dotyczące kontroli zarządzania ryzykiem przez Europejski Bank Centralny w roku budżetowym 2010, wraz z odpowiedziami EBC
(2012/C 173/01)
(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2012 r.)
WYKAZ SKRÓTÓW
BCM Zarządzanie ciągłością działania
BCP Plan ciągłości działania
BIA Analiza wpływu na działalność
BIS Bank Rozrachunków Międzynarodowych
CBPP Program zakupu zabezpieczonych obligacji
CRO Główny specjalista ds. zarządzania ryzykiem
D-CO Dyrekcja Komunikacji
DG-A Dyrekcja Generalna Administracji
DG-H Dyrekcja Generalna Kadr, Budżetu i Organizacji
DG-IS Dyrekcja Generalna Systemów Informatycznych
DG-M Dyrekcja Generalna Operacji Rynkowych
DG-P Dyrekcja Generalna ds. Systemów Płatności
DG-S Dyrekcja Generalna Statystyki
EB Zarząd
ECB Europejski Bank Centralny
ESCB Europejski System Banków Centralnych
FOS Usługi w zakresie operacji finansowych
GIPS Międzynarodowe standardy prezentacji wyników inwestycyjnych
INV Dział Inwestycyjny
MOS Systemy operacji rynkowych
MSR Międzynarodowe Standardy Rachunkowości
MSSF Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej
NCBs Krajowe banki centralne
ORC Komisja ds. Ryzyka Operacyjnego
OFM Zarządzanie funduszami własnymi
ORM Zarządzanie ryzykiem operacyjnym
RMA Dział Zarządzania Ryzykiem (DG-H)
RMSR Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
SMP Program dotyczący rynków papierów wartościowych
VaR Wartość zagrożona
ZPW Zbiór procedur wewnętrznych
WPROWADZENIE
System BCM
Horyzont inwestycyjny i horyzont ryzyka są określane na jeden rok w przypadku rezerw walutowych oraz na pięć lat w przypadku funduszy własnych.
WNIOSKI I ZALECENIA
Czy EBC ustanowił odpowiednie i spójne ramy zarządzania ryzykiem?
(1) Art. 127 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(2) Statut ESBC oraz EBC jest protokołem załączonym do Traktatu.
(3) Art. 27 ust. 2 protokołu w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego stanowi: "Postanowienia artykułu 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stosują się tylko do badania skuteczności zarządzania EBC".
(4) Art. 9 ust. 3 Protokołu w sprawie Statutu ESBC i EBC. W skład Rady Prezesów wchodzi sześciu członków Zarządu oraz prezesi banków centralnych państw członkowskich strefy euro. W skład Zarządu wchodzą: prezes, wiceprezes i czterej inni członkowie.
(5) Art. 12 ust. 1 Protokołu w sprawie Statutu ESBC i EBC.
(6) Zakres ORM obejmuje zagrożenia związane z działalnością EBC, w tym również działania związane z procesami i projektami ESBC/ Eurosystem.
(7) Kryteria, według których Trybunał oceniał system zarządzania ryzykiem finansowym i operacyjnym EBC, zostały przedstawione w niniejszym dokumencie kursywą. Jeśli nie określono inaczej, kryteria są kryteriami Trybunału.
(8) Zakres kontroli nie obejmował zarządzania ryzykiem na poziomie ESBC.
(9) Zorganizowano wizyty informacyjne w Banku Rezerw Federalnych w Nowym Jorku oraz w Banku Kanady; przesłano kwestionariusze do Banku Rezerw Federalnych w Nowym Jorku, do Banku Kanady oraz Narodowego Banku Szwajcarskiego.
(10) José Manuel González-Páramo, członek Zarządu EBC, Ulrich Bindseil i Evangelos Tabakis, Risk Management for Central Banks and Other Public Investors (Zarządzanie ryzykiem w bankach centralnych i innych publicznych instytucjach inwestycyjnych), Cambridge University Press 2009.
(11)High level principles for risk management (Ogólne zasady zarządzania ryzykiem), Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego (CEBS), luty 2010 r. (kursywa - ETO, w tekście oryginalnym tekst wytłuszczony czcionką normalną).
(12) Sekcja, dział, dyrekcja lub dyrekcja generalna.
(13) Stanowiący część DG-H.
(14) ORM/BCM jest również sekretariatem Komisji ds. Ryzyka Operacyjnego (ORC).
(15) RMA pod względem administracyjnym jest częścią DG-H, jednak bezpośrednio podlega członkowi Zarządu odpowiadającemu za zarządzanie ryzykiem finansowym.
(16) EBC stosuje własne zasady sprawozdawczości finansowej na podstawie decyzji EBC/2006/17 w sprawie rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Banku Centralnego wraz z późniejszymi zmianami.
(17) Wartość zagrożona (VaR) jest powszechnie stosowaną miarą ryzyka strat wynikających z inwestycji w określony portfel aktywów finansowych. W przypadku danego portfela, prawdopodobieństwa i horyzontu czasowego, VaR to maksymalna kwota, jaką można stracić w wyniku inwestycji w portfel o określonym horyzoncie czasowym i przy założonym poziomie tolerancji, przyjmując normalne warunki rynkowe i brak operacji w ramach portfela (według: Value at Risk: The New Benchmark for Managing Financial Risk (Wartość zagrożona: nowy wzorzec zarządzania ryzykiem finansowym) (wyd. 3), Philippe Jorion, McGraw-Hill Professional, 2006).
(18) Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej to standardy, interpretacje i struktura przyjęte przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB), znane wcześniej pod nazwą Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (MSR). W lutym 2001 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia, według którego wszystkie spółki na terenie UE notowane na rynku regulowanym, w tym banki i towarzystwa ubezpieczeniowe, najpóźniej do roku 2005 muszą przygotowywać skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSR. Państwa członkowskie mogły według własnego uznania objąć tym obowiązkiem również spółki nienotowane oraz przedsiębiorstwa indywidualne. Aby nadzorować stosowanie MSR na poziomie UE, utworzono unijny mechanizm przyjmowania standardów, zarówno na poziomie politycznym, jak i technicznym.
(19) Do dnia 31 grudnia 2010 r. Bank Kanady sporządzał sprawozdania w oparciu o kanadyjskie ogólnie przyjęte zasady rachunkowości (Canadian Generally Accepted Accounting Principles), przedstawiając jednak informacje dotyczące zarządzania ryzykiem w sposób podobny do obowiązującego w MSSF. Od dnia 1 stycznia 2011 r. Bank Kanady sporządza swoje sprawozdania zgodnie z zasadami MSSF.
(20)Business Practices Handbook (Zbiór procedur wewnętrznych), rozdział 26.
(21) W 2008 r. Zarząd podjął decyzję o dostosowaniu systemu ORM EBC do systemu przyjętego na poziomie ESCB.
(22) Ryzyko operacyjne definiuje się jako ryzyko wynikające z negatywnego wpływu finansowego, niekorzystnego wpływu na prowadzoną działalność lub wizerunek, spowodowane nieodpowiednim działaniem lub brakiem zarządzania wewnętrznego i procesów biznesowych lub też powstałe w wyniku działania ludzi, systemów lub zależne od zdarzeń zewnętrznych.
(23) Zakres obowiązków ORC obejmuje stymulowanie i nadzorowanie rozwoju, realizacji i utrzymania zarządzania ryzykiem operacyjnym w EBC.
(24) Członkowie to kierownicy wyższego szczebla z działów operacji rynkowych, systemów informacyjnych, administracji, kadr, budżetowego i organizacyjnego, dwóch podstawowych obszarów działalności na zasadach corocznej rotacji oraz doradca dyrektora generalnego kadr, budżetu i organizacji.
(25) Obszar działalności (właściciel ryzyka) odpowiedzialny za ryzyko horyzontalne (ryzyko, które ma wpływ na kilka obszarów działalności) powinien zalecić i/lub zrealizować odpowiednie działania mające na celu łagodzenie skutków ryzyka, które można zastosować w całym ECB.
(26) Na podstawie wniosków przedstawionych w artykule ERM at the Federal Reserve Bank of Richmond, 2007, Jack Dorminey i Richard Mohn.
(27)Źródło: Strona internetowa Banku Kanady Mediumterm plan 2010-12 (Plan średnioterminowy na lata 2010-12) (www. bankofcanada.ca z dnia 13 lipca 2011 r.).
(28) W przypadku projektów takich jak IT istnieją szczegółowe procedury nakreślone w procedurach organizacji projektów i kontroli. Sprawozdania dotyczące rodzajów ryzyka projektowego są przedstawiane oddzielnie przez Komitet Sterujący Projektem/Komitet Sterujący Projektem Nowej Siedziby EBC. Zarządzanie ryzykiem związanym z poszczególnymi projektami nie weszło w zakres kontroli.
(29)High level principles for business continuity (Ogólne zasady zapewnienia ciągłości działania) Bazylejskiego Komitetu ds. Nadzoru Bankowego, sierpień 2006, pkt 9.
(30)Business Practice Handbook (Zbiór procedur wewnętrznych) (BPH) wyd. 5, EBC, 24 września 2010 r.
(31)High level principles for business continuity (Ogólne zasady zapewnienia ciągłości działania) Bazylejskiego Komitetu ds. Nadzoru Bankowego, sierpień 2006, pkt 10.
(32)ECB Business Impact Analyses (Analiza wpływu na działalność EBC), Przegląd 2006, Dyrekcja Generalna Kadr, Budżetu i Organizacji, 16 stycznia 2007 r.
(33) Art. 3 protokołu nr 4 w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego określa podstawowe zadania EBC.
(34)Business Continuity Guideline: A Practical Approach for Emergency Preparedness, Crisis Management, and Disaster Recovery (Wytyczne dotyczące ciągłości działania: praktyczne podejście do gotowości kryzysowej, zarządzania kryzysowego i odzyskiwania danych po awarii), ASIS international, 2005; pkt 11.3.
(35) Na podstawie sześciu scenariuszy katastrof BIA uwzględnia ich wpływ na zdolności operacyjne każdego obszaru działalności.
(36) Zgodnie z ogólnymi zasadami zapewnienia ciągłości działania Bazylejskiego Komitetu ds. Nadzoru Bankowego, sierpień 2006, pkt 23.
(37) Tj. organy decyzyjne w przypadku kryzysu, skład zespołu ds zapewnienia ciągłości działania, relacje z innymi zespołami, lokalizacje zespołów ds. zapewnienia ciągłości.
(38) Tj. te, które zostały zidentyfikowane i zatwierdzone jako część BIA, lista zadań wyszczególniająca konkretne działania, które należy wykonać, aby zapewnić ciągłość wyżej wymienionych kluczowych procesów.
(39) Tj. infrastruktura IT, sprzęt biurowy, podręczniki.
(40)High-level principles for business continuity (Ogólne zasady zapewnienia ciągłości działania), Bazylejski Komitet ds. Nadzoru Bankowego, sierpień 2006, pkt 13.
(41) DG-IS posiada osobny proces ciągłości działania. Proces ten jest przedmiotem kontroli zewnętrznej zgodności z normą ISO 20000 i z tego powodu BCP DG-IS został wyłączony z zakresu kontroli Trybunału w roku 2010.
(42)High-level principles for business continuity (Ogólne zasady zapewnienia ciągłości działania), Bazylejski Komitet ds. Nadzoru Bankowego, sierpień 2006, zasada 6.
(43) Brytyjska norma dotycząca postępowania w zakresie BCM.
(44)ECB Business Continuity Testing and Training Strategy (Strategia testowania ciągłości działania EBC oraz strategia szkoleniowa), Komisja ds. Ryzyka Operacyjnego, 4 marca 2008 r.
(45)Business Continuity Guideline: A Practical Approach for Emergency Preparedness, Crisis Management, and Disaster Recovery (Wytyczne dotyczące ciągłości działania: praktyczne podejście do gotowości kryzysowej, zarządzania kryzysowego i odzyskiwania danych po awarii); ASIS international; 2005; pkt 12.1.1.
(46)ECB Business Continuity Testing and Training Strategy (Strategia badania ciągłości działania EBC oraz strategia szkoleniowa), Komisja ds. Ryzyka Operacyjnego, 4 marca 2008 r.
(47)Business continuity testing and training strategy (Strategia badania i szkolenia w zakresie ciągłości działania), s. 15; zbiór procedur wewnętrznych, 26.1; Business Continuity Framework (Strategia ciągłości działania) (sieć wewnętrzna EBC); Business Continuity Management Policy document (Dokument dotyczący polityki zarządzania ciągłością działania).
(48) Sprawozdanie za rok 2010 i 2009 na temat satysfakcji klienta wewnętrznego EBC.
(49) Bazylea, ERM COSO (Enterprise Risk Management Committee of Sponsoring Organizations).
(50) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie zarządzania aktywami rezerwy walutowej Europejskiego Banku Centralnego przez krajowe banki centralne oraz dokumentacji prawnej dla operacji dotyczących takich aktywów (przeredagowane) (EBC/2008/5) (2008/596/WE).
(51)OFM Guideline (Wytyczne OFM), lipiec 2010 r., The ECB's Own Funds Investment Guidelines (Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego w sprawie inwestycji w fundusze własne, wrzesień 2010.
(52) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego z dnia 26 września 2002 r. w sprawie minimalnych norm dla Europejskiego Banku Centralnego oraz krajowych banków centralnych przy przeprowadzaniu operacji związanych z polityką pieniężną, operacji walutowych z rezerwami walutowymi EBC oraz zarządzaniu rezerwowymi aktywami walutowymi EBC (EBC/2002/6).
(53) W tym rezerwami złota.
(54) Portfel programu skupu obligacji zabezpieczonych (CBPP) oraz portfel programu dotyczącego rynków papierów wartościowych (SMP).
(55) Program wykorzystywany do zarządzania rezerwami walutowymi EBC oraz funduszami własnymi, a także generowania danych dotyczących wyników.
(56)Handbook of Financial Risk Management, Policies and procedures (Podręcznik zarządzania ryzykiem finansowym, Strategie i procedury), marzec 2008 r.
(57) Przegląd punktów (i)-(v) prowadzony przez Zarząd lub Radę Prezesów regularnie lub przynajmniej raz na rok.
(58) W przypadku rezerw walutowych decyzje podejmuje Rada Prezesów, zaś w przypadku funduszy własnych decyzję podejmuje Zarząd na podstawie propozycji RMA.
(59) GIPS (Międzynarodowe standardy prezentacji wyników inwestycyjnych) jest to zbiór uniwersalnych norm i zasad etycznych, stworzonych i administrowanych przez CFA (Instytut CFA), stanowiących wytyczne do obliczania i prezentacji wyników inwestycyjnych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.173.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące kontroli zarządzania ryzykiem przez Europejski Bank Centralny w roku budżetowym 2010, wraz z odpowiedziami EBC. |
Data aktu: | 27/03/2012 |
Data ogłoszenia: | 16/06/2012 |