(2016/C 97/02)
(Dz.U.UE C z dnia 12 marca 2016 r.)
RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności jego art. 3 oraz art. 16-18,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 2 , w szczególności jego art. 458,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 3 , w szczególności jej tytuł VII rozdział 4 sekcja II,
uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 4 , w szczególności jej art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) System finansowy w Unii jest w wysokim stopniu zintegrowany. Oznacza to, że podmioty zagraniczne często świadczą transgraniczne usługi finansowe. Na jednolitym rynku dostawcy usług finansowych w danym państwie członkowskim mogą wybrać pomiędzy świadczeniem usług finansowych poprzez jednostki zależne lub oddziały mające siedzibę w innym państwie członkowskim a bezpośrednim świadczeniem transgranicznych usług finansowych. W konsekwencji może to doprowadzić do sytuacji, w której krajowa polityka makroostrożnościowa będzie miała znaczne skutki transgraniczne.
(2) Na zagranicznych dostawców usług finansowych świadczących transgraniczne usługi finansowe, bezpośrednio lub za pośrednictwem oddziałów w innych państwach członkowskich, nie mają zazwyczaj wpływu środki polityki makroostrożnościowej mające zastosowanie do krajowych dostawców usług finansowych w tych państwach członkowskich. W rezultacie dostawcy usług finansowych, którzy w innym przypadku podlegaliby takim wymogom z uwagi na fakt posiadania miejscowej jednostki zależnej, mają motywację do kierowania swojej działalności na alternatywne tory w celu obejścia środków obowiązujących w państwie przyjmującym. Przenoszenie działalności i arbitraż regulacyjny wynikające z takiego zachowania mogą ograniczać skuteczność krajowych środków polityki makroostrożnościowej.
(3) Ponadto może dojść do zakłócenia konkurencji w przypadku wykorzystania przez oddziały zagranicznych dostawców usług finansowych oraz zagranicznych dostawców usług finansowych bezpośrednio świadczących transgraniczne usługi finansowe przewagi konkurencyjnej, np. w postaci niższych wymogów kapitałowych dla ekspozycji powstałych w aktywującym państwie członkowskim, nad krajowymi dostawcami usług finansowych oraz jednostkami zależnymi zagranicznych dostawców usług finansowych w tym państwie członkowskim w celu zwiększenia swojego udziału w rynku.
(4) Środki polityki makroostrożnościowej zastosowane w jednym państwie będą miały skutki zewnętrzne wpływające na stabilność finansową w innych państwach poprzez powiązania transgraniczne. Skutki te będą co do zasady pozytywne, jako że polityka makroostrożnościowa zmniejsza ryzyko systemowe, a także zmniejsza prawdopodobieństwo oraz skutki kryzysów systemowych, zwiększając tym samym stabilność finansową w innych państwach członkowskich, jednakże skutki takie mogą być także negatywne. Przykładowo, pomimo narażenia na te same ryzyka co krajowi dostawcy usług finansowych oraz jednostki zależne zagranicznych dostawców usług finansowych, oddziały zagranicznych dostawców usług finansowych oraz zagraniczni dostawcy usług finansowych bezpośrednio świadczący transgraniczne usługi finansowe zazwyczaj nie będą podlegać obowiązkowi zbudowania odporności na te ryzyka, np. poprzez podleganie krajowym środkom dotyczącym kapitału w swoim rodzimym państwie członkowskim. Co więcej, w zakresie w jakim ci dostawcy usług finansowych mają przewagę konkurencyjną nad krajowymi dostawcami usług finansowych oraz jednostkami zależnymi zagranicznych dostawców usług finansowych, mogą oni chętniej zwiększać swoją ekspozycję wobec odpowiednich ryzyk makroostrożnościowych w aktywującym państwie członkowskim, a tym samym narażać rodzime państwo członkowskie na większe ryzyko. W przypadku zmaterializowania się tych ryzyk makroostrożnościowych związanych ze świadczeniem usług finansowych bufory kapitałowe tych dostawców usług finansowych mogą okazać się niewystarczające, co miałoby negatywne konsekwencje dla ich rodzimych systemów finansowych.
(5) W tym kontekście oraz w celu zapewnienia skuteczności i spójności polityki makroostrożnościowej podmioty kształtujące tę politykę muszą uwzględniać takie skutki transgraniczne oraz, gdy jest to uzasadnione, stosować odpowiednie instrumenty polityki w celu przeciwdziałania im. Aby osiągnąć ten cel, Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) zaleca podejście oparte na dwóch głównych filarach, tzn.: a) systematycznej ocenie transgranicznych skutków polityki makroostrożnościowej; oraz b) odpowiedzi w postaci skoordynowanej polityki polegającej na zapewnianiu dobrowolnej wzajemności w odniesieniu do środków polityki makroostrożnościowej, gdy jest ona konieczna. Istotne jest również wdrażanie tych filarów w całej Unii w sposób możliwie najbardziej spójny.
(6) Systematycznej ocenie transgranicznych skutków polityki makroostrożnościowej nie poświęcono dotychczas należnej jej uwagi. Po części wynika to faktu, że wiedza dotycząca (potencjalnych) kanałów przenoszenia niekorzystnych zjawisk pozostaje ograniczona, a dostępne dane nie zostały dotąd w pełni zbadane w celu poddania analizie skutków transgranicznych. W rezultacie ERRS uważa za istotne systematyczne wykorzystywanie wszystkich dostępnych danych w celu lepszego zrozumienia i lepszej oceny skutków transgranicznych.
(7) Ważne jest ustalenie procedury ukierunkowanej na systematyczną ocenę transgranicznych skutków polityki makroostrożnościowej oraz na zapewnienie, by podmioty kształtujące politykę makroostrożnościową dokonywały oceny ex ante potencjalnych transgranicznych skutków proponowanych przez nie środków. Ponadto, oraz uwzględniając obecne wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 , dyrektywy 2013/36/UE i zalecenia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2013/1 6 , podmioty odpowiedzialne za kształtowanie polityki makroostrożnościowej powinny dokonywać oceny ex post transgranicznych skutków tej polityki. Prace analityczne prowadzone przez państwa członkowskie uzupełnią prace analityczne prowadzone przez ERRS.
(8) Odpowiedź w postaci skoordynowanej polityki zalecana przez ERRS polega na rodzaju układu zakładającego dobrowolną wzajemność w odniesieniu do środków polityki makroostrożnościowej. Dobrowolny charakter tego układu, będący następstwem charakteru zaleceń ERRS 7 , odróżnia taką dobrowolną wzajemność od obowiązkowego uznawania określonych środków polityki makroostrożnościowej na podstawie prawa Unii. Niniejsze zalecenie, z wyłączeniem zalecenia A dotyczącego oceny skutków transgranicznych i zalecenia B dotyczącego powiadamiania o środkach polityki makroostrożnościowej, z założenia nie ma zastosowania do środków polityki makroostrożnościowej, w odniesieniu do których obowiązkowe uznawanie jest już przewidziane w prawie Unii. Obowiązkowe uznawanie przewidziane jest obecnie w odniesieniu do środków zastosowanych na podstawie art. 124 ust. 5 i art. 164 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz w odniesieniu do bufora antycyklicznego, jeżeli jest on ustalony poniżej górnego pułapu obowiązkowego uznawania. Takie samo wyłączenie obowiązuje w odniesieniu do wskaźników bufora antycyklicznego powyżej górnego pułapu obowiązkowego uznawania, jako że w zaleceniu Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2014/1 8 postuluje się już pełną wzajemność wskaźników bufora antycyklicznego pomiędzy państwami członkowskimi.
(9) W celu zapewnienia skuteczności i spójności krajowych środków polityki makroostrożnościowej istotne jest uzupełnienie obowiązkowego uznawania wymaganego na podstawie prawa Unii dobrowolną wzajemnością, a tym samym także objęcie oddziałów zagranicznych dostawców usług finansowych i zagranicznych dostawców usług finansowych bezpośrednio świadczących transgraniczne usługi finansowe zakresem krajowych środków polityki makroostrożnościowej. Ostatecznym celem jest to, aby te same wymogi makroostrożnościowe miały zastosowanie wobec tych samych rodzajów ekspozycji na ryzyko w danym państwie członkowskim, niezależnie od statusu prawnego i lokalizacji dostawcy usług finansowych, stąd środki polityki makroostrożnościowej oparte na ekspozycji, w szczególności te ukierunkowane na konkretną ekspozycję na ryzyko, powinny być objęte wzajemnością.
(10) Niniejsze zalecenie zawiera wskazówki dla odpowiednich organów dotyczące przyjmowania środków wzajemnych w odpowiedzi na środki polityki makroostrożnościowej zastosowane przez inne odpowiednie organy. Wskazane środki polityki makroostrożnościowej aktywowane w jednym państwie członkowskim powinny być objęte wzajemnością we wszystkich pozostałych państwach członkowskich. Środki polityki makroostrożnościowej zostaną wskazane w niniejszym zaleceniu, jeżeli odpowiedni organ aktywujący zwróci się o objęcie ich wzajemnością oraz jeżeli ERRS uzna wniosek o wzajemność za uzasadniony. W celu zapewnienia efektywności układu o dobrowolnej wzajemności ważne jest, aby ERRS była powiadamiana o takich środkach w sposób terminowy i na wystarczającym stopniu szczegółowości, przy użyciu znormalizowanego wzoru.
(11) W celu zapewnienia skuteczności układu o dobrowolnej wzajemności oczekuje się, że odpowiednie organy będą przyjmowały środki wzajemne w racjonalnym terminie. W przypadku środków niedostępnych we wszystkich jurysdykcjach zalecane będą dłuższe terminy.
(12) Założeniem niniejszego zalecenia jest objęcie jego zakresem wszystkich środków polityki makroostrożnościowej, niezależnie od tego, do której części systemu finansowego się odnoszą. W oparciu o uprawnienie ERRS wynikające z rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 zakres niniejszego zalecenia wykracza poza zastosowanie instrumentów makroostrożnościowych, o którym mowa w dyrektywie 2013/36/UE i rozporządzeniu (UE) nr 575/2013. W związku z powyższym niniejsze zalecenie ma w założeniu na celu objęcie jego zakresem środków niezharmonizowanych na podstawie prawa Unii. Zakres niniejszego zalecenia podlega odnośnej jurysdykcji odpowiednich organów i ma zastosowanie do środków polityki makroostrożnościowej, które odpowiednie organy są uprawnione przyjąć lub aktywować.
(13) Za odpowiednie organy uważa się właściwe organy krajowe, wyznaczone organy, a także organy nadzoru makroostrożnościowego i Europejski Bank Centralny (EBC) (dla państw członkowskich uczestniczących w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym - SSM), w szczególności jeśli są one uprawnione do przyjmowania lub aktywowania środków polityki makroostrożnościowej. Ponadto rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 9 i rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 10 przyznają EBC szczególne zadania nadzorcze. EBC może stosować wyższe wymogi w odniesieniu do buforów kapitałowych lub bardziej rygorystyczne środki niż te zastosowane przez krajowe wyznaczone organy. Wyłącznie z tego względu EBC jest uważany, odpowiednio, za właściwy lub wyznaczony organ i posiada wszystkie uprawnienia i obowiązki, jakie właściwe organy oraz wyznaczone organy posiadają na podstawie odpowiednich przepisów prawa Unii.
(14) Nowe środki polityki makroostrożnościowej stosowane przez państwa członkowskie uczestniczące w SSM muszą przejść odpowiednie procedury koordynacji SSM. Układ o wzajemności w rozumieniu niniejszego zalecenia pozostaje bez uszczerbku dla tych wewnętrznych procedur koordynacji SSM, a ocena wzajemności przez ERRS rozpocznie się dopiero, gdy wewnętrzne procedury koordynacji SSM zostaną zakończone.
(15) Organy mogą objąć wyłączeniem dostawców usług finansowych o nieistotnej ekspozycji na zidentyfikowane ryzyko makroostrożnościowe w państwie aktywującym (zasada de minimis). Decyzja ta jest objęta krajową swobodą uznania, a organy mogą jej nie podjąć, jeśli wzajemność jest uznawana za kwestię zasadniczą.
(16) W celu zapewnienia przejrzystości i rozliczalności środków polityki makroostrożnościowej, a także ich skutecznej implementacji, odpowiednie organy powinny ustalić strategię komunikacyjną dotyczącą wniosków o wzajemność oraz wszelkich środków wzajemnych stanowiącą cześć ich ogólnej strategii komunikacyjnej dotyczącej środków polityki makroostrożnościowej. W odniesieniu do wniosków o wzajemność szczególnie istotne jest, aby wszystkie zainteresowane organy terminowo otrzymywały wszelkie istotne informacje konieczne dla ich procesów decyzyjnych. Ponadto równie ważne jest, aby podmioty zainteresowane (w tym m.in. bezpośredni adresaci środków polityki makroostrożnościowej) były wyczerpująco i terminowo informowane o wszelkich mających dla nich znaczenie środkach polityki makroostrożnościowej.
(17) Proces rekomendowany w niniejszym zaleceniu oraz decyzji ERRS/2015/4 11 został zaprojektowany jako możliwie najbardziej wydajny i skuteczny w celu osiągnięcia dobrowolnej wzajemności. W kontekście nadchodzącej rewizji ram polityki makroostrożnościowej Unii oraz zgodnie z możliwymi zmianami obecnego zestawu narzędzi Komisja Europejska powinna jednak rozważyć, czy, oraz w jaki sposób, układ o dobrowolnej wzajemności określony w niniejszym zaleceniu powinien zostać najlepiej uwzględniony w prawie Unii w celu zwiększenia skuteczności krajowych polityk makroostrożnościowych. Najlepiej byłoby, gdyby projekt Komisji Europejskiej opierał się na układzie o dobrowolnej wzajemności, o którym mowa w niniejszym zaleceniu oraz w rozdziale 11 "Podręcznika ERRS w zakresie stosowania w praktyce polityki makroostrożnościowej w sektorze bankowym" (ESRB Handbook on Operationalising Macroprudential Policy in the Banking Sector) (zwanego dalej "Podręcznikiem ERRS") 12 .
(18) Zalecenia ERRS są publikowane po poinformowaniu Rady o takim zamiarze Rady Generalnej i umożliwieniu Radzie zajęcia stanowiska w tym zakresie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Mario DRAGHI | |
Przewodniczący ERRS |
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 24 marca 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.153.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 24 marca 2016 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 24 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.290.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 24 czerwca 2016 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia nr ERRS/2018/1 z dnia 8 stycznia 2018 r. (Dz.U.UE.C.2018.41.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 8 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 16 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.C.2018.338.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 21 września 2018 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 5 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.C.2019.39.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 5 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 15 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.106.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 15 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 2 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.217.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 22 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.C.2021.43.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 30 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.222.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 11 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 24 marca 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.222.13) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 11 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 26 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.358.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 7 września 2021 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 16 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.174.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 28 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 30 marca 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.206.3) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 23 maja 2022 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.286.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 27 lipca 2022 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 6 marca 2023 r. (Dz.U.UE.C.2023.158.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 4 maja 2023 r.
- zmieniony przez zalecenie z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.C.2024.3114) zmieniające nin. zalecenie z dniem 6 maja 2024 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenie z dnia 11 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.4775) zmieniające nin. zalecenie z dniem 29 lipca 2024 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenie z dnia 8 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.5044) zmieniające nin. zalecenie z dniem 16 sierpnia 2024 r.
- zmieniony przez pkt 1 zalecenia z dnia 27 września 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.6967) zmieniające nin. zalecenie z dniem 14 listopada 2024 r.
- dodany przez pkt 2 zalecenia z dnia 24 marca 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.153.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 24 marca 2016 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 24 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.290.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 24 czerwca 2016 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia nr ERRS/2018/1 z dnia 8 stycznia 2018 r. (Dz.U.UE.C.2018.41.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 8 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 16 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.C.2018.338.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 21 września 2018 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 5 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.C.2019.39.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 5 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 15 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.106.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 15 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 2 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.217.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 22 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.C.2021.43.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 30 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.222.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 11 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 24 marca 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.222.13) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 11 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 26 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.358.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 7 września 2021 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 16 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.174.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 28 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 30 marca 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.206.3) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 23 maja 2022 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 2 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.286.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 27 lipca 2022 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 6 marca 2023 r. (Dz.U.UE.C.2023.158.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 4 maja 2023 r.
- zmieniony przez zalecenie z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.C.2024.3114) zmieniające nin. zalecenie z dniem 6 maja 2024 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenie z dnia 11 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.4775) zmieniające nin. zalecenie z dniem 29 lipca 2024 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenie z dnia 8 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.5044) zmieniające nin. zalecenie z dniem 16 sierpnia 2024 r.
- zmieniony przez pkt 2 zalecenia z dnia 27 września 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.6967) zmieniające nin. zalecenie z dniem 14 listopada 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.97.9 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie w sprawie oceny skutków transgranicznych oraz dobrowolnej wzajemności środków polityki makroostrożnościowej (ERRS/2015/2). |
Data aktu: | 15/12/2015 |
Data ogłoszenia: | 12/03/2016 |