(Dz.U.UE C z dnia 21 lutego 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Traktaty, w szczególności art. 17 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 245 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, określają podstawowe zasady regulujące postępowanie członków Komisji.
(2) Zgodnie z tymi przepisami członkowie Komisji wybierani są ze względu na swoje ogólne kompetencje i zaangażowanie w sprawy europejskie spośród osób, których niezależność jest niekwestionowana. Są całkowicie niezależni i nie zwracają się o instrukcje do żadnego rządu lub innej instytucji, organu, urzędu lub podmiotu ani takich instrukcji od nich nie przyjmują; powstrzymują się od podejmowania wszelkich działań niezgodnych z charakterem ich funkcji lub wykonywaniem ich zadań i nie mogą wykonywać żadnej innej zarobkowej lub niezarobkowej działalności zawodowej.
(3) Członkowie Komisji ponoszą odpowiedzialność polityczną, a Komisja odpowiada przed Parlamentem Europejskim. Zgodnie z art. 10 Traktatu o Unii Europejskiej partie polityczne na poziomie europejskim przyczyniają się do kształtowania europejskiej świadomości politycznej i wyrażania woli obywateli Unii. Europejskie i krajowe partie polityczne przedstawiają kandydatów na przewodniczącego Komisji, których popierają, oraz program kandydata w kontekście wyborów do Parlamentu Europejskiego. Przewodniczący Komisji Europejskiej jest wybierany przez Parlament Europejski na wniosek Rady Europejskiej, z uwzględnieniem wyborów do Parlamentu Europejskiego i po przeprowadzeniu stosownych konsultacji, a Komisja jako całość podlega zatwierdzeniu w drodze głosowania przez Parlament Europejski. Zwiększa to demokratyczną legitymację procesu decyzyjnego w Unii, którego częścią są członkowie Komisji.
(4) Obejmując stanowiska, członkowie Komisji uroczyście zobowiązują się szanować, w trakcie pełnienia funkcji i po ich zakończeniu, zobowiązania z nich wynikające, zwłaszcza obowiązki uczciwości i rozwagi przy obejmowaniu pewnych stanowisk lub przyjmowaniu pewnych korzyści po zakończeniu funkcji.
(5) Kodeks postępowania komisarzy z dnia 20 kwietnia 2011 r. 1 , w którym określono i wyjaśniono obowiązki mające zastosowanie do członków i byłych członków Komisji, powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia doświadczeń zdobytych w trakcie jego stosowania i powinien on określać wysokie standardy etyczne, których przestrzegania oczekuje się od członków Komisji.
(6) Właściwe jest, by kodeks postępowania miał zastosowanie do osoby zaproponowanej jako kandydat na przewodniczącego Komisji Europejskiej, a także do kandydatów na komisarzy w odniesieniu do ujawniania ich interesów z odpowiednim wyprzedzeniem przed ich przesłuchaniem w Parlamencie Europejskim.
(7) Niniejszy kodeks postępowania powinien być stosowany zgodnie z Regulaminem Komisji 2 .
(8) Członkowie Komisji podlegają wymogom w zakresie przejrzystości w odniesieniu do spotkań, które odbywają z organizacjami lub osobami samozatrudnionymi, określonym w decyzji Komisji 3 w tej sprawie.
(9) Zgodnie z art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej członkowie instytucji Unii są zobowiązani, również po zaprzestaniu pełnienia swoich funkcji, do nieujawniania jakichkolwiek informacji objętych ze względu na swój charakter tajemnicą zawodową, a zwłaszcza informacji dotyczących przedsiębiorstw i ich stosunków handlowych lub kosztów własnych.
(10) Byli członkowie Komisji są również zobowiązani w okresie, za który są uprawnieni do miesięcznego świadczenia przejściowego, do składania oświadczeń przewidzianych zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) 2016/300 4 .
(11) W stosowaniu niniejszego kodeksu postępowania Komisję powinien wspierać Niezależny Komitet ds. Etyki przez zapewnianie niezależnego doradztwa.
(12) Członek Komisji składa rezygnację, jeżeli zażąda tego przewodniczący zgodnie z art. 17 ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej.
(13) Członkowie Komisji, którzy nie spełniają już warunków wymaganych do wykonywania swoich obowiązków lub dopuścili się poważnego uchybienia, mogą zostać zdymisjonowani lub pozbawieni praw do emerytury lub innych świadczeń zgodnie z art. 245 i 247 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(14) Niniejszy kodeks postępowania należy stosować w dobrej wierze i z należytym uwzględnieniem zasady proporcjonalności i praw indywidualnych.
(15) Niniejszy kodeks postępowania powinien zastąpić kodeks postępowania komisarzy z dnia 20 kwietnia 2011 r. 5 .
(16) W sprawie zmiany kodeksu postępowania skonsultowano się z Parlamentem Europejskim 6 zgodnie z porozumieniem ramowym w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 7 i Parlament Europejski wydał opinię w dniu 23 stycznia 2018 r. 8 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZY KODEKS POSTĘPOWANIA:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.65.7 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Kodeks postępowania członków Komisji Europejskiej. |
Data aktu: | 31/01/2018 |
Data ogłoszenia: | 21/02/2018 |
Data wejścia w życie: | 01/02/2018 |