(2013/C 218/04)
(Dz.U.UE C z dnia 30 lipca 2013 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Uznaje, że panujący kryzys gospodarczy sprawił, iż zaczęto jeszcze bardziej skupiać uwagę na kosztach prawodawstwa oraz wyzwaniu związanym z wdrażaniem i wykonywaniem przepisów już zawartych w dorobku prawnym. |
- Uważa, że na wszystkich poziomach sprawowania władzy należy dopilnować, aby prawodawstwo było skuteczne i efektywne, zaś na instytucjach UE spoczywa szczególny obowiązek wykazania wyraźnej wartości dodanej prawodawstwa UE, które powinno przynosić maksymalne korzyści przy minimalnych kosztach oraz respektować zasady pomocniczości i proporcjonalności. |
- Przyjmuje z zadowoleniem propozycję dotyczącą tego, aby w ramach programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT) systematycznie identyfikowano i przejrzyście realizowano inicjatywy mające skutkować znacznym obniżeniem kosztów regulacji i ich uproszczeniem. |
- Przyjmuje z zadowoleniem propozycję dotyczącą procedury identyfikacji aktów prawnych i/lub obszarów regulacyjnych, które wykazują potencjał do uproszczenia przepisów i zmniejszenia kosztów bez podważania celów polityki. Nalega, aby testy sprawności obejmowały informacje od wszystkich szczebli rządów, i nadal popiera systematyczne oceny ex post prawodawstwa UE jako efektywne narzędzie inteligentnych regulacji. |
- Zwraca ponownie uwagę na znaczenie uproszczenia przepisów dla usprawnienia otoczenia regulacyjnego, zwłaszcza z punktu widzenia władz lokalnych i regionalnych, które często dysponują ograniczonymi i coraz mniejszymi zasobami na wdrażanie prawodawstwa. |
- Przyjmuje z zadowoleniem propozycje dotyczące ulepszenia ocen skutków i powtarza, że oceny skutków wniosków ustawodawczych i projektów politycznych powinny uwzględniać wymiar terytorialny ważniejszych rozpatrywanych wariantów polityki. Uważa, że jeżeli Komisja postanowi zwiększyć liczbę członków Rady ds. Ocen Skutków, aby wzmocnić jej niezależność, to reprezentowane powinny być interesy władz lokalnych i regionalnych. |
- Apeluje do Komisji o zwiększenie wysiłków na rzecz tłumaczenia dokumentów konsultacyjnych na wszystkie języki urzędowe UE. |
- Powtarza, że wspólnym obowiązkiem instytucji jest informowanie obywateli, przedsiębiorstw i opinii publicznej o korzyściach wynikających ze stosowania narzędzi nieodłącznie wiążących się z inteligentnymi regulacjami. |
Sprawozdawca | Lord Graham TOPE (UK/ALDE), członek Rady Gminy London Borough of Sutton |
Dokument źródłowy | Komunikat Komisji "Sprawność regulacyjna UE" |
COM(2012) 746 final | |
Z uwzględnieniem następujących dokumentów: | |
Dokument roboczy służb Komisji "Przegląd polityki Komisji w zakresie konsultacji" | |
SWD(2012) 422 final | |
Dokument roboczy służb Komisji "Program działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w Unii Europejskiej - sprawozdanie ostateczne" | |
SWD(2012) 423 final |
I. ZALECENIA POLITYCZNE
KOMITET REGIONÓW
Wstęp: strategia lepszego stanowienia prawa
Sprawność regulacyjna
Ocena ex post
Zmniejszenie obciążeń administracyjnych
Ocena i ocena skutków
Konsultacje
Perspektywa krajowa - nadmiernie rygorystyczne wdrażanie
Zasada pomocniczości
Rola Komitetu Regionów
Bruksela, 30 maja 2013 r.
Przewodniczący | |
Komitetu Regionów | |
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2013.218.22 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia "Sprawność regulacyjna UE (REFIT)". |
Data aktu: | 30/05/2013 |
Data ogłoszenia: | 30/07/2013 |