Opinia dotycząca trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej.

OPINIA KOMISJI

z dnia 18 września 2013 r.

dotycząca trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej

(2013/C 270/01)

(Dz.U.UE C z dnia 19 września 2013 r.)

1. Wprowadzenie

1.1.
W dniu 30 lipca 2013 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o wydanie opinii dotyczącej trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej. Pierwszy z nich to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia (WE) nr 958/2.007 Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych. Drugi z nich to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 24/2009 dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i pasywów podmiotów sekurytyzacyjnych. Trzeci to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1027/2006 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do instytucji pocztowych przyjmujących depozyty od rezydentów obszaru euro innych niż monetarne instytucje finansowe.
1.2.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek i uznaje, że EBC niniejszym działa zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem konsultacji z Komisją w sprawie projektów rozporządzeń EBC w każdym przypadku, gdy występują związki z obowiązkami statystycznymi nałożonymi przez Komisję, jak określono w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny, aby zagwarantować spójność niezbędną do tworzenia statystyk spełniających odpowiednie wymogi informacyjne EBC i Komisji. Dobra współpraca pomiędzy EBC i Komisją jest korzystna dla obu instytucji, jak również dla użytkowników oraz respondentów, gdyż umożliwia bardziej wydajne sporządzanie statystyk europejskich. Komisja z zadowoleniem przyjmuje również wprowadzenie w tych rozporządzeniach wyraźnego odesłania do jej opinii.

2. Uwagi szczegółowe

2.1.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje, że wspomniane rozporządzenia będą zawierać bardziej szczegółowe informacje w konkretnych dziedzinach statystyki pieniężnej i finansowej. Równocześnie Komisja jest zdania, że w trakcie spełniania wymagań użytkowników należy dołożyć wszelkich starań, aby ograniczyć obciążenia respondentów w kontekście tych rozporządzeń. Po wprowadzeniu w życie systemu derogacji opartego na progach ilościowych można by przewidzieć stworzenie mechanizmu przeglądu celem wykorzystania zgromadzonego doświadczenia w tworzeniu przyszłych przepisów.
2.2.
Wydaje się, że przy tworzeniu projektów rozporządzeń przyjęto nieco inne podejście, jeżeli chodzi o przepisy dotyczące sprawozdawczości, szczególnie w przypadku "rozpoczęcia przekazywania danych", wejścia w życie i początku stosowania w przepisach końcowych. Te elementy, jak również elementy odnoszące się do uchylenia istniejących przepisów, powinny być spójne, tak aby zapewnić kompletność wymaganych danych.
2.3.
W odniesieniu do wszystkich trzech projektów rozporządzeń określenia na początku preambuły ("uwzględniając") należy dostosować do międzyinstytucjonalnie uzgodnionej praktyki, a zatem ograniczyć je do podstawy prawnej (tj. postanowień, które faktycznie przyznają danej instytucji kompetencje do przyjęcia przewidzianych aktów) i w stosownych przypadkach, odniesienia do wniosku, procedur i opinii. Jeżeli chodzi o podstawę prawną, po ogólnym odniesieniu do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy zatem podać odniesienie wyłącznie do art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98. Za podstawę prawną projektów rozporządzeń nie można uznać art. 5 Statutu ESBC i EBC, art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98, rozporządzenia (UE) nr 1011/2012, rozporządzenia (UE) nr 549/2013 ani dyrektywy 2011/61/UE. Jeśli odesłania do tych pozostałych przepisów i instrumentów uznaje się za użyteczne dla właściwego zrozumienia części normatywnej projektu rozporządzenia, można je umieścić w motywach.
2.4.
Ponadto Komisja zamierza przedstawić w najbliższym miesiącu wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego europejskie ramy na rzecz funduszy rynku pieniężnego (FRP). Wniosek będzie zawierać szereg zmian odnoszących się do sposobu, w jaki fundusze rynku pieniężnego są zdefiniowane i mogą prowadzić działalność w Europie. W celu uniknięcia jakichkolwiek niespójności Komisja zaleca, by EBC wprowadził w swoich rozporządzeniach klauzulę przeglądu, aby umożliwić dokonanie przeglądu definicji i kryteriów FRP z uwzględnieniem rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego po jego przyjęciu przez Parlament Europejski i Radę. Dostosowanie odpowiednich rozporządzeń EBC powinno zbiec się z wejściem w życie nowego rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego.
2.5.
W odpowiednich projektach rozporządzeń należy ponownie sprawdzić spójność części załącznika II "Definicje sektorów" z ESA 2010. Na przykład, jeżeli chodzi o projekt rozporządzenia w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do instytucji pocztowych, w części odnoszącej się do funduszy inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego należy podać odniesienie do ESA 2010 pkt 2.82, natomiast treść tego punktu należy zamieścić w definicji funduszy inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego. Kolejnym przykładem jest dawna klasyfikacja sektorów zamieszczona w tabelach 1 i 3 projektu rozporządzenia dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych, co również należy poprawić.

3. Podsumowanie

3.1.
Komisja zasadniczo popiera projekty rozporządzeń w zakresie, w jakim przyczyniają się one do skutecznej współpracy między Europejskim Systemem Statystycznym (ESS) i Europejskim Systemem Banków Centralnych (ESBC) w zakresie definicji podmiotów składających sprawozdania i wspierania cechujących się wysoką jakością spójnych statystyk na poziomie europejskim. Niemniej jednak Komisja uważa, że należy zająć się wspomnianymi wyżej kwestiami.
3.2.
Ponadto Komisja pragnie podkreślić, jak duże znaczenie w praktyce ma solidna procedura klasyfikacji jednostek w tym obszarze, która respektuje zasady statystyczne.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 września 2013 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.270.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia dotycząca trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej.
Data aktu: 18/09/2013
Data ogłoszenia: 19/09/2013