(2013/C 218/08)
(Dz.U.UE C z dnia 30 lipca 2013 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Podkreśla, iż nowy program działań w zakresie środowiska (EAP) musi gwarantować, że decyzje w kwestii ochrony środowiska będą dostatecznie jasne i przewidywalne zwłaszcza dla administracji szczebla lokalnego i regionalnego. |
- Podkreśla, że konieczne jest zaradzenie pewnym niedociągnięciom, zmniejszenie różnic między państwami członkowskimi oraz dążenie do pełnego wdrożenia na wszystkich poziomach sprawowania rządów wspólnotowego dorobku prawnego w zakresie ochrony środowiska w celu poprawy stanu środowiska i zdrowia publicznego, zapewnienia jednakowych warunków działania i pewności prawnej oraz uniknięcia zakłóceń rynku. Zaleca w swojej opinii włączenie do 7. programu działań konkretnych przedsięwzięć w tym zakresie. |
- Zwraca uwagę, że podczas przeglądu obowiązującego prawodawstwa lub opracowywania nowego prawodawstwa w zakresie ochrony środowiska trzeba odpowiednio wykorzystywać oceny skutków, oraz wzywa Komisję Europejską, by w sposób możliwy do udowodnienia i skontrolowania uwzględniała praktyczne doświadczenia państw członkowskich. |
- Wzywa do dostosowania sektorowej polityki legislacyjnej UE w dziedzinie ochrony środowiska (unijne wartości dopuszczalne) do polityki UE dotyczącej emisji (unijne środki dotyczące źródeł zanieczyszczeń), poprzez przyjęcie całościowego podejścia umożliwiającego koordynację tych środków oraz ambicji i harmonogramów sektorowych. |
- Z zadowoleniem przyjmuje uwzględnienie wśród celów 7. EAP priorytetowego celu dotyczącego zrównoważonego rozwoju miast i wzywa do tego, by większość miast w UE spełniała minimalne kryteria zrównoważonego rozwoju. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju zostaną opracowane w ścisłej współpracy z władzami lokalnymi oraz z organami ochrony środowiska i urzędami statystycznymi. |
- Apeluje o to, aby w programie wyznaczyć ambitniejsze cele na szczeblu lokalnym, rozciągając Porozumienie Burmistrzów na inne obszary inicjatywy przewodniej "Europa efektywnie korzystająca z zasobów" oraz dalej rozwijając program nagrody Europejskiej Zielonej Stolicy. |
Sprawozdawca: | José Macário CORREIA (PT/PPE), burmistrz Faro |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2020 r. "Dobrze żyć w granicach naszej planety" |
COM(2012) 710 final |
KOMITET REGIONÓW
Mając na uwadze, co następuje:
Proponuje się podjęcie następujących działań:
Trzeba na jasnych warunkach wesprzeć rolę władz lokalnych i regionalnych we wdrażaniu przepisów, aby zapewnić uzyskanie najlepszych wyników w odniesieniu do ochrony środowiska i zdrowia ludzkiego, polityki dotyczącej substancji chemicznych, a zwłaszcza celów wskazanych w planie działania na rzecz zasobooszczędnej Europy, w planie działania na rzecz gospodarki niskoemisyjnej oraz w strategii ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2020 r., wprowadzając cele i wskaźniki dotyczące efektywności energetycznej do rocznej analizy wzrostu gospodarczego i krajowych programów reform państw członkowskich.
Wobec tego z zadowoleniem przyjmuje dziewięć celów przedstawionych we wniosku Komisji.
Poprawka 1 | |
Wniosek Komisji Europejskiej, załącznik, punkt 15 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
W wielu przypadkach działania służące osiągnięciu tych celów będą potrzebne przede wszystkim na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym zgodnie z zasadą pomocniczości. W innych sytuacjach potrzebne będą dodatkowe środki na szczeblu UE. Ponieważ polityka ochrony środowiska stanowi w UE sferę kompetencji dzielonych, jednym z celów niniejszego programu jest określenie wspólnej odpowiedzialności za wspólne cele oraz zapewnienie przedsiębiorstwom i organom publicznym równych warunków działania. Jasne cele umożliwiają też osobom odpowiedzialnym za wyznaczanie kierunków polityki i innym zainteresowanym stronom, w tym regionom i miastom, przedsiębiorstwom i partnerom społecznym, a także pojedynczym obywatelom, określenie kierunku rozwoju i przewidywalnych ram działania. | W wielu przypadkach działania służące osiągnięciu tych celów będą potrzebne przede wszystkim na poziomie europejskim, krajowym, regionalnym lub lokalnym zgodnie z zasadą pomocniczości. W innych sytuacjach potrzebne będą dodatkowe środki na szczeblu UE. Ponieważ polityka ochrony środowiska stanowi w UE sferę kompetencji dzielonych, jednym z celów niniejszego programu jest określenie wspólnej odpowiedzialności za wspólne cele oraz zapewnienie przedsiębiorstwom i organom publicznym równych warunków działania. Jasne cele umożliwiają też osobom odpowiedzialnym za wyznaczanie kierunków polityki i innym zainteresowanym stronom, w tym regionom i miastom, przedsiębiorstwom i partnerom społecznym, a także pojedynczym obywatelom, określenie kierunku rozwoju i przewidywalnych ram działania. |
Uzasadnienie | |
Za poprawę stanu środowiska naturalnego odpowiedzialne są wspólnie wszystkie poziomy sprawowania rządów. | |
Poprawka 2 | |
Wniosek Komisji Europejskiej, załącznik, punkt 43 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Znaczna część ludności UE nadal jest wystawiona na zanieczyszczenie powietrza na poziomie przekraczającym standardy zalecane przez WHO. Konieczne jest zwłaszcza działanie w obszarach, w których ludzie, grupy społeczne szczególnie wrażliwe lub narażone oraz ekosystemy są wystawione na wysoki poziom zanieczyszczeń, jak np. w miastach czy budynkach. | Znaczna część ludności UE nadal jest wystawiona na zanieczyszczenie powietrza na poziomie przekraczającym standardy zalecane przez WHO. Konieczne jest zwłaszcza działanie unijne i krajowe w obszarach, w których ludzie, grupy społeczne szczególnie wrażliwe lub narażone oraz ekosystemy są wystawione na wysoki poziom zanieczyszczeń, jak np. w miastach czy budynkach. |
Uzasadnienie | |
Zwłaszcza działania unijne i krajowe są potrzebne w tej dziedzinie. | |
Poprawka 3 | |
Wniosek Komisji Europejskiej, załącznik, punkt 58 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Po drugie UE rozszerzy wymagania w dziedzinie kontroli i nadzoru na większą liczbę dziedzin prawa UE w zakresie środowiska oraz doda do nich kompetencje uzupełniające na szczeblu UE, dzięki którym można będzie zająć się sytuacjami, w których jest rzeczywisty powód do niepokoju. | Po drugie UE, w sposób ukierunkowany wytyczając priorytety oraz wykorzystując synergię z obowiązującymi przepisami dotyczącymi nadzoru, rozszerzy wymagania w dziedzinie kontroli i nadzoru na większą liczbę dziedzin prawa UE w zakresie środowiska oraz doda do nich kompetencje uzupełniające na szczeblu UE, dzięki którym można będzie - w ramach przyznanych UE kompetencji - zająć się sytuacjami, w których jest rzeczywisty powód do niepokoju. |
Uzasadnienie | |
Rozszerzając wymagania w dziedzinie nadzoru na całe prawodawstwo UE w zakresie środowiska, należy zadbać o to, by uniknąć niepotrzebnego rozrostu biurokracji w już i tak w dużym stopniu sformalizowanych i wymagających dużych nakładów procedurach unijnych. Ponadto nie jest jasne, czy uzasadnione będzie przyznanie Komisji Europejskiej nowych kompetencji. Dlatego też sformułowanie w pkt 58 powinno gwarantować, że Komisja będzie działać w ramach już przyznanych jej kompetencji. Nie jest to sprzeczne z opinią KR-u, gdyż proponuje się w niej racjonalizację i aktualizację zarządzania i dzielenia się danymi na temat kwestii środowiskowych. | |
Poprawka 4 | |
Wniosek Komisji Europejskiej, załącznik, punkt 69 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Nadal istnieją znaczne luki w wiedzy, a niektóre z nich są istotne dla celów priorytetowych niniejszego programu. Zasadnicze znaczenie mają zatem inwestycje w dalsze badania w celu wypełnienia tych luk, aby zapewnić władzom publicznym i przedsiębiorstwom solidną podstawę do podejmowania decyzji w pełni odzwierciedlających korzyści i koszty społeczne, gospodarcze i środowiskowe. Wyróżniają się cztery obszary, w których istnieją luki: - Potrzebne są zaawansowane badania w celu wypełnienia luk w danych i wiedzy oraz odpowiednie narzędzia do modelowania, aby lepiej zrozumieć skomplikowane kwestie dotyczące zmian w środowisku, takie jak zmiana klimatu i skutki katastrof, następstwa utraty gatunków dla usług ekosystemowych, wartości progowe dla środowiska oraz ekologiczne punkty krytyczne. Podczas gdy dostępne dowody w pełni uzasadniają działania zapobiegawcze w tych dziedzinach, dalsze badania poziomów krytycznych dla planety, zagrożeń systemowych i zdolności naszego społeczeństwa do poradzenia sobie z nimi będą sprzyjać opracowaniu najbardziej odpowiednich reakcji. Powinny one obejmować inwestycje w wypełnianie luk w danych i wiedzy, mapowanie i ocenę usług ekosystemowych, zrozumienie roli różnorodności biologicznej w ich podtrzymywaniu oraz sposobu, w jaki usługi te ulegają dostosowaniu do zmiany klimatu. |
Nadal istnieją znaczne luki w wiedzy, a niektóre z nich są istotne dla celów priorytetowych niniejszego programu. Zasadnicze znaczenie mają zatem inwestycje w dalsze badania w celu wypełnienia tych luk, aby zapewnić władzom publicznym i przedsiębiorstwom solidną podstawę do podejmowania decyzji w pełni odzwierciedlających korzyści i koszty społeczne, gospodarcze i środowiskowe. Wyróżniają się cztery obszary, w których istnieją luki: - Potrzebne są zaawansowane badania w celu wypełnienia luk w danych i wiedzy oraz odpowiednie narzędzia do modelowania, aby lepiej zrozumieć skomplikowane kwestie dotyczące zmian w środowisku, takie jak zmiana klimatu i skutki katastrof, następstwa utraty gatunków dla usług ekosystemowych, wartości progowe dla środowiska oraz ekologiczne punkty krytyczne. Specjalistyczna wiedza dotychczas w dużym stopniu zorientowana na poszczególne sektory (np. gleba, woda, klimat, powietrze, rośliny, zwierzęta) jest coraz bardziej nakierowywana na ich funkcjonalne współdziałanie. Odpowiednia wiedza jest niezbędna do sprawnego, zrównoważonego zarządzania ekosystemami. Gwarantuje ona pewność realizacji podstawowego celu dotyczącego spójnego podejścia do stabilizacji ekosystemów oraz umożliwia skuteczne wykorzystywanie środków finansowych. Podczas gdy dostępne dowody w pełni uzasadniają działania zapobiegawcze w tych dziedzinach, dalsze badania poziomów krytycznych dla planety, zagrożeń systemowych i zdolności naszego społeczeństwa do poradzenia sobie z nimi będą sprzyjać opracowaniu najbardziej odpowiednich reakcji. Powinny one obejmować inwestycje w wypełnianie luk w danych i wiedzy, mapowanie i ocenę usług ekosystemowych, zrozumienie roli różnorodności biologicznej w ich podtrzymywaniu oraz sposobu, w jaki usługi te ulegają dostosowaniu do zmiany klimatu. |
[...] | [...] |
Uzasadnienie | |
Szybkie usuwanie luk w zakresie wiedzy o ekosystemach jest niezbędne, aby móc w sposób celowy i skuteczny opracowywać rozwiązania w ramach zrównoważonej polityki ochrony środowiska i jednocześnie zagwarantować przejrzystość działań w ramach istotnego dla wykonawców projektów, przewidzianego w 7. EAP mapowania i oceny usług ekosystemowych oraz ich rekompensowania w przypadku strat netto. Pozwoliłoby to uniknąć nieskutecznych strategii obciążających m.in. wykonawców projektów. Jest to zgodne z opinią KR-u, w której mowa jest o dążeniu do ustalania realistycznych celów w dziedzinie ochrony środowiska i usuwania luk w wiedzy. | |
Poprawka 5 | |
Wniosek Komisji Europejskiej, załącznik, punkt 83 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Choć uwzględnianie problematyki ochrony środowiska w innych strategiach politycznych i działaniach UE jest jednym z wymogów Traktatu od 1997 r., ogólny stan środowiska naturalnego w Europie pokazuje, że choć w niektórych dziedzinach postęp w tej kwestii jest godny pochwały, nie jest on jednak dostatecznie zaawansowany, by odwrócić wszystkie negatywne trendy. Osiągnięcie wielu z celów priorytetowych tego programu wymagać będzie jeszcze skuteczniejszego uwzględniania problematyki ochrony środowiska i klimatu w innych strategiach politycznych, a także spójniejszych, kompleksowych strategii politycznych, które przyniosą liczne korzyści. Powinno to pomóc w dopilnowaniu, by trudnych kompromisów dokonywano już na wczesnych etapach, nie zaś na etapie wdrażania, a także w skuteczniejszym łagodzeniu nieuniknionych skutków. Poprawnie stosowane, dyrektywy w sprawie strategicznej oceny oddziaływania i w sprawie oceny wpływu na środowisko są skutecznym narzędziami umożliwiającymi dopilnowanie, by wymogi związane z ochroną środowiska uwzględniano w planach i programach oraz projektach. Organy lokalne i regionalne, które odpowiadają zazwyczaj za decyzje dotyczące wykorzystania gruntów i obszarów morskich, mogą odegrać szczególnie ważną rolę w ocenie wpływu na środowisko oraz w ochronie, zachowaniu i wspieraniu kapitału naturalnego, a także w osiąganiu większej odporności na skutki zmiany klimatu i klęski żywiołowe. | Choć uwzględnianie problematyki ochrony środowiska w innych strategiach politycznych i działaniach UE jest jednym z wymogów Traktatu od 1997 r., ogólny stan środowiska naturalnego w Europie pokazuje, że choć w niektórych dziedzinach postęp w tej kwestii jest godny pochwały, nie jest on jednak dostatecznie zaawansowany, by odwrócić wszystkie negatywne trendy. Osiągnięcie wielu z celów priorytetowych tego programu wymagać będzie jeszcze skuteczniejszego uwzględniania problematyki ochrony środowiska i klimatu w innych strategiach politycznych, a także spójniejszych, kompleksowych strategii politycznych, które przyniosą liczne korzyści. Powinno to pomóc w dopilnowaniu, by trudnych kompromisów dokonywano już na wczesnych etapach, nie zaś na etapie wdrażania, a także w skuteczniejszym łagodzeniu nieuniknionych skutków. Poziom ambicji UE w zakresie polityki dotyczącej redukcji emisji u źródła powinien być dostosowany do sektorowych celów w zakresie ochrony środowiska i do ram czasowych środków w tym zakresie oraz zsynchronizowany z celami dotyczącymi imisji. Poprawnie stosowane, dyrektywy w sprawie strategicznej oceny oddziaływania i w sprawie oceny wpływu na środowisko są skutecznym narzędziami umożliwiającymi dopilnowanie, by wymogi związane z ochroną środowiska uwzględniano w planach i programach oraz projektach. Organy lokalne i regionalne, które odpowiadają zazwyczaj za decyzje dotyczące wykorzystania gruntów i obszarów morskich, mogą odegrać szczególnie ważną rolę w ocenie wpływu na środowisko oraz w ochronie, zachowaniu i wspieraniu kapitału naturalnego, a także w osiąganiu większej odporności na skutki zmiany klimatu i klęski żywiołowe. |
Uzasadnienie | |
Założenia i ramy czasowe dotyczące poziomu ambicji polityki dotyczącej redukcji emisji u źródła powinny być zgodne z sektorowymi celami w zakresie ochrony środowiska. | |
Poprawka 6 | |
Wniosek Komisji Europejskiej, załącznik, punkt 86 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Aby lepiej uwzględniać problematykę ochrony środowiska i usprawnić spójność polityki, program ma zagwarantować, że do 2020 r.: | Aby lepiej uwzględniać problematykę ochrony środowiska i usprawnić spójność polityki, program ma zagwarantować, że do 2020 r.: |
(h) opracowano polityki sektorowe na poziomie UE i państw członkowskich oraz wdrożono je w sposób, który wspiera realizację istotnych celów i zadań związanych z ochroną środowiska i klimatem. | (h) opracowano polityki sektorowe na poziomie UE i państw członkowskich oraz wdrożono je w sposób, który wspiera realizację istotnych celów i zadań związanych z ochroną środowiska i klimatem. |
Wymaga to w szczególności: | Wymaga to w szczególności: |
(a) uwzględniania warunków i zachęt związanych z ochroną środowiska i klimatem w inicjatywach politycznych, w tym w przeglądach i reformach istniejącej polityki, a także w nowych inicjatywach, zarówno na poziomie UE, jak i poszczególnych państw członkowskich; | (a) uwzględniania warunków i zachęt związanych z ochroną środowiska i klimatem w inicjatywach politycznych, w tym w przeglądach i reformach istniejącej polityki, a także w nowych inicjatywach, zarówno na poziomie UE, jak i poszczególnych państw członkowskich. |
(b) przeprowadzania systematycznych ocen ex ante badających wpływ inicjatyw na poziomie UE i państw członkowskich na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę, celem zapewnienia ich spójności i skuteczności. | (b) dostosowania poziomu ambicji UE w zakresie polityki dotyczącej redukcji emisji u źródła do sektorowych celów w zakresie ochrony środowiska oraz zsynchronizowania ich z ramami czasowymi środków w tym zakresie oraz z celami dotyczącymi imisji. |
(bc) przeprowadzania systematycznych ocen ex ante badających wpływ inicjatyw na poziomie UE i państw członkowskich na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę, celem zapewnienia ich spójności i skuteczności. | |
Uzasadnienie | |
Założenia i ramy czasowe dotyczące poziomu ambicji polityki dotyczącej redukcji emisji u źródła powinny być zgodne z sektorowymi celami w zakresie ochrony środowiska. | |
Poprawka 7 | |
Wniosek Komisji Europejskiej, załącznik, punkt 89 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Obywatele Unii, zarówno z terenów miejskich, jak i wiejskich, czerpią korzyści z szeregu unijnych strategii politycznych i inicjatyw, które mają za zadanie wspierać rozwój obszarów miejskich. Wymaga to jednak skutecznej i efektywnej koordynacji działań na różnych szczeblach administracyjnych oraz ponad granicami administracyjnymi, a także systematycznego udziału regionalnych i lokalnych organów w procesie planowania, formułowania i opracowywania strategii politycznych mających wpływ na środowisko miejskie. W zapewnieniu powyższego pomogą usprawnione mechanizmy koordynacji na szczeblu krajowym i regionalnym zaproponowane jako część wspólnych ram strategicznych w następnym okresie finansowania, a także utworzenie "Platformy na rzecz rozwoju obszarów miejskich" oraz większy udział grup zainteresowanych stron i ogółu społeczeństwa w podejmowaniu decyzji, które będą miały na nie wpływ. Organy lokalne i regionalne również skorzystają na dalszym rozwoju narzędzi służących usprawnianiu gromadzenia danych dotyczących środowiska i zarządzania takimi danymi, oraz ułatwianiu wymiany informacji i najlepszych praktyk. Korzyści przyniosą im także działania mające na celu usprawnione wdrażanie prawa w dziedzinie ochrony środowiska na poziomie unijnym, krajowym i lokalnym. Podejście to jest zgodne z zobowiązaniem przyjętym podczas konferencji Rio+20, zakładającym wspieranie zintegrowanego podejścia do planowania i budowania zrównoważonych miast i osiedli miejskich oraz zarządzania takimi miastami i osiedlami. Zintegrowane podejście do planowania przestrzennego na obszarach miejskich, w ramach którego obok wyzwań gospodarczych i społecznych uwzględnia się w pełni problematykę ochrony środowiska, jest kluczowe dla zagwarantowania, by wspólnoty miejskie były zrównoważonymi, efektywnymi i zdrowymi miejscami do mieszkania i pracy. | Obywatele Unii, zarówno z terenów miejskich, jak i wiejskich, czerpią korzyści z szeregu unijnych strategii politycznych i inicjatyw, które mają za zadanie wspierać rozwój obszarów miejskich. Wymaga to jednak skutecznej i efektywnej koordynacji działań na różnych szczeblach administracyjnych oraz ponad granicami administracyjnymi, a także systematycznego udziału regionalnych i lokalnych organów w procesie planowania, formułowania i opracowywania strategii politycznych mających wpływ na środowisko miejskie. W zapewnieniu powyższego pomogą usprawnione mechanizmy koordynacji na szczeblu krajowym i regionalnym zaproponowane jako część wspólnych ram strategicznych w następnym okresie finansowania, a także utworzenie "Platformy na rzecz rozwoju obszarów miejskich" oraz większy udział grup zainteresowanych stron i ogółu społeczeństwa w podejmowaniu decyzji, które będą miały na nie wpływ. Organy lokalne i regionalne będą mogły również skorzystać skorzystają na dalszym rozwoju narzędzi służących usprawnianiu gromadzenia danych dotyczących środowiska i zarządzania takimi danymi, oraz ułatwianiu wymiany informacji i najlepszych praktyk. Korzyści przyniosą im także działania mające na celu usprawnione wdrażanie prawa w dziedzinie ochrony środowiska na poziomie unijnym, krajowym i lokalnym. Podejście to jest zgodne z zobowiązaniem przyjętym podczas konferencji Rio+20, zakładającym wspieranie zintegrowanego podejścia do planowania i budowania zrównoważonych miast i osiedli miejskich oraz zarządzania takimi miastami i osiedlami. Zintegrowane podejście do planowania przestrzennego na obszarach miejskich, w ramach którego obok wyzwań gospodarczych, i społecznych i terytorialnych uwzględnia się w pełni problematykę ochrony środowiska, jest kluczowe dla zagwarantowania, by wspólnoty miejskie były zrównoważonymi, efektywnymi i zdrowymi miejscami do mieszkania i pracy. |
Uzasadnienie | |
Oprócz aspektów społeczno-gospodarczych ważne są także wyzwania terytorialne. | |
Poprawka 8 | |
Wniosek Komisji Europejskiej, załącznik, punkt 90 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
UE powinna w dalszym ciągu wspierać, a w stosownych przypadkach również rozszerzać, istniejące inicjatywy, które upowszechniają w miastach innowacje i najlepsze praktyki, a także wspierają tworzenie sieci kontaktów i wymiany między miastami oraz zachęcają miasta do prezentowania swojej wiodącej postawy w zakresie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich. Instytucje UE i państwa członkowskie powinny ułatwiać wykorzystywanie środków UE dostępnych w ramach polityki spójności i innych funduszy na potrzeby wspierania miast w ich dążeniu do większego zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, zachęcać do wykorzystywania takich środków oraz podnosić stopień świadomości w tym zakresie, a także zachęcać do udziału lokalne podmioty. Opracowanie i uzgodnienie zestawu kryteriów zrównoważonego rozwoju dla miast umożliwiłoby stworzenie wspólnej bazy odniesienia dla takich inicjatyw i wspieranie spójnego, zintegrowanego podejścia do zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich. | UE powinna w dalszym ciągu wspierać, a w stosownych przypadkach również rozszerzać, istniejące inicjatywy, które upowszechniają w miastach innowacje i najlepsze praktyki, a także wspierają tworzenie sieci kontaktów i wymiany między miastami oraz zachęcają miasta do prezentowania swojej wiodącej postawy w zakresie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich. Instytucje UE i państwa członkowskie powinny ułatwiać wykorzystywanie środków UE dostępnych w ramach polityki spójności i innych funduszy na potrzeby wspierania miast w ich dążeniu do większego zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, zachęcać do wykorzystywania takich środków oraz podnosić stopień świadomości w tym zakresie, a także zachęcać do udziału lokalne podmioty. Opracowanie i uzgodnienie zestawu kryteriów wskaźników zrównoważonego rozwoju dla miast umożliwiłoby w poszanowaniu zasady pomocniczości mogłoby umożliwić stworzenie wspólnej bazy odniesienia dla takich inicjatyw i wspieranie spójnego, zintegrowanego podejścia do zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju zostaną opracowane w ścisłej współpracy z władzami lokalnymi oraz z organami ochrony środowiska i urzędami statystycznymi, by zagwarantować niezbędną harmonizację i porównywalność w ocenie tendencji. |
Uzasadnienie | |
Jeżeli chodzi o wskaźniki środowiskowe, do przeprowadzenia wiarygodnych porównań niezbędne jest dokładne uzgodnienie podstawowych danych i operacji statystycznych. Konieczny jest udział zarówno władz lokalnych, jak i Europejskiej Agencji Środowiska i Eurostatu. | |
Poprawka 9 | |
Wniosek Komisji Europejskiej, załącznik, punkt 91 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Aby zwiększyć zrównoważony rozwój miast w UE, program ma zagwarantować, że do 2020r.: (c) większość miast w UE wdroży strategie polityczne na rzecz zrównoważonego planowania i projektowania obszarów miejskich. Wymaga to w szczególności: (a) określenia i uzgodnienia zestawu kryteriów umożliwiających ocenę efektów działalności środowiskowej miast, z uwzględnieniem skutków gospodarczych i społecznych. (b) dopilnowania, by miasta posiadały informacje o finansowaniu działań mających na celu poprawę zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich oraz dostęp do takiego finansowania. |
Aby zwiększyć zrównoważony rozwój miast w UE, program ma zagwarantować, że do 2020 r.: (c) większość miast w UE wdroży strategie polityczne na rzecz zrównoważonego planowania i projektowania obszarów miejskich. Wymaga to w szczególności: (a) w przypadku, gdy ogólne plany zagospodarowania przestrzennego miast muszą być opracowane wcześniej, zanim dostępne będą wskaźniki umożliwiające określenia i uzgodnienia zestawu kryteriów umożliwiających ocenę efektów działalności środowiskowej miast, rządy poszczególnych krajów powinny mieć tymczasową możliwość przeprowadzenia oceny wymogów ochrony środowiska, z uwzględnieniem skutków gospodarczych i społecznych oraz specyfiki historycznej i geograficznej, korzystając przy tym ze specjalistycznej wiedzy osób zawodowo zajmujących się zagadnieniami miast (np. urbanistów i architektów). Wskaźniki zrównoważonego rozwoju zostaną opracowane w ścisłej współpracy z władzami lokalnymi oraz z organami ochrony środowiska i urzędami statystycznymi, by zagwarantować niezbędną harmonizację i porównywalność w ocenie tendencji. Można dokonać wyjątku dla już istniejących planów. (b) dopilnowania, by miasta posiadały informacje o finansowaniu działań mających na celu poprawę zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich oraz dostęp do takiego finansowania. |
Uzasadnienie | |
Jeżeli chodzi o wskaźniki środowiskowe, do przeprowadzenia wiarygodnych porównań niezbędne jest dokładne uzgodnienie podstawowych danych i operacji statystycznych. Konieczny jest udział zarówno władz lokalnych, jak i Europejskiej Agencji Środowiska i Eurostatu.. Ponadto problem polega na tym, że wiele miast już po roku lub dwóch musi odnawiać swoje ogólne plany zagospodarowania przestrzennego, ze zrozumiałych powodów jeszcze przed ustaleniem wskaźników umożliwiających ocenę efektów działalności środowiskowej miast. Nie byłoby właściwe trzymanie się starych planów i ich przedłużanie. Dlatego proponujemy rozwiązać ten problem w sposób zakładający, że rządy poszczególnych krajów byłyby tymczasowo upoważnione do przeprowadzenia oceny wymogów ochrony środowiska, co pozwoliłoby uniknąć zahamowania harmonijnego i zrównoważonego rozwoju terytorialnego. | |
Poprawka 10 | |
Wniosek Komisji Europejskiej, załącznik, punkt 100 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Aby zwiększyć skuteczność działań unijnych mających na celu stawienie czoła wyzwaniom związanym z ochroną środowiska i klimatem na poziomie regionalnym i globalnym, program ma zagwarantować, że do 2020 r.: | Aby zwiększyć skuteczność działań unijnych mających na celu stawienie czoła wyzwaniom związanym z ochroną środowiska i klimatem na poziomie regionalnym i globalnym, program ma zagwarantować, że do 2020 r.: |
[...] | [...] |
Wymaga to w szczególności: | Wymaga to w szczególności: |
(a) dążenia do przyjęcia celów zrównoważonego rozwoju, które: a) dotyczą priorytetowych obszarów zielonej, sprzyjającej włączeniu społecznemu gospodarki oraz szerszych celów zrównoważonego rozwoju, takich jak bezpieczeństwo energetyczne, zrównoważone wykorzystywanie wody, bezpieczeństwo żywieniowe, oceany i zrównoważona konsumpcja oraz produkcja, a także kwestii przekrojowych, takich jak sprawiedliwość, włączenie społeczne, godna praca, praworządność i dobre rządy; b) znajdują zastosowanie w uniwersalny sposób, obejmując wszystkie trzy obszary zrównoważonego rozwoju; c) podlegają ocenie oraz którym towarzyszą cele i wskaźniki, oraz d) są spójne wewnętrznie oraz spójne z ramami rozwoju po roku 2015, a także przyczyniają się do realizacji działań w dziedzinie klimatu; |
a) dążenia do przyjęcia celów zrównoważonego rozwoju, które: a) dotyczą priorytetowych obszarów zielonej, sprzyjającej włączeniu społecznemu gospodarki oraz szerszych celów zrównoważonego rozwoju, takich jak bezpieczeństwo energetyczne, zrównoważone wykorzystywanie wody, bezpieczeństwo żywieniowe, oceany i zrównoważona konsumpcja oraz produkcja, a także kwestii przekrojowych, takich jak sprawiedliwość, włączenie społeczne, godna praca, praworządność i dobre rządy; b) znajdują zastosowanie w uniwersalny sposób, obejmując wszystkie trzy obszary zrównoważonego rozwoju; c) podlegają ocenie oraz którym towarzyszą cele i wskaźniki, oraz d) są spójne wewnętrznie oraz spójne z ramami rozwoju po roku 2015, a także przyczyniają się do realizacji działań w dziedzinie klimatu; |
(b) dążenia do skuteczniejszej struktury ONZ ds. zrównoważonego rozwoju poprzez wspieranie UNEP zgodnie z wnioskami z Rio+20, jednocześnie nadal dążąc do podniesienia statusu UNEP, aby nadać mu status organizacji ONZ, a także wspierając ciągłe działania mające na celu zwiększenie synergii między wielostronnymi umowami środowiskowymi; | (b) dążenia do skuteczniejszej struktury ONZ ds. zrównoważonego rozwoju poprzez wspieranie UNEP zgodnie z wnioskami z Rio+20, jednocześnie nadal dążąc do podniesienia statusu UNEP, aby nadać mu status organizacji ONZ, a także wspierając ciągłe działania mające na celu zwiększenie synergii między wielostronnymi umowami środowiskowymi; |
(c) zwiększenia oddziaływania różnych źródeł finansowania, w tym opodatkowania i mobilizacji krajowych zasobów, inwestycji prywatnych, nowych i innowacyjnych źródeł, a także tworzenia możliwości wykorzystania pomocy rozwojowej do zastosowania takich innych źródeł finansowania w ramach strategii finansowania rozwoju zrównoważonego ustanowionej w Rio, a także w ramach własnych strategii politycznych UE, w tym w ramach zobowiązań międzynarodowych dotyczących finansowania działań na rzecz przeciwdziałania zmianie klimatu i na rzecz różnorodności biologicznej; | (c) udostępnienia dodatkowych środków finansowych na szczególnie kosztowne działania związane z ochroną środowiska, które mają zostać zrealizowane do 2020 r. - zwłaszcza te służące poprawie stanu zdegradowanych ekosystemów dzięki zielonej infrastrukturze - oraz zwiększenia oddziaływania różnych źródeł finansowania, w tym opodatkowania i mobilizacji krajowych zasobów, inwestycji prywatnych, nowych i innowacyjnych źródeł, a także tworzenia możliwości wykorzystania pomocy rozwojowej do zastosowania takich innych źródeł finansowania w ramach strategii finansowania rozwoju zrównoważonego ustanowionej w Rio, a także w ramach własnych strategii politycznych UE, w tym w ramach zobowiązań międzynarodowych dotyczących finansowania działań na rzecz przeciwdziałania zmianie klimatu i na rzecz różnorodności biologicznej; |
[...] | [...] |
Uzasadnienie | |
Mając na uwadze osiągnięcie celów w wyznaczonych terminach, warto zawrzeć odniesienie do udostępniania środków finansowych UE na szczególnie kosztowne działania związane z ochroną środowiska, które mają zostać zrealizowane do 2020 r. - takie jak np. poprawa stanu zdegradowanych ekosystemów dzięki zielonej infrastrukturze (m.in. zielonym mostom). Doświadczenia zgromadzone na poziomie państw członkowskich wskazują na brak środków finansowych na realizację tego celu. KR podkreśla w swojej opinii, że dla utrzymania wiarygodności polityki UE trzeba wytyczać realistyczne cele, oraz akcentuje konieczność zapewnienia odpowiedniego finansowania realizacji celów. |
Bruksela, 30 maja 2013 r.
Przewodniczący | |
Komitetu Regionów | |
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2013.218.53 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Opinia "7. Unijny program działań w zakresie środowiska". |
Data aktu: | 30/05/2013 |
Data ogłoszenia: | 30/07/2013 |