(Dz.U.UE C z dnia 31 października 2018 r.)
WPROWADZENIE - KONTEKST
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest ponadto regulowane przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 (rozporządzenie finansowe).
Działanie informacyjne składa się z niezależnego i spójnego zestawu wydarzeń informacyjnych, zorganizowanych w ramach oddzielnego budżetu.
CELE, TEMATYKA I ODBIORCY DOCELOWI
Ogólnym celem zaproszenia do składania wniosków jest budowanie zaufania w UE i wśród wszystkich obywateli (zarówno rolników, jak i osób niebędących rolnikami). Wspólna polityka rolna (WPR) jest polityką na rzecz wszystkich obywateli UE, a korzyści, jakie przynosi, należy im jasno wykazać.
Główne kwestie oraz przesłania powinny być w pełni spójne z wymogiem prawnym Komisji zobowiązującym do przeprowadzenia działań informacyjnych odnoszących się do WPR w rozumieniu art. 45 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
W odniesieniu do ogółu społeczeństwa celem jest podnoszenie świadomości społecznej na temat znaczenia wsparcia UE na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w ramach WPR.
W odniesieniu do zainteresowanych stron celem jest współpraca z zainteresowanymi stronami (głównie rolnikami i innymi podmiotami działającymi na obszarach wiejskich) w celu dalszego informowania o WPR ich okręgów, jak i ogółu społeczeństwa.
Wnioski dotyczące działań informacyjnych powinny wykazać, w jaki sposób WPR powinna nadal przyczyniać się do realizacji priorytetów politycznych Komisji.
Wspólna polityka rolna jest jednym z najważniejszych obszarów polityki UE. Jest to partnerstwo między rolnictwem a społeczeństwem oraz między Europą a jej rolnikami. Jest to wspólna polityka dla wszystkich państw UE. WPR ma szereg celów, takich jak: wspieranie rolników i poprawa produkcji rolnej, utrzymanie obszarów wiejskich i krajobrazów, utrzymanie gospodarki wiejskiej, wspieranie walki ze zmianą klimatu oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi.
Uwzględniając te cele, a w szczególności rosnący nacisk na zrównoważony charakter produkcji, środowisko i obszary wiejskie, wnioski dotyczące działań informacyjnych powinny koncentrować się w szczególności na gospodarczym, środowiskowym i społecznym wymiarze zrównoważonej wspólnej polityki rolnej.
Docelowy krąg odbiorców w odniesieniu do tematyki, o której mowa w pkt 2.2, to ogół społeczeństwa (przede wszystkim młodzież z obszarów miejskich) lub rolnicy i inne podmioty działające na obszarach wiejskich. W działaniach informacyjnych dotyczących WPR należy położyć większy nacisk na rozwiązanie kwestii (błędnego) postrzegania europejskiego rolnictwa, rolę rolnictwa w społeczeństwie oraz potrzebę lepszego zrozumienia ogromnego wkładu, jaki sektor rolno-spożywczy UE wnosi do szerzej pojętej gospodarki UE.
W szczególności są to:
ORIENTACYJNY HARMONOGRAM
Etapy | Data lub orientacyjny okres | |
a) | Publikacja zaproszenia do składania wniosków | październik 2018 r. |
b) | Ostateczny termin składania wniosków | 14 grudnia 2018 r. |
c) | Okres oceny | luty 2019 r. |
d) | Przekazanie informacji wnioskodawcom | kwiecień 2019 r. |
e) | Podpisanie umów o udzielenie dotacji | czerwiec 2019 r. |
DOSTĘPNY BUDŻET
Kwota ta zależy od dostępności środków przewidzianych w projekcie budżetu na 2019 r., po przyjęciu budżetu na 2019 r. przez władzę budżetową, lub przewidzianych w dwunastej części środków tymczasowych.
Kwota dotacji wyniesie co najmniej 75 000 EUR i maksymalnie 500 000 EUR.
Komisja zastrzega sobie prawo do udostępnienia tylko części dostępnych środków finansowych.
WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
Wnioskodawca (i w stosownych przypadkach powiązane z nim podmioty) musi być osobą prawną posiadającą siedzibę w państwie członkowskim UE.
Podmioty nieposiadające osobowości prawnej na mocy obowiązujących przepisów krajowych mogą być kwalifikującymi się wnioskodawcami, pod warunkiem że ich przedstawiciele mają zdolność do podejmowania w ich imieniu zobowiązań prawnych i zapewniają gwarancję ochrony finansowych interesów Unii równoważną gwarancji, jaką zapewniałyby osoby prawne.
Wraz z formularzem wniosku należy przedłożyć dokumenty potwierdzające.
Osoby fizyczne, jak również podmioty ustanowione wyłącznie w celu realizacji działania informacyjnego w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami.
Przykłady kwalifikujących się organizacji:
Podmioty powiązane
Osoby prawne, które mają prawne lub kapitałowe związki z wnioskodawcami, które ani nie są ograniczone do działania informacyjnego, ani nie są ustanowione wyłącznie w celu jego realizacji (np. członkowie sieci, federacje, organizacje związkowe), mogą uczestniczyć w działaniu informacyjnym jako podmioty powiązane oraz mogą deklarować koszty kwalifikowalne zgodnie z pkt 11.1.
Prawne lub kapitałowe związki nie mogą być ani ograniczone do działania informacyjnego, ani ustanowione wyłącznie do celów jego wdrożenia.
Prawny i kapitałowy związek określający powiązanie obejmuje trzy pojęcia:
Podmioty powiązane z beneficjentem mogą zatem być:
Pojęcie powiązania w sferze publicznej obejmuje:
Następujące podmioty nie są podmiotami powiązanymi z beneficjentem:
Jeżeli podmioty powiązane uczestniczą w działaniu informacyjnym, wniosek musi spełniać następujące warunki:
W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców od wnioskodawcy i podmiotów z nim powiązanych wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:
Informacja dla brytyjskich wnioskodawców: Należy pamiętać, że kryteria kwalifikowalności muszą być przestrzegane przez cały okres trwania dotacji. Jeżeli Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE w okresie obowiązywania dotacji i nie zawrze z UE porozumienia gwarantującego w szczególności, że brytyjscy wnioskodawcy będą się nadal kwalifikować, przestaną oni otrzymywać finansowanie ze środków UE (w miarę możliwości kontynuując udział w projekcie) lub będą zmuszeni zaprzestać udziału w projekcie na podstawie art. II.17 (rozwiązanie umowy następujące z inicjatywy Komisji) umowy o udzielenie dotacji. |
Wnioski dotyczące projektów przewidzianych do realizacji przez okres dłuższy niż jest to zapisane w niniejszym zaproszeniu do składania wniosków zostaną odrzucone.
KRYTERIA WYKLUCZENIA
Urzędnik zatwierdzający wyklucza wnioskodawcę z udziału w procedurach zaproszenia do składania wniosków, jeżeli:
Jeżeli wnioskodawca deklaruje, że znajduje się w jednej z sytuacji wykluczenia wymienionych powyżej (zob. pkt 7.1), powinien podać, jakie wprowadził środki w celu zaradzenia sytuacji skutkującej wykluczeniem, wykazując w ten sposób swoją wiarygodność. Mogą one obejmować np. środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają na celu zapobieżenie dalszemu występowaniu takiej sytuacji, naprawienie szkody lub zapłatę grzywien. Odpowiednie dokumenty dowodowe, które odzwierciedlają wprowadzone środki zaradcze, należy przedstawić w załączniku do oświadczenia. Nie ma to zastosowania w przypadku sytuacji, o których mowa w pkt 7.1 lit. d).
Urzędnik zatwierdzający nie przyznaje dotacji wnioskodawcy, który:
Te same kryteria mają zastosowanie do podmiotów powiązanych.
Na wnioskodawców (lub w stosownych przypadkach podmioty powiązane), którzy są winni złożenia fałszywych informacji można nałożyć kary administracyjne i finansowe.
Wnioskodawcy i podmioty powiązane muszą przedstawić oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 136 ust. 1 oraz art. 141 rozporządzenia finansowego, wypełniając odpowiedni formularz dołączony do formularza wniosku, towarzyszący zaproszeniu do składania wniosków i dostępny na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/.
Zobowiązanie to może zostać spełnione w jeden z następujących sposobów:
KRYTERIA KWALIFIKACJI
Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności przez cały okres objęty dotacją i muszą uczestniczyć w finansowaniu działania. Zdolność finansowa wnioskodawców będzie oceniana na podstawie następujących dokumentów potwierdzających, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem:
ALBO
ALBO
Jeżeli na podstawie złożonych dokumentów właściwy urzędnik zatwierdzający uzna, że zdolność finansowa wnioskodawcy jest niska, może zwrócić się o dalsze informacje.
Właściwy urzędnik zatwierdzający odrzuci wniosek, jeżeli uzna, że zdolność finansowa jest niewystarczająca.
KRYTERIA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Działania w ramach działania informacyjnego muszą przynieść konkretne wyniki w okresie realizacji działania.
W działaniu informacyjnym należy określić na etapie składania wniosku istotne, spodziewane rezultaty (zob. formularz wniosku nr 3).
Wykaz odpowiednich wskaźników (jakościowych lub ilościowych) służących do mierzenia oczekiwanych wyników/skutków działania informacyjnego musi zostać dołączony do wniosku (zob. formularz wniosku nr 3).
Kwalifikowalne wnioski będą oceniane według następujących kryteriów:
Za jakość wniosku przyznaje się maksymalnie 100 punktów. Wymagany minimalny łączny wynik to 60 punktów, a w odniesieniu do każdego kryterium należy uzyskać co najmniej 50 % punktów.
ZOBOWIĄZANIA PRAWNE
Beneficjent musi jako pierwszy podpisać 2 egzemplarze oryginału umowy i niezwłocznie odesłać je Komisji. Komisja podpisze je w drugiej kolejności.
Proszę zauważyć, że przyznanie dotacji nie daje żadnych praw na lata następne.
PRZEPISY FINANSOWE
Koszty kwalifikowalne muszą spełniać wszystkie następujące kryteria:
Jeśli beneficjent jest w stanie wykazać konieczność rozpoczęcia działania informacyjnego przed podpisaniem umowy, okres kwalifikowalności kosztów może się rozpocząć przed tym podpisaniem. W żadnych okolicznościach okres kwalifikowalności wydatków nie może rozpocząć się przed datą złożenia wniosku o dotację,
Procedura księgowa i procedura audytu wewnętrznego beneficjenta muszą umożliwiać bezpośrednie uzgadnianie kosztów i przychodów wykazywanych w związku z działaniem informacyjnym z odpowiadającymi im zapisami i dokumentami potwierdzającymi.
Te same kryteria mają zastosowanie do kosztów poniesionych przez podmioty powiązane.
Koszty kwalifikowalne mogą być bezpośrednie lub pośrednie.
11.1.1. Kwalifikowalne koszty bezpośrednie
Kwalifikowalne koszty bezpośrednie działania informacyjnego stanowią:
koszty, które - biorąc pod uwagę warunki kwalifikowalności określone powyżej - są identyfikowalne jako konkretne koszty związane bezpośrednio z realizacją działania informacyjnego, a zatem mogą być bezpośrednio w nich zaksięgowane, np.:
Te koszty obejmują faktyczne płace powiększone o składki na ubezpieczenie społeczne i inne koszty ustawowe wchodzące w skład wynagrodzeń. Mogą one także obejmować dodatkowe wynagrodzenie, w tym płatności na podstawie umów uzupełniających, niezależnie od charakteru tych umów, pod warunkiem że jest ono wypłacane w spójny sposób za każdym razem, kiedy wymagane są prace lub wiedza fachowa tego samego rodzaju, niezależnie od źródła wykorzystanych funduszy.
Koszty zatrudnienia osób fizycznych pracujących na podstawie umowy z beneficjentem innej niż umowa o pracę lub które zostały oddelegowane do beneficjenta przez osobę trzecią, mogą być włączone do takich kosztów personelu, o ile spełnione są następujące warunki:
11.1.2. Kwalifikowalne koszty pośrednie (ogólne)
"Koszty pośrednie" są to koszty, które nie są bezpośrednio związane z realizacją działania informacyjnego, i w związku z tym nie można ich bezpośrednio przypisać temu działaniu.
Ryczałtowa kwota w wysokości 7 % łącznych bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych działania informacyjnego jest kwalifikowalna jako koszty pośrednie, stanowiąc ogólne koszty administracyjne beneficjenta, które można uznać za należne z tytułu działania informacyjnego.
Koszty pośrednie nie mogą zawierać kosztów zapisanych w innej pozycji budżetu.
Zwraca się uwagę wnioskodawców na fakt, że jeśli otrzymują dotację na działalność finansowaną z budżetu UE lub Euratom, nie mogą zadeklarować kosztów pośrednich za okres(-y) objęty(-e) dotacją na działalność, chyba że mogą wykazać, że dotacja na działalność nie pokrywa żadnych kosztów działania informacyjnego.
Aby to wykazać, co do zasady, beneficjent powinien:
Jeżeli dotacja na działalność obejmuje całą zwykłą roczną działalność i budżet beneficjenta, nie jest on uprawniony do otrzymywania żadnych kosztów pośrednich w ramach dotacji na działanie informacyjne.
11.3.1. Zwrot faktycznie poniesionych kosztów
Dotacje tego rodzaje będą ustalane poprzez zastosowanie maksymalnej, wynoszącej 60 %, stawki współfinansowania dla kosztów kwalifikowalnych faktycznie poniesionych i zadeklarowanych przez beneficjenta i przez podmioty powiązane.
11.3.2. Stawka ryczałtowa
Stawka ryczałtowa w wysokości 7 % bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych na pokrycie kosztów pośrednich, stanowiących ogólne koszty administracyjne beneficjenta, które można uznać za należne z tytułu działania informacyjnego. Stawka ryczałtowa zostanie wypłacona po zaakceptowaniu kosztów, na podstawie których jest obliczana.
Warunki zgodności zwyczajowych praktyk księgowania kosztów beneficjenta:
Beneficjent ma obowiązek zagwarantować, że praktyka ewidencji kosztów stosowana do celów zadeklarowania kosztów kwalifikowalnych spełnia następujące warunki:
Szacowany budżet działania informacyjnego należy załączyć do formularza wniosku. Musi on zawierać zbilansowane przychody i wydatki.
Budżet jest sporządzany w euro.
Wnioskodawcy, których koszty nie będą ponoszone w euro, muszą stosować kurs wymiany publikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub na stronie internetowej Infor-euro dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/budget/ contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm.
Wnioskodawca musi zagwarantować, że środki, które są niezbędne do przeprowadzenia działania informacyjnego, nie pochodzą w całości z dotacji UE.
Współfinansowanie działania informacyjnego może mieć formę:
Całkowite współfinansowanie może również obejmować wkłady niepieniężne od osób trzecich, tj. zasoby niefinansowe udostępniane beneficjentowi nieodpłatnie przez osoby trzecie. Odpowiednie koszty osób trzecich nie są kwalifikowalne w ramach dotacji, np. wolontariat, zapewnienie sali konferencyjnej za darmo itp.
Wartość wkładów niepieniężnych nie może przekraczać:
Wkłady niepieniężne są odrębnie wyszczególniane w preliminarzu budżetowym w celu odzwierciedlenia łącznych środków przeznaczonych na dane działanie informacyjne. Ich koszt jednostkowy szacuje się we wstępnym budżecie i nie podlega on późniejszym zmianom.
Wkłady niepieniężne muszą być zgodne z krajowymi przepisami podatkowymi i przepisami dotyczącymi zabezpieczenia społecznego.
Ostateczna kwota dotacji jest obliczana przez Komisję przy dokonywaniu ostatniej płatności. Obliczenie obejmuje następujące etapy:
Etap 1 - Zastosowanie stopy zwrotu w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych i dodanie stawki ryczałtowej wkładu
Kwotę określoną w etapie 1 uzyskuje się przez zastosowanie stawki zwrotu, określonej w pkt 11.3.1 w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych zatwierdzonych przez Komisję i dodanie stawki ryczałtowej wkładu zgodnie z pkt 11.3.2.
Etap 2 - Ograniczenie do maksymalnej kwoty dotacji
Całkowita kwota wypłacona przez Komisję beneficjentowi nie może w żadnym wypadku przekroczyć maksymalnej kwoty dotacji określonej w umowie o udzielenie dotacji. Jeżeli kwota uzyskana w wyniku etapu 1 przewyższa tę maksymalną kwotę, ostateczna kwota dotacji zostaje ograniczona do tej maksymalnej kwoty.
Etap 3 - Zmniejszenie z tytułu zasady braku zysku
"Zysk" oznacza nadwyżkę kwoty otrzymanej po etapie 1 i 2 oraz łącznych przychodów z działania w stosunku do łącznych kosztów kwalifikowalnych działania informacyjnego.
Łączne koszty kwalifikowalne działania informacyjnego to skonsolidowane łączne koszty kwalifikowalne zatwierdzone przez Komisję. Łączne przychody z działania informacyjnego to skonsolidowane łączne przychody, które zostały stwierdzone, uzyskane lub potwierdzone w dniu, w którym beneficjent sporządził wniosek o płatność salda.
Za przychody uznaje się:
W przypadku uzyskania zysku zostaje on odliczony proporcjonalnie do ostatecznej stawki zwrotu rzeczywistych kosztów kwalifikowalnych działania informacyjnego zatwierdzonych przez Komisję.
Etap 4 - Zmniejszenie z powodu nieprawidłowej realizacji lub niewywiązania się z innych obowiązków.
Komisja może zmniejszyć maksymalną kwotę dotacji, jeżeli działanie informacyjne nie zostało zrealizowane w sposób prawidłowy (tj. jeżeli nie zostało zrealizowane lub zostało zrealizowane w niezadowalający sposób, jedynie częściowo lub z opóźnieniem), lub jeżeli naruszono inny obowiązek wynikający z umowy.
Kwota zmniejszenia będzie proporcjonalna do stopnia, w jakim działanie zostało zrealizowane w nieprawidłowy sposób, lub do wagi naruszenia.
11.6.1. Beneficjent może złożyć wniosek o płatność, o ile spełnia warunki określone w umowie o udzielenie dotacji (np. terminy płatności, limity itp.). Do wniosków o płatność należy dołączyć dokumenty przedstawione poniżej, a określone szczegółowo w umowie o dotację:
Wniosek o płatność | Dokumenty towarzyszące |
Płatność salda Komisja ustali wysokość tej płatności na podstawie obliczeń ostatecznej kwoty dotacji (zob. pkt 11.5 powyżej) |
a) końcowe techniczne; b) końcowe sprawozdanie finansowe; |
Na dane działanie informacyjne może zostać przyznana tylko jedna dotacja z budżetu UE.
W żadnych okolicznościach te same koszty nie mogą być dwukrotnie finansowane z budżetu Unii. Aby to zagwarantować, wnioskodawca wskazuje we wniosku o dotację źródła i kwoty finansowania unijnego, które otrzymał lub o które wnioskował na to samo działanie informacyjne lub jego część bądź na jego (wnioskodawcy) funkcjonowanie w tym samym roku budżetowym, a także wszelkie inne finansowanie, które otrzymał lub o które wnioskował na to samo działanie informacyjne.
Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania informacyjne już zakończone.
Dotację można przyznać na działanie informacyjne, którego realizację już rozpoczęto, wyłącznie jeśli wnioskodawca wykaże we wniosku o dotację konieczność rozpoczęcia działania informacyjnego przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji.
W takich przypadkach koszty kwalifikujące się do finansowania nie mogły zostać poniesione przed dniem złożenia wniosku o udzielenie dotacji.
Jeżeli realizacja działania informacyjnego wymaga udzielania zamówień (umów realizacyjnych) beneficjent musi dopilnować, aby zamówienie zostało udzielone oferentowi proponującemu najlepszą relację jakości do ceny lub najniższą cenę (stosownie do przypadku), unikając konfliktu interesów.
W przypadku umów realizacyjnych powyżej 60 000 EUR beneficjent musi postępować zgodnie ze zasadami dodatkowymi określonymi w umowie o udzielenie dotacji załączonej do zaproszenia do składania wniosków.
Od beneficjenta oczekuje się przejrzystego udokumentowania procedury przetargowej oraz zachowania dokumentacji na wypadek audytu.
Podmioty działające jako instytucje zamawiające w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 11 lub jako podmioty zamawiające w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE 12 muszą postępować zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami w zakresie zamówień publicznych.
Beneficjenci mogą zlecić podwykonawstwo czynności będących częścią działania informacyjnego. Jeżeli zdecydują się na podwykonawstwo, muszą - oprócz wyżej wspomnianych warunków najlepszej relacji jakości do ceny i braku konfliktu interesów - zapewnić dodatkowo spełnienie następujących warunków:
Wnioski nie mogą przewidywać wsparcia finansowego dla osób trzecich.
PROMOCJA
Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć wkład Unii Europejskiej we wszystkich publikacjach lub w związku z działaniami, na które wykorzystuje się dotację.
W tym względzie beneficjenci są zobowiązani do uwypuklenia nazwy i emblematu Komisji Europejskiej we wszystkich swoich publikacjach, plakatach, programach i innych produktach zrealizowanych w ramach współfinansowanego projektu.
W tym celu muszą używać tekstu, emblematu oraz zastrzeżenia prawnego, które są dostępne na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Jeżeli wymóg ten nie został w całości spełniony, dotacja beneficjenta może zostać zmniejszona zgodnie z postanowieniami umowy o udzielenie dotacji.
Z wyjątkiem stypendiów wypłacanych osobom fizycznych oraz innego bezpośredniego wsparcia wypłacanego najbardziej potrzebującym osobom fizycznym, wszelkie informacje dotyczące dotacji udzielonych w ciągu roku budżetowego są publikowane na stronie internetowej Unii Europejskiej nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, w którym dotacje zostały przyznane.
Komisja będzie publikować następujące informacje:
Na racjonalną i odpowiednio uzasadnioną prośbę beneficjenta odstępuje się od publikacji, jeżeli takie ujawnienie informacji stwarza ryzyko naruszenia określonych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej praw i wolności osób, które otrzymały wsparcie, lub przynosi szkodę interesom handlowym beneficjentów.
PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
Dane osobowe mogą być rejestrowane przez Komisję w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania, jeśli beneficjenta dotyczy jedna z sytuacji wymienionych w art. 136 ust. 1 i art. 141 rozporządzenia finansowego (dodatkowe informacje można znaleźć na stronie dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności:
http://ec.europa.eu/budget/library/explained/management/protecting/privacy_statement_edes_en.pdf).
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW
Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Gdy jednak zachodzi potrzeba wyjaśnienia niektórych aspektów lub korekty błędów pisarskich, Komisja może skontaktować się z wnioskodawcą podczas procedury oceny.
Termin przesłania pytań upływa z dniem 4 grudnia 2018 r.
Wnioskodawcy zostaną poinformowani na piśmie o wynikach procesu selekcji.
Składanie wniosków w formie papierowej
Formularze wniosków są dostępne na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/.
Wnioski muszą być złożone na właściwym formularzu, należycie wypełnione i opatrzone datą. Formularze muszą być podpisane przez osobę uprawnioną do podejmowania zobowiązań prawnych w imieniu organizacji wnioskodawcy.
W stosownych przypadkach wszelkie dodatkowe informacje uznane za niezbędne przez wnioskodawcę można załączyć na oddzielnych kartkach.
Wnioski należy przesyłać na następujący adres:
European Commission Unit AGRI. B.1
Call for proposals 2018/C 395/03
To the attention of Head of Unit
L130 4/053
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Osobiste doręczenie/przesyłka ekspresowa na adres:
European Commission
Central Mail Service
Avenue du Bourget, no 1/Bourgetlaan 1
1140 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
W przypadku dostarczenia osobistego należy uzyskać poświadczenie stanowiące dowód złożenia, opatrzone datą i podpisane przez urzędnika głównego biura podawczego Komisji, odbierającego dokumenty. Biuro to jest otwarte od poniedziałku do czwartku od 8.00 do 17.00 oraz w piątki od 8.00 do 16.00; natomiast jest nieczynne w soboty, niedziele oraz dni wolne od pracy w Komisji.
Wnioski wysłane faksem lub pocztą elektroniczną nie będą brane pod uwagę.
Oprócz dokumentów składanych w formie papierowej, wnioskodawca proszony jest o przedstawienie kopii elektronicznej wniosku i wszystkich załączników do niego na płycie CD-ROM lub kluczu USB w tej samej kopercie co wersja papierowa. Pierwszeństwo ma wersja papierowa. Dopuszczalność wniosków będzie oceniana na podstawie dokumentów przedłożonych w wersji papierowej.
Dane kontaktowe
Kontakt w razie pytań: agri-grants@ec.europa.eu
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie zostaną opublikowane na stronie: https://ec.europa.eu/agriculture/ grants-for-information-measures/.
Załączniki
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.395.3 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków - Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej (WPR) na 2019 r. |
Data aktu: | 31/10/2018 |
Data ogłoszenia: | 31/10/2018 |