Pomoc państwa SA.14093 (C 76/2002) - Korzyści przyznane przez Region Walonii portowi lotniczemu Brussels South Charleroi Airport oraz przedsiębiorstwu lotniczemu Ryanair - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 248/01)
(Dz.U.UE C z dnia 17 sierpnia 2012 r.)
Pismem z dnia 21 marca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia postępowania przewidzianego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy, wszczętego decyzją SG (2002) D/233141 z dnia 11 grudnia 2002 r.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja rozszerza zakres postępowania, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32 2 296 41 04
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
Na podstawie doniesień prasy belgijskiej z lipca 2001 r. i skargi, która wpłynęła do Komisji w styczniu 2002 r., Komisja zwróciła się do władz belgijskich o dostarczenie wyjaśnień na temat domniemanych korzyści przyznanych przez Region Walonii przedsiębiorstwu lotniczemu Ryanair i dotyczących obsługi połączeń lotniczych z portu lotniczego Charleroi. Dnia 11 grudnia 2002 r. Komisja wszczęła w odniesieniu do tych środków formalne postępowanie wyjaśniające przewidziane w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) (dalej "decyzja o wszczęciu postępowania")(1).
Dnia 12 lutego 2004 r. Komisja przyjęła ostateczną, częściowo negatywną decyzję (zwaną dalej "ostateczną decyzją z 2004 r.")(2). Wyrokiem z dnia 17 grudnia 2008 r. (zwanym dalej "wyrokiem z 2008 r.")(3) Sąd Pierwszej Instancji stwierdził nieważność tej decyzji i zobowiązał Komisję do przyjęcia w tej sprawie nowej ostatecznej decyzji.
W związku z tym pismem z dnia 23 lipca 2010 r. Komisja umożliwiła władzom belgijskim oraz stronom, które zgłosiły swoje uwagi po wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego, zgłoszenie dodatkowych uwag. Na wniosek Komisji z dnia 20 kwietnia 2011 r. władze belgijskie dostarczyły dodatkowe informacje pismami z dnia 14 lipca i 21 września 2011 r.
Niniejszą decyzją zakres szczegółowego postępowania wyjaśniającego, wszczętego dnia 11 grudnia 2002 r., zostaje rozszerzony na środki nieobjęte tą procedurą i mogące stanowić pomoc państwa na rzecz BSCA S.A., operatora portu lotniczego Charleroi, oraz przedsiębiorstwa Ryanair.
OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA ROZSZERZA POSTĘPOWANIE
Środki będące przedmiotem formalnego postępowania wyjaśniającego wszczętego w 2002 r. obejmują ogół zobowiązań, jakie Region Walonii i BSCA podjęły wobec przedsiębiorstwa Ryanair i jego spółek. Całość elementów prawnych objętych decyzją o wszczęciu postępowania będzie określana dalej jako "porozumienia z 2001 r.". Dodatkowe informacje o tych środkach i powodach wszczęcia postępowania można znaleźć w decyzji z 2002 r.
Przedmiotowe rozszerzenie formalnego postępowania wyjaśniającego dotyczy po pierwsze korzyści, jakie BSCA, zarządca portu lotniczego, miał otrzymywać w okresie od 2000 r. do 2011 r., a w stosownych przypadkach również poza tym okresem, tj.:
W zamian za udostępnienie infrastruktury lotniskowej i różnego rodzaju usługi BSCA od 2002 r. uiszczało Sowaer opłatę, która składała się z objętej limitem części zmiennej i z części stałej. Stałą część opłaty ostatecznie regulował Region Walonii poprzez dotacje na rzecz BSCA;
Formalne postępowanie zostaje ponadto rozszerzone na środki na rzecz przedsiębiorstwa Ryanair, a mianowicie:
OCENA ŚRODKÓW
W odniesieniu do korzyści przyznanych BSCA, Komisja nie może wykluczyć na obecnym etapie postępowania, że ogół przedmiotowych środków, środki pomocy inwestycyjnej oraz przejęcie pieczy nad finansowymi i operacyjnymi aspektami usług w zakresie eksploatacji handlowej portu lotniczego, stanowią pomoc państwa, ponieważ przyczyniają się do obniżenia kosztów eksploatacji BSCA. Komisja ma zwłaszcza wątpliwości, czy przyznając te korzyści, belgijskie organy publiczne przestrzegały zasady rozważnego inwestora działającego w warunkach gospodarki rynkowej.
Na podstawie art. 107 TFUE i wspólnotowych wytycznych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla linii lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych z 2005 r.(6). Komisja ma zwłaszcza wątpliwości co do konieczności i proporcjonalności ewentualnej pomocy na sfinansowanie infrastruktury portu lotniczego w Charleroi. Komisja ma także wątpliwości co do zgodności takich ewentualnych środków pomocy operacyjnej na rzecz BSCA z funkcjonowaniem rynku wewnętrznego.
W odniesieniu do korzyści przyznanych przedsiębiorstwu Ryanair, tj. specyficznych warunków dostępu do usług lotniskowych, kolejnych umów handlowych i nabycia udziałów BSCA w Promocy, Komisja ma wątpliwości, czy przestrzegana była zasada rozważnego inwestora działającego w warunkach gospodarki rynkowej. Nie może zatem wykluczyć obecności elementu pomocy państwa we wszystkich tych środkach. Komisja zwraca się zatem do władz belgijskich i zainteresowanych osób trzecich o dostarczenie Komisji informacji umożliwiających ocenę, czy przedmiotowe środki należy zakwalifikować jako pomoc państwa.
Na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE na obecnym etapie postępowania Komisja ma wątpliwości co do zgodności ewentualnych środków pomocy na rzecz przedsiębiorstwa Ryanair z rynkiem wewnętrznym. Komisja zastanawia się zwłaszcza nad ich koniecznością, proporcjonalnością i charakterem zachęcającym, a także brakiem dyskryminacji przy ich przyznawaniu. Komisja zwraca się do władz belgijskich o dostarczenie dodatkowych informacji na temat zgodności tych środków domniemanej pomocy, między innymi na podstawie wytycznych z 2005 r. w odniesieniu do środków przyznanych po ich wejściu w życie.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana beneficjentowi może podlegać odzyskaniu.
TEKST PISMA
(1) Decyzja ta została opublikowana w Dzienniku Urzędowym (Dz.U. C 18 z 25.1.2003, s. 3).
(2) Decyzja ta została opublikowana w Dzienniku Urzędowym (Dz.U. L 137 z 30.4.2004, s. 1).
(3) Wyrok T-196/04, Zb.Orz. 2008, s. II - 03646 lub na stronie http://curia.europa.eu
(4) Od 2001 r. Sowaer posiada koncesję na grunty należące do portu lotniczego i jest właścicielem większości infrastruktury lotniskowej.
(5) Dane z programu inwestycyjnego na koniec 2009 r.
(6) Komunikat Komisji z dnia 9 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla linii lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych (2005/C 312/01), zwanych dalej "wytycznymi z 2005".
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.248.1 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.14093 (C 76/2002) - Korzyści przyznane przez Region Walonii portowi lotniczemu Brussels South Charleroi Airport oraz przedsiębiorstwu lotniczemu Ryanair - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Data aktu: | 17/08/2012 |
Data ogłoszenia: | 17/08/2012 |