(2012/C 162/10)
(Dz.U.UE C z dnia 8 czerwca 2012 r.)
Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego zarządza stosunkami instytucjonalnymi z uniwersytetami przede wszystkim za pośrednictwem programu wiedzy, w którego skład wchodzą trzy programy:
EIBURS jest źródłem grantów dla uniwersyteckich ośrodków badawczych zajmujących się kwestiami i tematami, które są przedmiotem szczególnego zainteresowania banku. Granty EBI, w wysokości do 100 tys. EUR na rok przez okres trzech lat, są przyznawane w drodze procedury konkursowej zainteresowanym wydziałom uniwersyteckim lub ośrodkom badawczym powiązanym z uniwersytetami w państwach członkowskich UE, krajach kandydujących lub potencjalnych krajach kandydujących, o uznanej renomie w dziedzinach wybranych przez EBI. Te granty mają umożliwić im poszerzenie działalności w tych dziedzinach. Zwycięska propozycja powinna gwarantować osiągnięcie różnorodnych efektów (w zakresie badań naukowych, organizacji kursów i seminariów, tworzenia sieci kontaktów, rozpowszechniania wyników, itd.), które będą przedmiotem umowy kontraktowej z bankiem.
W roku akademickim 2012/2013 wybrano trzy nowe kierunki badań w ramach programu EIBURS; są to:
Pomiar wpływu inwestycji wychodzącego poza zysk finansowy
Od zapoczątkowania światowego kryzysu finansowego w 2008 roku kwestia wpływu wywieranego przez inwestycje na społeczeństwo zajmuje poczesne miejsce w debacie publicznej, która zajmuje się głównie pytaniem, w jaki sposób rynki finansowe mogą lepiej służyć potrzebom społeczeństwa i tworzyć wartość w zrównoważony sposób. Jednakże, chociaż wydaje się istnieć konsensus co do tego, że aspekt społeczny musi odgrywać bardziej znaczącą rolę w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych, dotychczas poczyniono niewielkie postępy w kierunku zdefiniowania zakresu inwestycji zaangażowanych społecznie, opracowania koncepcji włączenia kryteriów wpływu społecznego i środowiskowego do procesu inwestycyjnego oraz pomiaru wyników dotyczących wpływu inwestycji na społeczeństwo.
Celem projektu jest zbadanie sposobów pomiaru i wyrażania wpływu na społeczeństwo wywieranego przez działalność inwestycyjną w zakresie przedsiębiorczości społecznej, modeli biznesowych ukierunkowanych na trwałość i mikrofinansowania. Badania powinny zawierać propozycje, w jaki sposób można włączyć cele dotyczące wpływu społecznego i/lub środowiskowego do podejścia, w zakresie podejmowania decyzji inwestycyjnych, inwestorów zorientowanych na realizację polityk.
Praca badawcza powinna obejmować analizę empiryczną dotyczącą tego, w jaki sposób inwestorzy zorientowani na wpływ inwestycji na społeczeństwo (zarówno instytucjonalni, jak i nieinstytucjonalni) formułują cele dotyczące wpływu swojej działalności inwestycyjnej i na jakim etapie następuje to formułowanie celów. Powinna również analizować dynamikę wytwarzaną przez te cele w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz przy monitorowaniu inwestycji i zarządzaniu nimi. Szczególnie interesująca jest dynamika relacji pomiędzy wpływem środowiskowym/społecznym i zyskiem finansowym oraz porównanie wyników w zakresie wpływu na społeczeństwo na etapie dezinwestycji z tezą dotyczącą wpływu postawioną przy początkowej decyzji inwestycyjnej.
W oparciu o tą analizę empiryczną badanie powinno zawierać dowody rynkowe na potwierdzenie zgodności celów społecznych/środowiskowych i finansowych oraz opis okoliczności, w jakich ta dynamika ma zastosowanie.
Propozycje powinny szczegółowo określać podejście badawcze, jakie ma zamiar przyjąć ośrodek uniwersytecki; to podejście, oprócz analizy empirycznej, może obejmować organizowanie kursów, seminariów/konferencji, przeprowadzanie ankiet i tworzenie baz danych. Propozycje badawcze powinny również
określać sposób, w jaki można wykorzystać praktyczną znajomość działalności operacyjnej grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego (a zwłaszcza Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego) w tym zakresie. Zważywszy na to, że jest to wschodzący segmentu rynku, pożądana byłaby transgraniczna współpraca pomiędzy uniwersytetami; taka współpraca stanowiłaby również atut w procesie selekcji.
Edukacja finansowa
Niedawny światowy kryzys gospodarczy uwydatnił znaczenie edukacji finansowej, czyli zestawu umiejętności i wiedzy, które pozwalają jednostkom na podejmowanie świadomych i skutecznych decyzji dzięki znajomości świata finansów. Istnieją uzasadnione podstawy, by przypuszczać, że niewystarczająca edukacja finansowa przyczyniła się do kryzysu na rynku kredytów hipotecznych w USA i innych, związanych z nim kryzysów. To z kolei spowodowało, że w wielu krajach w Europie i poza nią administracje państwowe zapoczątkowały programy w tej dziedzinie.
Ośrodek badań uniwersyteckich, który ubiega się o wsparcie w ramach EIBURS powinien opracować program badawczy ukierunkowany na dokonanie przeglądu, w krytyczny sposób, aktualnych inicjatyw z myślą o identyfikacji czynników sukcesu i najlepszych praktyk. W tym celu można zastosować alternatywne metody oceny wpływu tych inicjatyw (w rodzaju badań ekonometrycznych lub ram oceny wpływu). Ponadto możliwe jest przeprowadzenie, dla wybranej liczby krajów UE, analizy luki.
Propozycje obejmowałyby swym regionalnym zasięgiem, przede wszystkim (ale nie tylko) państwa członkowskie OECD. Wnioskodawcy powinni nawiązać współpracę w celu przeprowadzenia badań z innymi uniwersytetami i ośrodkami badawczymi. Projekt może obejmować również dodatkowe działania, jakie ośrodek uniwersytecki byłby gotów podjąć w ramach finansowanego kierunku badań, w rodzaju:
Analiza kosztów i korzyści w sektorze badań, rozwoju i innowacji
Pomiar lub ocena kosztów i korzyści infrastruktury badań, rozwoju i innowacji (BRI) to bardzo trudne zadanie. Mimo to dyskusje polityki globalnej w coraz większym stopniu skupiają się na innowacjach i gospodarce wiedzy jako motorze napędowym długoterminowego, zrównoważonego wzrostu gospodarczego. Do badania wpływu społeczno-gospodarczego wykorzystuje się różne metody i wskaźniki. Aktualna metodologia wykorzystywana przez bank ma konserwatywny charakter i jest zgodna z wytycznymi zawartymi w "Przewodniku do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych" opracowanym przez DG REGIO Komisji Europejskiej. Jednakże objaśnienia dotyczące sektora BRI zawarte w tym dokumencie wydają się być niewystarczające.
Aby zapełnić tę lukę, początkowo zespół JASPERS zatrudnił konsultanta do współpracy z władzami Republiki Czeskiej w celu opracowania przewodnika do AKK w zakresie infrastruktury badań i rozwoju. Wieloletnie praktyczne doświadczenie w korzystaniu z tego przewodnika pozwoliło na zbudowanie dobrej bazy danych, dokonanie przeglądu tendencji w tym sektorze oraz zapoznanie się z wartościami i ograniczeniami aktualnego przewodnika.
Wewnętrzny przegląd przewodnika przyczynił się do lepszego poznania zakresu odpowiednich wartości pieniężnych, które są z nim związane, ale również pokazał, w jaki sposób można go jeszcze ulepszyć.
Jednocześnie globalne zainteresowanie AKK w tym sektorze sięgnęło szczytu; aktualnie dysponujemy o wiele większą ilością analiz dotyczących tego sektora niż w momencie opracowania pierwszego przewodnika; te analizy są przeprowadzane zarówno przez kierownictwo dużych instytucji badawczych, jak i fora poświęcone temu tematowi (dobrym przykładem jest tu FenRIAM http://www.fenriam.eu/ lub http://www.fenriam.eu/doc/FenRIAM%20full%20guide.pdf).
Celem projektu jest stworzenie, w oparciu o aktualny przegląd wewnętrzny, modelu, który byłby wiarygodny pod względem akademickim i niezawodny, ale jednocześnie łatwy do zastosowania i oceny. W tym celu zespół badawczy będzie musiał dokonać przeglądu najbardziej aktualnej literatury w tej dziedzinie, przeprowadzić ocenę modeli "gotowości do zapłaty" państw członkowskich w odniesieniu do różnych korzyści, które zazwyczaj powstają w rezultacie takich projektów i zapoznać się z wartościami rynkowymi ewentualnie związanymi z tymi potencjalnymi korzyściami oraz z typowymi projektami w zakresie infrastruktury BRI, które ubiegają się o finansowanie - a to wszystko w oparciu o odpowiednie ramy teoretyczne.
Rezultaty projektu:
Ośrodek badań uniwersyteckich, który ubiega się o wsparcie w ramach EIBURS powinien stworzyć program badawczy zorientowany na dokonanie przeglądu aktualnych metod i prognoz potrzeb w zakresie inwestycji
infrastrukturalnych oraz opracować jednolitą metodologię prognozowania kosztów i korzyści z myślą o wykorzystaniu w banku i na zewnątrz (przede wszystkim przez promotorów projektu). Zważywszy na to, że jest to analiza trzyletnia, wnioskodawcy powinni zaproponować termin przedstawienia danych przejściowych. Projekt może obejmować również dodatkowe działania, jakie ośrodek uniwersytecki byłby gotów podjąć w ramach finansowanego kierunku badań, w rodzaju:
Ten projekt powinien stanowić uzupełnienie ewentualnych innych przewodników do AKK opracowanych lub zaktualizowanych przez główne instytucje europejskie.
Propozycje należy składać w języku angielskim lub francuskim w terminie do dnia 14 września 2012 roku; propozycje złożone po tym terminie nie będą brane pod uwagę. Propozycje należy wysłać na następujący adres:
(wersja elektroniczna)
i
(wersja papierowa)
EIB Institute
98-100, boulevard Konrad Adenauer
2950 Luxembourg
LUXEMBOURG
For the attention of Mrs. Luísa FERREIRA, co-ordinator.
Bardziej szczegółowe informacje na temat procedury selekcji EIBURS oraz pozostałych programów i mechanizmów można znaleźć na stronie internetowej pod adresem: http://institute.eib.org/
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.162.12 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Wezwanie do składania propozycji - Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego proponuje trzy nowe granty EIBURS w ramach programu wiedzy. |
Data aktu: | 08/06/2012 |
Data ogłoszenia: | 08/06/2012 |