(2012/C 113/12)
(Dz.U.UE C z dnia 18 kwietnia 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW | |
- Wskazuje na konieczność zmiany metody wspólnotowej poprzez zwiększenie dostępności procesu oraz wprowadzenie wielopoziomowego sprawowania rządów. | |
- Wyraża zadowolenie z porozumienia politycznego, jakie osiągnięto w sprawie projektu KR-u dotyczącego zarządzania europejskiego oraz wsparcia instytucji europejskich dla jego działania. | |
- Podjął inicjatywę ustanowienia w skali całej Unii Europejskiej "Tablicy wyników wielopoziomowego sprawowania rządów", która corocznie przyczyniać się będzie do badania uwzględnienia zasadniczych elementów i mechanizmów tego sposobu zarządzania w cyklu politycznym Unii Europejskiej, koncentrując się na wymiarze terytorialnym badanych obszarów polityk i strategii. | |
- Uważa, że aby skonsolidować podejście Komitetu Regionów do monitorowania rozwiązań w zakresie wielopoziomowego sprawowania rządów, praktyce tej można by poświęcić najbliższą konferencję na temat pomocniczości. | |
- W najbliższych miesiącach skonkretyzuje swoje zamiary sporządzenia Karty Unii Europejskiej wielopoziomowego sprawowania rządów, co powinno doprowadzić do większego udziału władz lokalnych i regionalnych w funkcjonowaniu demokracji europejskiej. Proces tworzenia tej karty, oparty na podejściu integrującym i partycypacyjnym, powinien sprzyjać przejęciu za nie odpowiedzialności przez demokratycznie wybranych radnych lokalnych i regionalnych. | |
Sprawozdawca | Luc VAN DEN BRANDE (BE/PPE), Przewodniczący Flamandzko-Europejskiej Agencji Łącznikowej |
KOMITET REGIONÓW
W kierunku nowej koncepcji zasady równowagi instytucjonalnej
Podejście oparte na partnerstwie na rzecz inteligentnych regulacji
Odpowiedź w sprawie wzmocnienia poparcia obywateli dla procesu integracji europejskiej
Zasada wielopoziomowego sprawowania rządów jako zasada ustrukturyzowana dla wszystkich polityk i strategii europejskich o silnym oddziaływaniu terytorialnym
Realizacja strategii "Europa 2020" i siedmiu inicjatyw kluczowych w oparciu o partnerstwo dzięki utworzeniu europejskich paktów terytorialnych
Nowy paradygmat dla przyszłej polityki spójności
Przyszła polityka w zakresie ochrony środowiska, zmiany klimatu i energii(25)(26)
Przyszłość wspólnej polityki rolnej, polityki rybołówstwa i polityki morskiej
Realizacja programu sztokholmskiego z władzami szczebla lokalnego i regionalnego
Polityka sąsiedztwa wzmocniona przez wielopoziomowe sprawowanie rządów
Wielopoziomowe sprawowanie rządów w procesie globalizacji: perspektywa nowej dynamiki
(1) Biała księga Komitetu Regionów w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów - CdR 89/2009 fin.
(2) W swojej rezolucji w sprawie priorytetów Komitetu Regionów na rok 2011 Komitet deklaruje, że "zamierza kontynuować działania na rzecz rozwoju europejskiej kultury wielopoziomowego sprawowania rządów, a także podejmie dalsze działania w związku z białą księgą w tej sprawie, by ocenić jej wdrażanie i obserwować sytuację w zakresie wielopoziomowego sprawowania rządów w Unii Europejskiej" - CdR 361/2010 fin. Proces ten wzmocniony jest dialogiem z europejskimi stowarzyszeniami terytorialnymi oraz z głównymi europejskimi ośrodkami badawczymi.
(3) Zgodnie z tą zasadą każdy poziom władzy uczestniczący we wspólnym procesie decyzyjnym powinien być zobowiązany do wspierania legitymizacji i potencjału pozostałych poziomów władzy (Landy and Teles, "Beyond devolution: from subsidiarity to mutuality"). Innymi słowy, wielopoziomowe sprawowanie rządów nie powinno być postrzegane jako współzawodnictwo. Przeciwnie, różne poziomy władzy powinny działać na rzecz wzajemnej konsolidacji.
(4) Zasada ta stanowi system dystrybucji uprawnień między poszczególnymi instytucjami Wspólnoty, przypisując każdej instytucji ścisłą rolę w instytucjonalnych strukturach Wspólnoty i w realizacji zadań powierzonych Wspólnocie. Trybunał dba o poszanowanie litery prawa, monitorując zachowanie równowagi instytucyjnej, tj. każda z instytucji musi korzystać ze swych uprawnień mając odpowiedni wzgląd na uprawnienia pozostałych instytucji (zob. orzeczenie z 13 czerwca 1958 w sprawie 9/56 Meroni przeciw Wysokiej Władzy (Zb. Orz. 1958, s. 11) i orzeczenie z 22 maja 1990 r. w sprawie 70/88, Parlament Europejski przeciw Radzie (Zb.Orz. 1990, s. I-2041, s. 21 i 22).
(5) Wspólny komunikat prasowy José Manuela Barroso i Mercedes Bresso z dnia 29 czerwca 2010 r. (patrz MEMO/10/287 na stronie http://europa.eu/rapid/).
(6) Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2010 r. (p. Manescu) w sprawie dobrego sprawowania rządów w odniesieniu do polityki regionalnej UE: procedury wsparcia i kontroli przez Komisję Europejską (2009/2231(NI))(P7_TA(2010) 0468)).
(7) Nieformalny szczyt ministrów odpowiedzialnych za politykę terytorialną, który odbył się 17 marca 2010 r. w Maladze pod wpływem prezydencji hiszpańskiej dążącej do kontynuowania dynamiki dialogu terytorialnego z Palmy z 18 stycznia 2010 r.
(8) Opinia Komitetu Regionów "Inteligentne regulacje" - CdR 353/2010.
(9) Fragmenty sprawozdania Grupy refleksji Rady Europejskiej "Projekt Europa 2030 - wyzwania i szanse", marzec 2010 r. Sprawozdanie przekazane przewodniczącemu Rady Europejskiej Hermanowi Van Rompuyowi dnia 8 maja 2010 r.
(10) Opinia Komitetu Regionów "Europejska inicjatywa obywatelska" - CdR 167/2010 fin.
(11) Konkluzje Rady dotyczące działań i inicjatyw Rady na rzecz wprowadzenia w życie Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - 3092. posiedzenie Rady do Spraw Ogólnych, Bruksela, 23 maja 2011 r.
(12) Opinia Komitetu Regionów "Wspieranie inwestycji publiczno-prywatnych krokiem w kierunku naprawy gospodarki i długoterminowej zmiany strukturalnej: zwiększanie znaczenia partnerstw publiczno-prywatnych" - CdR 21/2010 fin.
(13) W nawiązaniu do Konkluzji Rady Europejskiej z 24 i 25 marca 2011 r., EUCO 10/1/11 REV 1, Komitet Regionów stwierdził w ramach prac swojej platformy Europa 2020, że na podstawie informacji zawartych w krajowych programach reform:
- w dwóch trzecich państw członkowskich (19 z 27) władze lokalne i regionalne odegrały rolę w procesie przygotowania krajowych programów reform;
- w większości państw członkowskich przeprowadzono konsultacje z władzami regionalnymi i lokalnymi, w ośmiu przypadkach władze uczestniczyły bezpośrednio w przygotowaniu krajowych programów reform;
- w krajowych programach reform trzynastu krajów (w tym 5 z najbardziej zaludnionych) są podane inicjatywy oparte na wielopoziomowym sprawowaniu rządów;
- dwa państwa członkowskies (BE, PT) przyjęły cele zróżnicowane według regionów;
- jedno państwo członkowskie (RO) poinformowalo, że przyjmie propozycję Komitetu Regionów dotyczącą paktów terytorialnych wyraźnie o niej wspominając;
- niektóre państwa członkowskie przyjęły docelowo wdrożenie "zintegrowanego podejścia" i zwiększenie efektów synergii między różnymi szczeblami zarządzania poprzez skuteczniejsze struktury koordynacji/dialogu.
(14) Opinia Komitetów Regionów w sprawie roli władz terytorialnych dla osiągnięcia celów strategii "Europa 2020" - CdR 72/2011 rev. 1, i Rezolucja Komitetu Regionów w sprawie większego udziału władz lokalnych i regionalnych w strategii "Europa 2020" - CdR 199/2010 fin.
(15) Rezolucja Komitetu Regionów w sprawie poprawy instrumentów wdrażania strategii "Europa 2020": zintegrowane wytyczne dla polityk gospodarczych i zatrudnienia państw członkowskich i Unii - CdR 175/2010 fin.
(16) Dokument roboczy Komisji - SEC (2011)708 (http://ec.europa.eu/information_society/digitalagenda/scoreboard/docs/scoreboard.pdf). W związku z tym KR zwrócił się w swojej opinii CdR 104/2010 fin o przyznanie proaktywnej roli Komitetowi, władzom lokalnym i regionalnym oraz ich stowarzyszeniom w cyklu zarządzania europejską agendą cyfrową.
(17) CdR 373/2010 fin.
(18) Konkluzje Rady dotyczące piątego sprawozdania w sprawie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej - 3068. Posiedzenie Rady do Spraw Ogólnych, Bruksela, 21 luty 2011 r.
Opinia Komitetu Regionów w sprawie wkładu polityki spójności na rzecz wdrożenia strategii "Europa 2020" - CdR 223/2010 fin.
(19) Opinia perspektywiczna Komitetu Regionów "Przyszłość polityki spójności"- CdR 210/2009 fin.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego - Konkluzje piątego raportu w sprawie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej: przyszłość polityki spójności - COM(2010) 642 final.
(20) Opinia z inicjatywy własnej Komitetu Regionów "Nowe perspektywy przeglądu rozporządzenia w sprawie EUWT" - CdR 100/2010 fin.
(21) Opinia z inicjatywy własnej Komitetu Regionów "Nowe perspektywy przeglądu rozporządzenia w sprawie EUWT" - CdR 100/2010 fin.
(22) Konkluzje Rady UE w sprawie Aktu o rynku jednolitym - priorytety służące ożywieniu jednolitego rynku - 3105. posiedzenie Rady ds. Gospodarczych i Finansowych, Bruksela, 12 lipca 2011 r. Opinia Komitetu Regionów w sprawie Aktu o jednolitym rynku -CdR 330/2010 fin.
(23) Sprawozdanie w sprawie sprawowania rządów i partnerstwa na jednolitym rynku (2010/2289 (INI)).
(24) Projekt opinii Komitetu Regionów w sprawie przeglądu programu "Small Business Act dla Europy"- CdR 151/2011 rev. 1.
(25) Patrz szczegółowe zalecenia Komitetu zawarte w opinii perspektywicznej CdR 164/2010 fin w sprawie roli władz lokalnych i regionalnych w przyszłej polityce ochrony środowiska dotyczące sposobów stosowania systemu wielopoziomowego sprawowania rządów na wszystkich etapach kształtowania unijnej polityki ochrony środowiska.
(26) Patrz m.in.: Biała Księga Komisji "Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - Dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu" - COM(2011) 144 final.
(27) Opinia Komitetu Regionów w sprawie "UE a międzynarodowa polityka różnorodności biologicznej po 2010 r.", CdR 112/2010 fin, Opinia Komitetu Regionów w sprawie post-kopenhaskiej międzynarodowej polityki przeciwdziałania zmianie klimatu, CdR 245/2010 fin, Projekt opinii Komitetu Regionów w sprawie Wkład władz lokalnych i regionalnych EU do konferencji ONZ "Rio+20: w kierunku zrównoważonego rozwoju 2012 (Rio+20)", CdR 187/2011 rev. 1.
(28) Opinia Komitetu Regionów w sprawie "Post-kopenhaska międzynarodowa polityka przeciwdziałania zmianie klimatu" - CdR 245/2010 fin.
(29) Opinia perspektywiczna Komitetu Regionów "Rola władz lokalnych w przyszłej polityce ochrony środowiska" - CdR 164/2010 fin oraz Opinia perspektywiczna Komitetu Regionów "Włączanie problematyki zmian klimatu do przyszłych obszarów polityki a przyszły budżet" - CdR 104/2011 fin.
(30) Opinia z inicjatywy własnej Komitetu Regionów "Przyszłość WPR po 2013 roku" - CdR 127/2010 fin.
(31) Opinia Komitetu Regionów "Rozwój zintegrowanej polityki morskiej oraz wiedza o morzu 2020" - CdR 339/2010 fin.
(32) Wniosek Komisji "Europejski program integracji obywateli państw trzecich" - COM(2011) 455 final.
(33) Opinia Komitetu Regionów i zielona księga Komisji Europejskiej "Polityka rozwojowa UE na rzecz wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważonego rozwoju - Zwiększenie skuteczności polityki rozwojowej Unii Europejskiej" - CdR 408/2010 fin.
(34) Sprawozdanie z konsultacji na temat Białej księgi Komitetu Regionów w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów - CdR 25/2010.
(35) Patrz działalność stowarzyszenia "Forum Globalnego Stowarzyszenia Regionów / FOGAR".
(36) Komitet Regionów ponownie sugeruje, by na Szczycie Rio+20 upoważniono UNEP (Program Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska) bądź Radę ds. Zrównoważonego Rozwoju do utworzenia stałego komitetu ds. samorządów terytorialnych i władz lokalnych. Ta nowa struktura odpowiednio odzwierciedlałaby wielopoziomowe sprawowanie rządów i pełniłaby funkcję stałego mechanizmu konsultacji z samorządami terytorialnymi i władzami lokalnymi na całym świecie, jak również zapewniałaby współpracę między nimi. Komitet Regionów mógłby służyć za wzór w tej dziedzinie. Obiecujący jest także fakt, że w ramach tzw. konwencji Rio ONZ, samorządy terytorialne i władze lokalne zostały wyraźniej uznane ze względu na ich specyficzny status instytucji rządowej, co obejmuje np. uznanie ich w porozumieniu z Cancún za "podmioty rządowe". KR ponownie stwierdza, że samorządy terytorialne i władze lokalne powinny znaleźć właściwe miejsce w instytucjonalnych ramach zrównoważonego rozwoju wspólnie z rządami krajowymi i organami ONZ. W projekcie opinii CdR 187/2011 rev. 1 w sprawie wkładu władz lokalnych i regionalnych UE do konferencji ONZ 2012 r. w sprawie zrównoważonego rozwoju (Rio+20) KR ubolewa, że w obecnej międzynarodowej strukturze sprawowania rządów, pomimo specyficznej roli w tych rządach, reprezentacja tych władz w organach ONZ często traktowana jest w ten sam sposób, co społeczeństwo obywatelskie i biznes, jako inne ważne grupy.
(37) Wyniki tej pierwszej tabeli, w oparciu o badania zlecone EIPA.
(38) Zdefiniowano sześć kategorii podlegających dwóm tytułom dotyczącym konkretnych rozwiązań w zakresie wielopoziomowego sprawowania rządów (I. Procedury: informacje i konsultacje, zaangażowanie zainteresowanych podmiotów, zdolność reagowania; II. Treść polityki unijnej: polityka terytorialna/zintegrowana/powiązana lokalnie, inteligentne mechanizmy regulacyjne, nowatorskie narzędzia wdrażania i partnerstwo). Określono też, co można uznać za "dobre rozwiązania" w odniesieniu do tych sześciu rozwiązań dotyczących ogólnych zasad wielopoziomowego sprawowania rządów i celów. Ustanowiono także wskaźniki, by móc zmierzyć i ocenić rozwiązania stosowane podczas wdrażania.
(39) Jeśli chodzi o wyniki dotyczące procedur i treści, różne wyniki pośrednie w grupie kategorii "procedury" i "treść" wykazują, że z wyjątkiem pakietu wiosennego, rozwiązania w zakresie wielopoziomowego sprawowania rządów są znacznie lepiej opracowane w grupie "procedury" (informacje/konsultacje, zaangażowanie zainteresowanych podmiotów, zdolność reagowania) niż w grupie "treść" (nowatorskie narzędzia wdrażania, inteligentne mechanizmy regulacyjne, podejście terytorialne/zintegrowane). Zarówno strategia "Europa 2020", jak i strategia w zakresie energii i klimatu osiągnęły próg wyniku minimalnego 3/6 w odniesieniu do grupy "procedury". Niemniej tabela wyników pokazuje także, że ogólny pozytywny wynik strategii "Europa 2020" osiągnięto przede wszystkim dzięki dość wysokiemu wynikowi osiągniętemu w "procedurach" w zakresie rozwiązań stosowanych w odniesieniu do wielopoziomowego sprawowania rządów.
Kiedy bardziej szczegółowo analizujemy elementy składowe każdej z grup, wykresy dotyczące wyników wykazują, że, z wyjątkiem pakietu wiosennego, względnie wysokie wyniki pierwszej podgrupy "procedury" w porównaniu do podgrupy "treść" można uzasadnić (bardzo) wysokim wynikiem dotyczącym "informacji/konsultacji", który w pewnym stopniu wynika z zaledwie satysfakcjonującego wyniku dotyczącego "zaangażowania zainteresowanych podmiotów". Niemniej ogólnie rzecz biorąc, "zdolność reagowania" dała wyniki względnie niskie. W drugiej podgrupie "treść" jedynie w strategii "Europa 2020" udało się uzyskać dość zadowalający wynik w odniesieniu do "inteligentnych mechanizmów regulacyjnych" i "nowatorskich narzędzi wdrażania". To samo dotyczy strategii w zakresie energii i klimatu oraz pakietu wiosennego, jeśli chodzi o rozwiązania dotyczące "podejścia terytorialnego/zintegrowanego". Wszystkie pozostałe rozwiązania uzyskały względnie niskie wyniki.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.113.62 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia "Tworzenie europejskiej kultury wielopoziomowego sprawowania rządów: biała księga Komitetu Regionów - działania następcze". |
Data aktu: | 16/02/2012 |
Data ogłoszenia: | 18/04/2012 |