzania aktywami nadzorem dodatkowym zaangażować Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, obok pozostałych Europejskich Urzędów Nadzoru, w proces powstawania wytycznych promujących konwergencję praktyk nadzorczych w zakresie nadzoru dodatkowego(8). W tym zakresie brzmienie przepisów powinno być podobne do zawartego w dyrektywie 2010/78/UE(9), tj. "właściwe Europejskie Urzędy Nadzoru za pośrednictwem Wspólnego Komitetu". Zaangażowanie właściwych Europejskich Urzędów Nadzoru w proces powstawania takich wytycznych powinno zapewnić właściwe odniesienie się do wykrytych przypadków "zarażenia", koncentracji, problemów związanych ze złożonością procedur oraz przypadków konfliktu interesów wśród poszczególnych sektorów i objętych regulacją podmiotów należących do konglomeratu finansowego. Podobnie, w odniesieniu do dodatkowego nadzoru nad mechanizmami kontroli wewnętrznej i procesami zarządzania ryzykiem(10), dyrektywa 2002/87/WE powinna wymagać spójności nadzoru dodatkowego z prowadzonym przez właściwe organy monitoringiem przestrzegania reguł ostrożnościowych ustanowionych przez dyrektywę UCITS(11). Taka spójność nadzoru dodatkowego z praktykami nadzorczymi wymagana jest już na podstawie odpowiednich przepisów dyrektywy bankowej(12) i drugiej dyrektywy w sprawie wypłacalności (Solvency II)(13).
Format sprawozdawania
4. EBC zaleca(14), aby do sprawozdawczości w zakresie wymogów adekwatności kapitałowej obliczonych dla właściwych podmiotów należących do konglomeratu finansowego(15) stosować zharmonizowane formaty, częstotliwości oraz daty sprawozdawania na podstawie technicznych standardów wdrożeniowych opracowanych przez Europejskie Urzędy Nadzoru za pośrednictwem Wspólnego Komitetu(16). Taka harmonizacja powinna być zgodna z modelem stosowanym już sektorze bankowym na podstawie zmian wprowadzonych w 2009 r. w dyrektywie bankowej(17). EBC rozumie, że prace nad harmonizacją formatów sprawozdawczości będą kontynuowane, m.in. w związku z potrzebami wynikającymi z wdrożenia do prawa Unii regulacji kapitałowych Bazylea III. Eurosystem jest szczególnie zainteresowany tymi kwestiami ze względu na funkcję, jaką pełni on w zakresie zapewniania stabilności finansowej, dlatego też będzie śledził postęp prac w tym zakresie we współpracy z Komisją.
Szczegółowe propozycje zmiany brzmienia projektu dyrektywy wraz z uzasadnieniem zostały zawarte w załączniku.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 28 stycznia 2011 r.
Jean-Claude TRICHET | |
Prezes EBC |
______
(1) COM(2010) 433 wersja ostateczna.
(2) Na system ten składają się obecnie dyrektywa 2002/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie dodatkowego nadzoru nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń oraz przedsiębiorstwami inwestycyjnymi konglomeratu finansowego (Dz.U. L 35 z 11.2.2003, s. 1) oraz dyrektywa 98/78/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 1998 r. w sprawie dodatkowego nadzoru nad zakładami ubezpieczeń w grupach ubezpieczeniowych (Dz.U. L 330 z 5.12.1998, s. 1).
(3) Zob. zmiany w art. 1 oraz art. 2 ust. 2, art. 3 ust. 1, art. 4 ust. 2 oraz art. 10 ust. 2, jak również w załączniku I i II do dyrektywy 98/78/WE wprowadzone przez art. 1 oraz załącznik I projektu dyrektywy; zob. zmiany w art. 4, art. 71, art. 72, art. 84, art. 105, art. 125 do 127, art. 129 oraz art. 141 do 143 dyrektywy 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (wersja przeredagowana) (Dz.U. L 177 z 30.6.2006, s. 1), wprowadzone przez art. 3 projektu dyrektywy.
(4) Zob. proponowaną zmianę nr 3 w załączniku do niniejszej opinii.
(5) Zob. art. 2 ust. 5 oraz art. 3 ust. 2, trzeci akapit dyrektywy 2002/87/WE, wprowadzone przez art. 2 ust. 1 i 2 projektu dyrektywy.
(6) Zob. proponowaną zmianę nr 1 w załączniku do niniejszej opinii.
(7) Zob. proponowaną zmianę nr 2 w załączniku do niniejszej opinii.
(8) Zob. art. 3 ust. 8, art. 7 ust. 5, art. 8 ust. 5, art. 9 ust. 6 oraz art. 11 ust. 5 dyrektywy 2002/87/WE, wprowadzone przez art. 2 ust. 2 oraz art. 2 ust. 4 do 7 projektu dyrektywy.
(9) Dyrektywa 2010/78/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie zmiany dyrektyw 98/26/WE, 2002/87/WE, 2003/6/WE, 2003/41/WE, 2003/71/WE, 2004/39/WE, 2004/109/WE, 2005/60/WE, 2006/48/WE, 2006/49/WE i 2009/65/WE w odniesieniu do uprawnień Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 120).
(10) Zob. art. 9 dyrektywy 2002/87/WE.
(11) Dyrektywa 2009/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32). Monitoring nadzorczy spółek zarządzania aktywami jest uregulowany w art. 21 ust. 1 oraz art. 102 ust. 4 lit. a dyrektywy UCITS; skupia się on na zapewnieniu zgodności z: (i) regułami ostrożnościowymi, których wprowadzenie w odniesieniu do spółek zarządzania aktywami było wymagane art. 12; oraz (ii) pozostałymi zasadami ustanowionymi przez art. 17 i 18 w odniesieniu do oferowania usług zarządzania aktywami poprzez oddziały oraz świadczenia usług transgranicznych.
(12) Dyrektywa 2006/48/WE.
(13) Dyrektywa 2009/138/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (wersja przekształcona) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1).
(14) Zob. proponowane zmiany nr 4 i 6 zawarte w załączniku do niniejszej opinii.
(15) Zob. art. 6 ust. 2 dyrektywy 2002/87/WE.
(16) Zob. art. 21a ust. 2 dyrektywy 2002/87/WE wprowadzony przez art. 2 ust. 15 dyrektywy 2010/78/UE.
(17) Zob. art. 74 ust. 2, drugi akapit dyrektywy 2006/48/WE wprowadzony przez art. 1 ust. 14 dyrektywy 2009/111/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 września 2009 r. zmieniającej dyrektywy 2006/48/WE, 2006/49/WE i 2007/64/WE w odniesieniu do banków powiązanych z centralnymi instytucjami, niektórych pozycji funduszy własnych, dużych ekspozycji, uzgodnień w zakresie nadzoru oraz zarządzania w sytuacji kryzysowej (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 97).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.62.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektyw 98/78/WE, 2002/87/WE i 2006/48/WE w odniesieniu do dodatkowego nadzoru nad podmiotami finansowymi konglomeratu finansowego (CON/2011/6). |
Data aktu: | 28/01/2011 |
Data ogłoszenia: | 26/02/2011 |