Opinia dotycząca dwóch projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej.

OPINIA KOMISJI

z dnia 23 sierpnia 2013 r.

dotycząca dwóch projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej

(2013/C 244/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2013 r.)

1.

 Wprowadzenie

1.1.
W dniu 12 lipca 2013 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o wydanie opinii dotyczącej dwóch projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej. Pierwszy z nich to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 25/2009 z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie bilansu skonsolidowanego monetarnych instytucji finansowych (MIF). Drugi to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia (WE) nr 63/2.002 Europejskiego Banku Centralnego z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie statystyki dotyczącej stóp procentowych stosowanych przez monetarne instytucje finansowe w odniesieniu do depozytów i pożyczek dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.
1.2.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek i uznaje, że EBC niniejszym działa zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem konsultacji z Komisją w sprawie projektów rozporządzeń EBC w każdym przypadku, gdy występują związki z obowiązkami statystycznymi nałożonymi przez Komisję, jak określono w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny, aby zagwarantować spójność niezbędną do tworzenia statystyk spełniających odpowiednie wymogi informacyjne EBC i Komisji. Dobra współpraca pomiędzy EBC i Komisją jest korzystna dla obu instytucji, jak również dla użytkowników oraz respondentów poprzez umożliwienie bardziej wydajnego sporządzania statystyk europejskich. Komisja z zadowoleniem przyjmuje również wprowadzenie w obu rozporządzeniach wyraźnego odesłania do jej opinii.

2.

 Uwagi szczegółowe

2.1.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wiele z proponowanych nowych elementów, które wcześniej wymieniła jako ważne dla jej działalności, zostało wziętych pod uwagę w przeglądzie rozporządzeń w sprawie MIF. Ważny element, który nie został uwzględniony, odnosi się do informacji na temat aktywów o obniżonej jakości, tworzenia rezerw na aktywa o obniżonej jakości i kapitału z aktualizacji wyceny. Być może istniały ważne przyczyny związane z kosztami i porównywalnością wyników, które spowodowały odrzucenie tych elementów. Rzeczywiście Komisja jest zdania, że chociaż spełnianie wymagań użytkowników jest ważne, należy dołożyć wszelkich starań, aby ograniczyć obciążenia respondentów w kontekście tych rozporządzeń. Zachęca się jednak EBC do kontynuowania wysiłków w kierunku pomiaru statystycznego tego elementu.
2.2.
Komisja zamierza przedstawić w najbliższym miesiącu wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego europejskie ramy na rzecz funduszy rynku pieniężnego (FRP). Wniosek będzie zawierać szereg zmian odnoszących się do sposobu, w jaki zdefiniowane są fundusze rynku pieniężnego i w jaki mogą prowadzić działalność w Europie. Istnieje ryzyko rozbieżności pomiędzy tą definicją oraz różnymi szczegółowymi informacjami zamieszczonymi w oczekiwanym wniosku i definicją zawartą w projekcie rozporządzenia EBC w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora monetarnych instytucji finansowych. Odnosi się to w szczególności do definicji FRP określonej w art. 2 projektu rozporządzenia EBC oraz specyfikacji kryteriów identyfikacji FRP w jego załączniku 1, część 1, sekcja 2. W celu uniknięcia jakichkolwiek niespójności Komisja zaleca, by EBC wprowadził w swoim rozporządzeniu klauzulę przeglądu, aby umożliwić dokonanie przeglądu definicji i kryteriów FRP z uwzględnieniem rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego po jego przyjęciu przez Parlament Europejski i Radę. Dostosowanie rozporządzenia EBC powinno zbiec się z wejściem w życie nowego rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego.
2.3.
W odniesieniu do obu projektów rozporządzeń, określenia na początku preambuły ("uwzględniając") należy dostosować do międzyinstytucjonalnie uzgodnionej praktyki, a zatem ograniczyć je do podstawy prawnej (tj. postanowień, które faktycznie przyznają danej instytucji kompetencje do przyjęcia przewidzianych aktów) i w stosownych przypadkach, odniesienia do wniosku, procedur i opinii. Jeśli chodzi o podstawę prawną, po ogólnym odesłaniu do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy zatem umieścić odesłanie tylko do art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98, a w odniesieniu do wniosku dotyczącego bilansu skonsolidowanego sektora MIF również odesłanie do art. 6 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2531/98. Nie można uznać za podstawę prawną dla projektów rozporządzeń ani art. 5 Statutu ESBC i EBC, ani art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98, ani rozporządzenia (UE) nr 549/2013, dyrektywy 2013/36/UE i rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Jeśli odesłania do tych pozostałych przepisów i instrumentów uznaje się za użyteczne dla właściwego zrozumienia części normatywnej projektu rozporządzenia, można je umieścić w motywach.
2.4.
We wniosku EBC dotyczącym opinii Komisji stwierdza się, że zgodnie z zamierzeniami oba akty powinny wejść w życie 20 dni po publikacji w Dzienniku Urzędowym (zaplanowanej na wrzesień 2013 r.) i być stosowane od stycznia 2015 r. Dla jasności art. 9 projektu rozporządzenia w sprawie stóp procentowych MIF powinien zatem zostać dostosowany do art. 16 projektu rozporządzenia w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora MIF.
2.5.
W załączniku 1, część 1, sekcja 1 projektu rozporządzenia w sprawie bilansu skonsolidowanego sektora MIF, "Identyfikacja niektórych MIF w oparciu o zasady substytucyjności depozytów", należy bardziej precyzyjnie zdefiniować, w jaki sposób będą łączone poszczególne kryteria substytucyjności depozytów, aby zapewnić porównywalność danych.
2.6.
W tym samym projekcie rozporządzenia należy ponownie sprawdzić spójność części 3 załącznika II "Definicje sektorów" z ESA 2010. Na przykład, dla celów przejrzystości na s. 51 w ustępie dotyczącym pomocniczych instytucji finansowych zdanie drugie należy zastąpić zapisem pochodzącym z pkt 2.97 ESA 2010.
2.7.
Komisja nie ma dalszych szczególnych uwag w odniesieniu do projektu rozporządzenia w sprawie stóp procentowych MIF.

3.

 Podsumowanie

3.1.
Komisja zasadniczo popiera projekty rozporządzeń w zakresie, w jakim przyczyniają się one do skutecznej współpracy między Europejskim Systemem Statystycznym (ESS) i Europejskim Systemem Banków Centralnych (ESBC) w zakresie definicji podmiotów składających sprawozdania i wspieranie cechujących się wysoką jakością spójnych statystyk na poziomie europejskim. Komisja jest jednak zdania, że projekt rozporządzenia w sprawie bilansu skonsolidowanego MIF mógłby zawierać bardziej szczegółowe zapisy dotyczące wspomnianych powyżej zagadnień, oraz że należy zapewnić spójność rozporządzeń EBC z przyszłymi europejskimi ramami dla funduszy rynku pieniężnego.
3.2.
Ponadto Komisja pragnie podkreślić znaczenie solidnej procedury w praktyce klasyfikacji jednostek w tym obszarze, przy pełnym poszanowaniu zasad statystycznych.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 sierpnia 2013 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.244.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia dotycząca dwóch projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej.
Data aktu: 23/08/2013
Data ogłoszenia: 24/08/2013