(Tekst mający znaczenie dla EOG i Szwajcarii)
[Poprawka 43]
(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
(uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ogólnie rzecz biorąc, Europejski System Statystyczny (ESS) jako partnerstwo z powodzeniem scalił swe działania, aby zapewnić opracowywanie, tworzenie i rozpowszechnianie wysokiej jakości regulowanej i wiarygodnej statystyki europejskiej, w tym poprzez usprawnienie zarządzania systemem.
(2) Stwierdzono w nim jednak ▌ niedociągnięcia, w szczególności jeśli chodzi o ramy zarządzania jakością w dziedzinie statystyki. Niedociągnięcia te pomogły podkreślić potrzebę zapewnienia niezależności organów statystycznych w przypadku możliwych nacisków politycznych na poziomie krajowym i unijnym.
(3) W swym komunikacie z dnia 15 kwietnia 2011 r. ▌ pt. "Rzetelne zarządzanie jakością w statystyce europejskiej"▌ Komisja zaproponowała działania na rzecz wyeliminowania tych niedociągnięć i usprawnienia zarządzania ESS, a w szczególności przedstawienie wniosku w sprawie ukierunkowanych zmian w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 3 .
(4) W swych konkluzjach z dnia 20 czerwca 2011 r. Rada ▌ z zadowoleniem przyjęła inicjatywę Komisji i podkreśliła znaczenie ciągłego usprawniania zarządzania systemem ESS i zwiększania jego skuteczności.
(5) Ponadto należy wziąć pod uwagę wpływ ostatnich wydarzeń na dziedzinę statystyki w kontekście unijnych ram zarządzania gospodarczego, w szczególności kwestie związane z niezawisłością statystyczną, takie jak przejrzyste procedury rekrutacji i dymisji, przydział środków budżetowych i opracowywanie z wyprzedzeniem harmonogramów publikacji, określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 ▌ 4 , jak również kwestie związane z wymogiem posiadania autonomii funkcjonalnej przez podmioty odpowiedzialne za monitorowanie wdrażania krajowych reguł budżetowych, określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 5 .
(6) Kwestie, które odnoszą się do niezawisłości zawodowej, takie jak przejrzyste procedury rekrutacji i dymisji, przydział środków budżetowych czy harmonogramy publikacji urzędowych, nie powinny ograniczać się do statystyki tworzonej na potrzeby systemu nadzoru budżetowego i procedury nadmiernego deficytu, lecz powinny mieć zastosowanie do całej statystyki europejskiej opracowywanej, tworzonej i rozpowszechnianej przez ESS.
(6a) Jakość statystyki europejskiej i jej znaczenie dla podejmowania decyzji w oparciu o dowody powinna być objęta bieżącym nadzorem, między innymi poprzez ocenę jej wartości dodanej umożliwiającej realizację celów strategii "Europa 2020", w tym celów związanych ze wzrostem gospodarczym, zatrudnieniem i gospodarką społeczną, jak wynika z komunikatu Komisji z dnia 3 marca 2010 r. zatytułowanego: "Europa 2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu". W stosownych przypadkach należy dostosować zakres europejskiej statystyki.
(7) Co więcej, adekwatność zasobów przypisanych w perspektywie rocznej lub wieloletniej w celu zaspokojenia potrzeb w dziedzinie statystyki jest warunkiem koniecznym dla zapewnienia niezawisłości zawodowej organów statystycznych oraz wysokiej jakości danych statystycznych.
(8) Z uwagi na to należy wzmacniać niezawisłość zawodową organów statystycznych i zapewnić standardy minimalne obowiązujące w całej Unii Europejskiej, a także określone gwarancje prezesom krajowych urzędów statystycznych (KUS) ▌ w odniesieniu do wykonywania zadań statystycznych, zarządzania organizacjami i alokacji zasobów. Procedury rekrutacji prezesów KUS powinny być przejrzyste i opierać się wyłącznie na kryteriach zawodowych, z należytym uwzględnieniem równości szans, a zwłaszcza równowagi płci. W tym celu również parlamenty krajowe powinny odgrywać pełną rolę i, w stosownych przypadkach oraz zgodnie z przepisami krajowymi, powinny wspierać niezależność autorów statystyk oraz wzrost demokratycznej rozliczalności polityki statystycznej.
(8a) Choć wiarygodna statystyka europejska wymaga od statystyków silnej niezawisłości zawodowej, to powinna ona odpowiadać potrzebom polityki i dostarczać statystycznego wsparcia dla nowych inicjatyw politycznych na szczeblu krajowym i unijnym.
(8b) Należy koniecznie utrwalić niezależność Eurostatu i zagwarantować ją dzięki skutecznemu nadzorowi parlamentarnemu oraz kontroli.
(9) Ponadto w odniesieniu do statystyk europejskich opracowywanych w ramach ESS należy tak sprecyzować zakres już przypisanej krajowym urzędom statystycznym roli koordynującej, aby osiągnąć na poziomie krajowym skuteczniejszą koordynację działań w dziedzinie statystyki w ramach ESS, łącznie z zarządzaniem jakością, przy jednoczesnym należytym uwzględnianiu zadań statystycznych podejmowanych przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC). Obecna współpraca i koordynacja między KUS a Eurostatem jest także istotną częścią skutecznej koordynacji działań w dziedzinie statystyki w ramach ESS. W ramach opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania europejskiej statystyki w oparciu o właściwe struktury zarządzania i programy prac statystycznych ESS oraz ESBC należy przestrzegać rozdziału instytucjonalnego ESBC oraz niezależności banków centralnych.
(10) W celu zmniejszenia obciążenia organów statystycznych i respondentów krajowe urzędy statystyczne oraz inne organy krajowe powinny mieć możliwość szybkiego i bezpłatnego dostępu do rejestrów administracyjnych i korzystania z nich, również w odniesieniu do rejestrów wypełnianych w formie elektronicznej, oraz do scalania tych rejestrów z danymi statystycznymi.
(10a) Europejska statystyka powinna być łatwo dostępna i łatwa do porównania, a także regularnie i bezzwłocznie aktualizowana, aby dopilnować, by strategie polityczne Unii i finansowanie inicjatyw w pełni uwzględniały rozwój wydarzeń w Unii, szczególnie w odniesieniu do skutków kryzysu gospodarczego.
(11) Należy ponadto przeprowadzać na wczesnym etapie konsultacje z krajowymi urzędami statystycznymi na temat koncepcji nowych rejestrów administracyjnych, z których można by czerpać dane do celów statystycznych, i na temat planowanych zmian w istniejących administracyjnych źródłach danych lub zaprzestania prowadzenia takich rejestrów. Krajowe urzędy statystyczne powinny także otrzymywać odpowiednie metadane od właścicieli danych administracyjnych i koordynować działalność normalizacyjną dotyczącą rejestrów administracyjnych, które są istotne dla tworzenia danych statystycznych.
(12) Poufność danych uzyskanych z rejestrów administracyjnych należy chronić zgodnie ze wspólnymi zasadami i wytycznymi obowiązującymi w odniesieniu do wszystkich poufnych danych wykorzystywanych do tworzenia statystyki europejskiej. Należy również określić i opublikować ramy oceny jakości i przejrzystości mające zastosowanie do takich danych.
(12a) Wszyscy użytkownicy powinni mieć w tym samym czasie dostęp do tych samych danych i należy bezwzględnie przestrzegać nałożonych zakazów. Krajowe urzędy statystyczne powinny stworzyć harmonogramy publikacji urzędowych w celu publikacji danych okresowych.
(13) Możliwe jest podniesienie jakości statystyki europejskiej i zwiększenie zaufania użytkowników dzięki zaangażowaniu rządów krajowych w obowiązek ścisłego stosowania Europejskiego kodeksu praktyk statystycznych (kodeks praktyk). W tym celu ustanowione w każdym państwie członkowskim i uwzględniające uwarunkowania krajowe "zobowiązanie dotyczące zaufania do statystyki" powinno zawierać określone zobowiązania ze strony rządu danego państwa do wdrożenia zasad statystycznych zawartych w kodeksie praktyk. Zobowiązanie to mogłoby obejmować krajowe ramy zapewniania wysokiej jakości obejmujące samoocenę, działania usprawniające oraz mechanizmy nadzoru.
(13a) Strona internetowa Komisji (Eurostatu) powinna umożliwiać łatwy dostęp do pełnych i przyjaznych dla użytkownika zbiorów danych. W miarę możliwości okresowe aktualizacje powinny zapewniać informacje dotyczące każdego z państw członkowskich w ujęciu rok do roku i miesiąc do miesiąca.
(14) Ponieważ tworzenie statystyki europejskiej musi się opierać na długoterminowych planach działania i finansowania w celu zapewnienia wysokiego stopnia niezawisłości, Europejski program statystyczny powinien obejmować ten sam okres co wieloletnie ramy finansowe.
(15) W rozporządzeniu (WE) nr 223/2009 powierzono Komisji uprawnienia do wykonania niektórych przepisów tego rozporządzenia zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE 6 . W wyniku wejścia w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 7 uchylającego decyzję 1999/468/WE uprawnienia powierzone Komisji ▌ należy dostosować do nowych ram prawnych i należy z nich korzystać zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/ 2011. Komisja powinna dopilnować, by akty wykonawcze nie nakładały znacznego dodatkowego obciążenia administracyjnego na państwa członkowskie ani na udzielające odpowiedzi jednostki organizacyjne.
▌
(19) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(20) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego.
(20a) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 powinno w związku z tym zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w ...
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.436.380/2 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | P7_TC1-COD(2012)0084 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 21 listopada 2013 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../2013 zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 223/2009 w sprawie statystyki europejskiej. |
Data aktu: | 21/11/2013 |
Data ogłoszenia: | 24/11/2016 |