COM(2010) 490 wersja ostateczna
(2011/C 84/09)
(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2011 r.)
Samodzielny sprawozdawca: Pedro NARRO
Rada, w dniu 23 września 2010 r., oraz Parlament Europejski, w dniu 7 października 2010 r., postanowiły, zgodnie z art. 43 ust. 2 TFUE, zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie
wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 2001/112/WE odnoszącą się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi
COM(2010) 490 wersja ostateczna.
Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 15 grudnia 2010 r.
Na 468. sesji plenarnej w dniach 19 i 20 stycznia 2011 r. (posiedzenie z 20 stycznia 2011 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 159 do 3 - 6 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:
1. Wnioski
1.1 EKES popiera inicjatywę Komisji Europejskiej dotyczącą drugiej zmiany dyrektywy 2001/112 w celu dostosowania jej do przepisów ogólnych Kodeksu Żywnościowego (Codex Alimentarius) dotyczących soków i nektarów owocowych. Jednakże ten proces dostosowawczy nie powinien ograniczać się subiektywnie do bardzo szczegółowych elementów dyrektywy, lecz powinien mieć ogólne zastosowanie do wszystkich punktów tego aktu prawnego.
1.2 Zakaz dodawania cukru do soków owocowych to odpowiedni środek na rzecz zapobiegania otyłości. Jednakże EKES nie zgadza się z dodatkowym obowiązkiem znakowania nektarów jako słodzonych - środek ten mógłby wprowadzać konsumenta w błąd, pociągać za sobą rażącą dyskryminację w stosunku do innych produktów, a poza tym nie jest zawarty w Kodeksie Żywnościowym.
1.3 EKES wyraża ubolewanie, że wniosek dotyczący dyrektywy w ustępie odnoszącym się do zatwierdzonych składników nie uwzględnia dodawania soku z mandarynek do soku pomarańczowego w ilości do 10 %. Postanowienia Kodeksu Żywnościowego, do którego ma zostać dostosowana dyrektywa, zezwalają na tę technikę, stosowaną zwyczajowo na poziomie międzynarodowym, należy więc uwzględnić ją w tekście dyrektywy.
1.4 W treści drugiego ustępu w załączniku II należałoby wyraźnie wspomnieć, że owoce przeznaczone do wyrobu soków i przecierów owocowych mogą być poddawane zabiegom po dokonaniu zbiorów.
1.5 EKES wyraża zadowolenie z powodu włączenia pomidora do listy owoców przeznaczonych do produkcji soków owocowych.
1.6 EKES z satysfakcją odnotowuje utrzymanie podwójnej klasyfikacji / nazwy, która rozróżnia soki owocowe (uzyskiwane bezpośrednio z wyciskania lub ekstrakcji owoców) i soki z koncentratu (uzyskane poprzez rozcieńczenie soku z koncentratu z wodą). To rozróżnienie gwarantuje prawidłowe informacje dla konsumenta. Ważne jest utrzymanie tego podwójnego rozróżnienia, a także niewprowadzanie niuansów, które mogą uelastycznić interpretację podwójnej definicji.
1.7 EKES pozytywnie ocenia rozważaną we wniosku Komisji Europejskiej możliwość odtwarzania aromatów w sokach z koncentratu.
2. Kontekst i streszczenie wniosku Komisji
2.1 Komisja Europejska proponuje drugą zmianę dyrektywy Rady 2001/112/WE odnoszącą się do soków owocowych i innych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Wspomniana dyrektywa będąca przedmiotem zmiany ustanawia przepisy techniczne w sprawie składu, nazwy, specyfiki produkcji i oznakowania tych produktów.
2.2 Dyrektywa 2001/112 została zmieniona po raz pierwszy dyrektywą 2009/106/WE. Tej zmiany technicznej dokonano w celu dostosowania przepisów wspólnotowych do ogólnych przepisów Kodeksu Żywnościowego dotyczących soków i nektarów owocowych (STAN 247-2005, który ustanawia czynniki jakości i wymogi w zakresie oznakowania soków owocowych i innych podobnych produktów) oraz kodeksu dobrych praktyk AIJN (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Soków Owocowych). Zasadniczo wprowadzone zmiany dotyczyły ustanowienia minimalnych wartości w skali Brixa dla 18 odtworzonych soków owocowych i odtworzonych przecierów owocowych oraz określenia nazwy handlowej, którą należy stosować dla soku owocowego z koncentratu. Zmiany te miały zostać wprowadzone do dnia 1 stycznia 2011 r.
2.3 Będący przedmiotem niniejszej opinii wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (COM(2010) 490) stanowi drugą zmianę o charakterze wysoce technicznym, która, podobnie jak pierwsze dostosowanie, opiera się na włączeniu niektórych przepisów Kodeksu Żywnościowego zgodnie z postanowieniami kodeksu dobrych praktyk AIJN. Główne założenia wniosku dotyczącego dyrektywy to:
– Usunięcie cukru z listy zatwierdzonych składników dla soków owocowych. Nektary i określone produkty wymienione w załączniku III można słodzić poprzez dodanie cukru lub miodu. Nazwa handlowa powinna zawierać zwrot "słodzony" lub "z dodatkiem cukru", ze wskazaniem maksymalnej ilości dodanego cukru.
– Uproszczenie przepisów w sprawie odtwarzania smaku i aromatu.
– Włączenie pomidora do listy owoców przeznaczonych do produkcji soków owocowych.
2.4 Wniosek dotyczący dyrektywy zostanie przyjęty według zwykłej procedury prawodawczej przewidzianej w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Po przyjęciu dyrektywy państwa członkowskie będą miały 18 miesięcy na jej transpozycję do ustawodawstwa krajowego.
3. Uwagi
3.1 Będący przedmiotem niniejszej opinii wniosek dotyczący dyrektywy wynika zasadniczo z konieczności dostosowania przepisów wspólnotowych do przepisów międzynarodowych, a szczególnie postanowień Kodeksu Żywnościowego dotyczących soków owocowych i przecierów owocowych. W związku z tym Komisja nie powinna odchodzić zbyt daleko w proponowanych zmianach od niektórych postanowień Kodeksu Żywnościowego przyjętych na poziomie międzynarodowym. Z drugiej strony korzystne byłoby wprowadzenie nowych przepisów zgodnych z Kodeksem Żywnościowym.
3.2 Jedna z najważniejszych zmian, jakie wprowadza wniosek dotyczący dyrektywy, polega na zakazie dodawania cukrów do soków owocowych i zobowiązaniu, w przypadku nektarów, do wskazania tego dodatku w nazwie handlowej. W kontekście europejskiej strategii zapobiegania otyłości zakaz zaproponowany przez Komisję jest wyraźnie uzasadniony. Jednakże w odniesieniu do nektarów postanowienia wniosku różnią się od postanowień Kodeksu Żywnościowego, nie mają odpowiednika w innych produktach (napoje orzeźwiające), są niespójne z przepisami horyzontalnymi w zakresie oznakowania i wydają się niepotrzebne w obliczu tego, że sama definicja nektaru wskazuje już na zawartość cukru.
3.3 Wniosek Komisji pomija możliwość dodawania soku z mandarynek do soku pomarańczowego bez konieczności oznakowania produktu jako soku mieszanego. Jednakże przepisy Kodeksu Żywnościowego (STAN 45-1981) pozwalają na tę praktykę (w ilości do 10 %) i faktycznie jest ona stosowana często na poziomie międzynarodowym w przypadku krajów będących głównymi producentami, takich jak Brazylia czy USA. W kontekście globalizacji rynków wymogi dyrektywy 2001/112/WE pogarszają konkurencyjność europejskich producentów cytrusów i ich spółdzielni w stosunku do krajów trzecich. EKES uważa, że konieczne jest dostosowanie europejskiej nazwy "sok pomarańczowy" do międzynarodowych norm Kodeksu Żywnościowego i popiera w związku z tym uwzględnienie soku z mandarynek jako zatwierdzonego składnika soku pomarańczowego do progu 10 %. Dodanie soku z mandarynek do soku pomarańczowego jest uzasadnione pokrewieństwem botanicznym tych dwóch gatunków owoców cytrusowych, a także ich podobnymi cechami organoleptycznymi. W istocie z analitycznego punktu widzenia różnica jakościowa nie jest wyczuwalna.
3.4 Definicja owocu w punkcie 1 załącznika II (Definicje surowców) powinna wyraźnie uwzględniać zabiegi po dokonaniu zbiorów dla owoców przeznaczonych do obróbki.
3.5 EKES popiera włączenie pomidora do listy owoców przeznaczonych do produkcji soków owocowych i pozytywnie ocenia utrzymanie podwójnej nazwy handlowej dla soków owocowych i soków z koncentratu, co gwarantuje prawidłowe informacje dla konsumenta. Komitet popiera również możliwość odtwarzania aromatów w sokach z koncentratu.
Bruksela, 20 stycznia 2011 r.
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego | |
Staffan NILSSON |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.84.45 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 2001/112/WE odnoszącą się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. |
Data aktu: | 20/01/2011 |
Data ogłoszenia: | 17/03/2011 |