Uwagi XLVIII konferencji COSAC - Nikozja, 14-16 października 2012 r.

UWAGI XLVIII KONFERENCJI COSAC

Nikozja, 14-16 października 2012 r.

(2013/C 97/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 kwietnia 2013 r.)

1.
Pokojowa Nagroda Nobla

COSAC z zadowoleniem przyjmuje przyznanie Pokojowej Nagrody Nobla Unii Europejskiej w uznaniu jej istotnego wkładu w działania na rzecz pokoju, pojednania, demokracji, praw człowieka i solidarności. COSAC uważa to wyróżnienie za wielki zaszczyt dla rodziny europejskiej, ale również za wyzwanie dla Unii Europejskiej, jakim jest utrzymanie i dalsze promowanie wartości demokracji, pokoju i praw człowieka na całym świecie.

2.
Od słów do czynów: realizacja idei "Więcej Europy"
2.1.
COSAC uznaje potrzebę ulepszenia i wzmocnienia istniejącej unii gospodarczej i walutowej oraz popiera wzmocnienie architektury UGW, co umożliwi zapobieganie kryzysom, zarządzanie nimi i ich rozwiązywanie.
2.2.
W świetle obecnych wydarzeń w Unii Europejskiej, COSAC ocenia, że wzmocnienie UGW zapoczątkuje nowy etap w procesie integracji europejskiej.
2.3.
COSAC uważa, że wzmacnianie architektury UGW poprzez unię fiskalną i bankową powinno przebiegać z poszanowaniem zasad demokratycznej legitymacji i odpowiedzialności. COSAC podkreśla, że Parlament Europejski i parlamenty narodowe powinny odegrać w tym względzie kluczową rolę; COSAC zaleca, aby Parlament Europejski i parlamenty narodowe były w pełni konsultowane w kwestiach związanych z przyszłym kształtem UGW oraz w pełni zaangażowane w budowę UGW w celu wzmocnienia demokratycznej legitymacji i odpowiedzialności.
3.
Energia
3.1.
COSAC docenia starania Unii Europejskiej zmierzające do zapewnienia stałych dostaw energii po konkurencyjnych cenach z myślą o optymalnym funkcjonowaniu gospodarki europejskiej oraz dobrobycie jej obywateli, podejmowane w sposób wspierający realizację długoterminowych celów Unii związanych ze zrównoważonym rozwojem.
3.2.
Ukończenie budowy wewnętrznego rynku energii UE poprzez rozwój i modernizację jej infrastruktury energetycznej umożliwi szybki i skuteczny przesył elektryczności, gazu i innych form energii na terenie całej Europy, gwarantując tym samym stałe i konkurencyjne dostawy energii dla mieszkańców Europy i umożliwiając wszystkim państwom członkowskim UE czerpanie korzyści z wewnętrznego rynku energii. Dlatego COSAC z zadowoleniem przyjmuje przedstawiony przez Komisję Europejską projekt rozporządzenia w sprawie transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, który ma na celu położenie fundamentów pod realizację celów określonych w strategii "Europa 2020" oraz długoterminowych celów Unii w zakresie zrównoważonego rozwoju.
3.3.
COSAC odnotowuje, że wszystkie parlamenty narodowe, które poddały kontroli wspomniany powyżej projekt, poparły (17) lub częściowo poparły (8) jego cele. Niektóre parlamenty wyraziły jednak pewne obawy dotyczące różnych jego aspektów, co odnotowano w osiemnastym sprawozdaniu półrocznym COSAC. Analiza kontroli parlamentarnej powyższego projektu, udokumentowana w tym sprawozdaniu, wykazuje, że na wczesnym etapie procesu legislacyjnego na poziomie europejskim poszczególne obawy wyrażone przez parlamenty narodowe mogą się znacznie między sobą różnić.
3.4.
W związku z powyższym COSAC wzywa Radę i Parlament Europejski do uwzględnienia uwag wyrażonych przez parlamenty narodowe i jak najszybszego uchwalenia wspomnianego projektu, aby ułatwić terminową modernizację infrastruktury energetycznej Europy.
4.
Zarządzanie jednolitym rynkiem
4.1.
COSAC uznaje znaczenie jednolitego rynku jako narzędzia promocji integracji europejskiej oraz siły napędzającej zrównoważony wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy dla obywateli Europy. COSAC uważa jednak, że potencjał jednolitego rynku wciąż nie jest w pełni wykorzystany, co wynika w dużej mierze z trudności z wdrażaniem i egzekwowaniem zasad jednolitego rynku.
4.2.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji Europejskiej w sprawie lepszego zarządzania jednolitym rynkiem, służący z jednej strony określeniu kluczowych obszarów wykazujących potencjał wzrostu i podjęciu szybkich działań wspierających taki wzrost, a z drugiej strony przedstawieniu środków, które usprawniają sposób tworzenia, wdrażania, stosowania i egzekwowania zasad jednolitego rynku.
4.3.
COSAC wzywa Komisję Europejską do podjęcia ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim i parlamentami narodowymi dla realizacji celów określonych we wspomnianym komunikacie oraz do wzięcia udziału w owocnej debacie dotyczącej sposobów dalszego doskonalenia jednolitego rynku z korzyścią dla obywateli i przedsiębiorców z Unii Europejskiej.
4.4.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji Europejskiej do sporządzenia, w ramach przeprowadzanej przez siebie w 2013 r. rocznej analizy wzrostu gospodarczego, pierwszego sprawozdania na temat integracji jednolitego rynku oraz realizacji celów komunikatu w sprawie lepszego zarządzania jednolitym rynkiem, które będzie stanowić przydatne narzędzie rejestrowania osiągniętych postępów. COSAC wzywa do podjęcia dalszych kroków w celu regularnego kontrolowania wdrażania zasad jednolitego rynku - na podobnej zasadzie jak w przypadku semestru europejskiego - i uznaje znaczenie badania jednolitego rynku w celu dokonania oceny wpływu obowiązujących przepisów na jednolity rynek.
5.
Strategia "Europa 2020" - wyjście z kryzysu gospodarczego
5.1.
COSAC ponownie stwierdza potrzebę podjęcia wspólnych działań w celu skutecznego zwalczania kryzysu gospodarczego i społecznego, ożywienia gospodarczego oraz zrównoważonego i powszechnego wzrostu w Unii. COSAC podkreśla zatem kluczową rolę strategii "Europa 2020" dla osiągnięcia tych celów.
5.2.
COSAC docenia wysiłki Komisji Europejskiej na rzecz promowania właściwych działań i środków wspierających rozwój, zatrudnienie i lepsze zarządzanie gospodarcze zgodnie z celami strategii "Europa 2020" oraz z pełnym poszanowaniem zasady solidarności. Ponadto COSAC podkreśla konieczność realizacji tych celów przez państwa członkowskie.
5.3.
Utrzymujący się kryzys gospodarczy uwidacznia potrzebę określenia przez państwa członkowskie celów w obszarach, w których konieczne jest dokonanie postępów, aby móc lepiej śledzić wyniki w każdym sektorze oraz podejmować w odpowiednich przypadkach działania korygujące. W związku z tym COSAC zachęca parlamenty narodowe do wzmożenia wysiłków na rzecz monitorowania postępów w realizacji celów strategii "Europa 2020", w szczególności poprzez kontrolę wdrażania zaleceń skierowanych do poszczególnych państw członkowskich w ramach semestru europejskiego oraz ich krajowych programów reform.
6.
Dialog polityczny
6.1.
COSAC uznaje znaczenie dialogu politycznego jako narzędzia wzmacniającego współpracę między instytucjami europejskimi a parlamentami narodowymi. COSAC dostrzega znaczny postęp w dziedzinie dialogu politycznego, uważa jednak, że dialog ten można jeszcze bardziej usprawnić.
6.2.
W związku z powyższym, COSAC z zadowoleniem przyjmuje jednoznaczne zobowiązanie Komisji do dalszego wzmacniania dialogu politycznego z parlamentami narodowymi zawarte w jej odpowiedzi na Uwagi XLVII Konferencji COSAC.
6.3.
COSAC wzywa Komisję Europejską do dalszego wzmocnienia współpracy z parlamentami narodowymi poprzez terminowe przesyłanie bardziej merytorycznych odpowiedzi, o co apelowało wiele parlamentów. COSAC z zadowoleniem przyjmuje sugestię, aby roczne sprawozdania Komisji Europejskiej dotyczące relacji z parlamentami narodowymi wyraźniej odzwierciedlały wpływ opinii lub innych uwag parlamentów narodowych na ostateczne brzmienie danego projektu. Ponadto COSAC wzywa do wzmożonej współpracy nad projektami, w związku z którymi przedstawiono znaczną liczbę uzasadnionych opinii.
6.4.
COSAC zauważa, że po raz pierwszy od wejścia w życie Traktatu z Lizbony doszło do uruchomienia mechanizmu "żółtej kartki" w wyniku złożenia przez wystarczającą liczbę parlamentów narodowych lub ich izb uzasadnionych opinii w odniesieniu do projektu Rozporządzenia w sprawie wykonywania prawa do podejmowania działań zbiorowych w kontekście swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług. COSAC przyjmuje do wiadomości, że Komisja Europejska wycofała projekt. COSAC wzywa Komisję Europejską do przedstawienia indywidualnych odpowiedzi na złożone uzasadnione opinie i wyjaśnienia, dlaczego jej zdaniem nie doszło do naruszenia zasady pomocniczości.
6.5.
COSAC dostrzega wartość częstych kontaktów między parlamentami narodowymi a Komisją w związku z konkretnymi projektami i dziękuje Komisji za działania podejmowane przez nią w tym zakresie. COSAC wzywa Komisję do dalszego wzmacniania dialogu politycznego poprzez składanie częstszych wizyt w parlamentach narodowych i stosowanie zindywidualizowanego podejścia do potrzeb każdego parlamentu (każdej izby).
6.6.
COSAC docenia wartość dialogu międzyparlamentarnego oraz dyskusji z komisarzami podczas konferencji COSAC i wzywa Komisję, aby nadal przykładała dużą wagę do uczestnictwa w konferencjach COSAC, umożliwiając tym samym kontynuację dotychczasowych owocnych dyskusji.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.97.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uwagi XLVIII konferencji COSAC - Nikozja, 14-16 października 2012 r.
Data aktu: 04/04/2013
Data ogłoszenia: 04/04/2013