Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych w celu uwzględnienia potrzeb w zakresie wydatków wynikających z przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej (COM(2013)0157 - C7-0074/2013 - 2013/2055(ACI)).

Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych w celu uwzględnienia potrzeb w zakresie wydatków wynikających z przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej

P7_TA(2013)0331

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 lipca 2013 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych w celu uwzględnienia potrzeb w zakresie wydatków wynikających z przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej (COM(2013)0157 - C7-0074/2013 - 2013/2055(ACI))

(2016/C 075/22)

(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2013)0157),
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 1 (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r.), w szczególności jego pkt 29,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013, przyjęty w dniu 12 grudnia 2012 r. 2 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2013 na rok budżetowy 2013, przyjęty przez Komisję dnia 18 marca 2013 r. (COM(2013)0156),
-
uwzględniając stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 1/2013, przyjęte przez Radę dnia 26 czerwca 2013 r. (11607/2013 - C7-0199/2013),
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0247/2013),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z pkt 29 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. Komisja równocześnie z budżetem korygującym nr 1/2013 przedłożyła władzy budżetowej wniosek mający na celu dostosowanie wieloletnich ram finansowych polegające na uwzględnieniu w budżecie na rok 2013 środków na zobowiązania i środków na płatności niezbędnych do pokrycia wydatków związanych z przystąpieniem Chorwacji do Unii z dniem 1 lipca 2013 r.,
B.
mając na uwadze, że proponowany wzrost o 666 milionów EUR środków na zobowiązania oraz wzrost o 374 miliony EUR środków na płatności odzwierciedla pakiet finansowy uzgodniony podczas konferencji w sprawie przystąpienia w dniu 30 czerwca 2011 r., z wyłączeniem działu 5, ponieważ wydatki administracyjne związane z przystąpieniem Chorwacji zostały już ujęte w budżecie na rok 2013,
1.
przyjmuje do wiadomości wniosek dotyczący decyzji zmieniającej porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. przedłożony przez Komisję oraz stanowisko Rady w sprawie tego wniosku;
2.
podkreśla czysto techniczny charakter tej zmiany, która jest po prostu konsekwencją jednogłośnego porozumienia w sprawie traktatu dotyczącego przystąpienia Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej (traktat o przystąpieniu) jako 28 państwa członkowskiego Unii; podkreśla, że z tego powodu sprawę zmiany porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. związanej z budżetem korygującym nr 1/2013 oddzielono od toczącej się międzyinstytucjonalnej debaty politycznej na temat sposobu rozwiązania kwestii zaległych płatności z 2012 r. oraz negocjacji w sprawie budżetu korygującego nr 2/2013;
3.
przypomina, że zgodnie z pkt 29 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. środki na sfinansowanie wydatków związanych z przystąpieniem nowego państwa członkowskiego do Unii należy pokryć w drodze dostosowania ram finansowych, tzn. przez zmianę pułapów środków na zobowiązania i środków na płatności na rok 2013;
4.
przypomina swoje stanowisko, że ośmiotygodniowy termin na poinformowanie parlamentów narodowych o każdym projekcie aktu ustawodawczego, ustalony w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, nie ma zastosowania do kwestii budżetowych; ubolewa w związku z tym, że mimo bardzo napiętych terminów wejścia w życie tego dostosowania i budżetu korygującego nr 1/2013 Rada mimo wszystko dopuściła do upływu tego terminu, zanim przyjęła swoje stanowisko, a tym samym skróciła czas na przyjęcie przez Parlament przewidziany w Traktacie;
5.
ubolewa ponadto z powodu trudności, jakie miała Rada - nawet po upływie ośmiotygodniowego terminu - by osiągnąć porozumienie w sprawie tej zmiany, co doprowadziło do opóźnienia dostępności środków dla Chorwacji należnych od dnia 1 lipca 2013 r.; ostrzega, że nie może to stać się precedensem w przypadku kolejnych rozszerzeń;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Radzie w końcu udało się uzgodnić zmianę - bez jakichkolwiek kompensat - pułapów środków na płatności na rok 2013 o wymaganą kwotę 374 milionów EUR; uważa, że z uwagi na ograniczoną wysokość tej kwoty i obecny niedobór środków na płatności w budżecie na rok 2013 jest to właściwy sposób wypełnienia zobowiązania podjętego przez państwa członkowskie przy podpisywaniu traktatu o przystąpieniu i przestrzegania przepisów pkt 29 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r.;
7.
wyraża jednak ubolewanie, że jeśli chodzi o zmianę zobowiązań Rada postanowiła zignorować polityczne znaczenie, jakie ma przyjęcie wniosku Komisji jako takiego, a zamiast tego opowiedziała się za kompensowaniem wymaganych środków; stwierdza, że jest to sprzeczne z duchem jednomyślnej decyzji podjętej przy podpisywaniu traktatu o przystąpieniu, a także z duchem porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r.; podkreśla, że taka decyzja wysyła niewłaściwy sygnał polityczny nie tylko w stronę Chorwacji, ale również innych krajów kandydujących; podkreśla, że decyzja Rady zostaje zatwierdzona jedynie dlatego, że dotyczy ona ostatnich sześciu miesięcy WRF (2007- 2013); wskazuje, że nie powinno to stanowić precedensu w przypadku przyszłych rozszerzeń, które mogą mieć miejsce w okresie objętym kolejnymi WRF (2014-2020);
8.
ubolewa z powodu tego, że dział 5 został określony jako główne źródło kompensowania środków na zobowiązania, ponieważ może to doprowadzić do braku niezbędnych zasobów na pokrycie zakwestionowanej indeksacji wynagrodzeń, w przypadku gdyby Trybunał Sprawiedliwości wydał orzeczenie jeszcze w 2013 r.;
9.
niemniej jednak z uwagi na polityczne znaczenie i pilny pod względem prawnym charakter sprawy, jaką jest zapewnienie niezbędnych środków dla Chorwacji, postanawia zatwierdzić decyzję załączoną do niniejszej rezolucji po zmianach wprowadzonych przez Radę;
10.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
11.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji, wraz z załącznikami, Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

zmieniająca porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych w celu uwzględnienia potrzeb w zakresie wydatków wynikających z przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2013/419/UE.)
1 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 66 z 8.3.2013.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.75.148

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych w celu uwzględnienia potrzeb w zakresie wydatków wynikających z przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej (COM(2013)0157 - C7-0074/2013 - 2013/2055(ACI)).
Data aktu: 04/07/2013
Data ogłoszenia: 26/02/2016