Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych po 2012 r.
(SWD(2012) 130 final)
(SWD(2012) 131 final)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 158/04)
(Dz.U.UE C z dnia 5 czerwca 2012 r.)
WPROWADZENIE
POLITYKA W ZAKRESIE POMOCY PAŃSTWA A DYREKTYWA W SPRAWIE ETS
1. SPECJALNE ŚRODKI OBJĘTE NINIEJSZYMI WYTYCZNYMI
1.1. Pomoc dla przedsiębiorstw w sektorach i podsektorach, które uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji z powodu przenoszenia kosztów uprawnień EU ETS na ceny energii elektrycznej (pomoc na pokrycie kosztów emisji pośrednich)
1.2. Pomoc na inwestycje dla wysoce wydajnych elektrowni, w tym nowych elektrowni gotowych do wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS)
1.3. Pomoc związana z fakultatywnym przejściowym przydziałem bezpłatnych uprawnień do emisji na potrzeby modernizacji produkcji energii elektrycznej
1.4. Pomoc związana z wyłączeniem małych instalacji i szpitali z EU ETS
2. ZAKRES STOSOWANIA I DEFINICJE
2.1. Zakres stosowania niniejszych wytycznych
2.2. Definicje
3. ZGODNOŚĆ ŚRODKÓW POMOCY Z ART. 107 UST. 3 TRAKTATU
3.1. Pomoc dla przedsiębiorstw w sektorach i podsektorach, które uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji z powodu przenoszenia kosztów uprawnień EU ETS na ceny energii elektrycznej (pomoc na pokrycie kosztów emisji pośrednich)
Cel i konieczność pomocy
Maksymalna intensywność pomocy
Obliczanie maksymalnej kwoty pomocy
Amaxt = Ait × Ct × Pt-1 × E × BO
w niniejszym wzorze: Ait odpowiada intensywności pomocy w roku t, wyrażonej jako ułamek (np. 0,8); Ct oznacza stosowny wskaźnik emisji CO2 (tCO2/MWh) (w roku t); Pt-1 oznacza terminową cenę uprawnień do emisji w roku t-1 (EUR/tCO2); E jest stosownym wskaźnikiem efektywności zużycia energii elektrycznej odnoszącym się do poszczególnych produktów określonych w załączniku III; natomiast BO oznacza produkcję referencyjną. Pojęcia te zdefiniowano w załączniku I.
Amaxt = Ait × Ct × Pt-1 × EF × BEC
w niniejszym wzorze: Ait odpowiada intensywności pomocy w roku t, wyrażonej jako ułamek (np. 0,8); Ct oznacza stosowny wskaźnik emisji CO2 (tCO2/MWh) (w roku t); Pt-1 oznacza terminową cenę uprawnień do emisji w roku t-1 (EUR/tCO2); EF oznacza wskaźnik efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej; natomiast BEC oznacza referencyjne zużycie energii elektrycznej (MWh). Pojęcia te zdefiniowano w załączniku I.
Efekt zachęty
3.2. Pomoc na inwestycje dla nowych wysoce wydajnych elektrowni, w tym nowych elektrowni gotowych do wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS)
Cel i konieczność pomocy
Wydatki kwalifikowalne
Maksymalna intensywność pomocy
3.3. Pomoc związana z fakultatywnym przejściowym przydziałem bezpłatnych uprawnień do emisji na potrzeby modernizacji produkcji energii elektrycznej
Efekt zachęty
W przypadku inwestycji podjętych po dniu 25 czerwca 2009 r. warunek efektu zachęty uważa się za spełniony.
Wydatki kwalifikowane
Maksymalna intensywność pomocy
3.4. Pomoc związana z wyłączeniem małych instalacji i szpitali z EU ETS
Efekt zachęty
3.5. Proporcjonalność
4. KUMULACJA
5. PRZEPISY KOŃCOWE
5.1. Składanie sprawozdań rocznych
5.2. Przejrzystość
5.3. Monitorowanie
5.4. Okres stosowania i przegląd
(1)Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
(2)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 63).
(3)Dyrektywa 2004/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. (Dz.U. L 338 z 13.11.2004, s. 18); dyrektywa 2008/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. (Dz.U. L 8 z 13.1.2009, s. 3); rozporządzenie (WE) nr 219/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2009 r. (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 109).
(4) Plan działań w zakresie pomocy państwa - Gorzej i lepiej ukierunkowana pomoc państwa: mapa drogowa reformy pomocy państwa na lata 2005-2009, COM(2005) 107 wersja ostateczna, 7.6.2005.
(5) Załącznik II do załącznika 15713/1/08REV1 z dnia 18 listopada 2008 r. (25.11) http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2008-0610+0+DOC+XML+V0//PL
(6) Addendum do noty do punktu I/A Sekretariatu Generalnego Rady do Komitetu Stałych Przedstawicieli/Rady 8033/09 ADD 1 REV 1 z dnia 31 marca 2009 r.
(7)Dyrektywa 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. i zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 114).
(8) Dz.U. C 82 z 1.4.2008, s. 1.
(9) Porównaj: przypis 8.
(10) Porównaj: przypis 8.
(11) Dz.U. L 343 z 23.12.2011, s. 91.
(12) Decyzja Komisji z dnia 29 marca 2011 r. w sprawie metodologii przejściowego przydziału instalacjom wytwarzającym energię elektryczną bezpłatnych uprawnień do emisji na mocy art. 10c ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE, C(2011) 1983 wersja ostateczna z 29.3.2011.
(13)Komunikat Komisji, Wytyczne w zakresie nieobowiązkowego stosowania art. 10c dyrektywy 2003/87/WE (Dz.U. C 99 z 31.3.2011, s. 9).
(14) Porównaj: przypis 13.
(15) Porównaj: przypis 13.
(16) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.
(17) Dz.U. L 140 z 30.4.2004, s. 1.
(18) Dz.U C 119 z 22.5.2002, s. 22.
1 Definicje
Krajowy organ udzielający pomocy musi otrzymać od instalacji dowód wskazujący na to, że spełniono kryteria znaczącego zwiększenia zdolności produkcyjnej oraz że znaczące zwiększenie zdolności produkcyjnej zostało poddane weryfikacji i uznane za zadawalające przez niezależnego rzeczoznawcę. Weryfikacja powinna dotyczyć pewności, wiarygodności i dokładności danych dostarczonych przez instalację; opinia z weryfikacji powinna stwierdzać z wystarczającą pewnością, że przedłożone dane nie zawierają istotnych nieprawidłowości,
______
(1) Kod 12 15 0 w ramach prawnych ustanowionych rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 58/97 z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw.
(2)Decyzja Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1. W załączniku I.2 do wspomnianej decyzji wymieniono szereg produktów, przy których uznano, że istnieje zastępowalność paliwa, przynajmniej w pewnym zakresie.
2 Sektory i podsektory, które uznaje się ex ante za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji z powodu kosztów emisji pośrednich
Kod NACE(1) | Opis | |
1. | 2742 | Produkcja aluminium |
2. | 1430 | Wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów |
3. | 2413 | Produkcja pozostałych chemikaliów nieorganicznych |
4. | 2743 | Produkcja ołowiu, cynku i cyny |
5. | 1810 | Produkcja odzieży skórzanej |
6. | 2710 | Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych, w tym rur i przewodów stalowych bez szwu |
272210 | Rury i przewody stalowe bez szwu | |
7. | 2112 | Produkcja papieru i tektury |
8. | 2415 | Produkcja nawozów sztucznych i związków azotowych |
9. | 2744 | Produkcja miedzi |
10. | 2414 | Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych |
11. | 1711 | Przędzenie włókien bawełnianych |
12. | 2470 | Produkcja włókien chemicznych |
13. | 1310 | Górnictwo rud żelaza |
14. | Następujące podsektory w ramach Produkcji tworzyw sztucznych w postaci surowej (2416): | |
24161039 | Polietylen niskiej gęstości (LD-PE) | |
24161035 | Polietylen liniowy niskiej gęstości (LD-PE) | |
24161050 | Polietylen wysokiej gęstości (HD-PE) | |
24165130 | Polipropylen (PP) | |
24163010 | Poli(chlorek winylu) (PVC) | |
24164040 | Poliwęglany (PC) | |
15. | Następujący podsektor w ramach Produkcji pulpy (2111): | |
21111400 | Pulpa mechaniczna | |
(1) Według NACE rev.1.1: http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/nomenclatures/index.cfm?TargetUrl=LST_CLS_DLD&StrNom=NACE_1_1&StrLanguageCode=EN&StrLayoutCode=HIERARCHIC |
Nota wyjaśniająca dotycząca metody określania sektorów i podsektorów kwalifikujących się do pomocy
______
(1)Decyzja Komisji z dnia 24 grudnia 2009 r. ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji (Dz.U. L 1 z 5.1.2010, s. 10).
(2) Wykaz produkcji wspólnotowej (skrót fr. "Production Communautaire") jest dostępny na stronie: http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/nomenclatures/index.cfm?TargetUrl=LST_NOM_DTL&StrNom=PRD_2010&StrLanguageCode=EN&IntPcKey=&StrLayoutCode=HIERARCHIC
(3)Decyzja Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1. W załączniku I.2 do wspomnianej decyzji wymieniono szereg produktów, przy których uznano, że istnieje zastępowalność paliwa, przynajmniej w pewnym zakresie.
3 Wskaźniki efektywności zużycia energii elektrycznej w odniesieniu do produktów objętych kodami NACE w załączniku II
NACE4 | Wskaźnik emisyjności dla produktów(1) | Wartość wskaźnika | Jednostka wskaźnika | Jednostka produkcji(2) | Definicja produktu(2) | Procesy objęte wskaźnikiem emisyjności dla produktów(2) | Właściwy kod Prodcom (rev. 1.1) | Opis |
2742 | Aluminium pierwotne | 14,256 |
MWh/t produktu (zużycie prądu zmiennego) |
Tona nieobrobionego plastycznie płynnego niestopowego aluminium |
Nieobrobione plastycznie płynne aluminium niestopowe z elektrolizy |
Nieobrobione plastycznie płynne aluminium niestopowe z elektrolizy, w tym z urządzeń służących ochronie przed zanieczyszczeniami, procesów pomocniczych i odlewni. Oprócz definicji produktu w decyzji 2011/278/UE uwzględnia się tu fabryki anod (anody wstępnie spiekane). W przypadku gdy anody dostarczane są z odrębnego zakładu w Europie, zakład ten nie powinien otrzymywać rekompensaty, gdyż jest on już objęty wskaźnikiem. W przypadku gdy anody są produkowane poza Europą, można zastosować korektę. | 27421130 | Aluminium nieobrobione plastycznie, niestopowe, z wyłączeniem aluminium w postaci proszku i płatków |
27421153 | Stopy aluminium nieobrobione plastycznie, pierwotne, z wyłączeniem aluminium w postaci proszku i płatków | |||||||
2742 | Tlenek glinu (rafinacja) | 0,225 | MWh/t produktu | Tona tlenku glinu | Wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją tlenku glinu | 27421200 | Tlenek glinu, z wyłączeniem sztucznego korundu | |
2710 | Stal konwertorowa świeżona tlenem | 0,036 | MWh/t produktu | Tona stali surowej (odlewanej) | Obróbka pozapiecowa, podgrzewanie materiałów ogniotrwałych, procesy pomocnicze (w szczególności odpylanie) i urządzenia odlewnicze aż po cięcie wyrobów ze stali surowej | 2710T122 | Stal niestopowa produkowana w inny sposób niż w piecach elektrycznych | |
2710T132 | Stal stopowa inna niż stal nierdzewna produkowana w innych procesach niż w piecach elektrycznych | |||||||
2710T142 | Stal nierdzewna i stal żaroodporna produkowana w innych procesach niż w piecach elektrycznych | |||||||
2710 | Stal węglowa z pieca łukowego | 0,283 | tCO2/t produktu | Tona surowej stali wtórnej z aparatu odlewniczego | Stal zawierająca poniżej 8 % metalicznych pierwiastków stopowych i przypadkowych domieszek, przy których poziomie nadaje się do zastosowań, w których nie jest wymagana wysoka jakość powierzchni i przetwarzania |
Uwzględniono wszystkie procesy w jednostkach produkcyjnych bezpośrednio lub pośrednio związane z: - piecem łukowym, - obróbką pozapiecową, - odlewaniem i cięciem, - jednostką dopalania gazów, - zespołem odpylania, - stanowiskami podgrzewania kadzi, - stanowiskami podgrzewania wlewków, - suszeniem złomu i - podgrzewaniem złomu. |
2710T121 | Stal surowa: stal niestopowa produkowana w piecach elektrycznych |
(w oparciu o najlep- sze 10 %) |
2710T131 | Stal surowa: stal stopowa inna niż stal nierdzewna produkowana w piecach elektrycznych | ||||||
2710T141 | Stal surowa: stal nierdzewna i stal żaroodporna produkowana w piecach elektrycznych | |||||||
2710 | Stal wysokostopowa z pieca łukowego | 0,352 | tCO2/t produktu | Tona surowej stali wysokostopowej | Stal zawierająca 8 % lub więcej metalicznych pierwiastków stopowych lub od której oczekuje się wysokiej jakości powierzchni i przetwarzalności |
Uwzględniono wszystkie procesy w jednostkach produkcyjnych bezpośrednio lub pośrednio związane z: - piecem łukowym, - obróbką pozapiecową, - odlewaniem i cięciem, - jednostką dopalania gazów, - zespołem odpylania, |
2710T121 | Stal surowa: stal niestopowa produkowana w piecach elektrycznych |
- stanowiskami podgrzewania kadzi, - stanowiskami podgrzewania wlewków, - wolno chłodzącą kadzią, - suszeniem złomu i - podgrzewaniem złomu. Nie uwzględniono rafinatora żelazochromu i kriogenicznego przechowywania gazów przemysłowych w jednostkach produkcyjnych. |
||||||||
(w oparciu o najlep- sze 10 %) |
2710T131 | Stal surowa: stal stopowa inna niż stal nierdzewna produkowana w piecach elektrycznych | ||||||
2710T141 | Stal surowa: stal nierdzewna i stal żaroodporna produkowana w piecach elektrycznych | |||||||
2710 | Żelazokrzem (FeSi) | 8,540 | MWh/t produktu | Tona FeSi-75 jako produktu końcowego | FeSi-75 | Wszystkie procesy bezpośrednio związane z eksploatacją pieców Nie uwzględnia się procesów pomocniczych. | 27102020/ 24101230 | Żelazokrzem o zawartości krzemu 75 % |
2710 | Żelazomangan wysokowęglowy (FeMn HC) | 2,760 | MWh/t produktu | Tona żelazomanganu wysokowęglowego jako produktu końcowego | Żelazomangan wysokowęglowy |
Wszystkie procesy bezpośrednio związane z piecami Nie uwzględnia się procesów pomoc- niczych. |
27102010 | Żelazomangan (zgodnie z BREF) |
2710 | Krzemomangan (SiMn) | 3,850 | MWh/t produktu | Tona krzemomanganu jako produktu końcowego | Krzemomangan o różnej zawartości węgla, w tym SiMn, SiMn o niskiej zawartości węgla, SiMn o bardzo niskiej zawartości węgla | Wszystkie procesy bezpośrednio związane z eksploatacją pieców Nie uwzględnia się procesów pomocniczych. | 27102030 | Krzemomangan, z wyłączeniem FeSiMn |
2413 | Chlor (Cl2) | 2,461 | MWh/t produktu | Tona chloru | Chlor | Wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z urządzeniami do elektrolizy, w tym urządzeniami pomocniczymi, takimi jak silniki | 24131111 | Chlor |
2413 | Krzem metaliczny | 11,870 | MWh/t produktu | Tona krzemu metalicznego | Krzem o zawartości krzemu 90-99,99 % |
Wszystkie procesy bezpośrednio związane z piecami Nie uwzględnia się procesów pomocniczych. |
24131155 | Krzem o zawartości wagowej krzemu < 99,99 % |
2413 | Superczysty krzem polikrystaliczny | 60,000 | MWh/t produktu | Tona superczystego krzemu metalicznego | Krzem o zawartości krzemu > 99,99 % | Wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z piecem, w tym urządzeniami pomocniczymi | 24131153 | Krzem o zawartości wagowej krzemu > = 99,99 % |
2413 | Węglik krzemu (SiC) | 6,200 | MWh/t produktu | Tona 100 % SiC | Węglik krzemu o 100 % czystości | Wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z piecem, w tym urządzeniami pomocniczymi | 24135450 | Węgliki, włączając chemicznie niezdefiniowane |
2414 | Wysokowartościowe chemikalia | 0,702 | tCO2/t produktu | Tona wysokowartościowych chemikaliów (HVC) (tona acetylenu, etylenu, propylenu, butadienu, benzenu i wodoru) |
Mieszanina wysokowartościowych chemikaliów (HVC) wyrażona jako całkowita masa acetylenu, etylenu, propylenu, butadienu, benzenu i wodoru, z wyłączeniem HVC z dodatkowych ilości (wodór, etylen, inne HVC) o zawartości wagowej co najmniej 30 % etylenu w całkowitej mieszaninie produktów i o zawartości wagowej HVC, gazu paliwowego, butenów i ciekłych węglowodorów w całkowitej mieszaninie produktów co najmniej 50 % |
Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją wysokowartościowych chemikaliów w postaci oczyszczonego produktu lub produktu pośredniego o skoncentrowanej zawartości odpowiedniej wysokowartościowej substancji chemicznej w najniższej formie nadającej się do sprzedaży (surowe C4, odwodorniona benzyna do pirolizy), z wyłączeniem wyodrębniania C4 (wytwórnia butadienu), uwodorniania C4, hydrorafinacji benzyny do pirolizy i ekstrakcji związków aromatycznych oraz logistyki/przechowywania na potrzeby codziennej działalności. |
Kilka kodów Prodcom w ramach NACE 2414 |
|
24141120 | Węglowodory alifatyczne nasycone | |||||||
24141130 | Węglowodory alifatyczne nienasycone; etylen | |||||||
24141140 | Węglowodory alifatyczne nienasycone; propen (propylen) | |||||||
24141150 | Węglowodory alifatyczne nienasycone; buten (butylen) i jego izomery | |||||||
24141160 | Węglowodory alifatyczne nienasycone; 1,3-butadien i izopren | |||||||
24141190 | Węglowodory alifatyczne nienasycone, z wyłączeniem etylenu, propenu, butenu, 1,3-butadienu i izoprenu | |||||||
24/20141223 | Benzen | |||||||
2414 | Związki aromatyczne | 0,030 | tCO2/t produktu | Tona ważona CO2 | Mieszanina związków aromatycznych wyrażona w tonach CO2 (CWT) |
Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z instalacjami jednostkowymi dotyczącymi związków aromatycznych: - hydrorafinacją benzyny do pirolizy, - ekstrakcją benzenu/toluenu/ ksylenu (BTX), - TDP, - HDA, - izomeryzacją ksylenu, - zespołem Pksylenu, - produkcją kumenu i - produkcją cykloheksanu. |
Kilka kodów Prodcom w ramach NACE 2414. Pełna lista znajduje się w wytycznych 9 dotyczących emisji bezpośrednich (Guidance Document No 9). |
|
2414 | Sadza | 1,954 | tCO2/t produktu | Tona sadzy piecowej (jednostka nadająca się do sprzedaży, > 96 %) | Sadza piecowa. Ten wskaźnik nie uwzględnia produktów z sadzy gazowej i lampowej. | Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją sadzy piecowej oraz wykończeniem, pakowaniem i spalaniem gazu odpadowego. | 24131130 | Węgiel (sadze oraz pozostałe postacie węgla, gdzie indziej niesklasyfikowane) |
2414 | Styren | 0,527 | tCO2/t produktu | Tona styrenu (produktu nadającego się do sprzedaży) | Monomer styrenu (benzen winylu, numer CAS: 100-42-5). |
Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją: - styrenu oraz - produktu pośredniego w postaci etylobenzenu (łącznie z ilością wykorzystywaną jako surowiec do produkcji styrenu). |
24141250 | Styren |
2414 |
Tlenek etylenu/glikole etylenowe |
0,512 | tCO2/t produktu | Tona ekwiwalentów tlenku etylenu określonych jako ilość tlenku etylenu (w masie), która jest zawarta w jednej jednostce masy określonego glikolu |
Wskaźnik dotyczący tlenku etylenu/glikolu etylenowego obejmuje następujące produkty: - tlenek etylenu (o wysokiej czystości), - glikol monoetylenowy (standardowy gatunek + gatunek włóknotwórczy (o wysokiej czystości)), - glikol dietylenowy, - glikol trietylenowy. Całkowita ilość produktów jest wyrażona w ekwiwalentach tlenku etylenu określonych jako ilość tlenku etylenu (w masie), która jest zawarta w jednej jednostce masy określonego glikolu. |
Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją tlenku etylenu, sekcją oczyszczania tlenku etylenu i glikolu w jednostkach produkcyjnych. | 24146373 | Oksiran (tlenek etylenu) |
24142310 | Glikol etylenowy (etanodiol) | |||||||
24146333 | 2,2-Oksydietanol (glikol dietylenowy, digol) | |||||||
2743 | Elektroliza cynku | 4,000 | MWh/t produktu | Tona cynku | Cynk pierwotny | Wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z elektrolizą cynku, w tym urządzeniami pomocniczymi | 27431230 | Cynk niestopowy nieobrobiony plastycznie, z wyłączeniem w postaci pyłu, proszku i płatków |
2743125 | Cynk stopowy nieobrobiony plastycznie, z wyłączeniem w postaci pyłu, proszku i płatków | |||||||
2415 | Amoniak | 1,619 | tCO2/t produktu | Tona amoniaku, jako produkcja (netto) nadająca się do sprzedaży, o 100 % zawartości amoniaku | Amoniak (NH3) wyrażony w tonach wytworzonej ilości | Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją amoniaku i produktu pośredniego w postaci wodoru. | 24151075 | Amoniak bezwodny |
(1) Dla produktów zacienionych na jasnoszaro stwierdzono zamienność energii elektrycznej i paliw. Wskaźnik emisyjności wyrażony jest w tCO2. (2) Jednostki produkcji, definicje i procesy, wyróżnione na ciemnoszaro, opierają się na decyzji Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE. |
Zgodnie z załącznikiem 1 do decyzji 2011/278/UE w odniesieniu do niektórych procesów produkcyjnych istnieje zamienność paliw i energii elektrycznej. W odniesieniu do tych produktów określanie wskaźnika emisyjności na podstawie MWh/t produktu nie jest wskazane. Zamiast tego jako punkt wyjścia należy przyjąć specyficzne krzywe emisji gazów cieplarnianych wyprowadzone z emisji bezpośrednich. W przypadku tych procesów wskaźniki emisyjności dla produktów zostały ustalone na podstawie sumy emisji bezpośrednich (składających się z emisji związanych z energią i emisji procesowych), jak również emisji pośrednich wynikających z wykorzystania wymienialnej części energii elektrycznej.
W tych przypadkach wskaźnik "E" we wzorze stosowanym do obliczania maksymalnej kwoty pomocy, o którym mowa w pkt 27 lit. a) wytycznych, należy zastąpić następującym terminem, który przekształca wskaźnik emisyjności dla produktów zgodnie z decyzją 2011/278/UE we wskaźnik wydajności zużycia energii elektrycznej na podstawie przeciętnej wartości intensywności emisji wynoszącej 0,465 tCO2/MWh:
Istniejący wskaźnik emisyjności dla produktów z załącznika 1 do decyzji 2011/278/UE (w tCO2/t) x udział odpowiednich emisji pośrednich(*) w okresie odniesienia (%)/0,465 (tCO2/MWh).
______
(1)Decyzja Komisji z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE, C(2011) 2772 final (Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1).
(*) "Udział odpowiednich emisji pośrednich w okresie odniesienia" oznacza stosunek:
- odpowiednich emisji pośrednich do
- sumy wszystkich emisji bezpośrednich i odpowiednich emisji pośrednich
zgodnie z art. 14 decyzji 2011/278/UE.
Maksymalne regionalne wskaźniki emisji CO2 na różnych obszarach geograficznych (tCO2/MWh)
Elektryczność | ||
Europa środkowo-zachodnia | Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Niderlandy, Luksemburg | 0,76 |
Czechy i Słowacja | Republika Czeska, Słowacja | 1,06 |
obszar iberyjski | Portugalia, Hiszpania | 0,57 |
kraje nordyckie | Dania, Szwecja, Finlandia, Norwegia | 0,67 |
Bułgaria | 1,12 | |
Cypr | 0,75 | |
Estonia | 1,12 | |
Grecja | 0,82 | |
Węgry | 0,84 | |
Irlandia | 0,56 | |
Włochy | 0,60 | |
Łotwa | 0,60 | |
Litwa | 0,60 | |
Malta | 0,86 | |
Polska | 0,88 | |
Rumunia | 1,10 | |
Słowenia | 0,97 | |
Zjednoczone Królestwo | 0,58 |
Aby zapewnić równe traktowanie źródeł energii elektrycznej i uniknąć ewentualnych nadużyć, ten sam wskaźnik emisji CO2 stosuje się do wszystkich źródeł zaopatrzenia w energię elektryczną (samodzielne wytwarzanie, umowy na dostawy energii elektrycznej lub zasilanie sieciowe) i do wszystkich beneficjentów pomocy w zainteresowanym państwie członkowskim.
Metoda ustalania maksymalnej kwoty pomocy uwzględnia wskaźnik emisji CO2 dla energii elektrycznej pochodzącej z obiektów energetycznego spalania na różnych obszarach geograficznych. Tego typu zróżnicowanie regionalne odzwierciedla znaczenie elektrowni opalanych paliwem kopalnym dla końcowej ceny ustalanej na rynku hurtowym i ich roli jako elektrowni krańcowej w rankingu bilansowym.
Komisja określiła ex ante wyżej wymienioną(-e) wartość(wartości) wskaźników emisji CO2, które stanowią maksymalne wartości do obliczania kwoty pomocy. Państwa członkowskie mogą jednak stosować niższy wskaźnik emisji CO2 w stosunku do wszystkich beneficjentów na swoim terytorium.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.158.4 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych po 2012 r. |
Data aktu: | 05/06/2012 |
Data ogłoszenia: | 05/06/2012 |
Data wejścia w życie: | 05/06/2012 |