Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B1/39.736 - Siemens/Areva.

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B1/39.736 - Siemens/Areva

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 75/05)

(Dz.U.UE C z dnia 14 marca 2012 r.)

1. WPROWADZENIE

(1)
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu(1) Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

(2)
W 2001 r. przedsiębiorstwa Siemens AG (zwane dalej "Siemens") i Framatome SA (zwane dalej "Framatome") - poprzednik prawny przedsiębiorstwa Areva SA (zwanego dalej "Areva") - powołały wspólnego przedsiębiorcę o pełnym zakresie funkcji, Areva NP SAS (zwanego dalej "Areva NP" lub "JV"), w zakresie którego skoncentrowały swoją działalność w zakresie elektrowni jądrowych. W 2009 r. Siemens ogłosił swoją decyzję w sprawie opuszczenia JV. W umowie akcjonariuszy pomiędzy spółkami dominującymi JV zawarto zakaz konkurowania obejmujący nie tylko okres istnienia wspólnego przedsiębiorstwa, lecz w swej pierwotnej formie rozciągający się również na okres od 8 do 11 lat po utracie wspólnej kontroli przez przedsiębiorstwo Siemens nad JV (zwane dalej "zakazem konkurowania post-JV"). Okres obowiązywania zakazu konkurowania post-JV został następnie skrócony do września 2013 r. orzeczeniem arbitrażowym z kwietnia 2011 r. W umowie akcjonariuszy zawarto również klauzulę poufności o tym samym okresie obowiązywania jak w przypadku zakazu konkurowania post-JV.
(3)
W następstwie złożenia skargi przez Siemens w dniu 16 października 2009 r. (wycofanej w terminie późniejszym) Komisja przeprowadziła dochodzenie. W dniu 21 maja 2010 r. Komisja wydała decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie naruszenia przepisów antymonopolowych zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004.
(4)
W dniu 16 grudnia 2011 r. Komisja przyjęła wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w sprawie spowodowania przez przedsiębiorstwa Areva i Siemens domniemanego naruszenia art. 101 TFUE na wielu rynkach produktów w dziedzinie technologii jądrowej do zastosowań cywilnych. W ocenie wstępnej Komisja wyraziła zaniepokojenie faktem, że zakaz konkurowania post-JV oraz klauzula poufności post-JV między przedsiębiorstwem Areva i Siemens może naruszać reguły konkurencji ze względu na nadmierny zakres produktu i okres obowiązywania. W ocenie wstępnej stwierdzono ponadto, że zakaz konkurowania post-JV oraz klauzula poufności post-JV w zakresie, w jakim ma ona taki sam skutek, jak klauzula o zakazie konkurencji, wchodzą w zakres stosowania art. 101 ust. 1 TFUE i nie spełniają warunków, o których mowa w art. 101 ust. 3 TFUE w zakresie, w jakim:
powstrzymały konkurencję ze strony przedsiębiorstwa Siemens na rynkach kluczowych towarów i usług JV, w szczególności części jądrowych elektrowni ("wysp jądrowych"), usług jądrowych oraz zbiorników paliwa jądrowego w skali globalnej w okresie przekraczającym okres trzech lat po uzyskaniu przez Areva wyłącznej kontroli nad przedsiębiorstwem Areva NP w 2009 r., oraz
powstrzymały konkurencję ze strony przedsiębiorstwa Siemens po uzyskaniu przez Areva wyłącznej kontroli nad przedsiębiorstwem Areva NP w 2009 r. w skali globalnej na rynkach, na których Areva NP nie prowadziła działalności w ramach własnych produktów lub na rynkach, na których Areva wyraziła zgodę na sprzedaż przez przedsiębiorstwo Siemens w okresie, w którym działało przedsięwzięcie JV. W szczególności obejmuje to rynki konwencjonalnych części jądrowych elektrowni oraz rynki niektórych komponentów do części jądrowych elektrowni, takich jak napędy o zmiennej częstotliwości, napędy do pomp układów chłodzących reaktora, generatory dieslowe, silniki konwencjonalne, transformatory, aparatura rozdzielcza średniego napięcia, aparatura rozdzielcza niskiego napięcia, technologia zarządzania budynkami, technologia zarządzania elektrownią oraz rozwiązania z zakresu uzdatniania wody.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(5)
Strony postępowania nie zgadzają się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponowały one zobowiązania, które mogą podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji.
(6)
Zobowiązania zostały streszczone poniżej i w całości opublikowane w angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/competition/index_en.html
(7)
Strony zobowiązują się do unieważnienia zakazu konkurencji post-JV w formie, w jakiej uzgodniony został on w ramach umowy między akcjonariuszami, ze zmianami w następstwie orzeczenia arbitrażowego, oraz do wdrożenia zasad dotyczących umożliwienia przedsiębiorstwu Siemens konkurowania z Areva NP po uzyskaniu przez Areva wyłącznej kontroli nad przedsiębiorstwem Areva NP.
(8)
Strony zobowiązują się do umożliwienia przedsiębiorstwu Siemens konkurowania z Areva NP bez jakichkolwiek ograniczeń i od daty, w której Siemens utracił wspólną kontrolę nad przedsiębiorstwem Areva NP (tzn. od dnia 16 października 2009 r.), za wyjątkiem działań powiązanych bezpośrednio z częściami jądrowymi elektrowni, czyli kluczowymi produktami i usługami przedsiębiorstwa Areva. Zestawienie kluczowych towarów i usług załączone jest do zobowiązań.
(9)
Zgodnie z zobowiązaniami konkurencja przedsiębiorstwa Siemens z Arevą NP powstrzymana zostaje tylko w odniesieniu do tych kluczowych produktów i usług na okres trzech lat od momentu przejęcia przez przedsiębiorstwo Areva wyłącznej kontroli nad Areva NP, tzn. dnia 16 października 2012 r.
(10)
Zgodnie z zobowiązaniami do dnia 16 października 2012 r. przedsiębiorstwo Siemens nie może wykorzystywać żadnych informacji poufnych w zakresie kluczowych produktów i usług, do których miało dostęp w trakcie istnienia JV. Przedsiębiorstwo Siemens pozostaje jednak związane obowiązkiem nieujawniania w odniesieniu do struktury korporacyjnej oraz dokumentów administracyjnych Areva NP także po upływie powyższego terminu. W odniesieniu do pisemnych informacji technicznych przedsiębiorstwa Areva nakłada się jednak na Siemens zarówno zobowiązanie nieużytkowania, jak i obowiązek nieujawniania, który wykracza poza październik 2012 r.

4. ZAPROSZENIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(11)
Komisja zamierza, po zbadaniu rynku, przyjąć decyzję na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, ogłaszającą jako wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
(12)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto wszelkie informacje, które uważają one za tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(13)
Odpowiedzi i uwagi powinny być uzasadnione i przedstawiać istotne fakty. Jeżeli stwierdzicie Państwo, że w obrębie którejkolwiek z części proponowanych zobowiązań istnieje jakiś problem, Komisja prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
(14)
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/B1/39.736 - Siemens/Areva można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFF-EANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (nr faksu: +32 22950128) lub listownie na poniższy adres Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

European Commission

DirectorateGeneral for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Dz.U. C 115 z 9.5.2008, s. 47.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.75.10

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B1/39.736 - Siemens/Areva.
Data aktu: 14/03/2012
Data ogłoszenia: 14/03/2012