(Dz.U.UE C z dnia 6 lipca 2017 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit drugi,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 121 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej państwa członkowskie wspierają zdrowe finanse publiczne w perspektywie średniookresowej poprzez koordynację polityk gospodarczych oraz nadzór wielostronny w celu zapobieżenia powstaniu nadmiernego deficytu budżetowego.
(2) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy.
(3) W dniu 12 lipca 2016 r. Rada zaleciła Rumunii ograniczenie odchylenia od średniookresowego celu budżetowego w 2016 r. i dokonanie rocznej korekty budżetowej wynoszącej 0,5 % PKB w 2017 r., chyba że średniookresowy cel budżetowy uda się osiągnąć przy mniejszej korekcie budżetowej 2 .
(4) Jak wynika z prognozy Komisji z wiosny 2017 r. i z potwierdzonych przez Eurostat danych dotyczących wyników budżetu w 2016 r. saldo strukturalne uległo pogorszeniu z -0,6 % PKB, tj. powyżej średniookresowego celu budżetowego wynoszącego -1 % PKB, do -2,6 % PKB, co świadczy o znaczącym odstępstwie od średniookresowego celu budżetowego (odstępstwo o 1,6 % PKB). Wzrost wydatków publicznych, bez uwzględnienia działań uznaniowych po stronie dochodów i środków jednorazowych, wyniósł znacznie powyżej wartości odniesienia dotyczącej wydatków, również wskazując na znaczne odstępstwo (odstępstwo o -2,0 % PKB). Różnica we wskaźnikach jest głownie wynikiem różnych rocznych stóp potencjalnego wzrostu nominalnego PKB wykorzystanych przy obliczeniach. Niezależnie od tej różnicy obydwa wskaźniki potwierdzają znaczne odstępstwo od wymogów funkcji zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu w 2016 r.
(5) W dniu 22 maja 2017 r., po dokonaniu ogólnej oceny Komisja uznała, że w Rumunii istnieje znaczące odnotowane odstępstwo od średniookresowego celu budżetowego, i skierowała ostrzeżenie do tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu oraz art. 10 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia nr 1466/97/WE.
(6) Zgodnie z art. 10 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia nr 1466/97/WE w ciągu jednego miesiąca od daty przyjęcia ostrzeżenia Rada powinna skierować do danego państwa członkowskiego zalecenie w sprawie niezbędnych środków z zakresu polityki. W rozporządzeniu nr 1466/97/WE przewidziano, że w zaleceniu zostanie wyznaczony termin usunięcia odstępstwa przez dane państwo członkowskie nie dłuższy niż pięć miesięcy. W świetle tego właściwe jest wyznaczenie dnia 15 października 2017 r. jako terminu usunięcia odstępstwa przez Rumunię. W tym terminie Rumunia powinna poinformować o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie.
(7) Szacuje się, że w 2016 r. saldo strukturalne Rumunii wyniosło 1,6 % PKB, co stanowi odstępstwo od średniookresowego celu budżetowego. Na podstawie prognozy Komisji z wiosny 2017 r. dotyczącej wielkości luki produktowej Rumunia w 2017 r. jest w okresie normalnej koniunktury. Wskaźnik zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii znajduje się poniżej progu 60 % PKB. Minimalny wysiłek strukturalny wymagany przez rozporządzenie nr 1466/97/WE oraz macierz dostosowań, z uwzględnieniem obecnej sytuacji gospodarczej i ewentualnych obaw dotyczących stabilności, wynoszą 0,5 % PKB. W prognozie Komisji z wiosny 2017 r. przewiduje się dalsze pogorszenie salda strukturalnego o 1,3 % PKB w 2017 r. W związku z tym minimalna poprawa strukturalna w wysokości 0,5 % PKB w 2017 r. oznacza konieczność przyjęcia środków przynoszących ogółem 1,8 % PKB w porównaniu ze scenariuszem podstawowym w prognozie Komisji z wiosny 2017 r. Ze względu na znaczne rozmiary wymaganej konsolidacji strukturalnej, wynikającej z minimalnej korekty wymaganej w pakcie stabilności i wzrostu, nie należy wymagać dodatkowej wymaganej korekty w uzupełnieniu do minimalnych wymogów na poziomie 0,5 % PKB.
(8) Wymagana poprawa salda strukturalnego o 0,5 % PKB w 2017 r. jest spójna z wymogiem utrzymania stopy wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto na poziomie nieprzekraczającym 3,3 % w 2017 r. 3 .
(9) W prognozie Komisji z wiosny 2017 r. przewiduje się, że w 2017 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 3,5 % PKB, czyli powyżej określonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB. Wydaje się, że wymagana korekta strukturalna jest również właściwa, aby zapewnić nieprzekroczenie przez Rumunię wynoszącego 3 % PKB progu deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2017 r.
(10) Niniejsze zalecenie powinno zostać podane do wiadomości publicznej.
(11) W celu osiągnięcia zalecanych celów budżetowych istotne jest, aby Rumunia przyjęła i rygorystycznie wdrażała niezbędne środki i ściśle monitorowała wydatki bieżące,
NINIEJSZYM ZALECA:
RUMUNII
Niniejsze zalecenie skierowane jest do Rumunii.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2017 r.
W imieniu Rady | |
E. SCICLUNA | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.216.1 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie mające na celu skorygowanie odnotowanego znaczącego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii. |
Data aktu: | 16/06/2017 |
Data ogłoszenia: | 06/07/2017 |