(2014/C 126/11)
(Dz.U.UE C z dnia 26 kwietnia 2014 r.)
Plany inspekcji przemieszczania odpadów
Udostępnianie planów inspekcji
Przeniesienie ciężaru dowodu
Elektroniczna wymiana danych
Pozostałe kwestie
Pomocniczość, proporcjonalność i lepsze uregulowania prawne
Poprawka 1
COM(2013) 516 final, art. 1 ust. 2 - rozporządzenie (WE) nr 1013/2006, art. 26, nowy ust. 5
Uzasadnienie
Należy przeprowadzić odpowiednie konsultacje na poziomie ekspertów na szczeblu lokalnym i regionalnym. Funkcjonuje już celny pojedynczy punkt kontaktowy na potrzeby deklaracji oraz morski pojedynczy punkt kontaktowy. Dane muszą być dostępne dla wszystkich niezbędnych służb, tj. dla policji, urzędów celnych, inspekcji i organów portowych.
(2009) - opinia grupy nt. zmniejszenia obciążeń administracyjnych w obszarze priorytetowym "Ochrona środowiska".
Poprawka 2 | ||
COM(2013) 516 final, art. 1 ust. 3 lit. b) - rozporządzenie (WE) nr 1013/2006, art. 50, nowy ust. 2 lit. a) | ||
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u | |
Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwe organy ustanowiły plany inspekcji mających na celu kontrolę zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Plany muszą obejmować cały obszar geograficzny przedmiotowego państwa członkowskiego i mieć zastosowanie do wszystkich inspekcji przemieszczania odpadów przeprowadzonych zgodnie z ust. 2, w tym inspekcji w instalacjach i przedsiębiorstwach, inspekcji transportu drogowego i kolejowego oraz inspekcji przesyłek w portach. W planach uwzględnia się następujące elementy: | Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwe organy ustanowiły plany inspekcji mających na celu kontrolę zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Plany muszą obejmować cały obszar geograficzny przedmiotowego państwa członkowskiego na odpowiednich poziomach i należy zapewniać koordynację w wypadku ustanowienia kilku planów inspekcji; plany powinny i mieć zastosowanie do wszystkich inspekcji przemieszczania odpadów przeprowadzonych zgodnie z ust. 2, w tym inspekcji w instalacjach i przedsiębiorstwach, inspekcji transportu drogowego i kolejowego oraz inspekcji przesyłek w portach. W planach uwzględnia się następujące elementy: | |
a) strategię i cele dotyczące inspekcji przemieszczania odpadów, z uwzględnieniem koniecznych zasobów ludzkich, finansowych i innych; | a) strategię i wymierne cele dotyczące inspekcji przemieszczania odpadów, z uwzględnieniem koniecznych zasobów ludzkich, finansowych i innych; | |
b) ocenę ryzyka obejmującą poszczególne strumienie odpadów i źródła nielegalnego przemieszczania oraz uwzględniającą dane wywiadowcze, takie jak dochodzenia policji i analizy działalności przestępczej; | b) ocenę ryzyka obejmującą poszczególne strumienie odpadów i źródła nielegalnego przemieszczania oraz uwzględniającą dane wywiadowcze, takie jak dochodzenia policji i analizy działalności przestępczej; | |
c) priorytety oraz opis ich wyboru na podstawie strategii, celów i oceny ryzyka; | c) priorytety oraz opis ich wyboru na podstawie strategii, celów i oceny ryzyka; | |
d) informacje dotyczące liczby i rodzaju planowanych inspekcji w składowiskach, inspekcji transportu drogowego i kolejowego i inspekcji przesyłek w portach; | d) informacje dotyczące liczby i rodzaju planowanych inspekcji w składowiskach, inspekcji transportu drogowego, lotniczego, wodnego i kolejowego i inspekcji przesyłek w portach, na podstawie oceny ryzyka i zgodnie z priorytetami; | |
e) podział zadań między organy zajmujące się inspekcjami przemieszczania odpadów; | e) podział zadań między organy zajmujące się inspekcjami przemieszczania odpadów; | |
f) sposoby współpracy między różnymi organami zajmującymi się inspekcjami; oraz | f) skuteczne i efektywne sposoby współpracy między różnymi organami zajmującymi się inspekcjami; oraz | |
g) ocenę konieczności szkolenia inspektorów w kwestiach technicznych lub prawnych związanych z gospodarowaniem odpadami i przemieszczaniem odpadów oraz przepisy dotyczące regularnych programów szkoleniowych. | g) ocenę konieczności szkolenia inspektorów w kwestiach technicznych lub prawnych związanych z gospodarowaniem odpadami i przemieszczaniem odpadów oraz przepisy dotyczące regularnych programów szkoleniowych. | |
h) strategię komunikacji i promowania przestrzegania przepisów w celu zaangażowania podmiotów podlegających regulacjom i ogółu społeczeństwa; | ||
i) informacje o tym, w jaki sposób podmioty podlegające regulacjom i ogół społeczeństwa mogą informować odpowiednią agencję o wszelkich nieprawidłowościach. | ||
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u | |
Plany są corocznie poddawane przeglądowi oraz w stosownych przypadkach aktualizowane. Podczas przeglądu przeprowadza się ocenę stopnia realizacji celów i innych elementów planów. | Plany są corocznie poddawane przeglądowi oraz w stosownych przypadkach aktualizowane. Podczas przeglądu przeprowadza się ocenę stopnia realizacji celów i innych elementów planów. | |
Plany są udostępniane publicznie przez właściwe organy zgodnie z dyrektywą 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska 8 . | Strategiczny przegląd planów jest stale udostępniany publicznie - w tym także w formie elektronicznej - przez właściwe organy zgodnie z dyrektywą 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska 9 . | |
Państwa członkowskie zapewniają społeczeństwu stałą dostępność - w tym w formie elektronicznej - informacji na temat wyników inspekcji przeprowadzonych zgodnie z planami, o których mowa w niniejszym artykule, wszelkich działań zaradczych podjętych przez właściwe organy w wyniku owych inspekcji, nazw podmiotów dokonujących nielegalnego przemieszczania odpadów, a także nałożonych kar. | ||
Uzasadnienie | ||
W niektórych państwach członkowskich regiony są odpowiedzialne za ustanawianie własnych planów inspekcji, więc należałoby je skoordynować, tak aby objąć cały obszar geograficzny. Uwzględnienie wymiernych celów byłoby zgodne z istniejącymi sprawdzonymi rozwiązaniami w państwach członkowskich. Pozwala to także na ocenę skuteczności planów inspekcji przez decydentów. Należy też uwzględnić transport drogą wodną oraz transport lotniczy, gdyż również w ten sposób dokonuje się przemieszczenia odpadów. Zarówno sektor gospodarki odpadami i ich utylizacji, jak i ogół społeczeństwa mają do odegrania swoją rolę w zapewnianiu przestrzegania przepisów dotyczących przemieszczania odpadów, dlatego powinny mieć możliwość zgłaszania odpowiedniej agencji swoich trosk o dobro publiczne bez obaw, iż będą z tego powodu narażone na szykany czy represje. Należy wyraźnie stwierdzić, że liczba i rodzaj inspekcji powinny zależeć od oceny ryzyka i priorytetów, o których mowa w lit. b) i c). Publikowanie wyników inspekcji jest niezbędne w celu dowiedzenia wdrożenia rozporządzenia i utrzymania zaufania społecznego w odniesieniu do gospodarki odpadami. Należy publikować jedynie strategiczny przegląd planów, gdyż bardziej szczegółowe informacje mogłyby zostać wykorzystane przez podmioty starające się uniknąć inspekcji. | ||
Poprawka 3 | ||
Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006, art. 50 ust. 5 | ||
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u | |
Komisja nie zaproponowała żadnej zmiany w art. 50 ust. 5 obecnego tekstu rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 | Zalecana poprawka do art. 50 ust. 5 obecnego tekstu rozporządzenia (WE) nr 1013/2006: | |
Państwa Członkowskie współpracują, na szczeblu bilateralnym lub oraz multilateralnym, z innymi państwami w celu ułatwienia zapobiegania nielegalnym przemieszczeniom i wykrywania ich. Wymieniają informacje dotyczące przemieszczania odpadów oraz dzielą się wiedzą na temat środków egzekucji. Komisja tworzy w tym celu wspólną platformę obejmującą wszystkie państwa członkowskie. | ||
Uzasadnienie | ||
Obecnie współpraca ma charakter dobrowolny i nie uczestniczą w niej najważniejsze państwa członkowskie. Nielegalne przemieszczanie transgraniczne odpadów można zwalczać jedynie przy współpracy wszystkich państw członkowskich, dlatego należy stworzyć wspólną platformę. |
Bruksela, 30 stycznia 2014 r.
Przewodniczący Komitetu Regionów | |
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.126.42 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Opinia - Wniosek dotyczący rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie przemieszczania odpadów. |
Data aktu: | 30/01/2014 |
Data ogłoszenia: | 26/04/2014 |