Opinia nr 2/2014 (przedstawiona na mocy art. 336 TFUE) dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur oraz wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur.

OPINIA NR 2/2014

(przedstawiona na mocy art. 336 TFUE)

dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur

oraz

wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur

(2014/C 94/02)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2014 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 336,

uwzględniając regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwany dalej "regulaminem pracowniczym") 1 ,

uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-63/12 z dnia 19 listopada 2013 r.,

uwzględniając wnioski Komisji z dnia 10 grudnia 2013 r. 2 ,

uwzględniając wniosek Rady o wydanie do dnia 5 marca 2014 r. opinii w sprawie wyżej wymienionych wniosków, który wpłynął do Trybunału w dniu 26 lutego 2014 r.,

uwzględniając wniosek Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii w sprawie wyżej wymienionych wniosków, który wpłynął do Trybunału w dniu 3 marca 2014 r.,

mając na uwadze, że zgodnie z art. 65 regulaminu pracowniczego wynagrodzenie urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej jest aktualizowane co roku przy uwzględnieniu polityki gospodarczej i społecznej Unii,

mając na uwadze, że jak dotąd nie dokonano dostosowań za lata 2011 i 2012,

mając na uwadze, że w wyroku w sprawie C-63/12 dotyczącej dostosowania za rok 2011 Trybunał Sprawiedliwości podkreślił 3 , że jeżeli na podstawie obiektywnych danych przedłożonych przez Komisję Rada stwierdzi, że ma miejsce poważne i nagłe pogorszenie sytuacji gospodarczej i społecznej w Unii w rozumieniu art. 10 załącznika XI do regulaminu pracowniczego, Komisja zobowiązana jest przedstawić Parlamentowi i Radzie odpowiednie wnioski na podstawie tego artykułu. W tej sytuacji przysługuje jej jednak własne uznanie co do treści tych wniosków, tj. tego, jakie działania są jej zdaniem odpowiednie, biorąc pod uwagę daną sytuację gospodarczą i społeczną, a także w stosownych przypadkach inne czynniki, które należy uwzględnić, np. dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi, a w szczególności wymogi dotyczące naboru,

mając na uwadze, że sprawa C-86/13 dotycząca dostosowania za rok 2012 wciąż jest w toku,

mając na uwadze, że Komisja za odpowiednie uznaje dostosowanie wynagrodzeń i emerytur w Belgii i Luksemburgu o 0,9 % ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. i o kolejne 0,9 % ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r.,

mając na uwadze, że jako podstawę swoich wniosków Komisja przywołuje przepisy "klauzuli wyjątkowej" (dawny art. 10 załącznika XI do regulaminu pracowniczego) oraz przewidziany w niej margines uznania,

mając na uwadze, że zmiany w regulaminie pracowniczym dotyczące procedury rocznej aktualizacji wynagrodzeń zostały przyjęte i weszły w życie 4 sześć tygodni przed przedłożeniem przez Komisję wniosków, które stanowią przedmiot niniejszej opinii,

mając na uwadze, że obowiązująca wcześniej "klauzula wyjątkowa" została zastąpiona przez "ograniczenie wzrostu płac i klauzule wyjątkowe" (art. 10 i 11 załącznika XI do regulaminu pracowniczego),

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

1.
Trybunał zauważa, że w odniesieniu do treści wniosków w sprawie dostosowania wynagrodzeń i emerytur Komisja powołuje się na margines uznania.
2.
Trybunał odnotowuje, że brzmienie motywu 3 w obydwu wnioskach może prowadzić do nieporozumień, ponieważ nie wprowadzono w nim wyraźnego rozróżnienia pomiędzy utratą siły nabywczej a dostosowaniem nominalnych wynagrodzeń i emerytur. Ponadto nie jest wystarczająco jasne, na jakiej podstawie obliczono proponowane dostosowania w wysokości 0,9 %.
3.
Trybunał zwraca uwagę, że "klauzula wyjątkowa" stanowiąca podstawę wniosków Komisji przestała obowiązywać.
4.
Trybunał sugeruje rozważenie, czy w celu dokonania zaległych aktualizacji rocznych za lata 2011 i 2012 można by wykorzystać obecnie obowiązujące przepisy załącznika XI do regulaminu pracowniczego oraz, w razie potrzeby, przepisy dotyczące ograniczenia wzrostu płac i klauzule wyjątkowe zawarte w tym załączniku. W przepisach tych określono procedurę, która opiera się na zweryfikowanych i obiektywnych danych.
5.
Trybunał zauważa, że proponowane dostosowania będą wymagać udostępnienia środków budżetowych.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 3 marca 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
1 Rozporządzenie nr 31/EWG, 11/EWEA ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. 45 z 14.6.1962, s. 1385/62).
2 COM(2013) 895 final i COM(2013) 896 final.
3 Zob. pkt 74 wyroku.
4 Zob. art. 1 pkt 44 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniającego regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.94.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia nr 2/2014 (przedstawiona na mocy art. 336 TFUE) dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur oraz wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur.
Data aktu: 03/03/2014
Data ogłoszenia: 31/03/2014