Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 24 listopada 2016 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki (C(2016)07495 - 2016/3007(DEA)).

Sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego: wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki

P8_TA(2017)0008

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 24 listopada 2016 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki (C(2016)07495 - 2016/3007(DEA))

(2018/C 242/11)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2016)07495),
-
uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniającą rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2 i art. 64 ust. 5,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki 2 , w szczególności załącznik do niego,
-
uwzględniając wspólne pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych z dnia 19 września 2016 r. dotyczące rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1675 oraz odnośną odpowiedź komisarz Jourovej z dnia 26 października 2016 r.,
-
uwzględniając prace i dotychczasowe wyniki prac dwóch Parlamentarnych Komisji Specjalnych, Komisji ds. Interpretacji Prawa Podatkowego i Innych Środków o Podobnym Charakterze lub Skutkach oraz Komisji śledczej ds. prania pieniędzy, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania,
-
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku Komisji COM(2016)0450, w szczególności jej pkt 3.8 dotyczący wykazu państw wysokiego ryzyka,
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
-
uwzględniając art. 105 ust. 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że celem rozporządzenia delegowanego, załącznika do niego oraz zmieniającego je rozporządzenia delegowanego jest wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CTF), które stanowią zagrożenie dla systemu finansowego UE i wobec których konieczne jest stosowanie wzmocnionych środków należytej staranności przez unijne podmioty na podstawie dyrektywy (UE) 2015/849 (zwanej dalej "czwartą dyrektywą w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy");
B.
mając na uwadze, że najnowsze rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki obowiązuje od dnia 23 września 2016 r.;
C.
mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 będzie obowiązywało nawet po odrzuceniu zmieniającego je rozporządzenia delegowanego;
D.
mając na uwadze, że wykaz państw, również w wersji zmienionej zmieniającym rozporządzeniem delegowanym Komisji z dnia 24 listopada 2016 r., odpowiada wykazowi państw wskazanych przez Grupę Specjalną ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (FATF) na jej 28. posiedzeniu plenarnym w dniach 19-21 października 2016 r.;
E.
mając na uwadze, że zgodnie z warunkami określonymi w motywie 28 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy, a następnie w uzasadnieniu (C(2016)4180) do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/ 1675, Komisja dokonuje oceny w autonomiczny sposób; mając na uwadze, że w związku z tym Komisja może postępować wbrew standardom przyjętym przez FATF, nie usuwając z wykazu państwa trzeciego, które zostało usunięte z wykazu przez FATF, lub rozszerzając wykaz o dodatkowe państwa trzecie, o ile jest to zgodne ze szczegółowymi kryteriami określonymi w art. 9 ust. 2 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy;
F.
mając na uwadze, że ocena dokonywana przez Komisję jest procesem autonomicznym, który musi mieć kompleksowy i obiektywny charakter, i jest przeprowadzana wobec wszystkich państw trzecich w oparciu o takie same kryteria, o których mowa w art. 9 dyrektywy (UE) 2015/849;
G.
mając na uwadze, że ocena dokonywana przez Komisję musi być procesem całkowicie niezależnym i nieupolitycznionym;
H.
mając na uwadze, że w piśmie z dnia 26 października 2016 r. Komisja wskazuje, że musi identyfikować państwa trzecie wysokiego ryzyka wyłącznie w oparciu o przesłanki wymienione w art. 9 ust. 2 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy i tylko w odniesieniu do braków pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
I.
mając na uwadze, że dowody zebrane przez dwie Parlamentarne Komisje Specjalne, Komisję ds. Interpretacji Prawa Podatkowego i Innych Środków o Podobnym Charakterze lub Skutkach oraz Komisję śledczą ds. prania pieniędzy, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania wskazują, że w niektórych państwach, które nie figurują w aktualnym wykazie, rzeczywiście mogą występować braki pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu związane z kilkoma aspektami wskazanymi w art. 9 ust. 2;
J.
mając ponadto na uwadze, że w opinii Parlamentu wykaz kryteriów wskazanych w art. 9 ust. 2 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy jest wykazem otwartym ("w szczególności"), oraz że przestępstwa źródłowe powiązane z praniem pieniędzy, takie jak przestępstwa podatkowe, zaliczają się do tych kryteriów i powinny być należycie uwzględniane w autonomicznej ocenie Komisji;
K.
mając na uwadze, że Parlament podziela stanowisko Komisji wyrażone w piśmie z dnia 26 października 2016 r., zgodnie z którym uchylanie się od opodatkowania i pranie pieniędzy w istocie nie zawsze idą w parze, ale stanowczo sprzeciwia się możliwości całkowitego rozróżnienia między jurysdykcjami podatkowymi niechętnymi do współpracy a brakami pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w szczególności w odniesieniu do wymogów dotyczących zgłaszania podejrzanych transakcji;
L.
mając na uwadze, że Parlament oczekuje, iż Komisja będzie przeprowadzała ocenę we własnym zakresie i w miarę możliwości nie będzie polegała wyłącznie na zewnętrznych źródłach informacji;
1.
wyraża sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego Komisji;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i do powiadomienia jej, że rozporządzenie delegowane nie może wejść w życie;
3.
wzywa Komisję do przedstawienia nowego aktu delegowanego uwzględniającego powyższe uwagi;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73.
2 Dz.U. L 254 z 20.9.2016, s. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.242.50

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 24 listopada 2016 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki (C(2016)07495 - 2016/3007(DEA)).
Data aktu: 19/01/2017
Data ogłoszenia: 10/07/2018