(Dz.U.UE C z dnia 15 lipca 2017 r.)
Spis treści
PREAMBUŁA
ROZDZIAŁ 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE
Artykuł 1 - Definicje
Artykuł 2 - Ustanowienie Instruct-ERIC
Artykuł 3 - Siedziba i język roboczy
Artykuł 4 - Cele i działalność
Artykuł 5 - Przegląd i finansowanie Instruct-ERIC
ROZDZIAŁ 2 - CZŁONKOSTWO
Artykuł 6 - Członkostwo
Artykuł 7 - Przyjmowanie członków i obserwatorów
Artykuł 8 - Rezygnacja członka lub obserwatora
Artykuł 9 - Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora
ROZDZIAŁ 3 - PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Artykuł 10 - Członkowie
Artykuł 11 - Obserwatorzy
Artykuł 12 - Osoby trzecie
ROZDZIAŁ 4 - Zarządzanie i realizacja działań INSTRUCT-ERIC
Artykuł 13 - Rada
Artykuł 14 - Dyrektor
Artykuł 15 - Ośrodki Instruct i Ogólne Forum Ośrodków
Artykuł 16 - Komitet Wykonawczy
Artykuł 17 - Niezależna Rada Naukowa
Artykuł 18 - Grupy Instruct
Artykuł 19 - Instruct Hub i personel
ROZDZIAŁ 5 - FINANSE
Artykuł 20 - Zasady budżetowe i sprawozdania finansowe
Artykuł 21 - Odpowiedzialność
ROZDZIAŁ 6 - SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI
Artykuł 22 - Składanie sprawozdań Komisji
ROZDZIAŁ 7 - POLITYKA
Artykuł 23 - Postanowienia ogólne
Artykuł 24 - Polityka zamówień publicznych i zwolnienie z podatku
Artykuł 25 - Polityka dostępu
Artykuł 26 - Polityka w zakresie upowszechniania
Artykuł 27 - Polityka w zakresie zarządzania danymi, własności intelektualnej i produktów biologicznych
Artykuł 28 - Polityka zatrudnienia
ROZDZIAŁ 8 - POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Artykuł 29 - Czas trwania
Artykuł 30 - Likwidacja
Artykuł 31 - Prawo właściwe
Artykuł 32 - Spory
Artykuł 33 - Statut
Artykuł 34 - Przepisy dotyczące rozpoczęcia działalności
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK 1 - Wykaz członków i obserwatorów
ZAŁĄCZNIK 2 - Wkład finansowy
ZAŁĄCZNIK 3 - Kryteria dotyczące przeglądu ośrodków instruct
ZAŁĄCZNIK 4 - Powołanie dyrektora
ZAŁĄCZNIK 5 - Ocena Instruct-ERIC
ZAŁĄCZNIK 6 - Określenie i przeniesienie aktywów i mianowanie personelu
PREAMBUŁA
Królestwo Belgii
Republika Czeska
Królestwo Danii
Republika Francuska
Państwo Izrael
Republika Włoska
Królestwo Niderlandów
Republika Portugalska
Republika Słowacka
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
zwane dalej "członkami założycielami",
oraz
Republika Grecka
Królestwo Hiszpanii
Królestwo Szwecji
Europejskie Laboratorium Biologii Molekularnej (EMBL),
zwane dalej "obserwatorami założycielami",
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Definicje
"komitet ds. dostępu" oznacza podmiot ustanowiony w celu zarządzania rozpatrywaniem wniosków potencjalnych użytkowników o dostęp do narzędzi i usług oferowanych w ramach infrastruktury Instruct-ERIC;
"Ogólne Forum Ośrodków" oznacza organ niewykonawczy, który szeroko reprezentuje wszystkie ośrodki Instruct, działający jako organ konsultacyjny w celu określenia nowych tematów lub kwestii, które są istotne dla Instruct-ERIC, i posiadający możliwość przedstawienia ich do rozważenia Komitetowi Wykonawczemu;
"Komitet Wykonawczy" oznacza główny komitet wykonawczy ds. zarządzania Instruct-ERIC, jak określono dokładniej w art. 16;
"członkowie założyciele" oznaczają członków Instruct-ERIC w dniu, w którym decyzja wykonawcza Komisji ustanawiająca Instruct-ERIC wchodzi w życie;
"państwo przyjmujące" oznacza państwo, w którym znajduje się Instruct Hub;
"Niezależna Rada Naukowa" lub "ISAB" oznacza naukowy i strategiczny organ przy Radzie Instruct (zwanej dalej "Radą"), jak określono dokładniej w art. 17;
"działania Instruct" oznaczają zapewnienie infrastruktury Instruct i międzynarodowego dostępu do niej oraz koordynację kursów i warsztatów szkoleniowych, jak określono w art. 4;
"ośrodek (ośrodki) Instruct" oznaczają rozproszone placówki, w których prowadzona jest działalność związana z Instruct; głównie zapewnianie dostępu do infrastruktury, jak również wnoszenie wkładu w postaci wiedzy fachowej, świadczenie usług w zakresie danych, udostępnianie technologii lub obiektów, działalność w zakresie szkoleń, tworzenia sieci kontaktów i współpracy z Instruct-ERIC, jak określono dokładniej w art. 15;
"Instruct Hub" oznacza biuro głównego zespołu Instruct-ERIC odpowiedzialnego za koordynację działań operacyjnych Instruct, umiejscowione głównie (lecz nie wyłącznie) na dzień ustanowienia niniejszego statutu w państwie przyjmującym w siedzibie statutowej Instruct-ERIC na Uniwersytecie Oksfordzkim w Zjednoczonym Królestwie. Instruct Hub obejmuje m.in. elementy określone w art. 19;
"regulamin wewnętrzny" oznacza politykę Instruct-ERIC w zakresie zarządzania i wdrażania zatwierdzoną przez Radę Instruct-ERIC (art. 13);
"organizacja międzyrządowa" oznacza organizacje mające osobowość prawną, ustanowione zgodnie z prawem międzynarodowym i uznane za takie przez organy publiczne przyjmującego państwa członkowskiego i przez członków takich organizacji określonych w art. 23 ust. 1 dyrektywy 92/12/EWG;
"członek" oznacza członka Instruct-ERIC.
Ustanowienie Instruct-ERIC
Siedziba i język roboczy
Cele i działalność
Przegląd i finansowanie Instruct-ERIC
CZŁONKOSTWO
Członkostwo
Warunki przyjmowania członków i obserwatorów określono w art. 7.
Przyjmowanie członków i obserwatorów
Rezygnacja członka lub obserwatora
Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Członkowie
Obserwatorzy
Osoby trzecie
W celu stymulowania rozwoju i wdrażania innowacyjnej infrastruktury na potrzeby biologii strukturalnej Instruct-ERIC nawiązuje kontakty z osobami trzecimi oferującymi specjalistyczną wiedzę fachową lub know-how. Partnerstwa będą opierać się na umowach określających świadczenie i dostawę uzgodnionych prac lub usług.
ZARZĄDZANIE I REALIZACJA DZIAŁAŃ INSTRUCT-ERIC
Rada
Dyrektor
Ośrodki Instruct i Ogólne Forum Ośrodków
Komitet Wykonawczy
Niezależna Rada Naukowa
Grupy Instruct
Instruct Hub i personel
FINANSE
Zasady budżetowe i sprawozdania finansowe
Odpowiedzialność
SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI
Składanie sprawozdań Komisji
POLITYKA
Postanowienia ogólne
Polityka zamówień publicznych i zwolnienie z podatku
Polityka dostępu
Polityka upowszechniania
Polityka w zakresie zarządzania danymi, własności intelektualnej i produktów biologicznych
Polityka zatrudnienia
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Czas trwania
Likwidacja
Prawo właściwe
Spory
Statut
Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
Lista członków i obserwatorów
Członkowie
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Oficjalnie reprezentujący(-e) podmiot(-y) |
Królestwo Belgii | Belgijski Federalny Urząd ds. Polityki Naukowej (BELSPO) |
Republika Czeska | Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu (MSMT) |
Królestwo Danii | Duńska Agencja Nauki, Technologii i Innowacji (DASTI) |
Republika Francuska | Ministère de l'Éducation nationale de l'enseignement supérieur et de la recherche (MENESR) |
Państwo Izrael | Ministerstwo Nauki, Technologii i Przestrzeni Kosmicznej (MOST) |
Republika Włoska | Ministerstwo Edukacji, Szkolnictwa Wyższego i Badań Naukowych (MIUR) |
Królestwo Niderlandów | Niderlandzka Organizacja Badań Naukowych (NWO) |
Republika Portugalska | Instituto de Tecnologia Química e Biológica da Universi-dade Nova de Lisboa (ITQB-UNL) |
Republika Słowacka | Ministerstwo Edukacji, Nauki, Badań Naukowych i Sportu |
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej | Rada ds. Badań Medycznych w Zjednoczonym Królestwie (MRC UK) |
Obserwatorzy
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Oficjalnie reprezentujący(-e) podmiot(-y) |
Republika Grecka | Grecki Sekretariat Generalny ds. Badań i Technologii (GSRT) |
Królestwo Hiszpanii | Ministerstwo Gospodarki i Konkurencyjności (MINECO) |
Królestwo Szwecji | Szwedzka Rada ds. Badań Naukowych (SRC) |
Europejskie Laboratorium Biologii Molekularnej (EMBL) |
Wkład finansowy
W modelu finansowym opisano prognozy dochodów pieniężnych Instruct-ERIC. Opisane niżej zasady mają zastosowanie w okresie pierwszych pięciu lat istnienia Instruct-ERIC do obliczania rocznych wkładów pieniężnych i rejestrowania wkładów niepieniężnych wnoszonych przez członków. Rada może ustalić dowolną zmianę tych zasad.
Poniżej podano wkłady pieniężne (w tys. EUR) obliczone dla każdego członka za lata 1-5 Instruct-ERIC:
Roczny wkład pieniężny | ||||||||||||||
rok 1 (tys. EUR) | rok 2 (inf. 2 %) | rok 3 (inf. 2 %) | rok 4 (inf. 2 %) | rok 5 (inf. 2 %) | ||||||||||
Państwo członkowskie | lud. ogółem (mln) # | Grupa A | Badacze HRST (25-64 l.; 2012 r.) (**) | %HRST/mln lud. | Min. wkład pieniężny | dodatkowy wkład w zależności od grupy | wkład pieniężny ogółem | pieniężny w roku 5 ogółem | ||||||
UK | 63 495 303 | 1 365 000 | 2,15 % | 50 | 50 | 100,00 | 102,00 | 104,04 | 106,12 | 108,24 | 520,40 | |||
FR | 65 276 983 | A | 930 000 | 1,42 % | 50 | 50 | 100,00 | 102,00 | 104,04 | 106,12 | 108,24 | 520,40 | ||
IT | 59 394 207 | B | 417 000 | 0,70 % | 50 | 25 | 75,00 | 76,50 | 78,03 | 79,59 | 81,18 | 390,30 | ||
BE | 11 094 850 | B | 159 000 | 1,43 % | 50 | 25 | 75,00 | 76,50 | 78,03 | 79,59 | 81,18 | 390,30 | ||
NL | 16 730 348 | B | 152 000 | 0,91 % | 50 | 25 | 75,00 | 76,50 | 78,03 | 79,59 | 81,18 | 390,30 | ||
IL | 7 870 000 | B | 125 920 | 1,60 % | 50 | 25 | 75,00 | 76,50 | 78,03 | 79,59 | 81,18 | 390,30 | ||
CZ | 10 505 445 | C | 91 000 | 0,87 % | 50 | 0 | 50,00 | 51,00 | 52,02 | 53,06 | 54,12 | 260,20 | ||
PT | 10 542 398 | C | 53 000 | 0,50 % | 50 | 0 | 50,00 | 51,00 | 52,02 | 53,06 | 54,12 | 260,20 | ||
DK | 5 614 000 | C | 47 000 | 0,84 % | 50 | 0 | 50,00 | 51,00 | 52,02 | 53,06 | 54,12 | 260,20 | ||
450 | 650,00 | 663 | 676,26 | 689,79 | 703,58 | 3 382,63 | ||||||||
Koszty, które należy uwzględnić przy obliczaniu wkładu niepieniężnego przez poszczególne państwa W przypadku każdego ośrodka Instruct przyjmowanego w Państwa kraju należy obliczyć następujące koszty proporcjonalnie do zakresu dostępu zapewnionego użytkownikom Instruct (wynosi on zwykle 10-20 %, ale należy znać własną proporcjonalną ofertę dostępu) a) koszty utrzymania i obsługi oprzyrządowania b) koszty osobowe związane z prowadzeniem/wsparciem placówki c) inne koszty bieżące (podstawowe koszty placówek, energia elektryczna, woda, wewnętrzne usługi wsparcia itd.) d) wartość, w całości lub części, kwalifikujących się pozycji kapitałowych (nowe zakupy) lub pozycji niekapitałowych, które mają zasadnicze znaczenie dla świadczenia przez Instruct usług dotyczących infrastruktury. |
||||||||||||||
Kat. A (>750 tys. HRST) = 50 tys. dod.; Kat. B (>100 tys. do 750 tys. HRST) = 25 tys. dod.; Kat. C (≤ 100 tys. HRST) = 0 tys. dod. wkładu pieniężnego (**) Dane dotyczące HRST z Eurostatu hrst_st_nfieocc 2012 data Employed HRST with tertiary education by age, field of education and occupation. (http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do) nauka, matematyka, przetwarzanie danych; 25-64 l.; dane z 2012 r. Dane dotyczące IL z www.oecd.org/sti/msti.htm % kategorii ISCO-3 wśród zatrudnionych ogółem. #liczba ludności: http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&plugin=1&pcode=tps00001&language=en |
Kryteria dotyczące przeglądu ośrodków Instruct
Rada rozważa tworzenie nowych ośrodków na podstawie wniosków istniejących członków lub opublikowanego zaproszenia do składania wniosków pochodzących od członków.
Kryteriami wyboru nowych ośrodków Instruct określonymi przez członków są:
Jakość infrastruktury zapewnianej przez istniejące ośrodki Instruct, w tym polityka i procedury dostępu, podlega przeglądowi co najmniej raz w trakcie każdego pięcioletniego okresu w drodze niezależnej wzajemnej oceny z wykorzystaniem informacji przekazanych przez ISAB, które porównuje się z poniższymi kryteriami, i na wniosek Rady zgodnie z art. 15. Rada zatwierdza lub likwiduje ośrodki Instruct na podstawie tego przeglądu zgodnie z art. 13 i, w stosownych przypadkach, zmienia politykę dostępu.
Kryteriami odnawiania istniejących ośrodków Instruct są:
Powołanie dyrektora
Zadania i obowiązki dyrektora w odniesieniu do Instruct-ERIC obejmują: w zakresie strategii
w zakresie monitorowania i sprawozdawczości
w zakresie konfliktów
Biuro dyrektora znajduje się w Instruct Hub, który będzie stanowił siedzibę statutową Instruct-ERIC.
Kandydaci na stanowisko dyrektora mogą wziąć udział w otwartym, konkurencyjnym zaproszeniu do składania wniosków. Zespół selekcyjny wybrany przez Radę przeprowadzi rozmowę z wybranymi kandydatami. Kryteria wyboru zostaną przedstawione przez Radę.
Dyrektor zostaje powołany na pięcioletnią kadencję z możliwością odnowienia. Warunki powoływania, oceny i odwoływania określi Rada i znajdą się one w regulaminie.
Z wyjątkiem kwestii, które są w pełni własnością publiczną lub wchodzą w zakres własności publicznej, dyrektor zachowuje jako poufne wszelką wynikłą własność intelektualną i wszelkie informacje, które otrzymuje w związku z działalnością Instruct-ERIC; nie ujawnia takiej własności ani informacji żadnej osobie, chyba że zostanie to zatwierdzone przez właściciela informacji lub Radę.
Dyrektor nie działa jako przedstawiciel instytucji prowadzących działalność Instruct-ERIC za pośrednictwem ośrodków Instruct, ani jako przedstawiciel członków i nie jest upoważniony do podejmowania działań, zawierania jakichkolwiek umów, podejmowania jakiegokolwiek wiążącego zobowiązania lub ponoszenia odpowiedzialności ani do podpisywania jakiegokolwiek dokumentu w imieniu członków bez ich specjalnego zatwierdzenia.
Ocena Instruct-ERIC
Głównym celem Instruct-ERIC jest ułatwienie dostępu do najnowocześniejszych technologii i pobudzenie innowacji w celu wspierania zintegrowanych podejść w biologii strukturalnej i komórkowej, umożliwienie rozstrzygnięcia problematycznych kwestii, których nie można łatwo rozwiązać w inny sposób. Sprawozdanie musi pozwolić członkom wyraźnie dostrzec wyniki realizacji kluczowych etapów i dokonać pełnej oceny tego, czy:
Określenie i przeniesienie aktywów i mianowanie personelu
Aktywa trwałe: 3 serwery (12 rdzeni, 64 GB RAM każdy z 2 x 1,2 TB przestrzeni dyskowej w konfiguracji RAID1), które obsługują stronę internetową Instruct i ARIA z przechowywaniem w bazach danych, w tym zapewnienie bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych. Wartość wynosi 10 219 GBP.
Znak towarowy i nazwa (nazwy) domeny Instruct: wiąże się z nimi roczna opłata w wysokości 143 GBP, przy czym za powiązaną z nimi usługę czuwania obowiązuje dodatkowa roczna opłata w wysokości 50 GBP.
Środki pieniężne ze składek członkowskich (znajdujące się na rachunkach prowadzonych zarówno w funtach szterlingach, jak i w euro): do sierpnia 2016 r. środki pieniężne wynosiły łącznie ok. 268 000 EUR.
Wszelkie zadłużenie Instruct Academic Services Limited zostanie przeniesione na Instruct-ERIC.
Instruct Academic Services Limited nie ma obecnie żadnego zadłużenia.
Obecnie Instruct Hub zatrudnia 6 pracowników, których koszty dla Instruct odpowiadają 4,93 EPC (uzupełniane przez Uniwersytet Oksfordzki i dochody z dotacji). Wszystkich obecnych pracowników Instruct zatrudnia Uniwersytet Oks-fordzki, zapewniając uniwersyteckie świadczenia pracownicze (świadczenia emerytalne w ramach uniwersyteckich systemów wieku starczego) na umowy na czas określony. Warunki tych umów wiążą się z dotacjami finansowanymi z zewnątrz (np. CORBEL, West-Life) lub z zapewnionym dochodem z członkostwa w Instruct.
Nowe umowy o oddelegowaniu (które mają być załączane do obecnych umów o pracę) sporządza się między Uniwersytetem Oksfordzkim a Instruct-ERIC w celu utrzymania tego rozwiązania dla obecnych pracowników. Nowy personel może być zatrudniany bezpośrednio przez Instruct-ERIC.
Przygotowuje się projekty porozumień między Uniwersytetem Oksfordzkim (instytucja przyjmująca) a Instruct-ERIC, aby zezwolić na nabywanie i korzystanie z usług do celów administrowania Instruct-ERIC oraz aby umożliwić Instruct prowadzenie działalności w pomieszczeniach Instruct Hub.
Instruct Academic Services Limited jest partnerem będącym beneficjentem szeregu dotacji finansowanych z zewnątrz: iNEXT, CORBEL, West-Life i AARC2.
Zaciągnięte do sierpnia 2016 r. zobowiązania umowne obejmują realizację następujących zadań w zamian za płatność dokonaną zgodnie z umową o dotacje:
Zadanie | Opis zadania | Miesiąc realizacji |
iNEXT | ||
6.1 | Sprawozdanie dotyczące zapotrzebowania środowiska użytkowników | M24 |
6.2 | Sprawozdanie dotyczące modelu przyszłego dostępu do biologii strukturalnej w Europie | M36 |
6.3 | Sprawozdanie dotyczące stabilności finansowej | M36 |
6.4 | Projekt planu zapewnienia trwałości | M48 |
7.5 | Wdrożenie zintegrowanego systemu składania wniosków | M18 |
CORBEL | ||
5.1 | Sprawozdanie dotyczące istniejącego wykorzystania modeli dostępu i regulacyjnej polityki dostępu określające wspólne elementy | M20 |
5.2 | Sprawozdanie dotyczące koncepcji ramowej wspólnego dostępu | M44 |
5.3 | Strategia rozszerzenia stosowania modelu wspólnego dostępu na podstawie informacji zwrotnej z projektów pilotażowych WP3 i WP4 | M48 |
6.4 | Projekt planu zapewnienia trwałości | M48 |
7.5 | Wdrożenie zintegrowanego systemu składania wniosków | M18 |
West-Life | ||
1.2 | Strony internetowe poświęcone projektom | M3 |
1.4 | Projekt planu prac dla zapewnienia trwałości | M18 |
1.5 | Sprawozdanie dotyczące trwałości | M36 |
2.1 | Sprawozdanie okresowe dotyczące zadania 2.1 | M18 |
2.2 | Sprawozdanie okresowe dotyczące zadania 2.2 | M18 |
2.3 | Podsumowanie sprawozdania dotyczącego zaangażowania środowiska biologii strukturalnej | M18 |
2.4 | Sprawozdanie dotyczące zaangażowania użytkowników przemysłowych | M24 |
2.6 | Sprawozdanie dotyczące zaangażowania | M36 |
5.4 | Sprawozdanie dotyczące działalności centrum informacyjnego | M18 |
5.9 | Sprawozdanie aktualizujące dotyczące działalności centrum informacyjnego | M36 |
AARC2 | ||
SA1.1 | Wyniki projektów pilotażowych z udziałem nowych środowisk część 1 | M12 |
SA1.2 | Wyniki projektów pilotażowych z udziałem nowych środowisk część 2 | M22 |
SA1.3 | Wyniki końcowe projektów pilotażowych dotyczących interoperacyjności infrastruktury | M22 |
SA1.4 | Wyniki końcowe projektów pilotażowych dotyczących zastosowań i nowych technologii | M22 |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.230.1 |
Rodzaj: | Statut |
Tytuł: | Statut Instruct konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (Instruct-ERIC). |
Data aktu: | 15/07/2017 |
Data ogłoszenia: | 15/07/2017 |
Data wejścia w życie: | 15/07/2017 |